Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 50
Offentligt
December 2014
FOAs bemærkninger til ressourceforløb og anvendelse heraf
Til brug for foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg den 17. december 2014
Med førtidspensionsreformen har kommunerne fået et nyt redskab til at rehabilitere borgere, der
ellers er i risiko for at ende på førtidspension. Ved at gennemgå 1 til 5-årige tværfaglige
ressourceforløb skal personer med komplekse og sammensatte problemer udvikle deres
ressourcer for derved at forbedre mulighederne for at komme i uddannelse eller arbejde og blive
selvforsørgende. Et tiltag som FOA ser positivt på.
Efter en temmelig sløv start er kommunerne langsomt ved at blive bedre til at tilkende
ressourceforløb, om end der stadig er et stykke til målet. Desværre oplever medlemmer af FOA,
som er så heldige at have fået tilkendt et ressourceforløb, at de er reelt meningsløse. Enten er
forløbet yderst tyndt i indsatsdelen, eller også er det blot en gentagelse af forløb de allerede har
gennemgået via en aktiv beskæftigelsesindsats. Ligeledes oplever FOA medlemmer, der
overhovedet ikke føler sig inddraget i forløbet, hvilket ellers tillægges stor vægt i loven og dennes
intentioner. Det betyder, at den enkelte får sværere betingelser for at tage ejerskab for den indsats
de skal indgå i. FOA er i den forbindelse vidende om, at der i forliget om reformen blev afsat midler
til at gennemføre implementeringsprojekter, heriblandt med empowerment og det gode
ressourceforløb. Desværre ser FOA også sagsprocesser og ressourceforløb, der ikke lever op til
lovens intentioner i de kommuner, der deltager i sådanne forsøg. De nuværende tiltag er ikke
tilstrækkelige.
Når FOA læser Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings status på implementeringen af
reform af førtidspension og fleksjob, lægges der stor vægt på at sikre de overordnede reformmål:
At begrænse adgangen til førtidspension, og at flest muligt skal i arbejde og forsørge sig selv. Men
imellem de to led bør et velfærdssamfund sikre en ordentlig og værdig hjælp til at blive
selvforsørgende for de mest udsatte. Visse kommuners anvendelse af ressourceforløb er så langt
fra reformens intentioner, at FOA vil opfordre Folketinget til at foretage indgreb, der sikrer, at loven
og dens intentioner opfyldes.
Problemer med ressourceforløb
I § 68 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med tilhørende forarbejder og i ’bekendtgørelse
om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob,
førtidspension’, er der en nærmere udmøntning af ressourceforløbenes tilrettelæggelse og proces.
I nedenstående skitserer FOA, hvor de nævnte retsforskrifter ikke efterleves.
Der tilkendes for få ressourceforløb
Det problematiske ved reformen af førtidspension er bl.a., at der er blevet tilkendt alt for få
ressourceforløb. I 2013 blev der tilkendt 2.154. Det lever langt fra op til målsætningen på 14.500. I
2014 er antallet af ressourceforløb indtil videre langsomt stigende i forhold til reformens første år,
men med 6.412 forløb i september 2014 er der stadig et stykke vej til målet.