Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1490896_0001.png
Analyse af økonomisk gældsrådgivning.
Disposition/Forudsætninger
Analysen er opbygget således, at man først får nogle overordene fakta omkring alder og antal møder, der
har været i den økonomiske rådgivning.
Herefter ses der nærmere på ydelsesfordelingen hos de borgere, der har været til rådgivning og hvad der
er blevet rådgivet om. Sidst ses der på fordelingen af deltagelse i aktiviteter hos borgerne, der har fået
rådgivning, inden der sluttes af med en samlet konklusion.
Analysen bygger på møder som Jørgen Schwartz (JS) har afholdt i perioden fra den 01. 04. 2013 til 28.
02. 2014.
I denne periode har JS vejledt 167 borgere. Grundlaget for analysen er dermed de 167 borgere, der har
holdt et eller flere møder med JS.
Det er ikke alle borgere, hvor der findes en sag i Sbsys, så det har ikke været muligt ved alle, at
dokumentere hvad det er, de er blevet vejledt i.
Det er heller ikke alle borgere, der har en sag i Opera.
Ud fra de oplysninger, der har været tilgængelige, vil denne analyse se, om der er nogle sammenhænge
hos de borgere, der har fået rådgivning, og om det evt. har haft nogen effekt at få økonomisk rådgivning.
Fordeling af antal møder pr borger.
Antal
møder
1
2
3
4
5
6
11
13
16
Antal borgere
der har været
til møde
89
37
22
9
6
1
1
1
1
Antal borgere i
procent
53,3
22,2
13,2
5,4
3,6
0,6
0,6
0,6
0,6
100
Antal borgere
1%
3%
5%
1%
1%
1%
13%
53%
22%
Hovedtotal
167
Som det fremgår af tabellen, har lidt over halvdelen (53,3 %)haft et enkelt møde med JS. Knap ¼ har
haft to møder, mens ca. 13 % har haft tre møder. Knap ti procent har haft fire el fem møder. Der er
enkelte borgere, der har haft mere end 6 møder. En enkelt borger har haft 16 møder.
Ud af de 167 borgere, der har holdt møde med JS, er der 14 borgere, der har holdt møderne som par.
Det vil sige, at de har haft samme mødedato og samme udfald af mødet.
1
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
1490896_0002.png
Fordeling af alder
Nedenstående tabel viser, hvordan
aldersfordelingen er hos de borgere, der har
været til økonomisk vejledning.
Alder
Antal
Antal i %
20-29
22
13,3
30-39
44
26,5
40-49
54
32,5
50-59
31
18,7
60-69
13
7,8
>70
2
1,2
I alt
166
100
I denne undersøgelse er der kun registreret 166
borgere, da der mangler oplysninger om alder på den
sidste borger.
Fordeling af alder
20-29
1%
30-39
8%
40-49
19%
50-59
26%
60-69
>70
33%
13%
Som det fremgår af tabellen og figuren, er der tre
aldersgrupper, der primært har modtaget økonomisk rådgivning. Der er tale om de tre aldersgrupper fra
30-59.
En tredjedel af de borgere der får økonomisk rådgivning er i aldersgruppen fra 40-49. Ca. en fjerdel er i
aldersgruppen fra 30-39. Knap 20 % er i aldersgruppen fra 50-59.
Ca. 13 % er i aldersgruppen fra 20-29 år. De færreste borgere, der har fået økonomisk rådgivning,
kommer fra de to ældste aldersgrupper.
Ydelse som borgeren har pt og ved 1. rådgivningsmøde.
Ydelse
Afgået ved døden
A-dagpenge
Anden pension
Efterløn
Fleksjob
Fleksjob gammel ordning
Folkepension
Førtidspension
Ingen ydelse
Ledighedsydelsesmodtager
Kontanthjælp
Ordinær beskæftigelse
Ordinær uddannelse
Ressourceforløb
Revalidend
Sygedagpenge
Statslig pension
Særlig uddannelsesydelse
Uddannelseshjælp
Ikke oplyst
Fraflyttet kommunen
I alt
Nuværende Nuværende
ydelse
ydelse
antal
antal i %
3
1,8
7
4,2
1
0,6
1
0,6
4
2,4
1
0,6
2
1,2
13
7,8
4
2,4
10
6,0
47
28,1
23
13,8
3
1,8
7
4,2
3
1,8
22
13,2
1
0,6
1
0,6
6
3,6
1
0,6
7
4,2
167
100
Ydelse v.
