Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1414052_0001.png
Undervisningsministeriet
Styrkelse af praktikpladskonsulenters arbejde
23. september 2014
Forslag
Med dette forslag lægges op til ansættelse af
ekstra praktikpladskonsulenter
ved er-
hvervsskoler til brug for styrkelse af praktikcentrenes praktikpladsopsøgende ar-
bejde. Der igangsættes desuden en analyse, som skal afdække potentialet for flere
praktikpladser i virksomhederne og undersøge best practice skoler-
ne/praktikcentrene med henblik på at optimere og målrette praktikpladskonsulen-
ternes arbejde.
Baggrund
Nogle undersøgelser, særligt Evalueringen af skolernes praktikpladsopsøgende ar-
bejde over for ikke-godkendte virksomheder, Teknologisk Institut, september
2011, viser, at praktikpladskonsulenter kan være en effektiv måde at skabe flere
praktikpladser på. Praktikpladskonsulenterne er gennem deres kontakt med virk-
somhederne med til at gøre praktikcentrene mere synlige i lokalområdet og hjæl-
per med at servicere virksomhederne med rådgivning om diverse praktikpladsre-
levante spørgsmål både før og under uddannelsen.
På mange skoler foregår det praktikpladsopsøgende arbejde meget professionelt.
Der er ansat engagerede konsulenter, der regelmæssigt besøger praktikvirksomhe-
derne og har kendskab til de udfordringer, som virksomhederne står over for og
som er med til at sikre, at matchet mellem elev og virksomhed er det rigtige. Best
practice skal udbredes til flere skoler og det praktikpladsopsøgende arbejde skal
intensiveres.
Ved at give praktikcentrene mulighed for at ansætte ekstra praktikpladskonsulen-
ter til opsøgende arbejde, forventes det, at der vil blive skabt flere praktikpladser i
lokalområdet. Særligt vil fokus være på at få flere elever fra skolepraktik ud i virk-
somhedspraktik fortrinsvis i restuddannelsesaftaler, korte aftaler og delaftaler. Må-
let er, at flere elever gennemfører en større andel af deres uddannelse i en virk-
somhed.
For at sikre at midlerne bliver anvendt efter hensigten fastlægges inden årets ud-
gang fælles måleparametre gældende for alle praktikcentre/skoler for det praktik-
pladsopsøgende arbejde. På baggrund af disse parametre opstilles resultatmål for
de enkelte praktikcentre/skoler. Resultaterne opgøres hver 6. måned og tager ud-
gangspunkt i følgende:
1. Virksomheder, der er praktikpladsgodkendt til elever, men som ikke aktuelt
har elever, skal opsøges mindst en gang om året.
2. Uddannelsesaftaler, der udløber, skal forsøges genbesat med en ny elev. Prak-
tikvirksomheden skal opsøges senest tre måneder før uddannelsesaftalens ud-
løb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 3
3. Alle elever i praktikcenteret skal tilbydes virksomhedspraktik, primært som
restuddannelsesaftaler, herunder kombinationsaftaler, eller som korte aftaler
eller delaftaler.
4. Ledige praktikpladser skal besættes med elever, der søger praktikplads inden
for uddannelsen eller med elever, der gennem vejledning om et skifte af ud-
dannelse har potentiale til at gennemføre uddannelsen.
For at optimere praktikpladskonsulenternes arbejde foreslås det i indeværende år
at udarbejde en analyse, som skal afdække potentialet for flere praktikpladser i
virksomhederne. Analysen skal herudover undersøge, hvilke skoler som er gode til
at få deres elever i praktik med henblik på at udbrede best practice til flere skoler.
Nærmere bestemt skal analysen undersøge:
hvilke virksomheder, som i dag har elever ansat, og hvilke af disse virk-
somheder som potentielt kunne ansætte flere elever.
hvilke virksomheder, som ikke har elever ansat, og hvilke af disse virk-
somheder, som potentielt kunne ansætte elever.
hvilke erhvervsskoler, som er gode til at få deres elever i praktik (best
practice).
Analysen skal munde ud i en række konkrete værktøjer til skolerne/praktik-
centrene, så praktikpladskonsulenternes indsats optimeres og målrettes.
Danske Erhvervsskoler og virksomheder har efterspurgt, at pratikcentre-
ne/skolerne samlet bliver bedre rustet til at hjælpe virksomheder med at indgå
delaftaler og sammenstrikke hele uddannelsesforløb, hvor en elev i løbet af prak-
tiktiden får ansættelse i flere virksomheder. Skoler/praktikcentre har et ansvar for
at vejlede elever og virksomheder i forbindelse med delaftaler, men mangler kon-
krete redskaber til at optimere denne proces. Der afsættes derfor midler til udvik-
ling af materiale til brug for skolernes/praktikcentrenes arbejde med indgåelse af
delaftaler mellem virksomheder og elever.
Proces
De konkrete resultatmål drøftes med Danske Erhvervsskoler – Lederne og skal
tilpasses således, at de i videst mulige omfang er i overensstemmelse med de gæl-
dende krav til skolernes årlige handlingsplaner for så vidt angår det praktikplads-
opsøgende arbejde.
Analysen gennemføres inden udgangen af 2014. Undervisningsministeriet drøfter
analysens design med repræsentanter for REU.
Effekt/konsekvenser
Der opnås et øget antal uddannelsesaftaler. Forslaget skal understøtte, at elever i
praktikuddannelse i praktikcenter i løbet af uddannelsen gennemfører langt ho-
vedparten af praktikuddannelsen i en virksomhed med en af de forskellige former
for uddannelsesaftaler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Økonomi
Til ansættelse af praktikpladskonsulenter afsættes 13 mio. kr. i 2014 og 37,5 mio.
kr. i 2015 svarende til 3/4 årsværk ekstra pr. praktikcenter.
Der afsættes 0,5 mio. kr. til udarbejdelse af 1. fase af analysen og 2 mio. kr. til ud-
arbejdelse af 2. fase i 2014.
Der afsættes 2 mio. kr. i 2014 til at finansiere udarbejdelse af materiale til brug for
indgåelse af delaftaler mellem virksomheder og elever.
Midlerne afsat til ansættelse af ekstra praktikpladskonsulenter sammenlagt med
midlerne afsat til administrationen af den ekstra opfølgning på elever i søgekøen
svarer til ansættelse af et ekstra årsværk pr. praktikcenter i 2015.