Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1493218_0001.png
Skal Kommunerne forpligtes til at
hjælpe sine borgere med økonomisk
vejledning?
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0002.png
I Aktiv Beskæftigelseslov,
arbejdes der på, at alle skal
kunne bidrage med sin
arbejdskraft.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0003.png
Formål
§ 1. Formålet med denne lov er at bidrage til et
velfungerende arbejdsmarked ved at
1.
2.
3.
4.
bistå arbejdssøgende med at få arbejde,
give service til private og offentlige arbejdsgivere, der
søger arbejdskraft, eller som vil fastholde ansatte i
beskæftigelse,
bistå kontanthjælpsmodtagere og ledige
dagpengemodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt
at komme i beskæftigelse, således at de kan forsørge sig
selv og deres familie, og
støtte personer, der på grund begrænsninger i
arbejdsevnen har særlige behov for hjælp til at få arbejde.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0004.png
Borgere, som modtager sygedagpenge /
ressourceydelse
Både korte – og langvarig syge
Både mindre og meget alvorlige syge / terminale
borgere
Borgere, som modtager kontanthjælp
Både ressource stærke / svage
Mange er syge, og en del af disse psykisk syge
Borgere som modtager dagpenge/
ledighedsydelse
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0005.png
Borgerne henvises typisk til økonomisk
rådgivning via Kommunens sagsbehandlere.
Fælles for borgerne er:
At økonomi fylder så meget, at de har svært ved at
overskue hverdagen.
Mange er blevet handlingslammet pga. det pres
det giver at være på kontanthjælp, syg, eller ledig.
Mange har det rigtig dårlig psykisk og er generelt
meget sårbare.
Ofte er det sygdom eller arbejdsløs, der har skabt
økonomiske problemer i en ellers velfungerende
økonomi.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0006.png
Som udgangspunkt hjælper vi borgere, hvor
økonomi fylder så meget at de ikke kan komme
videre.
Problemerne spænder meget vidt. Vi prøver generelt
både at løse akutte problemer og forebygge, så der
ikke opstår lignende situationer senere.
Det er hjælp til selvhjælp, men med udgangspunkt i
den enkelte borgere. Nogle har flere kræfter eller et
netværk, der kan bidrage. Andre står helt alene.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0007.png
Konkrete eksempler fra hverdagen
:
Overblik efter lønnedgang fra overgangen til sygedagpenge,
dagpenge, ledighedsydelse, kontanthjælp
Budgetlægning og rådighedsbeløb
Gennemgang af budget med henblik på at spare
Rette forskudsopgørelse via
www.skat.dk
Søge mulige dækninger for syge via
www.pensionsinfo.dk
Kontakt til pensionsselskab mht. at søge eller sagsbehandling af
tab af erhvervsevneforsikring og præmiefritagelse
Kontakt til bank f.eks. afviklingsaftale, henstand, oprettelse af nyt
kundeforhold
Betalingsaftale eller henstand med diverse kreditorer
Hjælpe med at synliggøre hvad der betales til og hvorfor?
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0008.png
Konkrete eksempler fra hverdagen – fortsat:
Konkrete spareråd (f.eks. madplan, spare på el, genbrugsbutikker)
Vejledning / ansøgning om alternativ støtte f.eks. julehjælp
Indhente tilbud f.eks. hos forsikringsselskaber
Vejlede voksne når deres børn fylder 18 år - obs på budget og lån!
Lave huskeseddel. ( f.eks. aftale med kreditorer , hvornår deadline
hos forsikring mht. anmeldelsesfrist)
Beskrive handlemuligheder og konsekvenser; fordele / ulemper ved
f.eks. salg af hus
Hjælpe med at søge boligstøtte eller enkeltydelser
Deltagelse i møder hos Fogedretten
Vejlede / ansøge om gældssanering
Anvendelse af digitalpostkasse
Indlæg / foredrag til økonomisk udsatte borgere , f.eks. syge
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0009.png
Banken.
Gældsrådgivere.
Professionelle
Frivillige
økonomiske vejledning
Kommune,
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0010.png
Banken.
Banken er en forretning og ikke uvildige.
Ikke alle kunder får tildelt en rådgiver.
Kunder med økonomiske udfordringer er
sjældent attraktive for en bank.
Visse kunder skal betale hvis de ønsker,
at banken skal lave et budget.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0011.png
Gældsrådgivere
Professionelle:
For dyre i forhold til de svageste borgere.
Frivillige:
Ofte skiftende rådgivere.
Ofte ikke ressourcer til at hjælpe meget
ressourcesvage menneske.
Ofte lange ventetider.