1. møde,
antal
0
10
1
0
1
1
2
12
4
6
51
16
1
3
8
44
1
0
5
1
0
167
Ydelse v. 1.
møde antal i %
0
6,0
0,6
0
0,6
0,6
1,2
7,2
2,4
3,6
30,5
9,6
0,6
1,8
4,8
26,3
0,6
0
3,0
0,6
0
100
Ud fra tabellen, er herunder et diagram til yderligere synliggørelse af, hvor mange borgere, der er i hver
ydelse, både nu og ved 1. møde for økonomisk rådgivning.
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
1490896_0003.png
Fordeling af ydelse
Nuværende ydelse antal
Ydelse v. 1. møde, antal
51
47
44
3
10
7
0
11 10
13
12
4
1 11 22
23
16
10
44 6
22
7
8
65
7
11
0
3
1
3 3
11 10
Ud af ovenstående kan man se at 47 af de borgere, der har fået økonomisk rådgivning, er på
kontanthjælp. Til sammenligning var der 51 borgere, der var på kontanthjælp, da de havde det første
møde med JS.
Jf. tabellen på forrige side kan man se, at ca. 13 % af borgerne pt er på sygedagpenge. Ved det første
møde med JS om økonomisk gældsrådgivning, var der ca. 26 %, der fik sygedagpenge.
23 borgere, er nu i ordinær beskæftigelse, ved det første møde var der, ud af de 167 borgere, 16 der var
i ordinær beskæftigelse.
Derudover er der nu kommet 3 borgere i ordinær uddannelse, og 5 borgere er i en form for fleksjob.
Ved en gennemgang af tabellen kan man se, at 61 borgere ud af de 167 borgere ikke længere er i regi af
Jobcenter Hedensted på nuværende tidspunkt. Det betyder dermed at 106 borgere har direkte tilknytning
til Jobcenteret. Fordelingen kan man se i nedenstående tabel.
Fordeling af borgere der har direkte kontakt med jobcenteret
Ydelse direkte ved
jobcenter
A-dagpenge
Kontanthjælp
Ledighedsydelsesmodtager
Ressourceforløb
Revalidend
Sygedagpenge
Særlig uddannelsesydelse
Uddannelseshjælp
Ikke oplyst
Antal
7
47
10
7
3
22
1
6
1
Ydelse ikke i kontakt
med jobcenter
Afgået ved døden
Anden pension
Efterløn
Fleksjob
Fleksjob gl. ordning
Fraflyttet kommunen
Folkepension
Førtidspension
Ingen ydelse
Ordinærbeskæftigelse
Ordinær uddannelse
Statslig pension
I alt
Antal
3
1
1
4
1
7
2
13
4
23
3
1
63
I alt
104
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
1490896_0004.png
Fordeling af kontakt til JS fra ordinær beskæftigelse og førtidspension
Ud af de 16 borgere, der var i ordinær beskæftigelse ved første møde, er to af borgerne en del af et par.
De andre to borgere, der er en del af parret, fik/får en ydelse med tilknytning til jobcenteret. Umiddelbart
springer det dog i øjnene, at hele 14 borgere var i ordinær beskæftigelse, da de havde det første møde
med JS. Derfor er der undersøgt, hvor de 14 borgere er henvist fra, dette kan ses i nedenstående tabel.
Borgere i ordinær beskæftigelse
Borgere på førtidspension
henvis fra
henvist fra
Antal
Antal
Jobcenteret
5 Familieafdelingen
8
TV-udsendelse
5 Jobcenteret
2
Borgerservice
1 TV-udsendelse
1
Integrationsafdelingen
2 Krisecenter Horsens
1
I alt
13* I alt
12
*Antallet er 13 i stedet for 14 borgere der kommer fra ordinærbeskæftigelse da en af henvendelserne kom fra et par.
I tabellen er der også undersøgt, hvor borgere på førtidspension er henvist til økonomisk rådgivning fra.
Som det fremgår af tabellen, er der fem borgere i ordinær beskæftigelse, der er henvist fra jobcenteret,
en borger er henvist fra borgerservice, og to borgere har fået kontakt til JS via integrationsafdelingen.
