Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 44
Offentligt
3. december 2014
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Fordobling af bødeniveau ved gentagen overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT)
§1
I lov om udstationering af lønmodtagere m.v., jf. lovbekendtgørelse 342 af 3. april 2014, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 10 a stk. 3,
affattes således::
”Stk. 3.
Ved straffens udmåling efter stk. 1 betragtes det som en skærpende omstændighed, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, eller hvis der ved overtrædelsen er opnået eller
tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, eller hvis overtrædelsen i øvrigt er
af grovere karakter.”
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Udenlandske virksomheder, som leverer tjenesteydelser i Danmark, og som udstationerer medarbejdere i den
forbindelse, har siden den 1. maj 2008 haft pligt til at anmelde en række oplysninger til Registret for
Udenlandske Tjenesteydere (herefter RUT). I 2010 og 2013 blev anmeldelsespligten til RUT skærpet på en
række punkter.
RUT har til formål at give myndighederne og arbejdsmarkedets parter mulighed for at sikre håndhævelsen af
de regler og vilkår, der gælder for udenlandske tjenesteydere og arbejdstagere, der udfører arbejde i
Danmark. Oplysningerne i RUT er et vigtigt redskab for både myndighederne og arbejdsmarkedets parter for
at sikre, at udenlandske tjenesteydere overholder danske regler og vilkår, når de midlertidigt udfører arbejde i
Danmark. Det er derfor af stor betydning, at udenlandske tjenesteydere overholder anmeldelsespligten til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RUT og at manglende overholdelse af anmeldelsespligten sanktioneres effektivt. I forbindelse med
finanslovsaftalen for 2015 mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti om en styrket indsats mod social dumping blev det aftalt, at bøden ved overtrædelse
af anmeldelsespligten til RUT skal skærpes ved gentagne overtrædelser, og at bøden skal hæves med 100
pct. anden gang reglerne overtrædes. Det følger endvidere af aftalen, at Arbejdstilsynet får mulighed for at
udstede administrative bødeforelæg med fordobling af bøden i sager om gentagen overtrædelse af
anmeldelsespligten. Baggrunden for aftalen om skærpelsen af bødeniveauet i gentagelsestilfælde er, at en
række udenlandske tjenesteydere gentagne gange ikke overholder anmeldelsespligten til RUT, og at der
derfor er et behov for at skærpe straffen i gentagelsessituationer. Formålet med forslaget er at bidrage til en
mere effektiv efterlevelse af reglerne om anmeldelsespligt til RUT.
Lovforslaget er således en udmøntning af en del af finanslovsaftalen mellem regeringen, Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti, som forudsætter en ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Udstationeringsloven
Udenlandske tjenesteydere, som overtræder anmeldelsespligten til RUT enten i form af manglende
anmeldelse til RUT, eller afgivelse af urigtige eller mangelfulde oplysninger efter udstationeringslovens § 7a
straffes med bøde, jf. lovens § 10, stk. 1-3.
Efter lovens § 10 a, stk. 3, anses det som en skærpende omstændighed ved straffens udmåling, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, eller hvis der ved overtrædelsen er opnået eller
er tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre.
Det er forudsat i forarbejderne til udstationeringsloven, jf. lov nr. 509 af 19. maj 2010, at bødeniveauet for
udenlandske virksomheders manglende overholdelse af anmeldelsespligten til RUT er 10.000 kr. i
normaltilfælde. Det er endvidere forudsat i forarbejderne til loven, at tidligere overtrædelser af loven skal
anses for en skærpende omstændighed, men der er ikke fastsat et skærpet bødeniveau for gentagelsestilfælde
i loven.
Med hjemmel i udstationeringslovens § 10 d, stk. 1, har Arbejdstilsynet mulighed for at udstede
administrative bødeforelæg for visse overtrædelser af anmeldelsespligten til RUT. Adgangen til at udstede
administrative bødeforelæg er nærmere fastsat i Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse nr. 800 af 20. juni
2013 om udstedelse af administrative bødeforelæg for visse overtrædelser af anmeldelsespligten til Registret
for Udenlandske Tjenesteydere. Hjemlen til at udstede administrative bødeforelæg gælder i alle tilfælde,
hvor der er tale om en ukompliceret overtrædelse af udstationeringslovens § 7a, stk. 1 og 2 samt § 7 d, stk. 1,
hvor der ikke er bevismæssige tvivlsspørgsmål og hvor sanktionsniveauet ligger fast.
Straffeloven
Straffelovens § 81, nr. 1, fastslår, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som en
skærpende omstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af betydning for sagen.
