Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1414051_0001.png
Undervisningsministeriet
Praktikpladssøgende elever
23. september 2014
Forslag
Med dette forslag lægges op til en mere aktiv indsats overfor de praktikpladssø-
gende elever, der ikke er i praktikcenter ved at præcisere skolernes opsøgende og
støttende arbejde i forhold til disse elever og samtidig udvide anvendelsen af
EMMA-kriterierne, således at praktikpladssøgende elever i søgekøen skal opfylde
disse kriterier for at være registreret af skolen/praktikcenteret som praktikplads-
søgende. Forslaget skal fremme, at elever aktivt udnytter deres uddannelsesmulig-
heder. Forslaget skal i sin endelige udformning bygge på en kvantitativ og kvalita-
tiv analyse af søgekøen og give skolerne/praktikcentrene et administrativt værktøj,
som kan anvendes til at målrette opfølgningen på elever i søgekøen.
Baggrund
Der findes i dag ingen systematisk viden om de praktikpladssøgende elever der ik-
ke er i praktikcenter, herunder om baggrunden for at de har fravalgt praktikcente-
ret, hvordan de er forsørget og om de reelt er praktikpladssøgende. Da disse ele-
ver imidlertid er med til at tegne billedet af en meget stor mangel på praktikplad-
ser, er det vigtigt at få belyst disse forhold, og vurdere om en styrket støtte og vej-
ledning kombineret med et krav om, at de skal leve op til EMMA kriterierne, vil
kunne nedbringe antallet.
De elever, der er registreret som praktikpladssøgende og ikke er optaget i et prak-
tikcenter kan, som reglerne er i dag, kun komme videre med deres uddannelse,
hvis de får en uddannelsesaftale med en virksomhed. Derfor er det vigtigt, at det
sikres at disse elever aktivt søger de ledige praktikpladser der er og at de får den
fornødne støtte til dette fra skolerne.
Dette harmonerer med, at elevernes muligheder for at gennemføre den erhvervs-
uddannelse, som eleven er påbegyndt, i fremtiden forbedres væsentligt. Kvoterne
for optag af elever i skolepraktik ophører således for elever, der begynder et
grundforløb fra august 2015 og det indgår også i eud-reformen, at flere uddannel-
ser skal udbydes med praktikuddannelse fra praktikcentrene.
Det er derfor naturligt at anvende EMMA-kriterierne til at understøtte, at eleverne
på erhvervsuddannelsernes hovedforløb aktivt er i gang med deres uddannelse,
enten i virksomhedspraktik, praktik i praktikcenter eller på en erhvervsuddannelse
uden praktik.
Praktikpladssøgende skal efter de gældende regler kun opfylde de såkaldte EM-
MA-kriterier (egnethed, geografisk mobilitet, faglig mobilitet, aktivt søgende), hvis
de samtidig søger om eller er optaget i skolepraktik. En opstramning af kravene til
de praktikpladssøgende, således at alle praktikpladssøgende skal opfylde EMMA-
kriterierne vil således understrege, at der er sammenhæng mellem ret til at kunne
gennemføre en erhvervsuddannelse og pligt til at udnytte sine uddannelsesmulig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 3
heder, når personer lader sig registrere som praktikpladssøgende til en erhvervs-
uddannelse.
I det omfang analysen viser, at dette er relevant, gennemføres en opstramning af
skolernes/praktikcentrenes pligt til at hjælpe og vejlede eleverne i praktikplads-
søgningen, herunder at eleverne som led i uddannelsesgarantien enten får tilbudt
praktik i praktikcenter eller en alternativ uddannelsesvej. Eleverne skal fortsat vej-
ledes om erhvervsuddannelser med gode muligheder for virksomhedspraktik.
Omdrejningspunktet for denne forstærkede vejledning af eleverne er en samtale
på skolen, hvor eleven får beskrevet sine uddannelsesmuligheder.
Der igangsættes i indeværende år en mindre analyse i Undervisningsministeriet,
som belyser elevernes baggrund og uddannelsesadfærd mv. Analysen skal bl.a. se
på:
hvor stor en del af de personer, der indgår uddannelsesaftaler, der har væ-
ret registreret som praktikpladssøgende, herunder i hvor lang tid.
hvor lang tid elever står i søgekøen, herunder hvornår de personer, der
står i søgekøen, har afsluttet det grundforløb, de søger på baggrund af.
hvordan gruppen, der har stået som praktikpladssøgende i mere end 6
måneder er sammensat (herunder deres alder, køn, etnicitet, geografi, ud-
dannelse, tidligere uddannelse, arbejdsmarkedstilknytning, om de er ude-
boende/hjemmeboende, forsørgere, og hvordan de forsørges).
