Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 100
Offentligt
1499493_0001.png
Dagtilbudsområdet
EMNE:
Private aktører på dagtilbudsområdet i Danmark
Indledning
Dagtilbudsloven er en rammelov. Kommunerne har ansvaret for dagtilbuddene i
den enkelte kommune – herunder for ansvaret for at fastsætte mål og rammer
for området. Kommunerne har en forsyningsforpligtelse og skal inden for
rammerne af pasningsgarantien sikre en plads til alle børn indtil skolestart i
kommunen. Med hjemmel i dagtilbudsloven kan der etableres følgende
forskellige private dagtilbud:
Selvejende daginstitutioner (privat efter aftale) (§ 19, stk. 3)
Udliciterede daginstitutioner (privat efter aftale) (§19, stk. 4)
Privatinstitutioner (privat efter godkendelse) (§ 19, stk. 5)
Privat dagpleje (privat efter aftale) (§ 21, stk. 3)
Dato: 16.02.2015
Kontor: Dagtilbud
Ansvarlig: THOR
I tillæg hertil kan der etableres private pasningsordninger (§§ 78-79), som ikke
er dagtilbud i lovens forstand og ikke skal leve op til de samme
indholdsmæssige krav. Forældre kan som et alternativ til en plads i et dagtilbud
søge om tilskud fra kommunen til brug for pasningen (§§ 80-85).
I nærværende papir gennemgås følgende elementer:
1. Overordnede regler for private tilbud – herunder regler om tilskud og
forældrebetaling samt mulighed for at trække overskud ud af driften
2. Beskrivelse af de private leverandører
3. Statistisk udvikling i antal institutioner og indskrevne børn
1. Overordnede regler for private tilbud – herunder regler om tilskud og
forældrebetaling samt mulighed for at trække overskud ud af driften
Private dagtilbud
Private leverandører kan på baggrund af en aftale med kommunalbestyrelsen
etablere og drive henholdsvis
selvejende
og
udliciterede daginstitutioner
samt
privat dagpleje.
Disse tilbud indgår i den kommunale forsyning, og det er som
udgangspunkt kommunalbestyrelsen, som anviser pladser i tilbuddene.
Herudover kan private leverandører efter en godkendelsesmodel etablere og
drive
privatinstitutioner.
Privatinstitutioner indgår ikke i den kommunale
forsyning og anviser selv børn til institutionen.
Tilskud og forældrebetaling
Selvejende
og
udliciterede daginstitutioner
har gennem de indgåede driftsaftaler
ret til et tilskud til at dække institutionens drift. For disse tilbud gælder –
ligesom for kommunale daginstitutioner - at kommunens tilskud pr. barn mindst
skal udgøre 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter, eksklusive ejendomsudgifter, herunder
husleje og vedligeholdelse. Tilskud og egenbetaling beregnes enten på grundlag
Side 1 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499493_0002.png
af de budgetterede bruttodriftsudgifter for den enkelte daginstitution eller som
et gennemsnit for daginstitutioner af samme type i kommunen. Selvejende
daginstitutioner har ligeledes ret til et administrationstilskud, hvis de selv ønsker
at stå for administrationen.
For
privat dagpleje
gælder, at kommunalbestyrelsen fastsætter niveauet for det
kommunale tilskud pr. barn. Forældrenes egenbetaling kan højst udgøre 25 pct.
af den enkelte private dagplejes budgetterede bruttodriftsudgifter.
Privatinstitutioner
er berettiget til at modetage et tilskud pr. barn, der er optaget
i institutionen. Tilskuddet består af et drifts-, bygnings- og
administrationstilskud. Driftstilskuddet beregnes på baggrund af kommunens
gennemsnitlige udgifter til alderssvarende dagtilbud i kommunen. Bygnings- og
administrationstilskud beregnes på baggrund af kommunens
ejendomsrelaterede udgifter og udgifter til administration i selvejende og
udliciterede daginstitutioner i kommunen. Privatinstitutioner kan selv fastsætte
forældrebetalingen.
I alle dagtilbud kan forældrenes egenbetaling nedsættes yderligere gennem
økonomisk fripladstilskud, søskendetilskud samt behandlingsmæssigt- og
socialpædagogisk fripladstilskud.
Mulighed for at trække overskud ud af driften
Selvejende daginstitutioner
er karakteriseret ved at være non-profit institutioner,
og de kan kun anvende overskud fra institutionen til institutionens drift eller et
andet formål fastsat i institutionens vedtægter.
Udliciterede daginstitutioner,
privatinstitutioner
og
privat dagpleje
kan derimod vælge at udtrække et
eventuelt overskud af driften og anvende dette til andet end driften af tilbuddet.
Private pasningsordninger
Private leverandører kan også vælge at etablere
private pasningsordninger,
som
skal godkendes af kommunen, hvis der modtages mere end to børn til pasning
mod betaling. Ordningerne kan etableres som enten dagpleje- eller
institutionslignende ordninger.
