Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 135
Offentligt
1517838_0001.png
Erhvervsfaglige suppleringskurser esk til grundforløb 2
Der er stort behov for erhvervsfaglige suppleringskurser for elever, der starter direkte på
grundforløb 2.
Efter tidspunktet for den politiske aftale om reformen af erhvervsuddannelserne har de
faglige udvalg fastsat de krav, eleverne skal opfylde ved afslutningen af grundforløb 2,
dvs. overgangskrav til hovedforløbet.
Kravene er især inden for bestemte brancheområder sat markant i vejret i forhold til før
reformen. De skærpede krav betyder, at især elever, der optages direkte i grundforløb 2,
kan have ganske vanskeligt ved at nå de krævede niveauer i grundfagene og de
uddannelsesspecifikke fag på den tid, eleverne får stillet til rådighed.
De skærpede overgangskrav udgør således reelt en ny forudsætning for at kunne
gennemføre en række erhvervsuddannelser.
Der er helt særlige problemer for en gruppe aktuelle elever, der opfylder adgangskravene,
men ikke er berettiget til optagelse i GF1. Det er de nye regler for fristen til, hvornår man
er berettiget til GF1, som denne gruppe ikke kendte i forvejen.
Derfor handler det om, at skolerne kan tilbyde netop disse elever de suppleringskurser,
der muliggør, at de kan opfylde kravene til optagelse på et hovedforløb. De bør ligestilles
med deres kolleger/kammerater, som via deltagelsen i GF1 får mere tid til at nå nøjagtigt
samme krav.
Behovet for erhvervsfaglige suppleringskurser til grundforløb 2 og indholdet i disse, har
derfor udgangspunkt i de kompetencer, som andre elever har fået gennem
undervisningen i grundforløb 1.
Erhvervsintroducerende fag, der supplerer elevernes viden om arbejdsmarkedet
Nødvendig supplering i obligatoriske grundfag så eleverne får den nødvendige tid
til at nå de fastsatte niveauer.
Øget valgkompetence. Tilbud af fagpakker giver eleverne et kvalificeret grundlag
for at vælge specifikt mellem de 107 erhvervsuddannelse ved indgangen til
grundforløb 2.
Styrker ved at udbyde suppleringskurser på erhvervsskolerne
Eleverne på erhvervsskolerne vil møde et fagligt og socialt ungdomsmiljø, som vil være
med til at fastholde eleverne og føre dem hen til en erhvervsuddannelse.
Erhvervsskolerne har stor erfaring med erhvervspædagogiske læringsmiljøer, og dermed
kan eleverne prøve den anvendelsesorienterede tilgang til undervisning ved at omsætte
teori til praksis i relation til et konkret fag. Erhvervsskolernes kendskab til både de
tekniske og merkantile uddannelser vil styrke vejledningen af eleverne til at blive afklaret
i deres uddannelsesvalg.
1
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 135: Henvendelse af 10. april 2015 fra Danske Erhvervsskoler om erhvervsfaglige suppleringskurser
1517838_0002.png
Værkstedsundervisning og anden praksisnær undervisning medvirker til et fagfagligt
miljø, hvor eleverne har mulighed for at møde og afprøve forskellige fagligheder.
At samle de erhvervsfaglige suppleringskurser (esk), der kvalificerer eleverne til at starte
på GF2 på erhvervsskolerne, vil være en god kombination af et målrettet og
sammenhængende forløb, som kan bidrage til at fastholde og afklare eleverne. Eleverne
undgår unødvendige skoleskift, hvor der er evidens for, at eleverne ofte falder fra. De kan
i vante og trygge rammer gennemføre et erhvervsfagligt suppleringskursus med
fagpakker, der indeholder de grundfag og erhvervsfag, der styrker dem til et GF2.
Udfordring for erhvervsskolerne
De eksisterende regler inden for området giver ikke erhvervsskolerne de samme
økonomiske rammer som f.eks. VUC til at udbyde erhvervsfaglige suppleringskurser til de
elever, der skal starte direkte på GF2.
Løsning
Organisationerne skal derfor opfordre til, at tilskuds- og SU-reglerne på området tages op
til revision, således at der skabes lige muligheder.
Samme takster til alle institutionstyper, der er relevante i forhold til opgaven. På den
måde vil det være elevens valg af institution, der vil afgøre, hvilke institutioner der vil få
tilført taxametrene for de erhvervsfaglige suppleringskurser samtidig med institutioner
får lige muligheder for at kvalificere eleverne til at starte på GF2.
Deltagerbetaling for de erhvervsfaglige suppleringskurser. Deltagerbetalingen kan
tilbagebetales ud fra samme princip som anvendes i forbindelse med de elever, der
ønsker at kvalificere sig til at påbegynde eux på GF2. Elevernes deltagerbetaling til de
erhvervsfaglige suppleringskurser tilbagebetales, når eleverne har gennemført GF2.
2