Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 139
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Anni Matthiesen (V) har stillet to spørgsmål vedrørende
samarbejdet om STU-elever mellem bopælskommune og
hjemkommune
Åbent samråd om samrådsspørgsmål AD og AE
Børne- og undervisningsudvalget
Beskæftigelsesudvalget
Evt. medlemmer af Socialudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 5 minutter
Tirsdag den 24. marts 2015 kl. 10.00-11.15
Lokale 2-080
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 139: Talepapir fra samrådet den 24. marts 2015 om overgang fra STU til arbejdsmarkedet (samrådsspm. AD og AE), fra undervisningsministeren
1521337_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål AD
3. Svar på spørgsmål AE
1. Indledning
Efter ønske fra Anni Matthiesen (V) har Børne- og Undervisningsudvalget bedt
mig om at svare på spørgsmål AD og AE.
Beskæftigelsesministeren er ligeledes blevet bedt om at svare på de to spørgs-
mål.
2. Svar på spørgsmål AD
”Ministrene bedes redegøre for overgangen fra et STU-forløb til arbejdsmarkedet, og hvad bliver der gjort for at sikre den
enkelte STU-elev bedst muligt efter endt uddannelse”
Tak for muligheden for at sige noget om STU’en. Det er en meget bred aftale,
der ligger bag STU’en. Det er vores oplevelse, at det har været et stort frem-
skrift for den gruppe af unge, den er tiltænkt. Og det jeg vil gøre det er at ridse
nogle af de ting op, vi har sat i gang på tværs af partierne
For historikkens skyld - STU-loven blev ændret i 2013. Der blev i den forbin-
delse indgået en stemmeaftale mellem de daværende regeringspartier (Social-
demokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk
Folkeparti og Det konservative Folkeparti. Ånden var, hvordan vi i det brede
flertal kan komme så langt som muligt i forhold til STU.
STU er en ungdomsuddannelse, for unge udviklingshæmmede og andre unge
med særlige behov med det udgangspunkt, at de skal opnå personlige, sociale
og faglige kompetencer til en så selvstændig deltagelse i voksenlivet som mu-
ligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.
Og jeg siger det med vilje sådan – dels er det lovens formål, men også for at
understrege, at det jo er en gruppe af unge, der er meget forskellige, og det net-
op er derfor, uddannelsen er individuelt tilrettelagt. Det er selvfølgelig også
2
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 139: Talepapir fra samrådet den 24. marts 2015 om overgang fra STU til arbejdsmarkedet (samrådsspm. AD og AE), fra undervisningsministeren
1521337_0003.png
derfor, man skal have en diskussion, får man så tilrettelagt de individuelle for-
løb godt nok? Jeg tror, man skal holde fast i præmissen om, at hvis uddannel-
sen skal lykkes, skal den netop være individuelt tilrettelagt for at give det bedst
mulige tilbud til denne gruppe unge.
Jeg vil lige ridse det op, som aftaleparterne var enige om, da vi ændrede STU-
loven tilbage i ’13. Det var:
o
at der ikke var behov for at ændre grundlæggende på uddannelsens indhold,
men at rammerne skulle justeres således, at kommunerne fik bedre mulig-
heder for en hensigtsmæssig styring og tilrettelæggelse af uddannelsestil-
buddet.
o
at de aftalte ændringer i STU-loven ville bidrage til en større inklusion i de
ordinære uddannelser, så unge får de rigtige uddannelsesmuligheder fra
start og øgede muligheder for beskæftigelse.
o
at der for at sikre større inklusion i de ordinære uddannelser og en mere
præcis visitation til STU i samarbejde med KL skulle igangsættes en analy-
se af praksis i Klagenævnet for Specialundervisning i forhold til lovens in-
tentioner og afgrænsning af målgruppen.
o
Endelig var der også enighed om, at der skulle ske drøftelser med KL af,
hvordan kvalitet og udbytte af de unges uddannelsesforløb på STU kan høj-
nes inden for de eksisterende rammer.
