Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 140
Offentligt
Sagsnr.: 004.62V.981
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Lukket samråd om svar på samrådsspørgsmål AF om ud-
dybning af ministerens svar på spørgsmål 186 om ansøg-
ning fra Steinerskolerne om dispensation fra gymnasielo-
ven og redegørelse for ministerens holdning til sagen.
Svar på samrådsspørgsmål AF
Medlemmer af udvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 3-4 minutter
Tirsdag den 14. april 2015, kl. 14.00 i FT
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 140: Talepapir fra samrådet den 14. april 2015 om Steinerskolerne (samrådsspm. AF), fra undervisningsministeren
1521345_0002.png
Sagsnr.: 004.62V.981
Disposition
1. Indledning
2. Ministerens holdning til ansøgningen fra Steinerskolerne
3. Afslutning
1. Indledning
Det har været drøftet i årevis, om der skal ydes statstilskud til Rudolf Steiner-
skolernes 11. og 12. skoleår, og ønsket fra skolerne er blevet afvist lige så længe.
2. Ministerens holdning til ansøgningen
Hvad er årsagen til afvisningen?
Ønsker man statstilskud til en ny gymnasieuddannelse, kræves der en dispensati-
on. Da der ikke er hjemmel til en dispensation i gymnasielovgivningen, ville det
kræve en særskilt lov.
Har vi virkelig brug for en ny gymnasial ungdomsuddannelse – der er jo allerede
fire. Desuden har vi eux, der giver mulighed for at tage en studiekompetencegi-
vende eksamen i forbindelse med en erhvervsuddannelse, og dermed en femte vej.
Vi har således en bred palet af ungdomsuddannelsestilbud, der kan give studie-
kompetence, så er der behov for et nyt?
Rudolf Steiner-skolerne er i udgangspunktet frie grundskoler – dvs. skoler, der
tilbyder grundskoleundervisning, der skal stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen. Nogle af dem har derudover to ekstra skoleår.
Som jeg skriver i mit svar på udvalgets spørgsmål 186, indeholder gymnasieloven
overordnet set slet ikke hjemmel til, at ministeren – jeg – generelt kan dispensere
fra loven.
Loven indeholder alene nogle mere specifikke fravigelseshjemler, herunder navn-
lig, hvis fravigelsen er led i forsøgsarbejde og pædagogisk udviklingsarbejde og
ikke forringer elevernes muligheder for at gøre brug af deres gymnasiale uddan-
nelse som grundlag for videregående studier eller rettigheder i anden henseende.
Hvis man går ind på deres præmis, er det fint, at der eksperimenteres på Rudolf
Steiner, men der er en standard for at blive optaget på de videregående uddannel-
2
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 140: Talepapir fra samrådet den 14. april 2015 om Steinerskolerne (samrådsspm. AF), fra undervisningsministeren
Sagsnr.: 004.62V.981
ser. Der afholdes ikke prøver på skolerne, så der er ikke et fagligt niveau, der kan
"oversættes".
Det er muligt at lave forsøgsansøgninger, men skolerne ønsker en permanent løs-
ning.
Bare for at indikere, hvor meget skolerne afviger fra gymnasieloven, kan jeg næv-
ne følgende punkter:
o
Fravigelse af kravet om afsluttende eksamen efter national standard.
o
Fravigelse af de almindelige krav til den interne evaluering af eleverne.
o
Fravigelse af krav om obligatorisk optagelsesprøve i forhold til ansøgere, der
ikke har aflagt folkeskolens prøver.
o
Fravigelse af de almindelige krav til studieretninger og valgfag.
o
Fravigelse af krav til faglig kompetence for lærerne.
Endelig fravigelse af kravet i lov om private gymnasieskoler om, at rektor skal
have undervisningskompetence.
I ovenstående har jeg ikke en gang medtaget, hvor mange fravigelser fra bekendt-
gørelser de også vil have behov for.
3. Afslutning
Der er al sympati for intentionerne, men jeg er ikke interesseret i at fremme, at
Rudolf Steiner får en statsligt anerkendt gymnasieuddannelse med statstilskud.
3