Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 65
Offentligt
j.nr. 2014-0034708
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Midlertidig genindførelse af fradrag i uddannelses- og kontanthjælp for samlevers indtægter m.v.)
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1193 af 13. november 2014, som bl.a. ændret
ved lov nr. 1367 af 16. december 2014 og senest ved lov nr. 1522 af 27. december 2014, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 30, stk. 1
og
2,
indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b.«
2.
§ 30
affattes således:
»Stk.
1.
Har ansøgeren og ægtefællen indtægter, trækkes disse fra i hjælpen, jf. dog §§ 31-33. 1. pkt.
Stk. 2.
Når hjælpen til en gift person beregnes efter § 26, stk. 2, trækker kommunen kun den del af
den anden ægtefælles indtægt fra, som overstiger henholdsvis 10.245 kr. eller 7.711 kr. afhængigt
af, om den pågældende har forsørgelsespligt over for børn eller ikke.«
3.
I
§ 69 j, stk. 1, 2. pkt.
indsættes efter »ægtefælles«: »eller samlevers, jf. §§ 2 a og 2 b,«.
4.
§ 69 j, stk. 1, 2. pkt.
affattes således:
»Retten til ressourceforløbsydelse gælder uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles
indtægts- og formueforhold.«
5.
I
§ 98 a
indsættes efter »kapitel«: »1 a og«.
6.
§ 98 a
affattes således:
»Kommunen skal, når den træffer afgørelser efter kapitel 4, i videst muligt omfang indhente de
nødvendige oplysninger fra elektroniske registre, som kommunen har adgang til.«
§
2
Stk. 1.
Lovens § 1, nr. 1, 3 og 5 træder i kraft den 1. februar 2015.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2, 4, og 6 træder i kraft den 1. januar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Folketinget vedtog den 19. december 2014 lov nr. 1522 af 27. december 2014 om ændring af lov
om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og kildeskatteloven (Ophævelse af gensidig
forsørgelsespligt for samlevende, afskaffelse af laveste forsørgersats, højere boligsikring til unge
par med børn, særlig støtte for unge under 30 år, ingen fradrag for lejeindtægter fra logerende i egen
bolig m.v.), der bl.a. udmønter den del af finanslovsaftalen for 2015 mellem Regeringen,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, hvor den gensidige forsørgelsespligt for samlevende i
kontanthjælpssystemet ophæves.
Aftalen indebærer, at initiativet med afskaffelse af kravet om gensidig forsørgelsespligt for
samlevende skal være fuldt indfaset i 2016, mens 2015 skal være et overgangsår, hvor afskaffelsen
af den gensidige forsørgelsespligt har halv virkning. Den halve virkning betyder, at når kommunen
skal beregne hjælpen til en samlevende, så skal kommunen først beregne, hvad den samlevende er
berettiget til, hvis pågældende ikke var samlevende, og derefter skal kommunen beregne det, som
personen vil være berettiget til efter reglerne om gensidig forsørgelsespligt for samlevende. Disse
beløb lægges sammen og deles med to, og herved fremkommer det beløb, der bliver udbetalt i
hjælp.
Efter aftalens indhold betyder dette, at den gensidige forsørgelsespligt skal være gældende i hele
2015, dog med halv virkning svarende til 2014.
Der er desværre en fejl i den vedtagne lovs bestemmelse om ikrafttræden. Denne fejl betyder, at
reglen om fradrag for en samlevers indtægter i lov om aktiv socialpolitik allerede blev ophævet den
1. januar 2015, hvor resten af lovforslaget trådte i kraft. Kommunerne har derfor ikke hjemmel til at
foretage fradrag i hjælpen for en samlevers indtægter, uanset at det var en del af den politiske aftale,
at samleverreglen skulle have halv virkning i hele 2015. Dette betyder, at der reelt set ikke er halv
virkning af den gensidige forsørgelsespligt i 2015.
Nærværende lovforslag bringer lovgivningen i overensstemmelse med den politiske aftale.
