Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1413984_0001.png
Politisk møde om folkeskolen
Tid:
Sted:
Onsdag den 3. december 2014 kl. 14.00-18.00 efterfulgt af middag
Messecenter Fredericia
Vestre Ringvej 101
7000 Fredericia
Mødet består af to dele
Kl. 14.00-16.00
deltager undervisningsministeren, borgmestre, de faglige udvalg med ansvar for
folkeskolen samt skolens øvrige parter.
deltager de faglige udvalg med ansvar for folkeskolen samt direktører med ansvar
for området.
Kl. 16.00-18.00
Program for kl. 14.00-16.00
14.00
Velkomst
v/Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
Debat om en ny folkeskole
Et ledende spørgsmål for debatten er:
Hvad vil du gøre for at realisere en ny folkeskole, hvor alle børn og unge trives og bliver så dygtige,
de kan?
Journalist Clement Kjersgaard, DR, leder debatten mellem skolens parter. KL har invi-
teret undervisningsminister Christine Antorini, formand for KL’s Børne- og Kulturud-
valg Anna Mee Allerslev, 2 borgmestre, formand for Børne- og Kulturchefforeningen
Eik Møller, formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal, formand for Danmarks
Lærerforening Anders Bondo Christensen, formand for BUPL, formand for Skole og
Forældre Mette With Hagensen samt formand for Danske skoleelever Miranda Wernay
Dagsson.
14.10
14.50
Kaffe
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.10
Fire billeder af praksis i en ny folkeskole
Deltagerne har mulighed for at gå ud og se billeder af en ny skole. Deltagerne kan vælge
mellem fire billeder.
1. En målstyret læringsreform
Med folkeskolereformen er der sat nationale mål for elevernes læring, trivsel og progre s-
sion i skolen, som alle kommuner skal arbejde med. Gribskov Kommune arbejder med
folkeskolereformen i et bredere perspektiv og kalder det en læringsreform, som også har
betydning for dag- og fritidstilbud. Skoler og dagtilbud arbejder systematisk med de
kommunalpolitiske mål for læringsreformen understøttet af forvaltningen.
V/centerchef for Børn og Unge, Lisbeth Due Pedersen og skoleleder Peter Brixen, Nordstjerneskolen,
Gribskov Kommune
2. En længere og mere varieret skoledag
En hovedindsats i folkeskolereformen er en længere og mere varieret skoledag. Katrin e-
bjergskolen i Aarhus Kommune arbejder systematisk med at udvikle de enkelte eleme n-
ter og muligheder i den nye skoledag, herunder understøttende undervisning og lektie-
hjælp og faglig fordybelse. Tilbagemeldinger fra elever og forældre i form af bl.a. spø r-
geskemaundersøgelser inddrages løbende.
V/skoleleder Christian Hyltoft Hellum, afdelingsleder for SFO og indskoling, Michael Blom og lærer
Mads Dahlstrøm, Katrinebjergskolen, Aarhus Kommune
3.
Skolens samarbejde med omverdenen
En hovedindsats i folkeskolereformen er en åbning af skolens hverdag mod det omgi-
vende samfund, erhvervslivet og foreninger mv. I Rudersdal Kommune har man allere-
de før reformen haft et tæt samarbejde mellem foreningsliv, ungdomsuddannelser m.fl.
og skolerne. Der er årligt indgået mere end 100 samarbejdsaftaler mellem foreninger og
skoler i Rudersdal Kommune. Erfaringerne fra dette samarbejde er ved at blive inddra-
get i et samlet koncept for samarbejdet mellem skolerne og omverdenen. Visioner, erfa-
ringer og praktiske handlinger vil blive præsenteret.
V/skole- og familiechef Martin Tinning, Rudersdal Kommune
4. Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen
En væsentlig intention i folkeskolereformen er at udvikle samarbejdet mellem lærere og
pædagoger, så elevernes læringsmål og større trivsel bliver omdrejningspunkterne. Vejle
Kommune har mange års erfaring med, hvordan henholdsvis læreres og pædagogers
kompetencer bedst spiller sammen i samarbejdet om både de små og de større elever.
V. pædagog Karin Dahl, lærer Lone Lauritzen, afdelingsleder Gitte D. Rosenlund og ledende pædagog
Birgitte Vind, Petersmindeskolen, Vejle Kommune
Tak til deltagerne i første del af mødet. I anden del af mødet deltager kun fagudvalg og d i-
rektører for området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Program for kl. 16.00-18.00
16.00
Velkomst
V/Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
Resultater af spørgeskemaundersøgelsen
V/KL
Hvordan fastholder politikerne engagement og retning?
Betydningen af fællesskab, engagement og ansvar, når kommunerne skal realisere en ny
folkeskole. Hvad er kommunalpolitikernes vigtigste opgave?
Videoindslag v/forskningschef Jørgen Søndergaard, SFI
To billeder af politisk engagement og retning?
Hvordan sætter dit udvalg retning og følger op på de politiske mål for en ny folkeskole
V/udvalgsformand Mette Kristensen, Svendborg Kommune og udvalgsformand Diana Mose Olsen,
Esbjerg kommune
Politisk dialog om at fastholde engagement og retning
Drøftelse i grupper på baggrund af dagens indlæg:
Hvad har I sat i værk siden sidste møde den 27. maj 2014?
Hvordan vil I følge op på indsatserne?
Hvordan vil I fastholde engagementet?
Det videre forløb og afrunding
V/Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
16.05
16.25
16.35
17.00
17.45
Herefter er der mulighed for videndeling over et glas vin og lidt mad.