Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1513110_0001.png
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FOR-
HOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE
SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER
BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN,
DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL
AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL
TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE
EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE
VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER,
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENS-
STEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT
UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS
ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNS-
PUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE
FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND
TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER,
SINE EGNE SYNSPUNKTER,
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I
ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS
VEDRØRER BARNET; BARNETS
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE
MED DETS ALDER OG MODENHED
ALDER OG MODENHED
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FOR-
HOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE
SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER
BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN,
DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL
AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL
TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE
EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE
VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER,
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENS-
STEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT
UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS
ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNS-
PUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FOR-
HOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE
SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER
BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN,
DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHEDDELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL
AT UDFORME SINE
FN’s børnekonvention og de frie skoler
FRIT AT
DER VEDRØRER
SYNSPUNKTER
EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TILMED DETSUDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, SIKRE ET BARN,BARNET; IBARNETSTIL AT UDFORMESKAL
TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE
ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL
DER ER STAND
SINE
EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE
VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER,
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENS-
STEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT
UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS
ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNS-
PUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD,
At lytte
og inddrage
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0003.png
At lytte
og inddrage
– FN’s børnekonvention og de frie skoler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
At lytte og inddrage
– FN’s børnekonvention og de frie skoler
Redaktion:
Ole Hvilsom Larsen,
kontorchef, Undervisningsministeriet
Lotte Davidsen,
kommunikationsmedarbejder, Kommunikationssekretariatet,
Undervisningsministeriet
Grafisk tilrettelæggelse og omslag:
Kommunikationssekretariatet, Undervisningsministeriet
Fotos:
Lars Skaaning
Nu kun elektronisk
ISBN: 978-87-603-3034-6
At lytte og inddrage – FN’s børnekonvention og de frie skoler
Internetadresse:
uvm.dk/at-lytte-og-inddrage
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0005.png
Forord
Når der tages beslutninger, der vedrører vores eget liv,
blive lyttet til, inddraget og taget seriøst. Det gælder
også børn og unge. Det er der international enighed
ved alle forhold, der vedrører dem selv.
vil vi gerne inddrages. Vi udvikler og vokser alle ved at
Denne publikation er udarbejdet i samarbejde med Dan-
ske Skoleelever, Danmarks Privatskoleforening, Dansk
Friskoleforening, Deutscher Schul- und Sprachverein
om: FN’s børnekonvention kræver, at børn inddrages
für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Foreningen af
Kristne Friskoler, Frie Fagskoler, Lilleskolerne og Private
Gymnasier og studenterkurser.
Det gælder i dagligdagen, og det gælder i sager, der
skaber større ændringer i barnets liv. Denne publika-
længere vil eller er i stand til at have et bestemt barn
eller ung som elev.
Tak til foreningerne for værdifuld sparring og opbak-
ning til udarbejdelsen samt tilsagn om at følge op på
publikationen.
tion sætter fokus på den situation, at en fri skole ikke
Udfordringen er altid at lytte til børn og unge på en
måde, der matcher deres alder og modenhed og sam-
tidigt have omsorg for situationens kompleksitet. Det
indebærer blandt andet, at børn og unge ikke skal gøres
ansvarlige for beslutninger, som de ikke kan overskue
konsekvenserne af. Men det er et misforstået hensyn,
hvis børn og unge ikke involveres, inddrages og lyttes
til. Deres syn og perspektiv på sagen skal også være
kendt. Derefter kan vi som voksne træffe de vigtige
beslutninger om børnenes og de unges liv.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0006.png
Indledning
Skolens samarbejde med såvel forældrene som børnene
er en vigtig del af den danske skolekultur.
Uddrag af FN-konvention af 20. november 1989
om Barnets Rettigheder
Artikel 12
1.
Deltagerstaterne skal sikre et barn, der er i stand til
at udforme sine egne synspunkter, retten til frit at
udtrykke disse synspunkter i alle forhold, der vedrø-
rer barnet; barnets synspunkter skal tillægges pas-
sende vægt i overensstemmelse med dets alder og
modenhed.