I forbindelse med opstart af projektet har JS været i TV på forskellige platforme, og det har resulteret i,
at 5 borgere i ordinær beskæftigelse har henvendt sig til JS. Derudover har en borger på førtidspension
henvendt sig på den baggrund. Det samme gør sig gældende for et ældre ægtepar, som er på
folkepension, de har også set JS i TV, og har herefter henvendt sig for at få økonomisk rådgivning.
Størstedelen af de borgere der er på førtidspension har fået kontakt til JS via familieafdelingen, to er
kommet fra jobcenteret og en enkelt borger på førtidspension har fået kendskab til rådgivningen via
Krisecenter i Horsens.
Yderligere er en borger på statslig pension kommet i kontakt med JS via familieafdelingen.
Fordeling af ydelse hos de borgere, der nu er i ordinær beskæftigelse
I tabellen nedenfor kan man se fordelingen af ydelse som, de nu 23 ordinærbeskæftigede, havde ved det
første møde med JS
Ydelse
A-dagpenge
Ingen ydelse
Kontanthjælp
Ordinær beskæftigelse
Sygedagpenge
I alt
Antal
3
1
2
13
4
23
Som det fremgår af tabellen, kan man se, at 13 borgere var i ordinær beskæftigelse, inden de havde det
første møde med JS, dette er lige godt halvdelen.
Ellers er fordelingen stort set jævn mellem de andre ydelser. 4 fra sygedagpenge er kommet i
ordinærbeskæftigelse. 3 af de forsikrede ledige, som for A-dagpenge, er kommet i ordinær beskæftigelse.
Der er 2 borgere fra kontanthjælp, der er kommet i arbejde, og 1 borger, der ingen ydelse får, som også
er kommet i beskæftigelse.
4
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
1490896_0005.png
Fordeling af længden af ydelser tilbage til 2011
I nedenstående tabel ser man hvor mange måneder, de enkelte ydelseskategorier er belast med
udbetaling fra hver enkelt ydelse. Derudover kan man se, hvor mange måneder borgerene ikke har fået
ydelser, og samtidig kan man se gennemsnittet for hver enkelt ydelse ud fra de samlede 167 borgere,
der har fået rådgivning.
Ydelse
Antal mdr. Gennemsnit
Kontanthjælp
1.520
9,1
A-dagpenge
702
4,2
Sygedagpenge
1.313
7,9
Uddannelseshjælp
22
0,1
Revalideringsydelse
398
2,4
Ressourceforløb
49
0,3
Særlig uddannelses ydelse
6
0,04
Total
4.010
24
Mdr. uden ydelse
2.150
12,9
Den største post er kontanthjælp, her har de 167 borgere, der har fået rådgivning, tilsammen været
1.520 måneder på kontanthjælp. I gennemsnit har hver af de 167 borgere dermed været ca. ni måneder
på kontanthjælp.
Tilsammen har de 167 borgere, der har fået råd og vejledning, været på en eller anden offentlig ydelse i
4.010 måneder. I gennemsnit betyder det, at alle der har haft et møde med JS, i gennemsnit har været
på offentlige ydelser i to år.
Samtidig kan man se, hvor mange måneder de 167 borgere ikke har fået nogen ydelse. Tilsammen er det
2.150 måneder. I gennemsnit har de 167 borgere været 12,9 måneder uden ydelse.
5
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
1490896_0006.png
Længden af ydelser, tilbage fra 01. 01. 2011, fordelt på virksomhedsrettede aktiviteter.
Antal mdr.
på ydelse
fordelt på
gruppe
Gennemsnit
antal mdr.
pr borger
Gennemsnit
antal mdr.
ud fra alle
167
borgere
Nuværende status
Ordinær beskæftigelse
23 borgere
Antal mdr. på off. ydelse
Antal mdr. uden ydelse
Ordinær uddannelse
3 borgere
Antal mdr. på off. ydelse
Antal mdr. uden ydelse
Fleksjob
5 borgere
Antal mdr. på off. ydelse
Antal mdr. uden ydelse
Virksomhedspraktik
20 borgere
Antal mdr. på off. ydelse
Antal mdr. uden ydelse
Ansættelse m løntilskud
2 borgere
Antal mdr. på off. ydelse
Antal mdr. uden ydelse
287
637
12,5
27,7
24
12,9
22
86
7,3
28,7
24
12,9
88
106
17,6
21,2
24
12,9
549
244
27,5
12,2
24
12,9
53
25
26,5
12,5
24
12,9
Ud af ovenstående tabel kan man, se at de borgere der er i ordinær beskæftigelse/uddannelse og
fleksjob, i gennemsnit er længere tid
uden
offentlig ydelse fra det offentlige i forhold til gennemsnittet.
