Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1413980_0001.png
KL’s Børn & Unge Topmøde 2015
Fællesskaber
– nye, flere og bedre
29.-30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kultur Center
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Invitation til KL´s Børn & Unge Topmøde den 29. - 30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kulturcenter
1413980_0002.png
2
KL’s Børn & Unge Topmøde 2015
Fællesskaber – nye, flere og bedre
Velkommen til KL´s Børn & Unge Topmøde 2015 – Fæl-
lesskaber, nye, flere og bedre.
Børn og unges læring og trivsel er vores fælles ansvar.
KL’s Børn & Unge Topmøde skal engagere, inspirere og
give rum for dialog og refleksion.
KL´s Børn & Unge Topmøde 2015 er et farvel til KL’s tid-
ligere Skolerigsdag og Børnetopmøde og samtidig et
velkommen til et nyt topmøde, der dækker hele børn- og
ungeområdet. Årets Børn & Unge Topmøde sætter fokus
på læring og trivsel for alle børn og unge i dagtilbud, fol-
keskole og ungdomsuddannelse.
Børn & Unge Topmødet stiller skarpt på det politiske an-
svar for at udvikle positive fællesskaber. I en brydningstid
med mange reformer sættes fokus på individ og fælles-
skab. Samskabelsen omkring barnet og den unge skal
åbne op for nye muligheder og udfordrende læreproces-
ser for alle.
Det har været KL’s ønske at sammensætte et varieret pro-
gram, der giver et sammenhængende blik ind i børn og
unges vej og mangfoldige fællesskaber fra dagtilbud til
ungdomsuddannelse.
Vel mødt og god fornøjelse.
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Invitation til KL´s Børn & Unge Topmøde den 29. - 30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kulturcenter
3
Torsdag den 29. januar 2015
8.00
Ankomst og morgenkaffe
Besøg standene
10.00
Åbning af konferencen 2015
Morgensang med Aalborg Kulturskole
10.10
Velkomst
Anna Mee Allerslev, formand for KL´s Børne- og Kulturudvalg
10.15
Fællesskabelse
Individ og fælleskab skaber og udvikler hinanden. Et individ kan kun være et individ, såfremt der findes et fælles-
skab, hvor mennesket kan lære at være et individ. Individualiteten forudsætter derfor, at der er fællesskab. Samti-
dig forudsætter et fællesskab, at der er noget uden for fællesskabet. Kan dualismen opløses?
Anker Brink Lund, professor, dr. phil, Department of Business and Politics, CBS
10.50
Det politiske ansvar for fællesskabet
Læring, udvikling og trivsel for alle børn og unge kræver både fokus på den enkeltes progression og på fællesska-
bets betydning. De politiske udfordringer er mange, når dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelser skal lykkes
med at nå de politiske mål. Hvordan udvikler vi de enkelte politikområder, samtidig med at der skabes samspil og
fællesskab mellem områderne?
Jørgen Gaarde, borgmester, Skanderborg Kommune
Tina French Nielsen, rådmand for skoleområdet, Aalborg Kommune
11.25
Mads og dilemmaet mellem individ og fællesskab
Børn og unges læring og trivsel er et fælles ansvar. Mads Steffensen inviterer panelet til en snak om dilemmaerne
mellem individ og fællesskab.
Christine Antorini, undervisningsminister
Manu Sareen, minister for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
Mads Steffensen, journalist, DR
12.00
Frokost
Besøg standene
13.30
Aktuelt oplæg
Indhold og oplægsholdere fastsættes senere
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Invitation til KL´s Børn & Unge Topmøde den 29. - 30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kulturcenter
1413980_0004.png
4
14.15
Kaffe og kage
Besøg standene
14.40
Temamøder
Vælg ét ud af de 9 temamøder – se side 6-9
15.40
Pause
Besøg standene
16.00
Teorien om de moralske følelser
Adam Smith har skrevet ”Teorien om de moralske følelser”, som udkom første gang i 1759. I bogen hylder han
samfundet som politisk fællesskab og viser, at vi mennesker grundlæggende føler os forpligtet på hinandens lykke.
De bedste samfund er ifølge Adam Smith dem, hvor vores omsorg for hinanden er præget af generøsitet, kærlig-
hed og taknemmelighed.
Rune Lykkeberg, kulturdebattør, Politiken
16.45
Indkvartering
19.30
Festmiddag og musik
01.00
Festen slutter
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Invitation til KL´s Børn & Unge Topmøde den 29. - 30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kulturcenter
5
Fredag den 30. januar 2015
9.00
Godmorgen
Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg
Big Data – The Future of Education
Med Big Data åbnes op for nye muligheder, der bidrager til, at alle børn og unge bliver så dygtige, som de kan.