Sætter ofte en begrænsning til hvem de kan
/ vil hjælpe, hvorved nogle udelukkes.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0012.png
Kommunen,
økonomisk vejledning
Borgerne kan henvises, dvs. de svageste sikres
hjælp som de aldrig selv ville / magtede at
opsøge
Hurtig og relevant hjælp til den enkelte borgere
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0013.png
A. Familie med børn havde kæmpet med at betale bank
og kreditorer i over et år. Problemer opstået pga.
mandens sygdom og dermed lønnedgang. Nu var
manden rask, men kvinden også blevet syg.
Rådgivning: Efter at have fået overblikket, måtte jeg
konstaterede, at der ikke var noget at gøre mht.
bankens gæld. Samarbejdet med banken kunne ikke
reddes. Huset gik på tvang.
Løsning: Inden tvangsaktionen lykkes det at få skiftet
bank, finde ny bolig og lavet henstand med alle
kreditorer. Har haft mange møder med familien og
fortsætter på sidelinjen. Når hustru er helbredsmæssig
udredt og økonomien tillader det, skal der laves
afdragsaftaler mm med kreditorer.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0014.png
B. Mand alvorlig syg og bange for fremtiden. Vred
på bank, da de afviste betalinger pga. manglende
dækning på konto.
Rådgivning: Vist familien hvordan man laver et
budget. Bad dem tage ansvar tilbage og forklare
rollerne mellem bank og kunde. Ansvaret er og
bliver kundens eget. Vist i praksis hvordan man
følger op på sit budget. Og fandt ud af hvad
pengene reelt blev brugt til.
Løsning: Borgeren fik hjælp til at få overblik.
Økonomien var faktisk ok. Prioriteringen kunne
dog forbedres, hvis familien ønskede det. Det
største problem var uvished og afmagt.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0015.png
C. En misbruger på vej ud af sit misbrug. Havde gæld til almindelig
kreditorer og pusher. Meget dårlig hukommelse og ekstrem stresset.
Rådgivning: Jeg blev nødt til at tage 100 % over, da der intet
overskud var hos borgeren. Fik lavet overblik over situationen.
Kreditorer blev alle kontaktet og informeret. Kontakt til Skat, hvor
eksisterende lønindeholdelse blev stoppet. Forskudsopgørelsen
rettet. Kontakt til bank
Løsning: I samarbejdet med banken, blev der bevilliget overtræk,
så gæld hos pusher samt nogle af kreditorerne kunne indfries.
Borgeren kan ikke klare sig selv endnu, så vi har jævnlig samtaler.
Desuden er der blevet tilknyttet en mentor. Der er fortsat meget
gæld. Afdragsaftaler først mulig, når borgeren har job igen. Trods
rykkerskrivelser og indkaldelserne i Fogedretten og et ekstremt
stramt budget, har borgeren generelt fået mere overskud til at
klare livet. Forventes retur til uddannelse eller job.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0016.png
D. Ung kvinde syg efter ulykke. Kunne ikke
overskue papirer, dårlig hukommelse mm.
Rådgivning: Psykisk var kvinden så langt nede, at
hun var handlingslammet. Jeg tog over og ringede
til forsikringsselskab, hvor vi fik sat gang i
udbetaling fra tab af erhvervsevneforsikring. Og
rettet skatteoplysninger. Dvs. sikrede en bedre
økonomi og sikrede at der ikke kom et skattesmæk
senere.
Løsning: Kvinden er fortsat ikke rask, men har nu
fået overskud til sig selv om sin familie, specielt
sine små børn. Kan nu bedre overskue at
samarbejde med Kommunen m.fl.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0017.png
Det er vores ønske, at loven ændres således at
det bliver en skal opgave for Kommunerne, at
ansætte økonomiske vejledere.
Vi er af den opfattelse, at vi har en lovgivning,
Aktiv Beskæftigelseslov, der er målrettet en stor
del af befolkningen, hvorfor vi finder opgaven
bør ligger hos Kommunen.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0018.png
Et gode for borgeren
Får viden og støtte til løsning af konkrete
problemstillinger.
Får viden og støtte til forebyggelse af økonomiske
udfordringer.
Giver et større menneskeligt overskud til at møde
livets udfordringer.
Privat; f.eks. familie, fritid, socialt netværk
Sagsbehandling via Kommunen / A-kasse
Undersøgelse / behandling via Sundhedssystem
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0019.png
Et gode for sagsbehandleren
Får et værktøj mere i værktøjskassen til at hjælpe
borgeren videre.
Det frigiver ressourcer til bedre at kunne fokusere på
eget fagområde.
Samarbejdet med borgeren formodes at blive bedre,
når økonomien ikke længere fylder så meget .
.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0020.png
Et gode for Kommunen
Mere tilfredse borgere.