I forbindelse med den tidligere omtalte stemmeaftale blev det også aftalt, at
STU skal evalueres efter en fireårig periode, så der foreligger en evaluerings-
rapport den 1. august 2017.
Drøftelserne med KL om kvalitet og udbytte er afsluttede nu, og der er udar-
bejdet et notat. I sammenfattet form peger notatet på følgende opfølgningsiniti-
ativer:
o
Der sendes et hyrdebrev til kommunerne om proceduren i forbindelse med
visitation, om alternative muligheder for uddannelse i stedet for STU og om
mulighederne for at flere elementer kan indgå i en STU.
o
Der udsendes et hyrdebrev til ungdomsuddannelser og Ungdommens Ud-
dannelsesvejledning om anvendelse af specialpædagogisk bistand mhp. at
fremme inklusion i ungdomsuddannelserne.
o
Der udarbejdes en eksempelsamling om visitationsforløb og uddannelses-
planer.
3
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 139: Talepapir fra samrådet den 24. marts 2015 om overgang fra STU til arbejdsmarkedet (samrådsspm. AD og AE), fra undervisningsministeren
1521337_0004.png
o
Der igangsættes et analysearbejde om udvikling af uddannelsesplanen og
kompetencebeviset, perspektiver for digitalisering af uddannelsesplan og
kompetencebevis m.v., og oprettelse af en STU-portal, som herudover kan
rumme materiale om den unges situation og færdigheder, herunder PPR-
vurdering.
o
Der igangsættes et arbejde med informationsmateriale til de unge og deres
forældre. I forbindelse med udsendelse af materialet præciseres god skik i
forbindelse med forældreinddragelse.
o
Anvendelsen af kompetencebeviset og afklaringsværktøjer drøftes mellem
Undervisningsministeriet og de berørte parter.
Da drøftelserne først er afsluttet nu og notatet færdiggjort for nylig, er vi på
nuværende tidspunkt ved at gøre klar til at følge op på de her punkter, Det er et
notat, som alle bag stemmeaftalen gerne skulle have modtaget.
Den anden analyse, om forholdet mellem STU og andre ungdomsuddannelser,
forventes at være færdig ultimo april og vil ligesom notatet blive udsendt til
partierne bag stemmeaftalen.
Herudover bliver der hvert år udarbejdet en statistisk rapport om udviklingen
på STU, og den rummer en mængde oplysninger, som betyder, at vi ved meget
om disse unge. Vi følger dem tæt, og hvis der er konkrete barrierer, vil jeg ger-
ne bidrage til at fjerne dem.
Beskæftigelsesministeren vil om lidt supplere med sin besvarelse af sin besva-
relse af spørgsmålet, jeg vil bare kort sige noget om spørgsmål AE også.
3. Svar på Spørgsmål AE
”Ministrene bedes redegøre for ministrenes overvejelser i forhold til mulighederne for at styrke samarbejdet mellem STU-
elevers bopælskommune og hjemmekommune i de tilfælde, hvor disse ikke er den samme, så et optimalt samarbejde på
tværs af kommunegrænser sikres i forbindelse med elevens overgang fra STU til arbejdsmarkedet.”
Samarbejdet mellem bopælskommune og hjemkommune vedr. overgang fra
STU til arbejdsmarkedet reguleres ikke af STU-loven og hører heller ikke ret-
telig hjemme i en uddannelseslov.
I STU-loven henvises da også til lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, når det drejer sig om samarbejde mellem flere kommuner ved-
rørende en ung.
Jeg vil derfor overlade besvarelsen af substansen i spørgsmålet til beskæftigel-
sesministeren.
4
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 139: Talepapir fra samrådet den 24. marts 2015 om overgang fra STU til arbejdsmarkedet (samrådsspm. AD og AE), fra undervisningsministeren
5