Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1425969_0001.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Status for Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekrutterings tilsyn med
a-kasser og kommuner
1. halvår 2014
TILSYN 1. halvår 2014
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0002.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Indhold
KAPITEL 1. INDLEDNING
................................................................................................................. 4
1.1. N
YE TILSYNSMULIGHEDER SOM LED I UDMØNTNINGEN AF KONTANTHJÆLPS
-
OG BESKÆFTIGELSESREFORMERNE
........... 4
KAPITEL 2. TILSYN MED A-KASSERNES ADMINISTRATION.....................................................
6
2.1. STAR´
S KONTAKTGRUPPE MED A
-
KASSERNE
............................................................................................... 6
2.2. T
URNUSMØDER MED A
-
KASSERNE
............................................................................................................ 6
2.3. T
ILSYN MED A
-
KASSERNES SYSTEMATISKE RÅDIGHEDSVURDERINGER
................................................................. 7
2.3.1. T
ILSYNET I
2014 .......................................................................................................................................... 7
2.4. D
ET INTENSIVEREDE RÅDIGHEDSTILSYN I A
-
KASSERNE
.................................................................................... 7
2.5. A-
KASSE REVISION
................................................................................................................................ 8
2.5.1. A-
KASSERNES ÅRSREGNSKABER
,
ADMINISTRATIONSAFTALER OG REVISIONSPROTOKOLLATER MV
. 2013 ...................... 8
2.5.2. R
EVISION AF SÆRLIGT RISIKOBETONEDE OMRÅDER
............................................................................................. 9
2.5.3. R
EVISION AF LOGNINGER OG PÅBUD
................................................................................................................ 9
KAPITEL 3. TILSYN MED KOMMUNERNES ADMINISTRATION
.............................................. 11
3.1. R
EVISIONSGENNEMGANGEN I KOMMUNERNE
........................................................................................... 11
3.1.1. R
ESULTATET AF GENNEMGANGEN FOR
2013 .................................................................................................. 12
3.1.2. T
EMAREVISION
2015.................................................................................................................................. 12
3.2. D
ET KOMMUNALE RÅDIGHEDSTILSYN
...................................................................................................... 12
3.2.1. D
ET KOMMUNALE RÅDIGHEDSTILSYN I
2014................................................................................................... 13
KAPITEL 4. INDSATSEN FOR AT MINIMERE OMFANGET AF FEJLUDBETALINGER
.......... 14
4.1. A-
KASSERNES ELEKTRONISKE KONTROL VED UDTRÆK I
I
NDKOMSTREGISTERET
................................................... 14
4.1.1. S
TATUS FOR A
-
KASSERNES KONTROL VED BRUG AF INDKOMSTREGISTERET
............................................................ 14
4.1.2. H
ØRINGSBREVE OG SERVICEBREVE
................................................................................................................. 15
4.2. S
TYRELSENS ELEKTRONISKE KONTROL VED UDTRÆK I
COR ............................................................................ 16
4.2.1. U
NDERSØGELSE AF SELVSTÆNDIGE ERHVERVSDRIVENDE OG MEDHJÆLPENDE ÆGTEFÆLLER
..................................... 16
4.2.2. U
NDERSØGELSE AF LØNMODTAGERE
............................................................................................................. 17
4.3. A-
KASSERNES ELEKTRONISKE KONTROL VED BRUG AF DATA FRA
F
ERIE
K
ONTO
.................................................... 17
4.4. T
ILBAGEBETALING FRA MEDLEMMERNE
................................................................................................... 18
4.5. A
NMELDELSER FRA ANDRE MYNDIGHEDER
................................................................................................ 18
4.6. L
UFTHAVNSTILSYNET
........................................................................................................................... 18
TILSYN 1. halvår 2014
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0003.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
4.7. D
IGITALISERINGSSTYRELSENS ANALYSE AF SOCIALT SNYD OG FEJLUDBETALINGER
................................................ 19
KAPITEL 5. RIGSREVISIONSUNDERSØGELSER
......................................................................... 21
5.1. F
EJLUDBETALINGER AF SOCIALE YDELSER
.................................................................................................. 21
5.2. I
NDSATSEN FOR AT FÅ SYGEMELDTE TILBAGE I ARBEJDE
................................................................................ 21
5.3. U
NDERSØGELSER I
2014...................................................................................................................... 21
TILSYN 1. halvår 2014
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0004.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Kapitel 1. Indledning
Denne statusrapport for 1. halvår 2014 samler resultaterne fra Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutterings tilsyn med a-kasser jf. § 88 stk. 7 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Det drejer
sig om tilsyn med de anerkendte arbejdsløshedskassers administration, økonomi, regnskaber og
revision samt a-kassernes medlemmer. Desuden skal der føres et særskilt tilsyn med a-kassernes
administration af sagerne om rådighed.