Endvidere igangsættes snarest en konkret kvalitativ gennemgang af søgekøen,
hvor erhvervsskolerne får til opgave at indkalde samtlige elever i søgekøen til en
samtale på skolerne/praktikcentrene, jf. hovedbekendtgørelsens § 105, stk. 3. Til
samtalen skal de praktikpladssøgende, som en del af vejledningen, svare på en
række spørgsmål, som belyser deres situation, herunder svare på en række
spørgsmål, der belyser, om de reelt er praktikpladssøgende og svare på, hvorfor de
er praktikpladssøgende og ikke har benyttet evt. tilbud om uddannelsesgaranti.
Spørgerammen skal udarbejdes i samarbejde med de relevante interessenter.
Såfremt eleven – efter indkaldelse med behørig frist - ikke møder op til samtalen
på erhvervsskolen, har skolen adgang til at slette eleven som praktikpladssøgende,
jf. hovedbekendtgørelsens § 106, stk. 2, nr. 3.
På baggrund af analysen og en gennemgang af søgekøen er det hensigten, at der i
løbet af 2015 udvikles et administrativt værktøj, som skolerne/praktikcentrene
kan anvende til at målrette opfølgningen på elever i søgekøen. Det er væsentligt at
understrege, at forslaget ikke skal pålægge skolerne/praktikcentrene øgede admi-
nistrative byrder, men værktøjet skal ses som en hjælp til skolerne/praktikcentrene
til at målrette deres vejledning af de elever der reelt står i søgekøen. Værktøjet skal
derfor tage højde for, at der er stor forskel på hvor lang tid eleverne befinder sig i
søgekøen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Proces
Bestemmelserne i §§ 100 – 105 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser skal
ændres, hvis forslaget gennemføres.
I første omgang søges undersøgelsen gennemført i perioden 1. november 2014 –
28. februar 2015 ved anvendelse af ministeriets beføjelse i § 31 i lov om institutio-
ner for erhvervsrettet uddannelse til at indhente de ønskede oplysninger fra sko-
lerne/praktikcentrene om søgekøens sammensætning med hensyn til grupper af
praktikpladssøgende mv.
Undervisningsministeriet sender et spørgeskema til skolerne, hvis indhold forin-
den er drøftet med REU.
Når resultatet foreligger beslutter ministeriet efter indstilling fra REU, hvordan
forslaget gennemføres juridisk, økonomisk og administrativt, herunder med hen-
syn til indførelse af styrkede rettigheder og pligter for de praktikpladssøgende og
skolerne.
Effekt/konsekvenser
Indsnævring af søgekøens størrelse til en gruppe af elever, som er aktivt praktik-
pladssøgende og som reelt lever op til EMMA-kriterierne. Det må forventes, at
antallet af praktikpladsøgende elever reduceres på kort sigt, da nogle elever for-
mentlig ikke vil udnytte deres uddannelsesmulighed aktivt. På længere sigt, når re-
formen af erhvervsuddannelserne er fuldt implementeret, forventes det, at er-
hvervsuddannelserne vil tiltrække flere kvalificerede elever, som praktikvirksom-
hederne vil ansætte som elever og som fremmer virksomhedernes oprettelse af
praktikpladser.
Økonomi
Til udarbejdelse af analyse og udvikling af administrative værktøjer til opfølgnin-
gen på eleverne i søgekøen afsættes i 2015 12,5 mio. kr. i tilskud til praktikcentre-
ne svarende til ¼ årsværk ekstra pr. praktikcenter.
Heraf afsættes 4 mio. kr. årligt i 2014 og 2015 til praktikcentrenes samtaler med
eleverne i forbindelse med den kvalitative undersøgelse. Endvidere afsættes 3 mio.
kr. årligt til opgaven om at sikre, at der følges op på, at alle elever reelt står i køen.
Midlerne afsat til administrationen af den ekstra opfølgning på elever i søgekøen
sammenlagt med midlerne afsat til ansættelse af ekstra praktikpladskonsulenter
svarer til ansættelse af et ekstra årsværk pr. praktikcenter i 2015.