Mens de borgere der er i en virksomhedsrettet aktivitet (praktik og løntilskud) i gennemsnit har været
længere tid
offentlige ydelser end gennemsnittet.
Fx har de borgere, der er i ordinær beskæftigelse, i gennemsnit ingen ydelser fået i 27,7 måneder, mens
gennemsnittet for samtlige 167 borgere er 12,9 måneder. Dette tal skal dog også ses i lyset af, at 16
borgere var i ordinær beskæftigelse ved det første møde med JS.
De borgere, der er i virksomhedspraktik og i ansættelse med løntilskud, har i gennemsnit flere måneder
på offentlige ydelser, i forhold til den samlede mængde af borgere, der har fået rådgivning.
Fx har de borgere, der er i virksomhedspraktik i gennemsnit fået offentlige ydelser i 27,5 måneder, mens
gennemsnittet for alle borgere i analysen er 24 måneder.
6
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
1490896_0007.png
Økonomisk rådgivning om.
Som det fremgår af nedstående tabel, har JS rådgivet om forskellige økonomiske problemer.
Ud af de 167 borgere, som analysen omhandler, har det været muligt at finde oplysninger om, hvad 112
borgere er blevet rådgivet om. Ud af de 112 borgere har 63 borgere fået rådgivning om flere problemer.
Nedenstående tabel viser hvilke problemer, der er blevet hjulpet med.
Hjælp til:
Antal
Boligsikring
2
Budget
91
Forsikringsgennemgang
2
Forskudsskema tilrettet
6
Fund af kapitalpension
1
Gældssanering
18
Henstand til kreditorer
7
Indfrielse af gæld
2
Lukning af virksomhed
1
Overblik over kreditorer
1
Pensionsgennemgang
2
Rente nulstillet
1
Salg af hus/bil
4
Skat
7
Skift af bank
2
Stævning
3
SU gæld
4
Tab af Erhvervsevne
rådgivning, udbetaling
7
Udbetaling af erstatning,
forsikring, pension, kritisk
sygdom
5
Udskudt termin
1
Vejledt om lån/opsparing
3
Ydelsesnedsættelse på lån
6
Som det fremgår af tabellen, er det, de fleste af de 112 borgere har fået hjælp til, at få lagt et budget.
91 borgere har fået hjælp til budgetlægning. 18 borgere har fået hjælp til gældssanering. Mens 7 borgere
har henholdsvis fået hjælp til henstand hos kreditorer, og rådgivning og udbetaling af tab af
erhvervsevne.
7 borgere har fået hjælp til at kontakte/gæld hos Skat, og 6 borgere har fået tilrettet deres
forskudsskema. Via samtale med JS er jeg gjort opmærksom på, at de borgere, der har fået råd og
vejledning i forbindelse med gæld til Skat, har JS sørget for at borgeren, har kunnet betale/afdrage den
skyldige skat. Det har dog ikke været muligt, at finde data på hvor mange penge, dette drejer sig om.
6 borgere har fået ydelsesnedsættelse på deres lån. Derudover er der forskellige økonomiske problemer,
der er listet op i tabellen ovenfor, som JS har rådgivet om.
7
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
1490896_0008.png
Fordeling af aktiviteter
Ud af de 104 borgere, som har tilknytning til jobcenteret, er der pt 40 borgere, der er i en eller flere
aktiviteter. Aktiviteterne fordeler sig således.
Ydelse
A-dagpenge
Ledighedsydelsesmodtager
Kontanthjælp
Ressourceforløb
Revalidend
Sygedagpenge
Særlig uddannelsesydelse
Uddannelseshjælp
Ikke oplyst
I alt
Total antal i
ydelse
7
10
47
7
3
22
1
6
1
104
Total antal i
ydelse i %
3,7
9,7
45,2
6,7
2,9
21,2
0,96
5,8
0,96
100
Antal i aktivitet
1
5
18
4
0
9
0
3
0
40
Antal i aktivitet i
%
2,5
12,5
45
10
0
22,5
0
7,5
0
100
A-dagpenge
Total antal i ydelse i %
Antal i aktivitet i %
Ledighedsydelsesmodt
ager
Kontanthjælp
Ressourceforløb
Revalidend
Sygedagpenge
Særlig
uddannelsesydelse
Uddannelseshjælp
Ikke oplyst
3%
1%
1%
6%
4%
2%
0% 0%
8%
23%
0%
12%
10%
22%
7%
46%
10%
45%
Som man kan se ud af tabellen og figuren, er der flest borgere i kontanthjælp og sygedagpenge ud af
den gruppe af borgere der har fået økonomisk rådgivning. Det er også i de to ydelsesgrupper
kontanthjælp og sygedagpenge, der er flest borgere i aktivitet.