2. Lovforslagets indhold
2.1.1. Gældende ret
De gældende regler om gensidig forsørgelsespligt i kontanthjælpssystemet er indeholdt i den
lovgivningsmæssige udmøntning af kontanthjælpsreformen (lov nr. 894 af 4. juli 2013), der pr. 1.
januar 2014 indførte gensidig forsørgelsespligt for samlevende, således at samlevende, der begge er
fyldt 25 år, har forsørgelsespligt overfor hinanden, hvis den ene eller begge ansøger om eller
modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
2014 var et overgangsår, hvor den gensidige forsørgelsespligt havde halv virkning. Det betød, at
uddannelseshjælpen eller kontanthjælpen til en samlevende beroede på to beregninger. Først skulle
der beregnes, hvad den samlevende var berettiget til, hvis pågældende ikke var samlevende, og
derefter skulle kommunen beregne det, som personen ville være berettiget til efter reglerne om
gensidig forsørgelsespligt for samlevende (dvs. en beregning hvor samleverens eventuelle indtægter
trækkes fra). Disse beløb blev lagt sammen og delt med to, og herved fremkom det beløb, der skulle
udbetales i uddannelseshjælp eller kontanthjælp i 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med lov nr. 1522 af 27. december 2014 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel
boligstøtte og kildeskatteloven (Ophævelse af gensidig forsørgelsespligt for samlevende, afskaffelse
af laveste forsørgersats, højere boligsikring til unge par med børn, særlig støtte for unge under 30
år, ingen fradrag for lejeindtægter fra logerende i egen bolig m.v.) ophæves den gensidige
forsørgelsespligt for samlevende i kontanthjælpssystemet med virkning fra den 1. januar 2016, dog
således at 2015 skal være et overgangsår med halv virkning ligesom 2014.
Det fremgår af § 6, stk. 1, i lov nr. 1522 af 27. december 2014 at den gensidige forsørgelsespligt for
samlevende skal have halv virkning i perioden fra den 1. januar 2015 til den 31. december 2015 ved
beregning af hjælpen.
§ 1, nr. 36, jf. § 5, stk. 1, i lov nr. 1522 af 27. december 2014 ophævede ved en fejl § 30, stk. 1, 2.
pkt., og § 30, stk. 2, 2. pkt., i lov om aktiv socialpolitik den 1. januar 2015 i stedet for den 1. januar
2016, således at der ikke er hjemmel til at foretage fradrag for en samlevers indtægter i
uddannelses- eller kontanthjælpen i 2015.
Det fremgår af lovens § 30 hvordan indtægter, som ansøgeren eller en eventuel ægtefælle har,
fratrækkes i uddannelses- eller kontanthjælpen. Dette sker som hovedregel krone for krone. Dette
gælder som udgangspunkt uanset, hvor indtægten hidrører fra.
Ophævelsen af § 30, stk. 1, 2. pkt., og § 30, stk. 2, 2. pkt. har den virkning, at der reelt set ikke er
halv virkning af den gensidige forsørgelsespligt for samlevende i 2015, idet der ikke er hjemmel til
at fradrage samlevers indtægter fra 1. januar 2015.
Samtidig ophævede § 1, nr. 47 og 50, jf. § 5, stk. 1, i lov nr. 1522 af 27. december 2014 også ved
samme fejl henvisningerne i § 69 j, stk. 1, 2. pkt. og § 98 a i lov om aktiv socialpolitik til den
gensidige forsørgelsespligt for samlevende den 1. januar 2015 i stedet for den 1. januar 2016.
En ændring af § 69 j, stk. 1, 2. pkt. i lov om aktiv socialpolitik, fremgik af § 1, nr. 47, i lov nr. 1522
af 27. december 2014. Retten til ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb gælder uden hensyn til
egen formue og en evt. ægtefælles og samlevers indtægts- og formueforhold, men på grund af fejlen
i ikrafttrædelsesbestemmelsen udgår samlever af bestemmelsen allerede fra den 1. januar 2015 og
ikke som tilsigtet den 1. januar 2016. Dette har dog ikke reel betydning for udmåling af
ressourceforløbsydelsen, idet retten til ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb alene udmåles
på grundlag af egne indtægter.
Efter den gældende § 98 a i loven skal kommunerne i videst muligt omfang indenfor rammerne af
forvaltningsloven, persondataloven og lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område m.v. anvende de elektroniske registerbaserede oplysninger, som kommunerne har adgang
til, når der træffes afgørelser om uddannelses- eller kontanthjælp efter lovens kapitel 4.
