Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 125
Offentligt
Tanker
Hej Borgmester
Jeg er p.t. i aktivering som klasseassistent på Rynkevangskolen, efter eget ønske, i gang med 4 periode
Tilknyttet 8A og delvis 8B.
Hvad jeg kan se er man har pålagt lærerne en næsten umulig opgave.
22 elever og 45 minutter, hvor der skal ske almen indlæring og tages individuelle hensyn.
Man har i klasserne fået tilført elever af stærkt styrende karakter samt fagligt svagt funderede elever. For
at tingene skal kunne gå op i en højere enhed vil det kræve en vis disciplin. Det vil tage flere år før det vil
være en naturlig ting, nemlig først når de nystartede elever vokser op gennem klasserne.
Hvordan tackler man så de nuværende årgange? Det er ligesom ikke nok at sige ”sid stille og lyt efter”. At
eleverne skal gå i skole og lære, bør være en arv eleverne er blevet bibragt fra hjemmet; men jeg oplever
visse elever ikke har den ringeste forståelse for nødvendigheden af at lære.
Jeg vil mene den effektive læringstid i en gennemsnitslektion er omkring 30 minutter. Resten af tiden
bruges på at få flokken samlet, materialer fundet frem og ævl og kævl. Det kan være relevant at diskutere
hvordan tingene skal læres; men hvorfor de skal læres må eleverne være blevet oplyst hjemmefra.
"Det er fortsat forældrenes vigtigste opgave
at være ansvarlige for atmosfæren i familien
- dvs. ansvarlige for samspillets kvalitet,
som igen er afgørende for den enkeltes adfærd og trivsel.
Dette ansvar kan ikke uddelegeres."
Jesper Juul: Dit kompetente barn. Schønberg, 1995, s. 218f
Skolereformen i 1975, (kald mig bare reaktionær) blev givet i en tid hvor der var en almen forståelse for
udviklingen af det enkelte individ; meeeeeen, eleverne havde alligevel den almene opdragelse med
hjemmefra, så de evnede at tage fra. For nutidens elever ser det andeledes ud, henset deres forældre kun
kender til ”den nye skole”. De har ikke givet deres børn den almene forståelse for at agere i samspil men
omverdenen.
"Det er de voksne, der har afskaffet autoriteten,
hvilket kun kan betyde én ting:
At de voksne forsøger
at unddrage sig ansvaret for den verden,
de har sat børnene i."
Fernando Savater:
Mod til at opdrage.
Samtid, 1997, s. 98
At tro man, trylle-trylle-trylle, kan vende en supertanker (skolen) 180 grader over en nat, er naivt.