En udskrivning af eller bortvisning fra skolen er sådan
en beslutning, der vedrører barnet. Børnekonventi-
onens krav om inddragelse betyder, at eleverne skal
Med denne publikation sætter Undervisningsministeri-
et fokus på, at elever på de frie grundskoler, efterskoler
og frie fagskoler bliver inddraget, før skolerne træffer
beslutning om at afbryde samarbejdet mellem skole
og hjem ved at udskrive eller bortvise eleven. Fokus er
altså på skolernes håndtering af elevinddragelsen, lige
før der skal træffes beslutning om en udskrivning eller
bortvisning. Men det er vigtigt, at der løbende foregår
en dialog med eleven og forældrene. Dialog kan være
bliver aktuel, og desuden sikrer dialogen, at det ikke
at skolen overvejer dette alvorlige skridt.
med til at forebygge, at en udskrivning eller bortvisning
kommer som en overraskelse for eleven og forældrene,
inddrages, og deres synspunkter skal indgå i grundla-
get for skoleledelsens beslutning om at udskrive eller
bortvise barnet.
Danmark har i 1991 tiltrådt FN-konvention af 20. novem-
ber 1989 om Barnets Rettigheder. Efter FN’s børnekon-
vention artikel 12 har et barn, altså en person under 18
Publikationen her er blevet til, efter at Folketingets
år, ret til at give udtryk for sine egne synspunkter. Bar-
for beslutninger, der vedrører barnet.
Ombudsmand i 2014 henvendte sig til Undervisnings-
ministeriet. Henvendelsen skete på baggrund af fem
inddraget, før de blev udskrevet af skolen.
konkrete sager, hvor elever på frie skoler ikke var blevet
net har krav på, at dets synspunkter indgår i grundlaget
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0007.png
Denne publikation skal sikre, at skolerne er opmærk-
konvention gælder i alle sager. Mange skoler har dog
somme på, at kravet om inddragelse efter FN’s børne-
allerede gode procedurer, der sikrer elevens inddragelse.
Publikationen er rettet til skoleledelserne (ledere og
bestyrelser), fordi ansvaret for inddragelsen ligger hos
hun tage kontakt til, Center for Elevrådgivning - Elev-
telefonen, Danske Skoleelever eller Ombudsmandens
Børnekontor, se kontaktoplysninger side 15.
dem. Hvis en elev ikke er blevet inddraget, kan han eller
Det skal understreges, at publikationens fokus på
elevens inddragelse ikke betyder, at inddragelse af
forældrene er uvigtigt. Forældrenes inddragelse er blot
ikke publikationens fokus. Rettigheder og pligter for
børnekonventionens krav om inddragelse af barnet.
forældremyndighedsindehaver(ne) gælder samtidig med
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0008.png
Set fra elevens side
Det er en alvorlig beslutning, når en elev ikke længere
kan fortsætte sin skolegang på en skole. For eleven er
det et farvel til vennerne på skolen og til den kendte
vorligt. En elev, der oplever at blive hørt, spurgt til råds
og informeret, vil have større forståelse for løsningen.
Inddragelse kan også understøtte elevens demokrati-
frihed og folkestyre.
dagligdag. Det er en betydelig ændring i barnets og den
unges liv, uanset årsagen til at skolegangen på skolen
må ophøre.
ske dannelse og oplevelse af at være i et samfund med
FN’s Børnekonvention siger, at børn skal inddrages, når
perspektiv er tit et andet end de voksnes. Når børn og
der skal træffes beslutninger, som angår dem. Elevernes
unge høres om en sag, får de mulighed for at fortælle,
hvordan sagen ser ud fra deres perspektiv. Eleven kan
ofte tilføje nye og relevante vinkler på sagen, og ind-
Inddragelsen er et signal til de øvrige elever og til om-
verdenen om, at skolen tager eleverne alvorligt.