Rapporten indeholder resultaterne vedrørende det kommunale tilsyn herunder også resultater ved-
rørende kommunernes rådighedsadministration jf. § 13d i lov om aktiv socialpolitik, samt resulta-
terne fra gennemgangen af de kommunale revisionsberetninger.
Tilsynene retter sig mod to hovedområder:
Tilsyn med a-kassernes og kommunernes administration
Indsatsen for at minimere omfanget af snyd og fejludbetalinger
Tilsynet med a-kassernes og kommunernes administration er begrundet i ønsket om at sikre kvali-
teten og retssikkerheden på de områder af beskæftigelsesadministrationen, der af staten er udlagt
til henholdsvis a-kasserne og kommunerne. Tilsynet er især rettet mod, om administrationen er
effektiv og sker på betryggende vis og efter de principper, som Folketinget har udstukket.
I forbindelse med tilsynet med a-kassernes rådighedsvurderinger i 2013 konstaterede styrelsen, at
en del af de undersøgte sager burde have givet a-kassen anledning til at tvivle på seriøsiteten af
den lediges jobsøgning. Styrelsen har derfor meddelt de pågældende a-kasser, at de skal øge
fokus på administrationen, og de a-kasser, der havde det største antal fejl, er udtaget til fornyet
kontrol på området i 2014.
Styrelsen er på nuværende tidspunkt ved at afslutte behandlingen af a-kassernes revisionsproto-
kollater for 2013 ligesom de kommunale revisionsberetninger for 2013 er under behandling og sty-
relsen forventer, at disse er færdigbehandlet med udgangen af 2014.
Tilsynsindsatsen med at minimere fejludbetalinger og misbrug af dagpengesystemet er koncentre-
ret om a-kassernes kontrol ved brug af Indkomstregistret. Der er i 2013 udtrukket ca. 22.000 sager
til kontrol. De foreløbige resultater viser en samlet økonomisk gevinst på ca. 40 mio. kr., der dels
dækker over tilbagebetalingskrav på 22 mio.kr. dels sparede ydelser på grund af karantænetimer
svarende til 18. mio. kr.
1.1. Nye tilsynsmuligheder som led i udmøntningen af kontanthjælps- og beskæfti-
gelsesreformerne
Med Aftalen om en reform af kontanthjælpssystemet - flere i uddannelse og job er det slået fast, at
det er en grundlæggende betingelse for at modtage kontanthjælp, at man står til rådighed for ar-
bejdsmarkedet. Aftalepartierne er derfor enige om, at der skal sanktioneres ved manglende rådig-
hed og der skal sættes nyt fokus på aktiv og realistisk jobsøgning.
Den ledige skal registrere sin jobsøgning i en joblog og jobcenteret skal med udgangspunkt i
jobloggen løbende følge op på, om den enkelte søger tilstrækkeligt bredt, intensivt og realistisk. Er
det ikke tilfældet, skal jobcenteret stille klare krav til den enkelte om jobsøgningen og gennem klare
aftaler sikre, at den enkelte reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet. Samtidig indføres en ny
sanktion for kontanthjælpsmodtagere for utilstrækkelig jobsøgning. Jobparate kontanthjælpsmod-
tagere, der ikke lever op til kravene til deres jobsøgning skal således have en sanktion.
TILSYN 1. halvår 2014
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0005.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Med Forlig om reform af beskæftigelsesindsatsen fra juni 2014 er det ligeledes aftalt, at forsikrede
ledige også skal registrere deres jobsøgning i en joblog. Jobloggen kan bruges til at forbedre vej-
ledningen til den ledige om jobsøgning og til at vurdere, om jobsøgning er tilstrækkelig til, at den
ledige lever op til rådighedsforpligtelsen.
