Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Undervisningsministeriet
Praktikpladssøgende elever
23. september 2014
Forslag
Med dette forslag lægges op til en mere aktiv indsats overfor de praktikpladssø-
gende elever, der ikke er i praktikcenter ved at præcisere skolernes opsøgende og
støttende arbejde i forhold til disse elever og samtidig udvide anvendelsen af
EMMA-kriterierne, således at praktikpladssøgende elever i søgekøen skal opfylde
disse kriterier for at være registreret af skolen/praktikcenteret som praktikplads-
søgende. Forslaget skal fremme, at elever aktivt udnytter deres uddannelsesmulig-
heder. Forslaget skal i sin endelige udformning bygge på en kvantitativ og kvalita-
tiv analyse af søgekøen og give skolerne/praktikcentrene et administrativt værktøj,
som kan anvendes til at målrette opfølgningen på elever i søgekøen.
Baggrund
Der findes i dag ingen systematisk viden om de praktikpladssøgende elever der ik-
ke er i praktikcenter, herunder om baggrunden for at de har fravalgt praktikcente-
ret, hvordan de er forsørget og om de reelt er praktikpladssøgende. Da disse ele-
ver imidlertid er med til at tegne billedet af en meget stor mangel på praktikplad-
ser, er det vigtigt at få belyst disse forhold, og vurdere om en styrket støtte og vej-
ledning kombineret med et krav om, at de skal leve op til EMMA kriterierne, vil
kunne nedbringe antallet.
De elever, der er registreret som praktikpladssøgende og ikke er optaget i et prak-
tikcenter kan, som reglerne er i dag, kun komme videre med deres uddannelse,
hvis de får en uddannelsesaftale med en virksomhed. Derfor er det vigtigt, at det
sikres at disse elever aktivt søger de ledige praktikpladser der er og at de får den
fornødne støtte til dette fra skolerne.
Dette harmonerer med, at elevernes muligheder for at gennemføre den erhvervs-
uddannelse, som eleven er påbegyndt, i fremtiden forbedres væsentligt. Kvoterne
for optag af elever i skolepraktik ophører således for elever, der begynder et
grundforløb fra august 2015 og det indgår også i eud-reformen, at flere uddannel-
ser skal udbydes med praktikuddannelse fra praktikcentrene.
Det er derfor naturligt at anvende EMMA-kriterierne til at understøtte, at eleverne
på erhvervsuddannelsernes hovedforløb aktivt er i gang med deres uddannelse,
enten i virksomhedspraktik, praktik i praktikcenter eller på en erhvervsuddannelse
uden praktik.
Praktikpladssøgende skal efter de gældende regler kun opfylde de såkaldte EM-
MA-kriterier (egnethed, geografisk mobilitet, faglig mobilitet, aktivt søgende), hvis
de samtidig søger om eller er optaget i skolepraktik. En opstramning af kravene til
de praktikpladssøgende, således at alle praktikpladssøgende skal opfylde EMMA-
kriterierne vil således understrege, at der er sammenhæng mellem ret til at kunne
gennemføre en erhvervsuddannelse og pligt til at udnytte sine uddannelsesmulig-