De samlede 40 borgere, der er i aktivitet, udgør 38,5 % af de 104 borgere, der modtager ydelser via
jobcenteret.
Aktivitets antal Antal borgere i aktivitet
1
40
2
19
3
3
4
1
Via analysematerialet kan man se at 19 borgere ud af de 40 borgere, der deltager i aktiviteter, deltager i
to aktiviteter.
Tre borgere deltager i tre aktiviteter, mens en enkelt borger deltager i fire aktiviteter.
8
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
1490896_0009.png
Hvilke aktiviteter deltages der i?
Den første tabel viser hvilke aktiviteter, der deltages i fordelt på de forskellige ydelsesgrupper. Samtidig
er der kun taget udgangspunkt i den første aktivitet, som de 40 borgere, der er i aktivitet og får
økonomisk rådgivning, er i.
Efterfølgende vil de øvrige aktiviteter blive listet op på samme måde, så det skaber et overblik over,
hvordan de forskellige aktiviteter er fordelt på ydelsesgrupperne.
1. aktivitet
Forsikret ledig A-dagpenge
Aktivitet
Kort vejledningsforløb, beskæftigelses projekt offentlig
I alt
Antal
1
1
Ledighedsydelsesmodtager
Aktivitet
Antal
Kort vejlednings forløb
jobsøgning
1
Særlig tilrettelagt projekt beskæftigelses projekt offentlig
2
Virksomhedspraktik - privat arbejdsplads
1
Virksomhedspraktik - foreninger, org og andre selvejende organisation
1
I alt
5
Kontanthjælp
Aktivitet
Aktivcenter serviceholdet
AMU-center ernæringsassistent
Ansættelse med løntilskud - privat virksomhed
Danskundervisning
sprogcenter
Kort vejlednings forløb - Hvor meget fylder din angst
Mentor kommunal arbejdsplads
Særlig tilrettelagt projekt, Aktivcenter Hedensted
Virksomhedspraktik - kommunal arbejdsplads
Virksomhedspraktik - privat arbejdsplads
I alt
Antal
2
1
1
1
1
3
1
2
6
18
Antal
1
3
4
Antal
1
1
1
1
3
2
9
Antal
2
1
3
Ressourceforløb
Aktivitet
Særlig tilrettelagt projekt, Aktivcenter Hedensted
Virksomhedspraktik - privat arbejdsplads
I alt
Sygedagpenge
Aktivitet
Aktiv sygemeldt Tørring
Ansættelse med løntilskud - kommunal arbejdsplads
Virksomhedspraktik - statslig arbejdsplads
Virksomhedspraktik - kommunal arbejdsplads
Virksomhedspraktik - privat arbejdsplads
Kort vejledningsforløb, beskæftigelses projekt offentlig
I alt
Uddannelseshjælp
Aktivitet
Virksomhedspraktik - privat arbejdsplads
Øvrige udd. og kurser - sprogcenter Midt
I alt
I alt
40
Ud af de 40 borgere, der er i aktivitet, er 22 borgere i direkte virksomhedsrettet aktivitet, enten via
virksomhedspraktik el i løntilskud. Det betyder, at over halvdelen af de 40 borgere, der er i aktivitet, er i
en direkte virksomhedsrettet aktivitet.
Den næste tabel viser hvordan aktivitet nummer 2 fordeler sig. Her er igen vist hvilke aktiviteter, der er
under hver ydelse. Efterfølgende vises tabellerne for 3. og 4. aktivitet.
