Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1508759_0001.png
Fra: Peter Christensen <[email protected]>
Dato: 14. mar. 2015 kl. 14.58.35 CET
Til: undisclosed-recipients:;
Emne: Kun en censor til skriftlige prøver FP9 fra 2016
Kære folketingsmedlem i Børne - og Undervisningsudvalget
Jeg skriver til dig, fordi jeg er blevet opmærksom på, at det fra 2016 er planen, at det kun skal være den
beskikkede censor, der skal rette/censurere elevernes ved folkeskolens skriftlige afgangsprøver i alle fag. Jeg
havde hørt, at der blev puslet med tanken, men jeg har intet hørt til at forslaget har været i høring, eller at det
skulle være vedtaget - altså før i går. Det er muligvis foregået rent administrativt.
Det sker, at man som censor, ved en fejl, er kommet til at taste et forkert pointtal, eller karakter ind i de
regneark, som vi bruger til censur. Nogle gange er fejlene ubetydelige, men andre gange kan de have store
konsekvenser for de elever, det går ud over, karakterfastsættelsen bliver forkert. Eleverne har naturligvis en
klagemulighed, men hvad skal de reelt klage over? De har fået for lav karakter - efter deres mening. Hvor
mange skoleledere vil lige tage den alvorligt, og dermed sætte himmel og hav i bevægelse for at få en
ombedømmelse på elevens opgave. Det er, i mine øjne, et problem i forhold til elevernes retsstilling, da der
foreligger en stor sandsynlighed for at der, uanset hvor meget vi gør os umage, vil ske fejlcensureringer, og
at de ikke vil blive opdaget.
Nu hvor skolerne har mulighed for at tage kopier af opgaverne og sende dem til censor, er der flere
eksempler på, at skolerne ikke har fået sendt alle sider og bilag med til censor, som derfor bedømte opgaven
til en lavere karakter end faglæreren, og fejlen bliver derfor først opdaget i den endelige konferering mellem
censor og lærer, som har alle papirer på opgaven. Et særligt grelt eksempel er dette: Eleven kunne, ud fra ud
fra de papirer censor havde til rådighed bedømmes til 02, men da fejlen blev opdaget i konfereringen
rykkede karakteren sig til 7. En markant forskel, som kunne have stor konsekvens for eleven. Når man som
censor taler med lærerene på de forskellige skoler, hører man både positive - og skrækhistorier i forhold til
den måde de forskellige skoler griber prøverne an på. Jeg har talt med lærere, der ikke synes at de har
oplevet god faglig sparring med deres kolleger på skolen, men som har været utrolig glade for den samtale
prøveopgaverne gav anledning til, hvor jeg bl.a. kunne forklare om de faglige tolkninger og overvejelser fra
prøvebekendtgørelsen, der ligger til grund for pointgivning til opgaverne. Det er simpel faglig sparring, ikke
synligt, men meget værdifuldt for lærerens fremtidige arbejde med bedømmelse elevopgaver i det daglige.
Jeg har også været ude for lærere, der var så bange for deres skoleleders reaktion på dårlige karakterer, at de
konsekvent lå to karakterer over den reelle bedømmelse. En sådan forskel i forhold til den givne årskarakter
vil med ret stor sandsynlighed give anledning til en mængde klagesager mod den beskikkede censor, hvilket
er uhensigtsmæssigt, da problemet ligger et andet sted.
Jeg er klar over, at der kan være et økonomisk incitament til at fravælge tidligere tiders praksis, men jeg
anser besparelsen for værende så lille, at den reelt er vanskelig at få øje på. Jeg ved som sagt ikke om det har
været drøftet i udvalget, eller om det er en ren administrativ ændring af prøvebekendtgørelsen, men under
alle omstændigheder betragter jeg det som et voldsomt indgreb i retssikkerheden for den enkelte elev, der i
sidste ende skal leve med en karakter, der evt. ikke svarer til det resultat de reelt har opnået. Jeg forudser
desuden en lang række klager fra forældre, der vil have deres barns afgangsprøve revurderet.
Jeg håber at du vil kigge på sagen.
Venlig hilsen
Peter Christensen