Forventer at borgere i krise, hurtigere kommer videre i
deres udredning / retur til arbejdsmarkedet.
Udover at løse akutte økonomiske udfordringer, kan der
også fokuseres på forebyggelse mod at de økonomiske
udfordringer ikke kommer senere i livet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0021.png
Et gode for Kommunen - fortsat
Fokus på
www.pensionsinfo.dk
for borgere, der
forventes syge i mere end 3 måneder betyder, at der kan
komme udbetalinger, som borgeren ellers aldrig får
ansøgt om. Bedre økonomi for den syge, forventes at give
besparelse for Kommunen mht. kortere
udredningsperiode og besparelse på øvrige sociale
ydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0022.png
Et gode for Kommunen - fortsat
En krise påvirker ikke kun berørte borgere, men
også partnere og eventuelle børn. Store problemer
med familiens økonomi, kan betyde ekstra støtte til
børnene og / eller risiko for at partneren også
sygemeldes med f.eks. stress. Med andre ord, kan
økonomisk rådgivning hjælpe familien og formentlig
reducere ekstra afledte udgifter til Kommunen
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0023.png
Konklusion:
Hvis Kommunerne forpligtes til at ansætte
økonomiske rådgivere, sikres de mest sårbare
borgere en tiltrængt hjælp og støtte mht.
økonomien. Vi er ikke sagsbehandlere, eller på
nogen måde en myndighedsperson. Vi er et
frivilligt tilbud. De mest sårbare borgere
magter ofte ikke selv at søge den hjælp der er
nødvendig. Her kan vi gøre en væsentlig
forskel.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0024.png
Både i Norge, Sverige og i Finland har man
permanent gældsrådgivning i Kommunerne.
De nordiske lande indførte gældsrådgivningen
samtidig med indførelsen af gældssanering.
Vi ønsker en økonomisk rådgivning i bred
forstand. Ikke kun fokus på gæld. Netop fordi
ikke alle har gæld, men stadig har brug for
hjælp til økonomien.
Gerne fokus på forebyggelse.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0025.png
Fokus på viden
Både i akutte situationer og forebyggende
Kampagne om forskudsopgørelsen
Kampagne om privatøkonomi
Undervisning af unge omkring privatøkonomi
Fokus på de mange låneudbydere
Lovgivning – bedre beskyttelse af lånerne?
Reklame / markedsføring
Udnyttelse af personer ramt af krise, uvidenhed
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0026.png
Fokus på pensionsordninger
Tilpasning af forsikringer til arbejdslivet i dag
Tilkendelse af død, kritisk sygdom, invalidesum, tab af
erhvervsevne, præmiefritagelse. Hvor mange
dækninger stopper generelt ved 60 og 62 år. Og hvor
visse pensionsselskaber fortsat betinger udbetaling af
tilkendelse af førtidspension.
Årsag:
Da vi bliver flere år på arbejdsmarkedet
Da vi oftere bliver fyret f.eks. pga. sygdom
Da offentlige ydelser generelt strammes
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0027.png
Fokus på den finansielle sektor
Banker kan stavnsbinde kunder med økonomiske
problemer.
Ingen anden bank vil have en kunde, der er registreret i RKI.
Heller ikke selv om de blot ønsker en Nemkonto.
F.eks. kan en bank tømme en borgers konto, så der intet er at
leve for. Det er ikke tilladt, men det sker . Og kunderne
kender ikke sine rettigheder eller magter ikke at kæmpe.
Sanktioner overfor banker, der ikke følger regler.
Socialt ansvar.
Alle bør kunne lave en Nemkonto i den bank, de ønsker.
Alle bør kunne få en budgetkonto i den bank, de ønsker.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0028.png
Bedre mulighed for at opnå gældssanering
Lovpligtig indboforsikring
Indboforsikring; ting- og ansvarsforsikring. Som
minimum bør ansvarsforsikring være lovpligtig,
som f.eks. hundeansvar.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0029.png
Fokus på økonomisk rådgivning til
borgere generelt
Sikre faglig niveau
Etiske regler
Optimere og dele viden
Fokus på økonomisk rådgivning i
Kommuner
Sikre rammerne for fagligt niveau
Sikre etiske regler
F.eks. tavshedspligt mellem borgere og rådgivere
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0030.png
Vi ønsker:
at alle Kommuner forpligtes til at yde økonomisk
vejledning til sine borgere.
at den økonomiske vejledning gives så hurtig i et
forløb som muligt.
Dels af menneskelige hensyn til borgeren og dennes
familie.
Dels fordi de konkrete problemer oftest er nemmere at
løse jo hurtigere, der sættes ind.
at der ydes økonomisk vejledning både akut og
forebyggende
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493218_0031.png
Spørgsmål?
31