”Vi
kunne øge den gennemsnitlige nøjagtighed i analysen af elevens indlæringskurve ved at intervenere elevernes
resultater tidligere og få dem til at arbejde anderledes”.
Viktor Mayer Schönberger fortæller gennem sin bog ”Big
Data – The Future Of Education” om potentialer og risici ved Big Data i uddannelsessystemet.
Viktor Mayer Schönberger, Professor at the Oxford Internet Institute, University of Oxford
Reformpolitik i en brydningstid
Reformer og uddannelse skal understøtte alle børn og unges læring og trivsel i et velfærdssamfund, der forandrer
sig og udfordres fra alle sider
• Hvad skal der til, for at reformer virker efter hensigten og spiller sammen?
• Hvad skal der til for, at alle børn og unges potentialer kan udfoldes, så de bliver så dygtige, som de kan, sam-
tidig med at de trives?
• Hvad skal der til, for at medarbejdere uddannes, så de lykkes med at realisere visionerne for dagtilbud, folke-
skole og ungdomsuddannelse?
Carsten Greve, professor PhD, Academic Director, CBS København
Agi Csonka, formand for Rådet for Børns Læring
Stefan Hermann, rektor, Professionshøjskolen Metropol
Ordstyrer: Sine Sunesen, direktør, KL
9.15
9.55
10.35
Pause
Besøg standene
11.05
De æstetiske fællesskaber – nye, flere og bedre
Når fællesskaber ændrer sig, skal vores samfund følge med. Med fantasien skabes og forandres fællesskaber,
som sætter ramme for det liv, vi lever. Det er en kunst at få nye bygninger til at bevæge og ændre almindelige
menneskers oplevelse af sine omgivelser. Vi ledes gennem maritimt søfartsmuseum i Helsingør til Københavns nye
ressourcecenter med offentlig skibakke på taget.
David Zahle, partner, BIG.
11.45
Afslutning på Børn & Unge Topmødet 2015
12.00
Frokost og afrejse
Frokostsandwich til at tage med
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Invitation til KL´s Børn & Unge Topmøde den 29. - 30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kulturcenter
6
Temamøder – torsdag den 29. januar kl. 14.40-15.40
Temamøde 1
Fællesskab med omverden – en åben skole
Skolen skal udvikle fællesskaber med kultur-, fritids- og erhvervsliv. Spørgsmålet er, hvordan skolerne arbejder strate-
gisk og praktisk med den anvendelsesorienterede undervisning med fokus på elevernes læring og trivsel. Temaet tager
udgangspunkt i dugfriske eksempler fra Gistrup Skole i Aalborg, hvor man eksempelvis på overbygningen har indledt et
samarbejde med den lokale bank, en arkitektvirksomhed og en ejendomsmægler. Samtidig har skolen stillet skarpt på at
styrke elevernes kendskab til det lokale forenings- og kulturliv gennem en række forskellige forløb og læringsaktiviteter.
Mads Jørgensen, skoleleder, Gistrup Skole, Aalborg Kommune
Helle Frederiksen, næstformand for skoleudvalget, Aalborg Kommune
Temamøde 2
Nye fællesskaber på overgangen mellem udskolingen og ungdomsuddannelserne
Flere unge skal få øjnene op for mulighederne i erhvervsuddannelserne. Reformen af erhvervsuddannelserne spiller sam-
men med skolereformen på vigtige områder, når alle unge skal udfordres i deres uddannelsesvalg. Udskolingselevernes
valg af uddannelse skal tage udgangspunkt i et bedre kendskab til uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet. I Fredericia
Kommune arbejder man med ”Mobication” som ramme omkring samarbejde mellem udskoling, ungdomsuddannelser og
erhvervsliv og som en del af den almindelige undervisning i klassefællesskabet.
Susanne Eilersen, viceborgmester og formand for Børne- og Uddannelsesudvalget, Fredericia Kommune
Anders Axø, distriktsskoleleder, Fredericia Kommune
Anders Ladegaard, centerleder, UU-Lillebælt
Casper Albertsen, lærer, Erritsø Fællesskole, Fredericia Kommune
Temamøde 3
Velkommen til fællesskabet dagtilbud og skole
Der skal skabes en stærk sammenhæng mellem de politiske visioner og praktikernes daglige arbejde med børn i dagtilbud
og skole. Hjørring Kommune har udarbejdet en helt ny strategi på dagtilbudsområdet, som understøtter det enkelte dag-
tilbuds løbende refleksion og udvikling af den pædagogiske praksis. Strategien udspringer af en samlet systematik for at
udvikle og evaluere både dagtilbud og skoler, som er blevet til i samarbejde med professionshøjskolen UCN. Strategien
sætter fokus på en sammenhængende evalueringskæde og på, hvilken viden, der skal genereres på forskellige niveauer i
organisationen for, at der bliver en rød tråd mellem de politiske visioner og det praktiske arbejde.
