Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
Sagsnr.: 006.23V.351
Udkast til nyhed til uvm.dk
Nye vejledninger skal hjælpe frie skoler med at inddrage elever
Efter en række sager på frie grundskoler og efterskoler, hvor elever er blevet udskrevet uden at
blive hørt, kommer Undervisningsministeriet nu med to vejledninger, der skal hjælpe skolerne
med i højere grad at inddrage eleverne.
Folketingets Ombudsmand har haft en række sager fra frie grundskoler og efterskoler, hvor elever til-
syneladende er blevet udskrevet uden at blive inddraget i beslutningen først. Derfor har ombudsman-
den henvendt sig til Undervisningsministeriet om problemstillingen for at sikre, at skolerne fremover
inddrager den pågældende elev, når skolerne skal træffe lignende afgørelser om barnet af den karakter.
FN's børnekonventions artikel 12 indebærer nemlig, at børn, der er i stand til at udforme egne syns-
punkter, også har ret til frit at udtrykke disse synspunkter i alle forhold, der vedrører barnet selv. Bar-
nets synspunkter skal samtidig tillægges passende vægt i forhold til, hvor gammel og moden, barnet er.
Derfor har Undervisningsministeriet sammen med de frie skolers skoleforeninger og Danske Skoleele-
ver udarbejdet nyt vejledningsmateriale, som skal hjælpe de frie skoler med at inddrage eleverne, hvis
der er tvivl om, hvorvidt eleven kan fortsætte med at gå på skolen.
De to publikationer er udarbejdet i samarbejde med Danske Skoleelever, Danmarks Privatskolefor-
ening, Dansk Friskoleforening, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Efterskolefor-
eningen, Foreningen af Kristne Friskoler, Frie Fagskoler, Lilleskolerne og Private Gymnasier og studen-
terkurser.
Vejledningsmaterialet består af to publikationer:
At lykke og inddrage - FN's børnekonvention og de frie skoler.
Publikationen er rettet mod bestyrelser,
skoleledere og lærere på de frie skoler.
Jeg har ret til at blive lyttet til - om dine rettigheder hvis du ikke mere må gå på skolen.
Publikationen er ret-
tet mod elever på frie skoler og kan for eksempel bruges i forbindelse med undervisningen eller
udleveres til større elever ved deres indmeldelse på skolen.
Publikationerne beskriver en ramme for håndteringen af sager, hvor en skole mener, at den ikke kan
rumme en elev mere. Det er dog i skolernes dagligdag, at rammerne skal fyldes ud. Derfor vil Under-
visningsministeriet, skoleforeningerne og Danske Skoleelever samarbejde om at følge op på skolernes
daglige arbejde med at inddrage eleverne.
"Det er vigtigt, at børns rettigheder bliver overholdt på alle skoler i Danmark. Derfor er det en stor
styrke, at foreningerne på de frie skolers område er gået så aktivt ind i arbejdet med at lave de nye vej-
ledninger. Men vejledningerne er kun et skridt på vejen. Det er ude på skolerne, at inddragelsen skal
ske. Derfor er det afgørende, at skoleforeningerne og Danske Skoleelever vil gå aktivt ind i at sørge for,
at eleverne inddrages i hverdagen ude på skolerne,” siger undervisningsminister Christine Antorini.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagsnr.: 006.23V.351
Kontakt
Ole Hvilsom Larsen
Sabrina Drevsfeldt