Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1511537_0001.png
24-03-2015
Det Ærede
Børne- og Undervisningsudvalg
Skolevæsen eller uvæsen
Kald mig tåbe, naiv, fantast.
Vedhæftet hvad jeg har tilskrevet borgmesteren i min by.
Selv har jeg en fortid i fængselsvæsenet, så jeg er vel bekendt med den lange vej fra ”Borgen” til gulvet.
Jeg er med på I fra ”Borgen” mener det godt; men vi lader nogle årgange, 7-8-9, sejle deres egen sø.
En stor del er slet ikke parate til at modtage undervisning, da de ikke har den nødvendige adfærd med i
rygsækken og de er så voksne, at de er svære at få drejet ind til at se målet.
Men, allas, vi tror stadig at en underviser kan håndtere 22 unge mennesker individuelt. Det er fantasi,
eftersom ca. 1/3 af en lektion bruges på at samle klassen, skabe ro og afvikle endeløse diskussioner om
”hvorfor”.
En lærers vigtigste opgave er at give videre af sin viden. Skal han/hun oveni være ”ene”opdrager, ja så !
Ikke noget at sige til de tilegner sig stress og depressioner.
I burde se til, at der, i det omfang det er absolut nødvendigt, tilføres klasserne en ”moderator”, der kan
bibringe den nødvendige ro, så dem der vil lære - kan lære. Samtidigt kan moderator være med til at
give de svageste et løft, så det ikke kun er bussemand.
I en klasse er der typisk 5 målgrupper:
Dem
der vil og kan:
De skal anspores mod højere mål, som læreren står for.
Dem
der vil; men ikke tror de kan:
De skal støttes og hjælpes Det skal foregå i klassemiljøet, ikke som
specialundervisning, idet det kan udvikle myter. Her træder moderator til som støtte.
Dem
der kan; men ikke vil.
Kan blive, paradoksalt nok, restgruppen.
Dem
der kan; men ikke adfærdsmæssigt forstår nødvendigheden af at give de øvrige rum til læring
Dem
der ikke kan, og ikke adfærdsmæssigt forstår nødvendigheden af at give de øvrige rum til læring.
For de sidste to grupper træder moderator til, da det er der ” Bekendtgørelse om fremme af
god orden i folkeskolen” skal bringes i anvendelse.
Og hvem der tilhører hvilket gruppe som fokuspunkt, behøver kun lærer og moderator at orientere sig om.
Det behøver formodentligt kun være periodevis, eftersom de fleste retter nogenlunde ind, når de opdager
”det er alvor vor mening”. Derfor et ”flyverkorps”, der kan sendes rundt hvor behovet er.
I har givet en lovgivning, hvor skolerne, på den gode måde, har midlerne; men implementeringen er
uendelig svær.
Lærere kan være et uregerligt folkefærd, så de skal gøres klart hvad mål de forventes at stile mod; men se -
det er et helt andet eventyr.
Mit udspring til mine teser er det faktum at jeg befinder mig på gulvet og anskuer som ”udenforstående”
Nå, I må have en god dag.
Torben kragh