Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 110
Offentligt
TAXAMETER SOM STYRINGSVÆRKTØJ FOR DET FAGLIGE
INDHOLD AF GYMNASIEUDANNELSERNE
BAGGRUND
Forligskredsen bag erhvervsuddannelsesreformen mødes til august og skal bl. a. drøfte
taxameterforskellene på HHX og STX. Den samlede taxameterforskel mellem HHX og STX er på godt
12.000 kr. pr. elev. Isoleret set er forskellen på undervisningstaxameteret 6.600 kr. pr. elev, heraf skønner
undervisningsministeren, at der er en ubegrundet forskel på ca. 4.400 kr.
i
TAXAMETER SOM STYRINGSVÆRKTØJ FOR DE GYMNASIALE UDDANNELSER
En ny taxametermodel kan imidlertid være et styringsværktøj, som man benytte til at skabe øget fokus på
bestemte fag fx matematik. Dette kan gøres ved at give et taxameter pr. fag.
Modellen med at give et taxameter pr. fag kendes fra GSK. Kernen er, at hvert fag udløser et taxameter
uanset om faget læses på STX, HHX eller HTX.
Matematik er et fag, som har været diskuteret under serviceeftersynet af gymnasiereformen. Hvis man
ønsker at give faget matematik mere fylde i gymnasiet, kan man forhøje taxameteret til faget matematik.
Dette vil give skolerne incitamenter til at gøre en ekstra indsats fx i form af lektiecafeer, to-lærer ordninger,
flere undervisningstimer, mv.
Skulle der i fremtiden opstå et ønske om, at studenterne skulle blive bedre til et fag, kan man styrke faget
ved at øge taxameteret til disse fag.
Vi forestiller os, at omlægningen til et taxameter baseret på fag sker inden for den afsatte økonomiske
ramme.
Uden at bruge taxameteret som et styringsværktøj kan forskellen løses inden for den samme økonomiske
ramme ved at give HHX og STX samme undervisningstaxameter på 56.289. Det vil betyde, at HHX stiger
med 5.400 kr. pr. årselev, mens STX kun vil falde med ca. 1.500 kr. pr. årselev.
FINANSLOV 2016
Under debatten om taxameterforskellen har Undervisningsministeren talt om en regulering fra 2017. Vi
mener, at det er bydende nødvendigt, at man begynder at udligne forskellene allerede fra 2016. Forskellen
er intensiveret inden for de sidste år, og det forsætter.
HHX og STX har været ligestillet siden gymnasiereformen fra 2005
OK13 har udlignet løn- og arbejdsvilkårene
OK15 indeholder en hensigtserklæring om at udligne eksisterende lønforskelle
Forskellen mellem de to ungdomsuddannelser uddannelser ligger i dag derfor udelukkende i fokus og
graden af erhvervssamarbejde. Sidstnævnte er noget, vi gør meget ud af på Niels Brock. Vi ser det nemlig
som vores pligt at være med til at sikre dansk erhvervsliv de rette kompetencer og samtidig optimere
mulighederne for den enkelte elev til at komme videre i uddannelse og senere i job.