Daniel Rugholm, udvalgsformand for Børne-, Skole- og Uddannelsesudvalget, Hjørring Kommune
Karsten Poulsen, skole- og dagtilbudschef, Hjørring Kommune
Kristine Fooken, områdedirektør, UCN act2learn
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Invitation til KL´s Børn & Unge Topmøde den 29. - 30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kulturcenter
1413980_0007.png
7
Temamøde 4
Inkluderende fællesskaber med kvalitet
Kommunerne skal sikre en helhedsorienteret indsats, der gælder alle børn og unge i dagtilbud, skole og fritid. Udfordringen
er hele tiden at gøre det bedre. I Aarhus Kommune har man valgt at tage udgangspunkt i et inklusionsbegreb, der gælder
alle børn og unge. Man har arbejdet med at nuancere forståelsen af udsatte børn og unge, og CPR-data krydses på tværs
af børn og unge-, social- og beskæftigelsesområderne. Kommunen kan herved målrette indsatser, se ind bag gennem-
snitsmål og identificere relevante mønstre, fx ophobning af risikoadfærd/-faktorer hos børn og unge.
Bünyamin Simsek, Rådmand for Magistratsafdelingen for Børn og Unge, Aarhus Kommune
Temamøde 5
Sådan rykker vi sammen – læringsmål og progression
Der skal arbejdes med læringsmål og progression. Det har Vejen Kommune politisk fokus på i både folkeskole og dagtil-
bud. Kommunen arbejder med udvikling af en vurderingspraksis – ”Vurdering for Læring”, der handler om, at børnene skal
forstå, hvad de forventes at lære. De skal have løbende tilbagemeldinger og vejledning om, hvordan de kan forbedre sig,
og endelig skal børnene løbende vurdere egen indsats og progression. I Andst Børne- og Skolecenter med børn fra 3 år
til 6. klassetrin er ledere, medarbejdere og forældre optagede af, hvordan ”Vurdering for Læring” kan skabe mening og
sammenhæng i arbejdet med børnenes læring og progression. Samtidig har forvaltningen fokus på, hvordan arbejdet kan
bidrage til at styrke sammenhængen på tværs af børneområdet.
Henriette Rask, børnecenterleder, Andst Børne- og Skolecenter, Vejen Kommune
Tage Svendsen, næstformand i fællesbestyrelsen for Andst Børne- og Skolecenter, Vejen Kommune
Bent Jørgensen, formand for Udvalget for Skoler og Børn, Vejen Kommune
Regin Holm Nielsen, chef for Dagtilbud og Skole, Vejen Kommune
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Invitation til KL´s Børn & Unge Topmøde den 29. - 30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kulturcenter
1413980_0008.png
8
Temamøde 6
Den nye digitale virkelighed
En ny folkeskole stiller en række krav og åbner for nye muligheder i elevernes læringsproces. Der er behov for varierede ar-
bejdsformer og understøttende digitale redskaber. Hvordan udnytter vi i kommunerne de muligheder, den digitale udvikling
kan bidrage med i nytænkningen af folkeskolen? Der stilles skarpt på dette gennem Ikast-Brande Kommunes it-satsning
på daginstitutions- og skoleområdet. Ikast-Brandes prioritering af digitale medier på skoleområdet er indledt for flere år
siden, og kommunen har videreudviklet den politiske strategi på området og samtidig sat fokus på, hvordan medarbejderne
rustes til den digitale virkelighed.
Annette Mosegaard, formand for Børne- og Undervisningsudvalget, Ikast-Brande Kommune
Merete Villsen, daginstitutionschef, Ikast-Brande Kommune
Kim Brøbech, skolechef, Ikast-Brande Kommune
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Invitation til KL´s Børn & Unge Topmøde den 29. - 30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kulturcenter
9
Temamøde 7
At lede i fælleskab – elevernes læring i centrum
Ledelsen af folkeskolen er under forandring. Det ses blandt andet i en bevægelse, hvor fokus flyttes fra administration til
faglig-strategisk ledelse, fra lommeregner til dialog og fra skøn til prioritering. Det er en udvikling, der placerer politikere,
forvaltning og ledere i folkeskolen i et spændingsfelt mellem at lede nye motiverende læringsmiljøer for alle elever og at
styre på mål og resultater. Deltagerne på temamødet er i dialog om, hvordan ledelsen på alle niveauer bliver nødt til at rykke
tættere på folkeskolens kerneydelse og i fællesskab realisere en ny skole.
