Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1414053_0001.png
Undervisningsministeriet
Målrettet informationsindsats (Praktikpladskampagne)
18. september 2014
Forslag
Der afsættes midler til at gennemføre en målrettet informationsindsats (praktik-
pladskampagne) i et partnerskab mellem arbejdsmarkedets parter både i den priva-
te og den offentlige sektor, skolerne og Undervisningsministeriet. Der inddrages
private aktører i relevant omfang.
Informationsindsatsen skal understøtte en lang række af de udfordringer skoler og
virksomheder står overfor i forhold til oprettelse af praktikpladser mv. i tilknyt-
ning til udfoldning af hele eud-reformen. Indsatsen skal i det omfang det er muligt
koordineres med den informationsindsats, der vil blive rullet ud til offentligheden
som en del af implementeringen af erhvervsuddannelsesreformen. Reformen er en
yderligere anledning til at skabe opmærksomhed blandt virksomhederne om mu-
lighederne for og fordelene ved at ansætte elever.
Indsatsen skal samtidig sætte fokus på de beskæftigelsesområder, hvor der er ledi-
ge praktikpladser og svag søgning af kvalificerede elever i forhold til arbejdsmar-
kedets behov.
Baggrund
Kun ca. 20-23 pct. af de arbejdsgivere, som indbetaler bidrag til AUB, har indgået
uddannelsesaftaler. For at skabe et større praktikpladsmarked, kan man fokusere
på følgende virksomheder:
Virksomheder, som ikke tidligere har haft elever, og som har mindst en
faglært ansat.
Virksomheder som er godkendt, men som ikke for nyligt har haft elever.
Virksomheder, som har få elever ansat set i forhold til antallet af ansatte i
øvrigt med relevant uddannelsesbaggrund og som reelt ville kunne aftage
flere elever, f.eks. inden for andre uddannelser end de har været vant til.
For at øge praktikpladsmarkedet afsættes et beløb til at skabe rammerne for at ud-
rulle en målrettet lokal og evt. regionale indsats, kombineret med en informations-
indsats over for virksomhederne med det formål at skabe opmærksomhed om de
mange positive elementer, der kan være for virksomhederne ved at tage en elev.
Kampagnen inddrager i relevant omfang de beskæftigelsesmæssige aspekter f.eks.
behovet for at uddanne faglært arbejdskraft i lyset af den demografiske udvikling
og forebyggelse af flaskehalse på arbejdsmarkedet.
Endvidere bygger indsatsen på en række af de nye tiltag i reformen af erhvervsud-
dannelserne, der vil understøtte, at eleverne vil være bedre kvalificerede, når de
søger ansættelse i en praktikvirksomhed. Adgangskrav i dansk og matematik, mål-
rettet 2. grundforløb mod de konkrete uddannelser, afsluttende grundforløbsprø-
ve samt tæt opfølgning af elevernes indsats betyder, at praktikvirksomhederne fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
august 2015 kan forvente at blive opsøgt at elever, der er bedre rustede til at blive
ansat end tidligere.
Indsatsen gennemføres i et partnerskab mellem arbejdsmarkedets parter både i
den private og den offentlige sektor, skolerne og Undervisningsministeriet og det
kan være relevant at inddrage beskæftigelsesindsatsens aktører i indsatsen. Der
lægges vægt på, at parterne eventuelt med inddragelse af private aktører i den for-
bindelse bidrager aktivt til at sikre, at kommunikationsindsatsen når helt ud til
medlemsvirksomhederne og deres medarbejdere, og at der sikres klar opbakning
fra organisationerne helt ud i den lokale forankring. Indsatsen retter sig dog også
mere bredt mod virksomheder, der ikke nødvendigvis er organiseret.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser forudsættes inddraget
i tilrettelæggelsen af indsatsen.
Da der er meget store variationer i omfanget og karakteren af praktikpladspro-
blemet, kan oplysningsindsatsen evt. målrettes bestemte brancher, uddannelser og
geografiske områder, herunder kan det overvejes om en del af informationsindsat-
sens endelige udformning skal afvente de analyser der gennemføres i regi af de to
initiativer ”Styrkelse af praktikpladskonsulenters arbejde” og initiativet ”Praktik-
pladsopsøgende elever” således at informationsindsatsen konkret kan udfoldes så
det understøtter evt. konstaterede problemer.
Informationsindsatsen (kampagnen) deles således op to faser. Der igangsættes et
udbud i 2014 for en kampagne der konkretiseres i samarbejde med REU. Det er
hensigten at denne del af kampagnen igangsættes i februar til juni 2015.
Anden fase afventer en række af de igangsatte analyser og vil først blive påbegyndt
i andet halvår evt. i forbindelse med opstarten på reformen i august 2015.
Effekt/konsekvenser
Der opnås et øget antal uddannelsesaftaler.
Økonomi
Der afsættes 5 mio. kr. i 2014 og 2,8 mio. kr. i 2015 til at finansiere kampagnen.