Straffelovens § 84, stk. 1, fastslår, at det er en betingelse for anvendelsen af bestemmelser om forhøjet straf
eller andre retsfølger i gentagelsestilfælde, at gerningsmanden, inden den pågældende på ny overtræder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
loven, er fundet skyldig i en begået strafbar handling, som loven tillægger gentagelsesvirkning på den nu
begåede overtrædelse.
Straffelovens § 84, stk. 3, fastslår bl.a., at gentagelsesvirkningen ophører, når der, førend den nye strafbare
handling blev begået, er forløbet 10 år, efter at den tidligere straf er udstået, endeligt eftergivet eller
bortfaldet. Er den tidligere straf en bødestraf, regnes den nævnte frist fra datoen for den endelige dom eller
bødens vedtagelse.
2.2. Overvejelser
I de situationer, hvor udenlandske virksomheder og tjenesteydere groft tilsidesætter anmeldelsespligten til
RUT fx ved gentagne overtrædelser af anmeldelsespligten til RUT eller ved meget omfattende
fejlinformation i RUT, er der derfor behov for at skærpe bødeniveauet. Det skal kunne mærkes, hvis en
virksomhed groft tilsidesætter anmeldelsespligten til RUT. Med henblik på at sikre højere regelefterlevelse
bør det derfor tydeliggøres i loven, hvilken konsekvens overtrædelser af grov karakter skal have for bødens
udmåling.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at § 10 a, stk. 3, præciseres, således at det udtrykkeligt fremgår af udstationeringsloven, at
straffen også skærpes i sager af grovere karakter. Ved sager af grovere karakter forstås i denne sammenhæng
fx tilbagevendende eller gentagen overtrædelse af lovens § 7 a, stk. 1 og 2 samt § 7d, stk. 1, eller at der er
tale om meget omfattende fejlinformation i RUT. . Det er forudsat i forarbejderne til udstationeringslovens §
10 a, at bødeniveauet for manglende overholdelse af anmeldelsespligten til RUT er 10.000 kr. i
normaltilfælde, jf. lov nr. 509 af 19. maj 2010. Det foreslås, at normalbøden som udgangspunkt forhøjes med
100 pct. i sager af grovere karakter, herunder ved gentagen overtrædelse. Fastsættelsen af straffen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde og samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op eller nedad gående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffastsættelse i
straffelovens kapitel 10. r
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget forventes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Anmeldelsespligten til RUT for udenlandske virksomheder er i overensstemmelse med de EU-retlige regler
for fri bevægelighed. Muligheden for at kræve anmeldelsespligt til et offentligt register er konsolideret med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429903_0005.png
direktiv 2014/67/EU om håndhævelse af udstationeringsdirektivet, hvori det også er forudsat, at overtrædelse
af nationale regler skal sanktioneres. Der indføres ikke nye pligter for udenlandske tjenesteydere i
forbindelse med lovforslaget. Der er alene tale om en skærpelse af sanktionen ved overtrædelser af grovere
karakter af allerede gældende regler med henblik på en mere effektiv håndhævelse af reglerne. En fordobling
af bødeniveauet overtrædelser af grovere karakter af anmeldelsespligten til RUT vurderes at stå i rimeligt
forhold til den pågældende lovovertrædelse.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Advokatrådet, Danske Advokater, [Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet], Landsorganisationen i
Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikerne (AC), Dansk
Arbejdsgiverforening, Landbrug & Fødevarer, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, KL, Danske
Regioner, Moderniseringsstyrelsen, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, [Den Kooperative
Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark], Den Danske Dommerforening, Frie Funktionærer,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Det Faglige Hus, Rigsadvokaten og Datatilsynet.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
De økonomiske konsekvenser for
det offentlige
De administrative konsekvenser
for det offentlige
De økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
De administrative konsekvenser
for erhvervslivet
De miljømæssige konsekvenser
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
De administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget indfører ikke nye pligter for udenlandske virksomheder.
Der er alene tale om en skærpelse af sanktionen ved overtrædelse af
grovere karakter af allerede gældende regler med henblik på en mere
effektiv håndhævelse af reglerne. Forslaget har således ingen EU-
retlige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
§1
Til nr. 1
Med forslaget præciseres det i § 10 a, stk. 3, at også en overtrædelse af grovere karakter anses som en
skærpende omstændighed ved straffens udmåling. Ved grovere karakter forstås fx, at der er tale om en
gentagen eller tilbagevendende overtrædelse af udstationeringslovens § 7a, stk. 1 og 2, samt § 7 d, stk. 1,
eller at der er tale om en meget omfattende fejlinformation i RUT.