Med ændringen af § 98 a om registerbaseret sagsbehandling, som fremgik af lov nr. 1522 af 27.
december 2014, blev denne pligt, når kommunerne skal træffe afgørelse om gensidig
forsørgelsespligt for samlevende efter kapitel 1 a, ophævet som konsekvens af, at kapitel 1 a om
gensidig forsørgelsespligt for samlevende ophæves pr. 1. januar 2016.
Denne ændring blev dog heller ikke nævnt i den særlige ikrafttrædelsesbestemmelse i lov nr. 1522
af 27. december 2014, og blev derfor ophævet 1 år for tidligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484013_0004.png
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at § 30, stk. 1, 2. pkt., og § 30, stk. 2, 2. pkt., genindføres i lov om aktiv socialpolitik i
perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december 2015.
Forslaget betyder, at indtægter, som en samlever har, igen skal fratrækkes i uddannelses- eller
kontanthjælpen i forbindelse med, at hjælpen beregnes med halv virkning af den gensidige
forsørgelsespligt for samlevende i 2015.
Den gensidige forsørgelsespligt for samlevende vil herefter kunne beregnes med halv virkning fra
den 1. februar 2015. Da der i januar 2015 ikke er hjemmel til at foretage fradrag for en samlevers
indtægter i uddannelses- eller kontanthjælpen, betyder det, at der ikke er halv virkning af den
gensidige forsørgelsespligt i denne måned.
Det foreslåede betyder, at hjemlen alene har virkning til den 31. december 2015, således at der fra
den 1. januar 2016 ikke længere skal ske fradrag for samlevers indtægter ved beregning af
uddannelses- eller kontanthjælp, idet den gensidige forsørgelsespligt ophæves med fuld virkning fra
den 1. januar 2016, jf. lov nr. 1522 af 27. december 2014.
Det foreslås endvidere, at henvisningen til samlevers indtægts- og formueforhold genindsættes i
lovens § 69 j, stk. 1, i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december 2015. Bestemmelsen
anfører, at ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb udmåles uden hensyn til ægtefælles eller
samlevers indtægts- og formueforhold, genindsættelsen af henvisningen til samlevers indtægts- og
formueforhold sker alene for at undgå tvivl om bestemmelsens rækkevidde.
Det foreslås tillige, at der i lovens § 98 a i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december
2015 genindføres hjemmel til, at kommunerne i videst muligt omfang skal lave registerbaseret
sagsbehandling, når de træffer afgørelser efter lovens kap. 1 a, idet dette kapitel først ophæves den
1. januar 2016.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre samlede offentlige mindreudgifter på 245,4 mio. kr. i 2015 efter skat,
tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser, jf. tabel 1.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser som følge af lovforslaget, direkte økonomi
og efter skat, tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser
Mio. kr. 2015 priser
2015
2016
2017
Samlede direkte konsekvenser
Heraf stat
Heraf kommuner
- heraf budgetgaranti
- heraf DUT
Efter skat, tilbageløb og
adfærdsmæssige konsekvenser
Der er foretaget afrundinger
-283,9
-99,5
-184,4
-205,4
21,0
-245,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2018
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Hvis reglerne i lov nr. 1522 af 27. december 2014 om afskaffelse reglen om fradrag for samlevers
indtægter fra 1. januar 2015 ikke ændres, ville det medføre en merudgift i 2015 på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484013_0005.png
på 309,7 mio. kr. i forhold til det forudsatte på finansloven for 2015 svarende til 25,8 mio. kr. pr.
måned i direkte økonomi. Efter skat, tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser ville det medføre
en merudgift på 267,7 mio. kr. svarende til 22,3 mio. kr. pr. måned efter skat, tilbageløb og
adfærdsmæssige konsekvenser.
Med dette lovforslag ikrafttræden fra 1. februar 2015 reduceres merudgiften i 2015 med 283,9 mio.
kr. eller 245,4 mio. kr. efter skat, tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser.
Af tabel 2 fremgår de direkte økonomiske konsekvenser af forslaget, svarende til i alt 283,9 mio. kr.
fordelt på ydelser på hhv. stat og kommune. Forslaget medfører mindreudgifter til uddannelses- og
kontanthjælp samt løntilskud. Forslaget medfører endvidere merudgifter til boligstøtte,
daginstitutionsbetaling og administration.