Brugen af en joblog vil også fremadrettet kunne få indflydelse på tilsynet og de metoder, der an-
vendes i den sammenhæng. Styrelsen arbejder derfor på i forlængelse af udmøntningen af refor-
merne at inddrage de nye værktøjer i tilsynsindsatsen.
TILSYN 1. halvår 2014
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0006.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Kapitel 2. Tilsyn med a-kassernes administration
Styrelsen fører tilsyn med a-kassernes administration gennem bl.a. rådighedstilsyn jf. lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. § 88, regnskabstilsyn jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. § 89 og
tilsyn i samarbejde med andre offentlige myndigheder jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. §§
90-91b. Nedenfor er tilsynets tilrettelæggelse beskrevet og resultater og konklusioner på de udfør-
te tilsyn gennemgået.
Styrelsen har som supplement til styrelsens nuværende tilsyn med a-kasserne i 2014 etableret en
kontaktgruppe med a-kasserne og afholder desuden løbende turnusmøder med a-kasserne med
baggrund i indikatorer over a-kassernes administration performance.
2.1. STAR´s kontaktgruppe med a-kasserne
STAR har i samarbejde med AK-Samvirke nedsat en kontaktgruppe med det formål at fremme,
optimere og gensidigt udveksle erfaring mellem STAR og a-kasserne omkring administration, til-
synsaktiviteter mv. samt anskueliggøre eventuelle udfordring på div. tilsynsområder.
Kontaktgruppen fungerer som udgangspunkt som et erfaringsudvekslings- og afklaringsforum. På
møderne udveksles, diskuteres og orienteres om både praktiske og administrative udfordringer i
forbindelse med fx konkrete tiltag i relation til STAR´s udmøntning af tilsynsforpligtigelsen.
Gruppen er sammensat af 6 repræsentanter fra udvalgte a-kasser, 2 fra AK-Samvirke og 2 repræ-
sentanter fra styrelsen. A-kasserne er valgt ud fra varians i forskellige kriterier (størrelse, it-
systemer, branchespecifikke m.m.) og med sigte på at være repræsentative for alle a-kasser.
Kontaktgruppen holder som udgangspunkt kvartalsvise møder, og ellers efter behov. Det første
møde blev afholdt den 19. maj 2014.
Initiativet er blevet modtaget positivt og det er styrelsens indtryk, at kontraktgruppen fungerer efter
hensigten. På første møde var der således bl.a. input til, hvordan styrelsen bedst sikrer, at a-
kasserne korrekt og effektiv indberetter diverse oplysninger til STAR i forbindelse med tilsynsaktivi-
teter, a-kassernes erfaring med acontoudbetalinger blev drøftet med henblik på en kommende
ændring af et cirkulære, den praktiske håndtering af dommen i ferie-efterlønssagen blev drøftet og
styrelsens validering og modernisering af elektronisk kontrol ved udtræk i indkomstregistret blev
drøftet med henblik på yderligere inddragelse af a-kasserne i efteråret 2014.
2.2. Turnusmøder med a-kasserne
For at skabe dialog med den enkelte a-kasse om kassens administration, kvalitet, effektivitet mm.,
har STAR i foråret 2014 søsat et nyt koncept - turnusmøder med a-kasserne.
Der holdes turnusmøde med hver enkelt a-kasse ca. en gang hver 1 �½ år.
Udgangspunktet for turnusmødet er styrelsens indikatorer for a-kassernes administration perfor-
mance. Oplysningerne kommer fra styrelsens tilsynsaktiviteter over for a-kasserne, revisionsproto-
kollater og nøgletal. Et væsentligt element i møderne er tillige emner, som a-kassen finder behov
for at drøfte med styrelsen.
Der har i foråret 2014 været afholdt turnusmøder med 2 a-kasser og i efteråret 2014 planlægges
gennemført 8 møder.
TILSYN 1. halvår 2014
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0007.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
2.3. Tilsyn med a-kassernes systematiske rådighedsvurderinger
Tilsynet med a-kassernes systematiske rådighedsvurderinger har fokus på a-kassernes admini-
stration af den del af rådighedsområdet, som handler om lediges jobsøgning.
