Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 110
Offentligt
1504639_0001.png
TAXAMETER SOM STYRINGSVÆRKTØJ FOR DET FAGLIGE
INDHOLD AF GYMNASIEUDANNELSERNE
BAGGRUND
Forligskredsen bag erhvervsuddannelsesreformen mødes til august og skal bl. a. drøfte
taxameterforskellene på HHX og STX. Den samlede taxameterforskel mellem HHX og STX er på godt
12.000 kr. pr. elev. Isoleret set er forskellen på undervisningstaxameteret 6.600 kr. pr. elev, heraf skønner
undervisningsministeren, at der er en ubegrundet forskel på ca. 4.400 kr.
i
TAXAMETER SOM STYRINGSVÆRKTØJ FOR DE GYMNASIALE UDDANNELSER
En ny taxametermodel kan imidlertid være et styringsværktøj, som man benytte til at skabe øget fokus på
bestemte fag fx matematik. Dette kan gøres ved at give et taxameter pr. fag.
Modellen med at give et taxameter pr. fag kendes fra GSK. Kernen er, at hvert fag udløser et taxameter
uanset om faget læses på STX, HHX eller HTX.
Matematik er et fag, som har været diskuteret under serviceeftersynet af gymnasiereformen. Hvis man
ønsker at give faget matematik mere fylde i gymnasiet, kan man forhøje taxameteret til faget matematik.
Dette vil give skolerne incitamenter til at gøre en ekstra indsats fx i form af lektiecafeer, to-lærer ordninger,
flere undervisningstimer, mv.
Skulle der i fremtiden opstå et ønske om, at studenterne skulle blive bedre til et fag, kan man styrke faget
ved at øge taxameteret til disse fag.
Vi forestiller os, at omlægningen til et taxameter baseret på fag sker inden for den afsatte økonomiske
ramme.
Uden at bruge taxameteret som et styringsværktøj kan forskellen løses inden for den samme økonomiske
ramme ved at give HHX og STX samme undervisningstaxameter på 56.289. Det vil betyde, at HHX stiger
med 5.400 kr. pr. årselev, mens STX kun vil falde med ca. 1.500 kr. pr. årselev.
FINANSLOV 2016
Under debatten om taxameterforskellen har Undervisningsministeren talt om en regulering fra 2017. Vi
mener, at det er bydende nødvendigt, at man begynder at udligne forskellene allerede fra 2016. Forskellen
er intensiveret inden for de sidste år, og det forsætter.
HHX og STX har været ligestillet siden gymnasiereformen fra 2005
OK13 har udlignet løn- og arbejdsvilkårene
OK15 indeholder en hensigtserklæring om at udligne eksisterende lønforskelle
Forskellen mellem de to ungdomsuddannelser uddannelser ligger i dag derfor udelukkende i fokus og
graden af erhvervssamarbejde. Sidstnævnte er noget, vi gør meget ud af på Niels Brock. Vi ser det nemlig
som vores pligt at være med til at sikre dansk erhvervsliv de rette kompetencer og samtidig optimere
mulighederne for den enkelte elev til at komme videre i uddannelse og senere i job.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504639_0002.png
I den forbindelse er det værd at nævne, at vækstvirksomheder i Danmark primært findes i kategorierne
Erhvervsservice
og
Handel og Transport,
som tilsammen udgør tilsammen 56% af højvækstvirksomhederne
målt på jobskabelse.
ii
HHX er på lige fod med STX en studieforberedende ungdomsuddannelse. Med studieretninger som
Innovation, Økonomi, Kina, International Business Baccalaureate (IBB) samt Business Elite for de særligt
ambitiøse elever er vi med til at give vores elever en grundlæggende værktøjskasse til efterfølgende at
kunne læse på en videregående uddannelse. Vi er også stolte af, at i 2008 var 60% af eleverne på HHX
Gymnasiefremmede, hvor gennemsnittet lå på 44%. Dvs. de gymnasiefremmede relativt set foretrækker
HHX.
iii
Vi synes det er ærgerligt, at HHX sandsynligvis bliver begrænset af en taxameterforskel, da HHX bidrager
med et indhold, som peger frem mod ansvarlig vækst og jobskabelse, og da gymnasiefremmede unge
relativt set foretrækker HHX.
Skulle der være spørgsmål, så skriv endelig til:
Anya Eskildsen
Direktør Niels Brock
[email protected]
Ida Jørgensen
Lektor, tillidsmand
[email protected]
i
BBU alm. del bilag 8 og Samråd 21. Oktober 2014
ii
Nyt fra Danmarks Statistik 18. september 2014: http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2014/NR475.pdf
iii
GL og Rektorforeningen:
Studenterne fra 2008, hvad blev der af dem