9
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
1490896_0010.png
2. aktivitet
Kontanthjælp
Aktivitet
Antal
Aktivcenter service holdet fra 18.06.2014
1
AMU kursus - Sikkerhed v polyesterafstøbning
1
Coach
1
Kort vejlednings forløb Hvor meget fylder din angst
1
Kort vejledningsforløb Aktivcenter serviceholdet
2
Mentor - kommunal arbejdsplads
2
Særlig tilrettelagt projekt - Aktivcenter Hedensted
1
I alt
9
Ressourceforløb
Aktivitet
Mentor - kommunal arbejdsplads
Mentor privat arbejdsplads
I alt
Antal
1
1
2
Antal
1
1
1
3
6
Antal
2
2
Sygedagpenge
Aktivitet
Coach
En god start for unge
Fleksjob gl ordning kommunal arbejdsplads
Mentor - kommunal arbejdsplads
I alt
Uddannelseshjælp
Aktivitet
Mentor - kommunal arbejdsplads
I alt
I alt
19
3. aktivitet
Kontanthjælp
Aktivitet
Antal
AMU kursus - støbning af glasfiberarmeret polyester
1
Særlig tilrettelagt projekt Sundheds tilbud/kost
1
I alt
2
Antal
1
1
Ressourceforløb
Aktivitet
Mentor handicapafdelingen
I alt
I alt
3
4. aktivitet
Kontanthjælp
Aktivitet
Antal
Mentor - kommunal arbejdsplads
1
I alt
1
Ved at gennemgå alle 4 tabeller med aktiviteter, kan man se, at 16 borgere ud af de 40 borgere, der er i
aktivitet, er knyttet til en coach el mentor.
Derudover er der mange forskellige særlig tilrettelagt projekter og korte vejledningsforløb, der er
tilpasset den enkelte borger.
10
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
Konklusion
JS har fra 01. 04. 2013 og frem til 28. 02. 2014 haft møde med 167 borgere omkring økonomisk
rådgivning. Ud af de 167 borgere har 104 borgere haft en direkte tilknytning til jobcenteret. Samtidig er
der 14 borgere, der har været til samtale som par, så reelt er der tale om 160 borgere der er blevet
rådgivet. I analysen er der dog regnet med 167 borgere.
Beskæftigelseseffekt
Ud af de 167 borgere der har fået rådgivning, er 22 borgere i direkte virksomhedsrettet aktivitet, enten
som virksomhedsrettet praktik el i job med løntilskud.
28 borgere ud af de 167 borgere er i ordinær beskæftigelse, ordinær uddannelse el fleksjob. Dog skal
man være opmærksom på, at 16 borgere var i ordinær beskæftigelse, da de var til møde med JS første
gang. De to borgere ud af de 16 var med som samlever. I analysen er der undersøgt hvordan de
resterende 14 borgere har fået kontakt til JS, dette fremgår af tabellen side 3. Det er især værd at
bemærke, at fem borgere har henvendt sig direkte til JS via udsendelse på TV. De resterende ni borgere i
beskæftigelse har fået kontakt til JS via afdelinger i kommunen.
Sammensætningen for den gruppe borgere, som havde en sag i jobcentret
Gruppen af de 104 borgere, der har direkte kontakt med jobcenteret, som har fået økonomisk
rådgivning, består primært af tre grupper af ydelsesmodtagere. Det er kontanthjælp (47px),
sygedagpenge (22px) og ledighedsydelsesmodtagere (10px). Tilsammen er der her tale om 79 borgere
ud af de 104 borgere, som har direkte kontakt til jobcenteret. De tre grupper udgør 76 % af de borgere
der har den direkte kontakt til jobcenteret. Set i forhold til den samlede gruppe på 167 borgere, der har
fået rådgivning, udgør de tre grupper af ydelsesmodtagere ca. halvdelen.
Varighed på offentlige ydelser
Gennemsnitlig har de 167 borgere, der har fået rådgivning, fået offentlige ydelser i 2 år.
De 21 borgere, der er kommet i ordinær beskæftigelse, har gennemsnitlig en kortere periode på
offentlige ydelser, da de i gennemsnit har 12,5 måneder på offentlige ydelser. Det er ca. 1 år mindre end
gennemsnittet på 2 år.
De borgere, der er i en virksomhedspraktik og job med løntilskud, har til gengæld en længere periode på
offentlige ydelser end gennemsnittet. Her er der tale om 27,5 og 26,5 måneder i forhold til de 24
måneder, som gennemsnittet er på.
Temaer i den økonomiske vejledning
Det primære, JS har hjulpet med, er borgerens overblik over privat økonomien og at få lagt et budget.