Rammer på frie skoler
At være elev på en fri skole er ikke noget, man auto-
dragelsen kan i nogle tilfælde føre til en bedre og mere
langsigtet løsning. Det kan være med til at kvalificere
skolens grundlag for beslutningen.
matisk har ret til. Den enkelte frie skole beslutter selv,
hvem de vil optage som elever. Derfor kan en fri skole
forældrene og eleven ikke ønsker det.
også beslutte at udskrive eller bortvise en elev, selv om
Når nogle skoleledelser lader være med at høre en elev,
som det overvejes at udskrive fra skolen, sker det ofte
ud fra den betragtning, at en høring alligevel ikke vil
Skoleforeningerne finder, at det er af meget stor be-
tydning for skolens omdømme, at denne frihedsret
ikke benyttes i utide. Denne ret skal først og fremmest
sikre, at skolerne optager elever og indleder samarbej-
de med forældre, der kan stå inde for skolens værdier,
holdninger, traditioner og pædagogiske tankegange.
ændre ved beslutningen. Det kan også ske af misforstå-
for, at eleven kan tilføje nyt til sagen.
et hensyn til eleven. Der er imidlertid altid en mulighed
Under alle omstændigheder kan inddragelsen være med
til at gøre beslutningen og dens baggrund tydelig, så
eleven får en større forståelse for sagen. Samtidig viser
man respekt. Elevens integritet og værdighed tages al-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0009.png
Uddrag af Lov om friskoler og private grundskoler m.v.
§ 1.
Friskoler og private grundskoler (frie grundskoler)
kan inden for rammerne af denne lov og lovgivningen i
øvrigt give undervisning,
der stemmer med skolernes
egen overbevisning,
og tilrettelægge undervisningen i
overensstemmelse med denne overbevisning. Skolerne
afgør inden for de samme rammer frit, hvilke elever de vil
have på skolerne.
Stk. 2.
Frie grundskoler giver undervisning inden for
børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Skolerne
skal efter deres formål og
i hele deres virke forberede
eleverne til at leve i et samfund som det danske med
frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds-
og menneskerettigheder,
herunder ligestilling mellem
kønnene. Skolerne kan tillige omfatte 1-årig undervis-
ning på 10. klassetrin.
Uddrag af Lov om efterskoler og frie fagskoler
§ 1.
Loven omfatter efterskoler og frie fagskoler, der til-
byder undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsig-
te er
livsoplysning, folkelig oplysning
og
demokratisk
dannelse,
og som er godkendt af undervisningsministe-
ren til tilskud. Undervisningen skal have en bred almen
karakter. Enkelte fag eller faggrupper kan have en frem-
trædende plads, men aldrig på bekostning af det almene.
Skolernes virksomhed skal tilrettelægges ud fra deres
selvvalgte værdigrundlag.
Stk. 2.
Efterskoler tilbyder unge elever kurser efter stk. 1
med henblik på
elevernes hele menneskelige udvikling
og modning samt deres almene opdragelse og uddan-
nelse.
Stk. 3.
Frie fagskoler tilbyder unge og voksne elever kur-
ser efter stk. 1. Praktiske eller erhvervsrettede fag eller
en kombination heraf skal have en fremtrædende plads
i undervisningen og mindst udgøre 1/3 af den samlede
undervisningstid for den enkelte elev. 2. pkt. gælder dog
ikke elever på frie fagskoler, som følger prøveforbereden-
de og kompetencegivende undervisning efter anden lov-
givning, jf. § 1 a. Frie fagskoler, der udbyder husholdnings-
fag, kan tilbyde uddannelser inden for husholdningsfag.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0010.png
Hvis en skole beslutter at udskrive eller bortvise en elev,
skal beslutningen ske inden for den generelle danske
af køn eller etnisk oprindelse.
lovgivning, der sikrer, at ingen diskrimineres på grund
I situationen
Når en fri skole overvejer at afslutte samarbejdet ved at
nes ønske, er det vigtigt, at skolens ledelse optræder
professionelt. Processen omkring beslutningen bør
ven og dennes forældre.
udskrive eller bortvise en elev mod elevens og forældre-
En optagelse på en fri skole hviler på en aftale mellem
forældrene og skolen. Skolen må derfor altid inddrage
forældrene, hvis der sker ændringer af denne aftale.
være tydelig for både skolens ledelse, lærere og for ele-
Den danske lovgivning om de frie skoler bygger på et
for at håndtere denne frihed.