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser af den halve virkning for den gensidige forsørgelsespligt i 2015
Mio. kr. 2015-priser
Stat
- uddannelses- og kontanthjælp
- boligstøtte
- løntilskud
Kommuner
- uddannelses- og kontanthjælp (budgetgaranti)
- boligstøtte (DUT)
- daginstitutionsbetaling (DUT)
- løntilskud (budgetgaranti)
- administration (DUT)
I alt
Der er foretaget afrundinger.
2015
-99,5
-99,9
4,4
-3,9
-184,4
-201,5
4,4
5,7
-3,9
10,9
-283,9
2016
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2017
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2018
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Af de skønnede direkte mindreudgifter på 283,9 mio. kr. i 2015 skønnes mindreudgiften til staten at
udgøre 99,5 mio. kr., mens kommunernes mindreudgift skønnes til 184,4 mio. kr.
Forslaget skønnes at berøre ca. 7.000 helårspersoner.
Kommunernes udgifter til kontanthjælp og uddannelseshjælp samt løntilskud er omfattet af
budgetgarantien.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget for kommunerne skal forhandles med de kommunale
parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484013_0006.png
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. januar 2015 til den 8. januar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Beskæftigelsesrådet, Danske
Advokater, Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, FOA- Foreningen af Offentligt Ansatte, Foreningen af
kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Frivilligrådet, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kommunernes Revision,
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Produktionsskoleforeningen,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte og Udbetaling Danmark.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Stat:
2015: 99,5 mio. kr.
2016: 0,0 mio. kr.
2017: 0,0 mio. kr.
2018: 0,0 mio. kr.
Kommuner:
2015: 195,3 mio. kr.
2016: 0,0 mio. kr.
2017: 0,0 mio. kr.
2018: 0,0 mio. kr.
Negative konsekvenser/merudgifter
Stat:
Ingen
Kommuner:
ingen.
Regioner:
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Regioner:
Ingen
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
2015:10,9 mio. kr.
2016: 0,0 mio. kr.
2017: 0,0 mio. kr.
2018: 0,0 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter de gældende regler i § 30 trækkes de indtægter, som en ansøger og en ægtefælle har, fra i
hjælpen, jf. dog §§ 31-33. Bestemmelsen har også været gældende for samlevende par, således at de
indtægter, som en ansøger og en samlever havde, blev trukket fra i hjælpen.
Reglen blev fejlagtigt ophævet fra den 1. januar 2015 i stedet for den 1. januar 2016 med den
virkning, at der i forbindelse med beregningen af den halve virkning af den gensidige
forsørgelsespligt for samlevende ikke kan foretages fradrag for en samlevers indtægter, så der reelt
ikke er halv virkning af den gensidige forsørgelsespligt i 2015.
Det foreslås at genindføre hjemlen i § 30 til at foretage fradrag for en samlevers indtægter i
perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december 2015, så den gensidige forsørgelsespligt for
samlevende får halv virkning i 2015 i overensstemmelse med den politiske intention i
finanslovsaftalen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 og 4
Efter de gældende regler i § 69 j, stk. 1, 2. pkt. i lov om aktiv socialpolitik, gælder retten til
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb uden hensyn til egen formue og en evt. ægtefælles
indtægts- og formueforhold, idet samlever ved en fejl udgik af bestemmelsen allerede fra den 1.
januar 2015 og ikke som tilsigtet den 1. januar 2016.
Dette har dog ikke reel betydning for udmåling af ressourceforløbsydelsen, idet retten til
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb alene udmåles på grundlag af egne indtægter.
Det foreslås, at henvisningen til samlevers indtægts- og formueforhold genindsættes i lovens § 69 j,
stk. 1, i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december 2015. Således at det udtrykkeligt
fremgår, at ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb udmåles uden hensyn til ægtefælles eller
samlevers indtægts- og formueforhold. Genindsættelsen af henvisningen til samlevers indtægts- og
formueforhold sker alene for at undgå tvivl om bestemmelsens rækkevidde.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 og 6
Efter de gældende regler i § 98 a i loven skal kommunerne i videst muligt omfang indenfor
rammerne af forvaltningsloven, persondataloven og lov om retssikkerhed og administration på det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484013_0008.png
sociale område m.v. anvende de elektroniske registerbaserede oplysninger, som kommunerne har
adgang til, når der træffes afgørelser om uddannelses- eller kontanthjælp efter lovens kapitel 4.
