Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 122
Offentligt
Til Børne- og undervisningsminister Christine Antorini og til Folketingets
Børne- og Undervisningsudvalg
Vi vil gerne takke for modtagelsen af Italiensklærerforeningen hos Børne- og
Undervisningsudvalget d. 17.3.15, hvor vi præsenterede vores synspunkter vedr. den
nye gymnasiereform.
Vi tillader os hermed at følge op på mødet for at fremlægge de tekniske detaljer og
understrege vores hovedpointer.
Problem:
Som en konsekvens af den nye gymnasiereform frygter vi, at danske
gymnasieelever i løbet af få år ikke længere kommer til at kunne vælge
italiensk som fag i gymnasiet. Vi mener, at denne reduktion i
valgmulighederne står i kontrast til regeringens ambitioner om bredde
og mangfoldighed samt globalt udsyn og internationalisering. Italien
er den næststørste industrination i Europa.
Løsning:
Begyndersprog skal kunne indgå på lige fod med fortsættersprog i
studieretninger, således at det ikke kun er i den sproglige
studieretning, at begyndersprog kan indgå som studieretningsfag.
Med fortsættersprog forstås engelsk samt tysk
eller
fransk. (fransk vil oftest optræde
som begyndersprog i Jylland og som fortsættersprog på Sjælland, mens det omvendte
gælder for tysk.)
Med begyndersprog forstås f.eks. spansk, italiensk, russisk, kinesisk og som nævnt
tysk eller fransk.
I dag er det sådan, at begyndersprog kan indgå i andre studieretninger end de
sproglige. Spansk indgår f.eks. i samfundsvidenskabelige eller musisk-kreative
studieretninger. Men når denne mulighed – med den nye gymnasiereform – ikke
længere foreligger, vil spansk som det største begyndersprog i stedet indgå i den rent
sproglige studieretning. Det vil dermed udelukke enten fransk/tysk eller italiensk, da
engelsk naturligvis vil optage den anden plads i en sproglig studieretning. Jf.
eksemplet fra ”Gymnasier til fremtiden” s. 19 hvor man foreslår en sproglig retning
med Engelsk A, Fortsættersprog A, tredje relevant fag B, eller en kunstnerisk retning
med Musik A, Engelsk A eller Tysk fortsætter A/Fransk fortsætter A, og tredje
relevant fag B. Frem for at reducere mulighederne her kunne man foreslå et
fremmedsprog A (uden at skelne mellem begynder- eller fortsættersprog). Det samme
gælder for de samfundsfaglige retninger: man bør ikke låse sprogene fast på
fortsættersprog men – som tilfældet er i dag – lade det være muligt for gymnasierne
selv at vælge, om de vil lade et begyndersprog som italiensk eller spansk indgå her
som A-fag.