Der er lagt budgetter for 91 borgere ud af de 167, der har fået økonomisk rådgivning. 18 borgere har
fået hjælp til ansøgning af gældssanering. 13 borgere har fået hjælp til et el flere problemer ved Skat, fx
afdragsordninger i forbindelse med skyldig skat el tilretning af forskudsskema.
Yderligere oplysninger fra JS
I forbindelsen med tilblivelsen af analysen har JS yderligere oplyst, at han har sørget for børnepenge
tilbagebetaling på 331.869,- betaling af skat for 33.510,- samt tilbagebetaling af boligsikring på
16.991,50. Derudover har JS sørget for at flere borgere betaler børnebidrag på1.270,- pr måned, hvilket
borgerne ikke gjorde før.
Udover at sørge for at borgerne har betalt ovenstående, hjælper JS borgerne med at få henstand hos
elselskaber og udlejere, og efterfølgende sørge for at der er penge i budgetterne til at betale husleje og
el. På denne måde er JS med til at Hedensted Kommune undgår betaling af engangsydelser hos disse
borgere.
JS har yderligere fået et samarbejde med andre kommuner i projektet, og været med til at starte en
ERFA gruppe op i Jylland med ni kommuner. Sluttelig oplyser JS at Hedensted kommunes medvirken i
projektet har fået stor positiv omtale i flere medier, både aviser og fjernsyn.
11
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 81: Henvendelse af 28/1-2015 fra Haderslev kommune m.fl. om materiale til foretræde d. 4/2-2015 om erfa-grupper af økonomiske rådgivere i jobcentrene
Sammenfattende vurdering af effekt m.v.
Det er svært at måle, om den økonomiske rådgivning har en direkte effekt på, om en borger kommer i
beskæftigelse eller ej.
Ud fra JS’ udsagn er mange borgere glade for rådgivningen, og den giver dem et
bedre overblik over og ro på deres økonomi.
Tesen må være, at har man fået styr på økonomien, da har man et bedre overblik/overskud til at søge
arbejde.
For at kunne belyse om borgeren har fået styr på økonomien, kræver det flere data, og data over en
længere periode, da det er svært at se nogen reel effekt på, om rådgivningen har den effekt, som tesen
ovenfor siger.
Derfor vil det være rart, at have en mere ensartet tilgang til databehandlingen, og at alle borgere, der
har fået vejledning, får en sag i Sbsys. Det behøver ikke være mange sider med forklaring på, hvad det
er, der er rådgivet om, men en oversigt med forholdsvis enkle ord, der beskriver, hvad det er, der bliver
rådgivet om.
Derudover vil det være godt med en form for fast tilgængelig oversigt over, hvad (hvor mange penge) JS
sørger for, at der bliver afdraget via Skat og fx børnebidrag.
Den økonomiske rådgivning er en del af en helhedsplan, for at få borgeren tilbage på arbejdsmarkedet.
Den står ikke alene, men er måske et redskab til at skabe mere ro hos den enkelte borger, så der bedre
kan fokuseres på at komme tilbage på arbejdsmarkedet.
Spørgsmålet er også, om borgeren er disciplineret, med hensyn til budgetlægningen, når rådgivningen er
gennemført, eller om der skal være noget opfølgning på en eller anden måde for at fastholde en bedre
privatøkonomisk adfærd.
I denne sammenhæng kunne det overvejes, at sagsbehandlere i jobcentret har en fast procedure om
parallelitet i tilbud og fastholdelse af god privatøkonomisk adfærd via fx mentor. Eventuelt kunne et
gruppebaseret efterværn overvejes for dem, som er i aktive tilbud efter den økonomiske vejledning.
Igen falder det tilbage på mængden af data. Perioden, der er analyseret, er forholdsvis kort og det kan
være svært at måle nogen effekt på de sidste borgere, der er blevet rådgivet. Har det nået at få en reel
effekt at få rådgivning i februar og efterfølgende at nå at finde arbejde eller at have overskud til at
komme i en virksomhedsrettet aktivitet.
Det kunne derfor være interessant at lave en opfølgning om tre eller fem år, og derefter se hvad der er
sket for de enkelte borgere. Har det hjulpet dem at få økonomisk råd og vejledning? Har borgerne
fastholdt en sund privat økonomisk adfærd, el er der mange, der har ladet stå til, hvis der ikke er nogen
opfølgning.
12