Pasningen er baseret på en aftale mellem forældrene og den enkelte private
passer. Private pasningsordninger indgår derfor ikke i den kommunale forsyning
og skal selv finde børn til ordningerne.
Tilskud og forældrebetaling
Kommunalbestyrelsens tilskud til privat pasning skal udgøre mindst 75 pct. af
den billigste budgetterede nettodriftsudgift pr. plads eksklusive udgifter til
støtte i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog
højst udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private
pasningsordning. Tilskuddet skal sammen med forældrenes egenbetaling
anvendes til betaling af den private passer. Der gælder ikke noget loft for
forældrenes egenbetaling.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499493_0003.png
Forældre har ret til et eventuelt søskendetilskud, men det er ikke muligt at få
fripladstilskud til nedsættelse af forældrebetalingen.
Mulighed for at trække overskud ud af driften
Forældrenes betaling til de private pasningsordninger udgør den enkelte private
passers løn. Der gælder ikke begrænsninger for, til hvilke formål betalingen kan
anvendes.
2. Beskrivelse af de private leverandører
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ligger ikke inde
med detaljerede oplysninger om de forskellige private leverandører, som driver
private tilbud i Danmark.
I forbindelse med behandlingen af B 64 om at ophæve private leverandørers
adgang til at trække overskud ud af drift af daginstitutioner, fritidshjem og
klubtilbud, blev følgende oplyst til Folketinget om de nuværende
privatinstitutioners ejerforhold:
”Ministeriet har forelagt spørgsmålet for Daginstitutionernes Landsorganisation
(DLO), som er interesseorganisation for bestyrelser i bl.a. selvejende
daginstitutioner og privatinstitutioner.
DLO oplyser, at de heller ikke ligger inde med et samlet overblik over
privatinstitutionernes ejerforhold. De oplyser endvidere, at de ikke har kendskab
til institutioner, som trækker ressourcer ud og anvender disse til andet end
institutionsdrift, løn, ejendomsrelaterede udgifter m.v.
DLO skønner, at godt 60 pct. af de nuværende privatinstitutioner er tidligere
eller nyetablerede selvejende institutioner, ”foreningsdannelser” eller tidligere
puljeordninger, der alle pr. definition er non-profit aktører.
Herudover skønner de, at ca. 20 pct. er knyttet til privat- og friskoler, hvor et
eventuelt overskud alene kan tilføres skolen og anvendes til skoleformål i
henhold til dens vedtægt.
Endelig oplyser DLO, at de ca. 10 pct. drives som enkeltmandsvirksomheder,
mens enkelte institutioner er konstrueret som IS´er og ApS´er.”
3. Statistisk udvikling i antal institutioner og indskrevne børn
I nedenstående tabeller findes en oversigt over udviklingen i antal og andel af
indskrevne børn i de forskellige driftsformer. Da ministeriet ikke er bekendt
med, at der er etableret udliciterede daginstitutioner, fremgår disse ikke.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499493_0004.png
Tabel 1. Antal indskrevne 0-5 årige i dagtilbud
Antal
indskrevne
efter
2008
2009
ejerform
Kommunal dagpleje
Privat dagpleje
Kommunal daginstitution
Selvejende daginstitution
Privat daginstitution
I alt
Kilde: Danmarks Statistik
Tabel 2. Andel af indskrevne efter ejerform
Andel af indskrevne efter
2008
2009
ejerform
Kommunal dagpleje
Privat dagpleje
Kommunal daginstitution
Selvejende daginstitution
Privat daginstitution
I alt
Kilde: Danmarks Statistik
Tabel 3. Tilskud til privat pasning
Antal tilskud til
privat
2008
pasning
Tilskud til privat pasning
Kilde: Danmarks Statistik
4.116
20,5%
0,1%
61,3%
15,9%
2,1%
100,0%
20,3%
0,1%
61,7%
15,6%
2,4%
100,0%
63.336
226
189.132
49.130
6.596
308.420
62.160
234
189.165
47.797
7.220
306.576
2010
59.850
195
193.366
47.105
9.203
309.719
2011
55.944
94
195.795
45.025
11.440
308.298
2012
51.275
82
196.087
41.799
14.124
303.367
2013
46.657
101
194.397
39.940
16.244
297.339
2010
19,3%
0,1%
62,4%
15,2%
3,0%
100,0%
2011
18,1%
0,0%
63,5%
14,6%
3,7%
100,0%
2012
16,9%
0,0%
64,6%
13,8%
4,7%
100,0%
2013
15,7%
0,0%
65,4%
13,4%
5,5%
100,0%
2009
4.963
2010
5.227
2011
6.378
2012
6.893
2013
7.618
Side 4 af 4