Skolens ledelse bør sørge for, at eleven bliver hørt om
udskrivningen eller bortvisningen og får en chance
inddrages som aktør i sine egne forhold.
for at fremsætte sine egne synspunkter. Eleven skal
rummeligt skolesyn, så de frie skoler har vide rammer
Det er vigtigt, at både elever og forældre kender - og hu-
sker - rammerne for at være elev på skolen. Når eleven
bliver optaget på skolen, skal skolen sørge for, at både
forældre og barn kender rammerne.
Formålet er, at elevens synspunkter bliver taget alvor-
ligt, og at barnet eller den unge bliver konsulteret og
informeret, inden skolens ledelse træffer beslutnin-
gen. Det betyder, at synspunkterne, med passende
hensyn til elevens alder og modenhed, skal indgå i
Det betyder også, at eleven kender baggrunden for
beslutningen.
Til brug for denne orientering er der udarbejdet et
“handout”: “Jeg har ret til at blive lyttet til - om dine
findes på uvm.dk/jeg-har-ret-til-at-blive-lyttet-til.
overvejelserne om udskrivningen eller bortvisningen.
rettigheder hvis du ikke mere må gå på skolen”, der kan
Det anbefales, at dette “handout” bruges af skolerne
Før situationen bliver så alvorlig, at en udskrivning
kommer på tale, bør der have været en dialog med
forældrene og med eleven. Ved en bortvisning har der
ning til en forudgående dialog om forholdene.
table omstændigheder.
som en del af orienteringen af eleverne om rammerne
res til eleverne eller indgå i undervisningen.
for at være elev på skolen. Det kan for eksempel udleve-
ikke nødvendigvis været et forløb, der har givet anled-
Bortvisning sker kun under meget alvorlige og uaccep-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0011.png
Gode råd:
En god forberedelse er,
at skolens ledelse har overvejet, om situationen kan
løses med andre tiltag end en udskrivning eller bort-
visning.
at eleven inddrages så tidligt, at hans eller hendes
synspunkter reelt kan påvirke beslutningen.
at skoleledelsen sørger for, at problemstillingen står
klart for forældrene, og at de forstår, hvorfor det er
nødvendigt at udskrive eller bortvise eleven.
at man fra skolens ledelses side gør sig klart, hvad
man ønsker at opnå med dialogen.
at skolens ledelse er i stand til at redegøre for, hvor-
for den vil udskrive eller bortvise eleven.
at skolens ledelse kan forklare, hvorfor der ikke er
andre mulige løsninger.
at skolens ledelse prøver at forudse, hvordan eleven
vil reagere.
Skoleledelsen skal sørge for, at det på et tidspunkt,
før der træffes beslutning, bliver klart for eleven, at
konsekvensen kan blive udskrivning eller bortvisning.
Forældrene skal orienteres om, at skolen overvejer den
alvorlige samtale med eleven.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0012.png
Dialogen
For eleven er det en både smertefuld, angstfuld og uover-
eller bortvise ham eller hende.
ældre. Dette er et dilemma, som skolens ledelse løbende
skuelig situation, at skolens ledelse overvejer at udskrive
må reflektere over. Det gælder særligt, når udfordringen
men at forældre og skole ikke kan blive enige - eller at
forældrene indbyrdes ikke er enige.
ikke er, at det er eleven, der har gjort noget uacceptabelt,
Det er også for skolen en svær situation at udskrive eller
mange følelser involveret.
bortvise en elev mod forældrenes og elevens ønske. Der er
Den måde, skolens repræsentant opfatter situationen på,
kan godt smitte af på dialogen. Det er vigtigt, at eleven
Det skal være en åben samtale.
får mulighed for at formidle sin egen oplevelse af sagen.