Søren Lund Hansen, kommunaldirektør, Slagelse Kommune
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen
Stefan Hermann, rektor på Professionshøjskolen Metropol
Temamøde 8
Fede fællesskaber – eleverne har ordet
Eleverne sætter fokus på kommunernes arbejde med elevinddragelse anno 2015. Spørgsmålet til skolens nøglepersoner
lyder: Hvordan skal skoledagen konkret lægges om, for at eleverne lærer mere og tager mere ansvar? Danske Skoleelever
indleder debatten med et oplæg om deres landsdækkende projekt om øget elevinddragelse i undervisningen og den po-
sitive virkning på elevernes faglighed, trivsel og samfundsengagement. Derefter følger et oplæg om det lokale samarbejde
og partnerskab mellem Lolland Kommune og kommunens elever.
Miranda Wernay Dagsson, formand for Danske Skoleelever
Julie Jakobsen, medlem af fælleselevrådet, Lolland Kommune
Temamøde 9
Professionelle fællesskaber – vejen til succes i skolen
Et stærkt samarbejde mellem lærere og pædagoger er afgørende for en vellykket realisering af en ny skole. Temamødet
vil tage udgangspunkt i behovet for et fælles læringsbegreb med fokus på en aktiv læringskultur. Medarbejderne på H.C.
Andersen Skolen i Odense har arbejdet intensivt med lærer- og pædagogsamarbejdet i mange år. Temamødet drøfter,
hvordan lærere, børnehaveklasseledere, pædagoger og pædagogmedhjælpere samarbejder om at etablere en aktiv læ-
ringskultur, der er båret af høj faglig kvalitet, og som til stadighed sikrer, at barnets potentiale udfordres optimalt.
Lisbeth Lykke Harsvik, dekan for pædagog- og sundhedsuddannelserne, Professionshøjskolen UCC
Medarbejdere fra H. C. Andersen Skolen, Odense Kommune
BUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Invitation til KL´s Børn & Unge Topmøde den 29. - 30. januar 2015 i Aalborg Kongres & Kulturcenter
1413980_0010.png
Praktiske oplysninger
Sted
Tidspunkt
Aalborg Kongres & Kultur Center, Europa Plads 4, 9000 Aalborg
Start:
Torsdag, den 29. januar 2015 kl. 10.00. Kaffe/te, grovboller og frugt kl. 8.00
Slut:
Fredag, den 30. januar 2015 kl. 12.00. Take-away-sandwich
3.945 kr. + moms for konferencen inkl. festmiddag, uden hotel og transport
På www.kl.dk/butm2015. Tilmelding er bindende efter 12. december 2014,
svarende til 100% af konferencegebyret efter tilmeldingsfristen.
Hotelværelser bookes via formular på http://www.kl.dk/butm2015
Enkeltværelser, fra 630-1.225 kr.
Dobbeltværelser, fra 830-1.425 kr.
Værelserne reserveres efter først til mølle princippet.
Transport
Flybilletter kan bestilles via formular på http://www.kl.dk/butm2015
Følgende afgange er reserveret til Børn & Unge Topmødets deltagere indtil 20. november 2014.
SAS:
Pris t/r 1.895 kr.
Norwegian:
Pris t/r 1.895 kr.
Information om
konferencen
Fagligt indhold:
København/Aalborg 29. januar 2014, kl. 7.20-8.05
Aalborg/København 30. januar 2014, kl. 13.40-14.25
København/Aalborg 29. januar 2014, kl. 7.35-8.20
Aalborg/København 30. januar 2014, kl. 15.30-16.15
Produktion: Kommuneforlaget A/S. Foto: Rie Neuchs
Deltagerpris
Tilmelding
Hotel
Souschef Dorthe Møller [email protected], tlf. 3370 3165
Konsulent Hanne Bertelsen [email protected], tlf. 3370 3480
Konsulent Søren Nielsen [email protected], tlf. 3370 3787
Praktiske oplysninger:
Chefsekretær Lone Hesberg [email protected] 3370 3872
Sekretær Dorte Schrøder Svane [email protected] 3370 3127
Henvendelse til VisitAalborg, tlf. 9931 7520
Information om
hotel mv.
Twitter
Konference-app
Følg os på Twitter på #BUTM2015
Søg efter “KL-Konferencer” i App Store eller Google Play