Forslaget medfører, at det ved straffens udmåling betragtes som en skærpende omstændighed, at den
anmeldelsespligtige udenlandske virksomhed eller tjenesteyders forseelse er af grovere karakter. Det vil fx
være tilfældet, hvis virksomheden eller tjenesteyderen tidligere er straffet for overtrædelse af reglerne om
anmeldelsespligt til RUT, herunder også reglerne om at give dokumentation til hvervgiver. Det foreslås, at
bøden hæves med 100 pct. ved overtrædelser af grovere karakter. . Dette gælder såvel ved den første
gentagne overtrædelse, som ved efterfølgende overtrædelser. De almindelige strafferetlige principper om
ligeartede lovovertrædelser gælder ved vurderingen af, om der er tale om, at det nye forhold er af samme art,
som det tidligere pådømte forhold.
Det bemærkes, at det i øvrigt tilkommer domstolene ud fra en samlet vurdering at fastsætte bøden i den
enkelte sag, og at bøden kan fastsættes til et større eller mindre beløb end bødeniveauet i normaltilfælde
afhængig af sagens konkrete omstændigheder, således som det også fremgår af forarbejderne til lov nr. 509
af 19. maj 2010 om ændring af udstationeringsloven.
§ 10 a, stk. 3 er i øvrigt uændret. Således indebærer forslaget ikke en fordobling af bødestraffen i øvrige
sager, hvor bødestraffen vil kunne skærpes efter § 10, stk. 3. Reglerne om indbyrdes gentagelsesvirkning
følger de almindelige strafferetlige principper, således at der ved vurderingen af, om forholdet skal have
gentagelsesvirkning, skal ske en konkret vurdering af såvel den foreliggende som den tidligere overtrædelse.
Både tidligere domme og bødevedtagelser, såvel udenretlige som administrative, tillægges
gentagelsesvirkning i overensstemmelse med straffelovens § 84, stk. 3, og retsplejelovens § 899, stk. 3 og §
832, stk. 3.
Det er en betingelse for skærpelse af straffen i gentagelsestilfælde, at den nye strafbare handling er begået
inden udløbet af 10 år, efter at den tidligere straf er udstået, jf. straffelovens § 84, stk.1 og 3.
Dansk rets almindelige regler om kumulation af straf ved pådømmelse af flere forhold finder anvendelse.
Med en præcis angivelse af, at bøden fordobles ved grove overtrædelser af anmeldelsespligten til RUT, vil
Arbejdstilsynet i forbindelse med udstedelse af administrative bødeforlæg overfor udenlandske
virksomheder, der tidligere er straffet for fx manglende overholdelse af anmeldelsespligten til RUT, kunne
anvende det forhøjede bødeniveau.
§2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. marts 2015. Det skærpede bødeniveau får virkning for en
gentagen overtrædelse, der finder sted efter lovens ikrafttræden, dvs. hvor anmeldelsespligten og dermed
levering af tjenesteydelsen finder sted efter den 1. marts 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429903_0007.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Lovforslag
Gældende formulering
I lov om udstationering af lønmodtagere, jf.
lovbekendtgørelse 342 af 3. april 2014, foretages
følgende ændringer:
§ 10 a.
Med bøde straffes den, der på følgende
måder overtræder lovens bestemmelser:
1. Undlader rettidigt at anmelde oplysninger
eller afgiver urigtige eller mangelfulde
oplysninger efter § 7 a, stk. 1.
2. Undlader rettidigt at anmelde oplysninger
eller afgiver urigtige eller mangelfulde
oplysninger efter § 7 a, stk. 2.
3. Undlader at give dokumentation til
hvervgiver i henhold til § 7 d, stk. 1.
4. Undlader at rette henvendelse til
Arbejdstilsynet i henhold til § 7 d, stk. 2.
Stk. 2. Overtrædelser efter stk. 1, nr. 3 og 4, straffes
dog ikke, såfremt der er sket korrekt anmeldelse
efter § 7 a.
Stk. 3. Ved straffens udmåling efter stk. 1 betragtes
det som en skærpende omstændighed, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, eller hvis der ved overtrædelsen er
opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk fordel for
den pågældende selv eller andre.
1.
§ 10 a, stk. 3
affattes således:
Stk. 3.
Ved straffens udmåling efter stk. 1 betragtes det
som en skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, eller hvis der
ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre,
eller hvis overtrædelsen i øvrigt er af grovere karakter.