Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 92
Offentligt
1495912_0001.png
Folketingets beskæftigelsesudvalg
Den 10. februar 2015
3Fs bemærkninger til brug for foretræde for Folketingets
Beskæftigelsesudvalg den 18. februar 2015
3F har anmodet om foretræde i forhold til kommunernes anvendelse af § 7 i
sygedagpengeloven, da vi erfarer, at kommunerne i stigende grad stopper
sygedagpengeudbetaling til vores medlemmer med henvisning til denne
paragraf.
Vi oplever, at kommunerne i løbet af 2014 har øget brugen af § 7-stop i
sygedagpengesager. Vi ser mange sager, hvor kommunerne inden revur-
dering skal finde sted ved de 22 uger, og forlængelsesmuligheder skal
undersøges, foretager en § 7-vurdering i sagen og vurderer, at medlemmet
ikke er uarbejdsdygtig i sygedagpengelovens forstand.
Kommunerne anvender ofte en skønsvurdering af arbejdsevnen for at finde
begrundelse for at bringe sygedagpengene til ophør med hjemmel i sygedag-
pengelovens § 7. Argumentet kan fx være, at arbejdsevnen vurderes nedsat,
men at medlemmet kan påtage sig et arbejde, blot der tages de nødvendige
skånehensyn.
Vi har sygemeldte medlemmer, som efter en periode på sygedagpenge, hvor
der fx er iværksat praktikforløb med optrapning gradvist i timeantal, erklæres
raske i sygedagpengelovens forstand (§7), selvom medlemmerne fortsat kan
have mange helbredsvanskeligheder og ikke vil kunne påtage sig et arbejde.
Vi ser en del sager, hvor kommuner vurderer, at medlemmer er raske, når de
fx kan arbejde 20-22 timer om ugen i et praktikforløb. Baggrunden for denne
vurdering er, at kommunerne tager udgangspunkt i, hvornår man er beretti-
get til fleksjob. Her er praksis, at kan man arbejde mere end halvdelen af 37
timer om ugen, er man selvforsørgende. I mange situationer kunne medlem-
mer opnå højere arbejdsevne gennem opkvalificerende tilbud eller revalide-
ring til ordinært fuldtidsarbejde, men dette ses det bort fra.
Vi har mange eksempler på, at § 7-afgørelser, som ankes til Ankestyrelsen,
bliver omgjort, men vi oplever ikke, at kommunerne efterfølgende ændrer
praksis på området.
Her er et eksempel på en sag, som Ankestyrelsen har omgjort: Medlemmet
blev sygemeldt den 20. november 2012 fra et job som murerarbejdsmand,
pga. smerter fra skulder pga. af en sene, der var sprunget, diskusprolaps i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495912_0002.png
ryggen og en håndskade. Kommunen stopper sygedagpenge den 31.
december 2013, da det vurderes, at pågældende er arbejdsdygtig. Den 19.
december 2014 ændrer Ankestyrelsen kommunens afgørelse om
uarbejdsdygtighed med den begrundelse, at der ikke var tilstrækkeligt
grundlag for at vurdere, at vedkommende var arbejdsdygtig og kunne stå til
rådighed for arbejdsmarkedet pr. 31. december 2013 og henviser samtidig til
forlængelsesmulighederne, idet der er lavet anmeldelse af arbejdsskade.
Ventetiden på en afgørelse fra ankestyrelsen er i mange sager mindst 12
måneder, hvilket ud fra et hvilket retssikkerhedsmæssigt synspunkt er
uacceptabel, da mange medlemmer står uden forsørgelse i denne periode.
Vi har mange eksempler fra medlemmer, som har gennemført
afklaringsforløb, hvor arbejdsevnen er nedsat i et opfang, som burde betyde,
at der tilbydes andre beskæftigelsesrettede tilbud for at bringe medlemmet
tættere på arbejdsmarkedet, men i stedet vurderes medlemmer til ikke at
være fuldt uarbejdsdygtige. Ofte henviser jobcentre til, at medlemmer kan
søge understøttelse, selvom a-kassen vurderer, at medlemmer ikke kan stå
til rådighed for arbejdsmarkedet. Dette tillægges imidlertid ingen betydning i
jobcentrets vurdering af uarbejdsdygtighedsbegrebet.
Der er ingen lovgivningsmæssig sammenhæng mellem sygedagpengelovens
regler om uarbejdsdygtighed og a-kassens regler om at kunne stå rådighed
for arbejdsmarkedet for at få understøttelse.
Intensionerne med sygedagpengereformen var, at ingen syge skulle stå uden
forsørgelse - og derfor blev jobafklaringsforløbet efter 22. uge på sygedag-
penge indført. Vores erfaring er, at mange desværre ikke når at få et jobaf-
klaringsforløb, da sygedagpengene stoppes efter § 7.
En lovgivningsmæssig løsning på problemstillingerne omkring § 7-stop er, at
ingen sygemeldte kan miste sygedagpenge, hvis de ikke er raske nok til at
stå til rådighed for fuldtidsjob (minimum 30 timer), eller hvis de endnu ikke
er tilkendt førtidspension, fleksjob, revalidering eller ressourceforløbsydelse.
Til orientering vedlægges en oversigt på § 7–stop, hvor ankestyrelsen enten
har omgjort eller stadfæstet kommunens afgørelse og enkelte sager er endnu
ikke afgjort.
Venlig hilsen
Ellen K. Lykkegård
Socialpolitisk ansvarlig
-2-