Samtalen med eleven vil altid være vanskelig, og den
modenhed.
skal tilrettelægges omhyggeligt ud fra barnets alder og
For at det kan blive en god dialog, skal skolens repræsen-
tant argumentere for baggrunden, være konkret, åben
og lyttende og undgå at fortolke eller drage forhastede
elevens situation og synspunkter.
I samtalen med eleven bør skolens ledelse give sin be-
grundelse for at ville udskrive eller bortvise eleven, og
eleven skal have mulighed for at fremlægge sine egne
synspunkter og stille spørgsmål. Dialogen skal give
konklusioner. Skolens repræsentant skal sætte sig ind i
skoleledelsen en viden om, hvordan eleven opfatter situ-
ationen. Børn og unge ser og oplever ikke nødvendigvis
tingene på samme måde som skoleledelsen, lærerne og
forældrene.
Dialogen skaber en mulighed for at støtte eleven og være
med til at skabe en bedre forståelse for en situation, som
elig. Hvis en udskrivning eller bortvisning er uundgåe-
lig, kan samtalen bidrage til, at eleven oplever det som
lidt mindre indgribende.
eleven kan opfatte som meningsløs, kaotisk og uoversku-
Det er en særlig udfordring, at man dels skal tage eleven
ning eller bortvisning, og dels ikke skal overvurdere
elevens overblik over sin situation.
alvorligt som den, der bliver direkte berørt af en udskriv-
Inddragelsen af eleven bør ske som led i skoleledelsens
og lærernes daglige og løbende dialog med eleven. Det
kommer på tale.
skal sikres, at eleven er klar over det, når en udskrivning
Dialogen med eleven skal ske sådan, at barnet eller den
unge ikke kommer i en loyalitetskonflikt overfor sine for-
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0013.png
Det kan ske ved en egentlig inddragelsessamtale, hvor
elevens synspunkter er i centrum. Hvis eleven ikke
ønsker at deltage i sådan en samtale, eller hvis eleven
ved samtalen, må det accepteres.
Gode råd:
Ved en samtale er det vigtigt,
at skolens repræsentanter er imødekommende og
aktivt lyttende.
at skolens repræsentanter stiller eleven enkle, åbne
og konkrete spørgsmål, der passer til elevens alder
og modenhed.
at skolens repræsentanter gør det klart for eleven,
at det handler om en udskrivning eller bortvisning.
FN’s børnekonvention stiller ikke krav om, at der ud-
ønsker, at forældrene eller en anden voksen er til stede
Som elev kan du henvende dig til
Tlf.: 70 22 05 33
Center for Elevrådgivning - Elevtelefonen
Mail: [email protected]
Web: www.elevtelefonen.dk
Elevtelefonens rådgivning er anonym, hvis du øn-
sker det. Du kan ringe til Elevtelefonen uden at for-
tælle, hvad du hedder, hvor du bor eller går i skole.
Danske Skoleelever
Tlf. 70 22 00 33
Mail: [email protected]
arbejdes et skriftligt referat af elevens synspunkter og
holdning til sagen. Det anbefales alligevel, at skolens
repræsentanter udarbejder et skriftligt referat for at
give skolen dokumentation for, at inddragelsen er
Web: http://www.skoleelever.dk/
Ombudsmandens Børnekontor
Tlf.: 33 13 25 12
Mail: [email protected]
sket. Af referatet bør fremgå dels elevens synspunkter
og holdning til sagen, dels hvilke oplysninger skolens
være naturligt, at skolens ledelse kommenterer det,
lige beslutning.
repræsentant har givet eleven under samtalen. Det vil
som eleven har sagt under samtalen, senest i den ende-
Web: http://boernekontoret.ombudsmanden.dk/
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0014.png
Referatet bør sendes til forældrene så hurtigt som
meddelelsen om skolens endelige beslutning.
muligt. Forældrene bør senest få en kopi sammen med
Hvis der ikke er gennemført en egentlig samtale, og
skoleledelsens kendskab til elevens synspunkter og
holdninger i stedet bygger på den løbende dialog, kan
ledelsen skrive dette ned og udlevere det til eleven og
forældrene. Skoleledelsen kan eventuelt tilbyde en sam-
tale, før der træffes endelig beslutning, hvis forældrene
ønsker det.
