Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1429706_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalget
Utryghed for syge danskere
Op mod 2,5 mio. danskere har skabt tryghed for sig selv og deres familie i til-
fælde af, at de bliver for syge til at arbejde og dermed tjene den løn, familien
har indrettet sig efter.
Bliver de syge, oplever de nu, at pengene fra den forsikring, de har betalt til i
årevis, ryger direkte ned i kommunekassen. Som konsekvens kan de blive nødt
til at gå fra hus og hjem. Også selvom forventningen er, at den syge kan kom-
me tilbage i job.
Det er rimeligt, at de offentlige ydelser målrettes de borgere, der har størst be-
hov. På førtidspensionsområdet sker det ved en 30 pct. modregning i førtidspen-
sionen af forsikringsudbetalinger. 100 pct. modregning i jobafklarings- og res-
sourceforløbsydelserne er ikke rimeligt.
Løsningsforslag
Forsikring & Pension foreslår, at lovgivningen ændres, så løbende forsikringsud-
betalinger modregnes på samme måde i ressourceforløbsydelse og jobafkla-
ringsydelse, som den gør i førtidspensionen. Så vil borgerne opleve et mere
jævnt indkomstgrundlag under de forskellige faser og ydelser i et sygeforløb.
Det vil være i overensstemmelse med det, borgerne har indrettet sig efter.
***
Nedenfor uddyber vi de problemer og de urimeligheder, den gældende lovgiv-
ning giver anledning til.
Hvem bliver ramt?
Op mod 2, 5 millioner danskere har via deres pensionsordninger på jobbet en
forsikring, som skal sikre dem økonomisk, hvis de i en periode eller varigt får
nedsat deres evne til at arbejde
1
. Forsikringen er en helt almindelig del af en ar-
bejdsmarkedspensionsordning og fungerer som et supplement til det offentlige
sikkerhedsnet.
27.11.2014
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.
Fax
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Anne Seiersen
Underdirektør
Dir.
41 91 90 70
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
ASE/hvw
GES-2014-00400
347498
Brancheorganisation
1
Forsikring & Pension – vurdering baseret på statistik om antal indbetalere til
arbejdsgiveradministrerede og individuelle ordninger.
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429706_0002.png
Forsikring & Pension
I denne uge har flere medier
2
bragt historier om, hvordan modregningsreglerne
for forsikringer i jobafklarings- og ressourceforløbsydelse betyder, at danskere
ramt af sygdom eller ulykke får vanskeligt ved at blive i deres bolig, må sælge
bilen og lægge deres liv om på grund af en nedsat arbejdsevne – som i mange
tilfælde kun er midlertidig.
Forsikring & Pension ser følgende centrale problemer:
1. Mange danskere oplever stadig økonomisk utryghed ved sygdom
Den almindelige sygedagpengemodtager er i beskæftigelse og har en forsikring
ved nedsat arbejdsevne, som sammen med den offentlige ydelse udgør perso-
nens sikkerhedsnet. 100 pct. modregning betyder, at der kommer et stort hul i
sikkerhedsnettet. At komme på en ydelse svarende til kontanthjælp efter 6 må-
neders sygdom er uforholdsmæssig stor omvæltning for de erhvervsaktive dan-
skere. Det er paradoksalt, at sygedagpengereformen dermed ikke sikrer syge-
meldte og deres familier den økonomiske tryghed, som var et af formålene med
reformen.
2. En ekstra skat og færre penge til rådighed
Krone til krone modregningen af forsikringsudbetalingen i jobafklarings- og res-
sourceforløbsydelsen betyder, at borgeren kommer til at betale for samme ydel-
se to gange: en gang via skatten og dernæst en gang til over forsikringen i den
obligatoriske pensionsordning. Det mener vi ikke er rimeligt.
Vil borgeren bevare sit og sin families sikkerhedsnet trods modregningen, med-
fører det større udgifter til forsikringen og mindre disponibel indkomst. Og den
effekt vil typisk være størst hos dem med lavere indtægter.
3. Urimelige udbetalingsforløb
De gældende modregningsregler hænger ikke sammen med modregningen af
forsikringsydelser i øvrigt. Et langt forløb for en sygemeldt vil ofte involvere flere
offentlige ydelser, som modregnes med enten 0 pct. (fx sygedagpenge, fleks-
job), 30 pct. (førtidspension) eller nu også 100 pct. (jobafklarings- og ressource-
forløbsydelse). Det gør det meget svært for danskerne at tilrettelægge trygge
økonomiske rammer for sig selv og deres familier.
4. Borgerne bliver ikke hurtigere raske af økonomisk stress
Lovgivningen skal fremme hurtig tilbagevenden til job og fastholdelse på ar-
bejdsmarkedet. Vi mener ikke, at nogen bliver hurtigere raske af allerede efter 6
måneders sygdom at risikere at skulle leve for et beløb, der er væsentligt under
deres almindelige indkomst - tværtimod.
De økonomiske incitamenter, der kan have en effekt på kontanthjælpsmodtage-
re, vil ikke have samme effekt på erhvervsaktive, der er blevet syge eller borge-
re med mere komplekse problemstillinger. Sygemeldte skal have mulighed for at
sikre sig en indtægt, der betyder, at økonomien ikke ender med at blive et stør-
re problem end sygdommen.
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
ASE/hvw
GES-2014-00400
347498
2
Fx Politiken 25.11.2014 ”Syge er forsikret, men det mærkes kun i kommune-
kassen”, DR P1”Forligspartertier indkaldes til møde om fleksjob- og førtidspensi-
onsreformen” 24.11.2014
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Forsikrings- og pensionsordninger som medspiller
Forsikrings- og pensionsbranchen tilpasser sig løbende samfundets udvikling og
vil gerne bidrage til danskernes tryghed og fastholdelse på arbejdsmarkedet.
Trygheden skal afvejes overfor sunde incitamenter til jobfastholdelse og lave
omkostninger til forsikringer. Tilpasser forsikringerne sig de nye regler ved at
anbefale høje dækninger, vil det betyde, at borgerne i de andre faser af et syge-
forløb vil opnå en indkomst, der er højere end deres lønindkomst. Det er ikke
optimalt.
Tilpasser forsikringerne sig ved at gå fra løbende udbetalinger til store engangs-
udbetalinger – som ikke modregnes - giver det ringere incitamenter til fasthol-
delse på arbejdsmarkedet
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
ASE/hvw
GES-2014-00400
347498
Med venlig hilsen
Anne Seiersen
Side 3