Ændringen af § 98 a om registerbaseret sagsbehandling fremgik af lov nr. 1522 af 27. december
2014. Ændringen betyder, at kravet om registerbaseret sagsbehandling, når kommunerne skal træffe
afgørelser om gensidig forsørgelsespligt for samlevende efter kapitel 1 a, blev ophævet som
konsekvens af, at kapitel 1 a om gensidig forsørgelsespligt for samlevende ophæves pr. 1. januar
2016.
Ved en fejl blev kravet om registerbaseret sagsbehandling i forbindelse med afgørelser efter lovens
kapitel 1 a om gensidig forsørgelsespligt for samlevende ophævet pr. 1. januar 2015 i stedet for pr.
1. januar 2016, hvor den gensidige forsørgelsespligt for samlevende ophæves.
Det foreslås, at der i lovens § 98 a i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december 2015
genindføres hjemmel til, at kommunerne i videst muligt omfang skal lave registerbaseret
sagsbehandling, når de træffer afgørelser efter lovens kap. 1 a om gensidig forsørgelsespligt for
samlevende, idet dette kapitel først ophæves den 1. januar 2016.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at lovens § 1, nr. 1, 3 og 5 træder i kraft den 1. februar 2015.
Det foreslås, at lovens § 1, nr. 2, 4 og 6 træder i kraft den 1. januar 2016.
Det indebærer, at den gensidige forsørgelsespligt for samlevende kan have halv virkning i perioden
fra den 1. februar 2015 til den 31. december 2015.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1193 af 13. november
2014, som bl.a. ændret ved lov nr. 1367 af 16.
december 2014 og senest ved lov nr. 1522 af 27.
december 2014, foretages følgende ændringer:
§ 30.
Har ansøgeren og ægtefællen indtægter,
trækkes disse fra i hjælpen, jf. dog §§ 31-33.
Stk. 2.
Når hjælpen til en gift person beregnes
1.
I
§ 30, stk. 1
og
2,
indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for
samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b.«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484013_0009.png
efter § 26, stk. 2, trækker kommunen kun den
del af den anden ægtefælles indtægt fra, som
overstiger henholdsvis 10.245 kr. eller 7.711 kr.
afhængigt af, om den pågældende har
forsørgelsespligt over for børn eller ikke.
2.
§ 30
affattes således:
»Stk.
1.
Har ansøgeren og ægtefællen indtægter,
trækkes disse fra i hjælpen, jf. dog §§ 31-33. 1.
pkt.
Stk. 2.
Når hjælpen til en gift person beregnes
efter § 26, stk. 2, trækker kommunen kun den
del af den anden ægtefælles indtægt fra, som
overstiger henholdsvis 10.245 kr. eller 7.711 kr.
afhængigt af, om den pågældende har
forsørgelsespligt over for børn eller ikke.«
§ 69 j.
Personer, der har ret til et
jobafklaringsforløb efter kapitel 12 b i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager
ressourceforløbsydelse. Retten til
ressourceforløbsydelse gælder uden hensyn til
egen formue og en eventuel ægtefælles eller
samlevers, jf. §§ 2 a og 2 b, indtægts- og
formueforhold.
Stk. 2…
§ 98 a.
Kommunen skal, når den træffer
afgørelser efter kapitel 4, i videst muligt omfang
indhente de nødvendige oplysninger fra
elektroniske registre, som kommunen har
adgang til.
3.
I
§ 69 j, stk. 1, 2. pkt.
indsættes efter
»ægtefælles«: »eller samlevers, jf. §§ 2 a og 2
b,«.
4.
§ 69 j, stk. 1, 2. pkt.
affattes således:
»Retten til ressourceforløbsydelse gælder uden
hensyn til egen formue og en eventuel
ægtefælles indtægts- og formueforhold.«
5.
I
§ 98 a
indsættes efter »kapitel«: »1 a og«.
6.
§ 98 a
affattes således:
»Kommunen skal, når den træffer afgørelser
efter kapitel 4, i videst muligt omfang indhente
de nødvendige oplysninger fra elektroniske
registre, som kommunen har adgang til.«
§2
Stk. 1.
Lovens § 1, nr. 1, 3 og 5 træder i kraft
den 1. februar 2015.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2, 4, og 6 træder i kraft
den 1. januar 2016.