Skolens ledelse kan på forhånd overveje disse temaer og
udarbejde en ”Guide til inddragelse af elever” som en
lem skole og hjem. Det vil være naturligt, at skolens
del af skolens procedure for ophør af samarbejde mel-
elever inddrages i arbejdet med sådan en guide for den
enkelte skole. Det kan for eksempel ske i samarbejde
med elevrådet.
Opfølgning
Hvis en fri skole udskriver eller bortviser en under-
visningspligtig elev, skal skolen underrette elevens
skolegangen på denne frie skole.
bopælskommune om, at eleven ikke længere deltager i
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0015.png
Bistand og vejledning
Som elev kan du henvende dig til
Tlf.: 70 22 05 33
Center for Elevrådgivning - Elevtelefonen
Mail: [email protected]
Web: www.elevtelefonen.dk
Elevtelefonens rådgivning er anonym, hvis du ønsker
det. Du kan ringe til Elevtelefonen uden at fortælle,
hvad du hedder, hvor du bor eller går i skole.
Danske Skoleelever
Tlf. 70 22 00 33
Mail: [email protected]
Skoleledelserne kan henvende sig til skoleforeningerne
Danmarks Privatskoleforening
Tlf.: 33 30 79 30
Mail: [email protected]
Web: http://www.privatskoleforening.dk
Dansk Friskoleforening
Tlf.: 62 61 30 13
Mail: [email protected]
Web: http://www.friskoler.dk
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig
Tlf.:74 62 41 03
Mail: [email protected]
Web: http://www.skoleelever.dk
Ombudsmandens Børnekontor
Tlf.: 33 13 25 12
Mail: [email protected]
Web: http://www.dssv.dk/
Efterskoleforeningen
Tlf.: 33 12 86 80
Mail: [email protected]
Web: http://boernekontoret.ombudsmanden.dk
Web: http://www.efterskoleforeningen.dk
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0016.png
Foreningen af Kristne Friskoler
Tlf.: 97 35 20 99
Mail: [email protected]
Web: http://www.kristne-friskoler.dk
Frie Fagskoler
Tlf.: 33 11 12 91
Mail: [email protected]
Web: http://friefagskoler.dk
Lilleskolerne
Tlf.: 44 22 79 20
Mail: [email protected]
Web: http://lilleskolerne.dk/forside
Private Gymnasier og studenterkurser
Tlf.: 33 30 79 25
Mail: [email protected]
Web: http://www.gymnasier.dk
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513110_0017.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FOR-
HOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE
SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER
BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN,
DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL
AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL
TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE
EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE
VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER,
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENS-
STEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT
UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS
ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNS-
PUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE
FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT
UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER,
UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER,
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD,
DER VEDRØRER BARNET; BARNETS
DER VEDRØRER BARNET; BARNETS
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS
ALDER OG MODENHED
ALDER OG MODENHED
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FOR-
HOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE
SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER
BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN,
DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL
AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL
TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE
EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE
VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER,
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENS-
STEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT
UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS
ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNS-
PUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FOR-
HOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE
SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER
BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN,
DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS
SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHEDDELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL
AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL
TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE
EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE
VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER,
RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENS-
STEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT
UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS
ALDER OG MODENHED DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNS-
PUNKTER I ALLE FORHOLD, DER VEDRØRER BARNET; BARNETS SYNSPUNKTER SKAL TILLÆGGES PASSENDE VÆGT I OVERENSSTEMMELSE MED DETS ALDER OG MODENHED
DELTAGERSTATERNE SKAL SIKRE ET BARN, DER ER I STAND TIL AT UDFORME SINE EGNE SYNSPUNKTER, RETTEN TIL FRIT AT UDTRYKKE DISSE SYNSPUNKTER I ALLE FORHOLD,