Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 92
Offentligt
Folketingets beskæftigelsesudvalg
Den 10. februar 2015
3Fs bemærkninger til brug for foretræde for Folketingets
Beskæftigelsesudvalg den 18. februar 2015
3F har anmodet om foretræde i forhold til kommunernes anvendelse af § 7 i
sygedagpengeloven, da vi erfarer, at kommunerne i stigende grad stopper
sygedagpengeudbetaling til vores medlemmer med henvisning til denne
paragraf.
Vi oplever, at kommunerne i løbet af 2014 har øget brugen af § 7-stop i
sygedagpengesager. Vi ser mange sager, hvor kommunerne inden revur-
dering skal finde sted ved de 22 uger, og forlængelsesmuligheder skal
undersøges, foretager en § 7-vurdering i sagen og vurderer, at medlemmet
ikke er uarbejdsdygtig i sygedagpengelovens forstand.
Kommunerne anvender ofte en skønsvurdering af arbejdsevnen for at finde
begrundelse for at bringe sygedagpengene til ophør med hjemmel i sygedag-
pengelovens § 7. Argumentet kan fx være, at arbejdsevnen vurderes nedsat,
men at medlemmet kan påtage sig et arbejde, blot der tages de nødvendige
skånehensyn.
Vi har sygemeldte medlemmer, som efter en periode på sygedagpenge, hvor
der fx er iværksat praktikforløb med optrapning gradvist i timeantal, erklæres
raske i sygedagpengelovens forstand (§7), selvom medlemmerne fortsat kan
have mange helbredsvanskeligheder og ikke vil kunne påtage sig et arbejde.
Vi ser en del sager, hvor kommuner vurderer, at medlemmer er raske, når de
fx kan arbejde 20-22 timer om ugen i et praktikforløb. Baggrunden for denne
vurdering er, at kommunerne tager udgangspunkt i, hvornår man er beretti-
get til fleksjob. Her er praksis, at kan man arbejde mere end halvdelen af 37
timer om ugen, er man selvforsørgende. I mange situationer kunne medlem-
mer opnå højere arbejdsevne gennem opkvalificerende tilbud eller revalide-
ring til ordinært fuldtidsarbejde, men dette ses det bort fra.
Vi har mange eksempler på, at § 7-afgørelser, som ankes til Ankestyrelsen,
bliver omgjort, men vi oplever ikke, at kommunerne efterfølgende ændrer
praksis på området.
Her er et eksempel på en sag, som Ankestyrelsen har omgjort: Medlemmet
blev sygemeldt den 20. november 2012 fra et job som murerarbejdsmand,
pga. smerter fra skulder pga. af en sene, der var sprunget, diskusprolaps i