Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 131
Offentligt
Til Folketingets uddannelsespolitiske ordførere.
I forbindelse med forhandlingerne om gymnasierne er de fremtidige studenters
matematikkundskaber kommet i fokus. I regeringens udspil, "Gymnasier til
Fremtiden", nævnes på s.15 "Højere fagligt niveau inden for matematik i stx og
hhx og naturvidenskabelige fag i stx." Det er vigtigt for os som aftagere, at
resultatet ikke bliver en højnelse af det gennemsnitlige niveau på bekostning af
de studenter, som de matematiktungeste uddannelser rekrutterer fra.
For god ordens skyld understreges, at vi repræsenterer os selv og ikke vore
institutioner.
Det er en god ide at gøre det lettere for matematik at samarbejde med de
matematikforbrugende fag, sådan som der lægges op til med AAB studieretninger.
Mat A + Fys A, Mat A + Kemi A, etc. Det vil også give muligheder for samspil med
universiteterne om disse klasser.
Man kunne overveje en konsolidering af A-valget, endeligt tilvalg eller fravalg
af niveau A, efter 2.g, således at der i 3.g kan arbejdes optimalt med de
studieforberedende aspekter af A-niveauerne. Derved reduceres dels antallet af
GSK opgraderinger og dels incitamentet til at oprette lokale 4.g
indslusningsordninger på universiteterne. Og det giver ro og mulighed for
gymnasielærerne at arbejde optimalt på tværs af A-fagene i 3.g og dermed
samtidig realisere de bedste af intentionerne fra gymnasiereformen.
Det er bekymrende, hvis for mange elever skal følge matematik på A-niveau. Når
der i regeringens udspil på s. 19 indgår matematik på A-niveau i 7 af de
opremsede 12 studieretninger på stx, og når man fastholder det i 4 af de 7
studieretninger på htx, er der en fare for, at alt for mange fremover skal have
matematik på det niveau. Det vil, ligesom det er sket med det nu meget store B-
niveau på stx, som i øvrigt nu udbredes til hhx, uvægerligt få indflydelse på
niveauet for undervisningen. Vi har brug for studenter med matematik på A-
niveau, men kun, hvis de har solide matematiske kompetencer. De allerdygtigste
og allermest matematikinteresserede vil blive "reddet" af diverse talentforløb,
men vi rekrutterer også blandt dem, der har behov for solid undervisning.
Sænkes niveauet på Matematik A vil det have meget store langsigtede
konsekvenser. Det kan sætte gang i en nedadgående spiral, idet kommende
gymnasielærere alt andet lige som konsekvens også vil have dårligere
matematikforudsætninger.
Regeringens forslag lægger meget vægt på styring gennem eksamen. Matematik er et
fag, hvor der nødvendigvis, i sagens natur, skal tænkes og ræsonneres. Både med
blyant og papir og med computer. Det er væsentligt, at computeren ikke bliver en
erstatning for kompetencer, men tværtimod en kapacitetsforstærker, der bruges
aktivt til indlæring og ikke blot til beregninger. Desuden er det en
forudsætning for overhovedet at tænke med matematik, at de basale færdigheder er
på plads. Vi støtter derfor eksamensformer, der lægger stor vægt på både at
arbejde med og uden computer.
Med venlig hilsen,
Lisbeth Fajstrup, AAU, og Steen Markvorsen, DTU,
på vegne af 41 medunderskrivere, som listet her nedenfor:
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 131: Henvendelse af 26/3-15 fra DTU, Institut for Matematik og Computer Science om gymnasieudspillet vedr. matematik A
Medunderskrivere:
Mikkel Meyer Andersen, Post Doc, AAU
David Brander, Lektor, DTU
Morten Brøns, Professor, DTU
Jessica Carter, Lektor, SDU
Ole Christensen, Professor, DTU
Knut Conradsen, Professor, DTU
Horia Cornean, Professor, AAU
Susanne Ditlevsen, Professor, KU
Bergfinnur Durhuus, Professor, KU
Lisbeth Fajstrup, Lektor, AAU
Niels Grønbæk, Professor, KU
Finn Gustafsson, Vid. Assistent, DTU
Ernst Hansen, Lektor, KU
Christian Henriksen, Lektor, DTU
Poul Hjorth, Lektor, DTU
Arne Jensen, Professor, AAU
Jørgen Bang Jensen, Professor, SDU
Søren Holdt Jensen, Professor, AAU
Jon Johnsen, Lektor, AAU
Ian Kiming, Professor, KU
Carsten Knudsen, Lektor, DTU
Kristian Uldall Kristiansen, Adjunkt, DTU
Niels Lauritzen, Lektor, AU
Jan Madsen, Professor, DTU
Steen Markvorsen, Professor, DTU
Jesper Møller, Professor, AAU
Klaus Braagaard Møller, Lektor, DTU
Bo Friis Nielsen, Lektor, DTU
Mogens Niss, Professor, RUC
Michael Pedersen, Professor, DTU
Erik Kjær Pedersen, Professor, KU
Carsten Lunde Pedersen, Lektor, RUC
Thomas Vils Pedersen, Lektor, KU
Henrik Gordon Petersen, Professor, Mærsk Instituttet
Morten Grud Rasmussen, Post Doc, AAU
Martin Raussen, Lektor, AAU
Peter Røgen, Lektor, DTU
Karsten Schmidt, Udd. Koordinator, DTU
Jens Starke, Lektor, DTU
Torben Tvedebrink, Post Doc, AAU
Carsten Wiuf, Professor, KU