Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 14
Offentligt
Reformimplementering EUX - v/Knud Erik Rasmussen & Hans-Ejner
Nielsen via foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget 18.11.2014
Der bør tilstræbes fokus på fastholdelse af undervisere
uden
kandidatuddannelse,
og at disse skal kunne undervise på EUX 2. del, fordi:
Merkantil-og praksisrelevant undervisning/læring bedst sker, når
undervisning foretages af undervisere med mange års praksisrelevant
erfaring. ( Mange års erfaring = 5, 10, 15 eller 20 års praktisk erfaring fra
det virkelige liv og
IKKE kun 2 års erfaring.
Praksisorienteret og merkantil tilgang til læring finder optimalt sted
gennem godt samarbejde med erhvervslivet, hvortil undervisere med
mange års praktisk erfaring har god kontakt.
1
De omhandlende lærere bør kunne kompetencevurderes (KV) fag-fagligt i forhold til
niveauerne A & B
af den respektive handelsskole og IKKE af en uddannelses-
institution.
Kvaliteten heraf kan udmærket styres fra ministeriel side via eksklusive
udbudslicenser.
På Kompetencesekretariatets (tidligere Statens Center for Kompetenceudvikling –
SCK) hjemmeside kan man under overskriften ”Alle borgere har ret til at få vurderet
og anerkendt sine realkompetencer” læse følgende:
”Alle har som borger ret til at få vurderet og anerkendt sine realkompetencer. Det
betyder, at den enkelte kan få foretaget en realkompetencevurdering (RKV/IKV) på
en uddannelsesinstitution i forhold til en given uddannelse.”
”Uanset om det er den enkelte eller arbejdspladsen, der tager initiativet, består den
samlede proces af en række faser. Ikke alle har brug for at gennemløbe alle faser.
Det afhænger helt af formålet med den igangsatte realkompetenceproces.”
Pædagogisk skal undervisere kunne opkvalificeres af deres respektive
handelsskoler alternativt som minimum tilsikres pædagogisk opkvalificering i
en given overgangsperiode.