Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 135
Offentligt
Erhvervsfaglige suppleringskurser esk til grundforløb 2
Der er stort behov for erhvervsfaglige suppleringskurser for elever, der starter direkte på
grundforløb 2.
Efter tidspunktet for den politiske aftale om reformen af erhvervsuddannelserne har de
faglige udvalg fastsat de krav, eleverne skal opfylde ved afslutningen af grundforløb 2,
dvs. overgangskrav til hovedforløbet.
Kravene er især inden for bestemte brancheområder sat markant i vejret i forhold til før
reformen. De skærpede krav betyder, at især elever, der optages direkte i grundforløb 2,
kan have ganske vanskeligt ved at nå de krævede niveauer i grundfagene og de
uddannelsesspecifikke fag på den tid, eleverne får stillet til rådighed.
De skærpede overgangskrav udgør således reelt en ny forudsætning for at kunne
gennemføre en række erhvervsuddannelser.
Der er helt særlige problemer for en gruppe aktuelle elever, der opfylder adgangskravene,
men ikke er berettiget til optagelse i GF1. Det er de nye regler for fristen til, hvornår man
er berettiget til GF1, som denne gruppe ikke kendte i forvejen.
Derfor handler det om, at skolerne kan tilbyde netop disse elever de suppleringskurser,
der muliggør, at de kan opfylde kravene til optagelse på et hovedforløb. De bør ligestilles
med deres kolleger/kammerater, som via deltagelsen i GF1 får mere tid til at nå nøjagtigt
samme krav.
Behovet for erhvervsfaglige suppleringskurser til grundforløb 2 og indholdet i disse, har
derfor udgangspunkt i de kompetencer, som andre elever har fået gennem
undervisningen i grundforløb 1.
Erhvervsintroducerende fag, der supplerer elevernes viden om arbejdsmarkedet
Nødvendig supplering i obligatoriske grundfag så eleverne får den nødvendige tid
til at nå de fastsatte niveauer.
Øget valgkompetence. Tilbud af fagpakker giver eleverne et kvalificeret grundlag
for at vælge specifikt mellem de 107 erhvervsuddannelse ved indgangen til
grundforløb 2.
Styrker ved at udbyde suppleringskurser på erhvervsskolerne
Eleverne på erhvervsskolerne vil møde et fagligt og socialt ungdomsmiljø, som vil være
med til at fastholde eleverne og føre dem hen til en erhvervsuddannelse.
Erhvervsskolerne har stor erfaring med erhvervspædagogiske læringsmiljøer, og dermed
kan eleverne prøve den anvendelsesorienterede tilgang til undervisning ved at omsætte
teori til praksis i relation til et konkret fag. Erhvervsskolernes kendskab til både de
tekniske og merkantile uddannelser vil styrke vejledningen af eleverne til at blive afklaret
i deres uddannelsesvalg.
1