Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 108
Offentligt
Til Børne- og Undervisningsudvalget.
Vi har i Danmark en lang tradition for mangfoldighed i undervisningen af fremmed-
sprog. Denne tradition er dynamisk i sin vilje til at tilpasse sig storpolitiske tendenser;
fx har russisk tidligere spillet en stor rolle, mens vi nu ser kinesisk vinde indpas.
Verden er foranderlig, og derfor kan vi som et lille sprogområde ikke tillade os kun at
satse på få sprog, hvis vi på uddannelsesmæssig baggrund skal sikre optimale
muligheder for vækst.
Italiensk er et relativt ungt gymnasiefag, men traditionen for kulturudveksling
mellem Danmark og Italien rækker meget længere tilbage; tænk blot på koryfæer som
H.C. Andersen og Thorvaldsen. Og udvekslingen er ikke kun et historisk levn; store og
mellemstore danske virksomheder som Danfoss, Inox Stål og JP Group er i dag
afhængige af medarbejdere med kompetencer i italiensk sprog og kultur. Program
Director ved Danfoss, Jørgen Todsen, betoner fordelene ved samhandel med Italien,
idet ”den italienske kombination af industrielle kompetencer og stærkt universitets-
miljø er altafgørende for innovation og udvikling af avancerede produkter”.
Vigtigheden af sprogkundskaberne understreges desuden af Inox’ Market Develop-
ment Manager Palle Thomassen, der bl.a. over for foreningen udtaler, at der er klare
fordele ved at kunne italiensk, selvom koncernsproget formelt er engelsk. Med
hovedsæde i Vicenza og adskillige italienske underleverandører er det formelle en ting
og det reelle en ganske anden.
Reformudspillet har fået titlen
Gymnasier for fremtiden.
Hvis den kommende reform
skal ruste studenterne bedst muligt til at begå sig i et stadigt mere globaliseret
samfund, er sproglig mangfoldighed så absolut en nødvendighed. Specifikt for
italienskfaget er der flere prognoser, der taler for fortsat behov for italienskunder-
visning. F.eks. vil udvikling af vindenergi ifølge Eksportrådet medføre ”en fordobling
af den nuværende kapacitet inden for de næste to år”, hvilket vil være en fortsættelse
af positive tal fra fx 2011, hvor ”Eksporten fra Danmark til Italien steg med samlet
10,5% til 17,077 mia.kr”.
Solide fremmedsprogskompetencer er en forudsætning for succesfuld samhandel. Det
synspunkt støtter bl.a. DI, der også med stiftelsen af netværket ’Ja til Sprog’ har gjort
deres synspunkt klart. Også disse fremhæver, at det ikke kun handler om sproget
isoleret set, men også de kulturelle kompetencer, der følger med. Charlotte Rønhof fra
DI og Bodil Due fra ‘Ja til Sprog’ har udtrykt vigtigheden uhyre rammende: “Det giver
sig selv, at vi ikke kan klare os i den internationale konkurrence uden eksperter i
sprog og kulturforståelse, som kan åbne døre, lukke handler og klare eventuelle
kulturelle udfordringer undervejs”.
Italiensk og de andre begyndersprog er en del af det sproglige beredskab, der har
sikret og fortsat kan sikre Danmark succesfulde internationale handelsforbindelser.
Derfor er det vores håb, at disse sprog fortsat tages seriøst uddannelsespolitisk og i de
danske gymnasier for fremtiden. Vi ser i denne ånd frem til et spændende møde med
Børne- og Undervisningsudvalget tirsdag d. 17. marts 2015.
Med venlig hilsen Italiensklærerforeningen