Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 45
Offentligt
REDEGØRELSE HVORI UDVALGET ANMODER OM AT BLIVE HOLDT UNDER-
RETTET OM UDVIKLINGEN
Klage over den danske regering forelagt af
Danmarks Lærerforening (DLF)
støttet af
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Påstande:
Den klagende organisation hævder, at regeringen tilsidesatte princippet om at forhandle i
god tro under overenskomstforhandlingsprocessen samt forlængede og fornyede de kollektive over-
enskomster og aftaler via lovgivning uden at konsultere de berørte medarbejderorganisationer.
230. Klagen udgøres af meddelelser fra Danmarks Lærerforening (DLF) støttet af Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) dateret d. 29. august og 15. oktober 2013.
231. Regeringen fremsendte sine svar på påstandene i meddelelser dateret d. 15. oktober og 25. no-
vember 2013.
232. Danmark har ratificeret konventionen angående foreningsfrihed og beskyttelse for organisations-
retten, 1948 (nr. 87), konventionen om retten til at organisere sig og føre kollektive forhandlinger,
1949 (nr. 98) samt konventionen om beskyttelse af organisationsretten og metoder til fastsættelse af
arbejdsvilkår i den offentlige sektor, 1978 (nr. 151).
A. Den klagendes påstande:
233. I meddelelser dateret d. 29. august og 15. oktober 2014 hævder DLF, at regeringen har tilsidesat
konventionerne nr. 87, 98 og 151, alle ratificeret af Danmark.
234. Klageren oplyser, at DLF forhandler lærernes kollektive overenskomster og aftaler hvert andet
eller tredje år med to arbejdsgiverorganisationer: Kommunernes Landsforening (KL) samt Finansmi-
nisteriet. KL er den organisation, der repræsenterer kommunerne, dvs. folkeskolelærernes arbejdsgi-
vere; i denne henseende har regeringen den lovgivende magt med hensyn til læseplaner, pensum etc.
samt spørgsmål, der relaterer til indholdet af undervisningen. I forhold til andre uddannelsesinstituti-
oner såsom gymnasier, universiteter, erhvervsuddannelser og statsfinansierede privatskoler har rege-
ringen både lovgivningsmæssige samt arbejdsgivermæssige opgaver; funktionen som arbejdsgiver bli-
ver varetaget af Moderniseringsstyrelsen, der er en afdeling i Finansministeriet.
235. Klagen vedrører to anliggender, der opstod ved overenskomstforhandlingerne i 2012-13 mellem
Danmarks Lærerforening på den ene side og KL og Moderniseringsstyrelsen på den anden side: (i)
opstarten og de første forberedelser til de fælles forhandlinger 2012-13; og (ii) udarbejdelsen og for-
beredelsen af regeringens lovindgreb i foråret 2013 (lov nr. 409).
236. Ifølge klagerens opfattelse er forhandlingerne med DLF blevet udført af Moderniseringsstyrelsen
og KL i et meget nært samarbejde og med inddragelse af regeringen. Omend det er absolut nødven-
digt at holde balancen mellem lovgiveren og arbejdsgiveren, er rollen som arbejdsgiver og rollen som
lovgiver ikke blevet holdt strengt adskilte og er oven i købet blevet blandet sammen under forhand-
lingerne. KL kunne fra et meget tidligt tidspunkt i overenskomstforhandlingerne ikke udføre frie, fri-
villige og reelle forhandlinger.
237. Klageren oplyser, at forhandlingerne vedrørende fornyelsen af de kollektive overenskomster og
aftaler med virkning fra 1. april 2013 begyndte i efteråret 2012. I finansaftalen for 2012 mellem KL og
regeringen stod der følgende: ”Regeringen og KL er enige om et styrket fokus på at opnå mere un-
dervisningstid for de nuværende ressourcer i folkeskolen og det almene gymnasium. Som led heri
gennemføres et fælles arbejde, hvor der blandt andet med udgangspunkt i eksisterende analyser af læ-
rernes arbejdstidsanvendelse foretages en vurdering af, om lovgivning og de gældende overenskom-
ster sætter gode rammer for en effektiv anvendelse af lærerressourcerne.” I henhold til klageren blev
DLF i efteråret 2012 opmærksom på et dokument fra d. 18. oktober 2012 skrevet af en arbejdsgruppe
med repræsentanter fra både Moderniseringsstyrelsen og KL kaldet bilag 11 ”Indholdsreform som led