Dette sker ved at kontrollere og vurdere a-kassernes afgørelser i rådighedsspørgsmål og dermed
være med til at forbedre kvaliteten af a-kassens afgørelser og sagsbehandling på rådighedsområ-
det, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. § 88, stk. 2.
2.3.1. Tilsynet i 2014
A-kassernes administration i forbindelse med de systematiske rådighedsvurderinger har generelt
udviklet sig positivt inden for den del af rådighedsområdet, som handler om lediges jobsøgning. A-
kassernes krav til de ledige vedrørende jobsøgning er i indenfor de seneste år blevet mere ensar-
tede, ligesom a-kasserne er blevet mere opmærksomme på, at de ledige skal søge kontinuerligt.
Styrelsen omgør a-kassernes rådighedsvurderinger i ca. 2 pct. af de undersøgte sager. Bag de
lave omgørelsesprocenter gemmer sig dog, at styrelsen i flere tilfælde ikke har været enig i a-
kassernes vurderinger om, at de ledige har været tilstrækkeligt aktivt jobsøgende, men at styrelsen
ikke har kunnet omgøre rådighedsvurderingerne, fordi a-kassernes vejledning af de ledige ikke har
været tilstrækkelig. Ifølge Ankestyrelsens praksis lægges der nemlig i sådanne situationer afgø-
rende vægt på, hvilken vejledning den ledige har modtaget fra a-kassen om at være aktivt jobs-
øgende.
Konsekvensen af den mangelfulde vejledning i a-kasserne var i 2013, at a-kasserne i hver 5. sag
blev anmodet om at vejlede de ledige på ny i overensstemmelse med tilsynets anbefalinger.
I 2014 har styrelsen derfor – i lighed med 2013 – valgt at sætte fokus på a-kassernes vejledning af
de ledige om kravene til at være aktivt jobsøgende.
Styrelsen gennemgår i 2014 et antal tilfældigt udvalgte sager i 10 a-kasser for at kontrollere a-
kassernes vejledning af de ledige. Undersøgelsen gennemføres med de 5 a-kasser, som i 2013
var dårligere end gennemsnittet til at vejlede de ledige, og med de 5 a-kasser, hvor styrelsen i
2013 fandt, at der var grund til at give ledige en frist til at dokumentere deres tilknytning til ar-
bejdsmarkedet. Hvis a-kassens vejledning af den ledige er utilstrækkelig, vil a-kassen blive anmo-
det om at indkalde den ledige til en ny samtale med henblik på at vejlede i overensstemmelse med
styrelsens anbefalinger. Undersøgelsen omfatter i alt ca. 250 sager.
Styrelsen vil orientere tilsynsrådet om det endelige resultat i Statusrapporten for 2014.
2.4. Det intensiverede rådighedstilsyn i a-kasserne
I det intensiverede rådighedstilsyn føres særligt tilsyn med a-kasserens administration af reglerne
om selvforskyldt ledighed, dvs. a-kassernes administration af jobcentrenes underretninger om ne-
gative hændelser, jf. § 88, stk.2 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det primære formål er at belyse, om a-kasserne træffer korrekte afgørelser, når jobcentrene har
underrettet a-kassen om en såkaldt negativ hændelse.
Styrelsen kan desuden bede a-kassernes revisorer om at medvirke til at forbedre kvaliteten af a-
kassernes afgørelser og sagsbehandling på området. Dette betyder, at styrelsen som supplement
til den ordinære revision af regnskabsåret kan udmelde kontrol af a-kassernes håndtering af under-
retningspligtige hændelser som særligt revisionstema, jf. bekendtgørelse nr. 1142 af 2. oktober
2010 om revision af de anerkendte arbejdsløshedskasser, § 3, stk. 3 og pkt. 8 i bilaget til bekendt-
gørelsen.
TILSYN 1. halvår 2014
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0008.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Styrelsen har derfor som supplement til den ordinære revision i 2014 udmeldt en stikprøvevis kon-
trol af a-kassernes afgørelser vedrørende underretningspligtige hændelser som en særlig temare-
vision. Undersøgelsen omfatter godt og vel 1.000 sager.
Stikprøven udsøges på baggrund af data om, i hvor mange tilfælde a-kasserne giver de ledige en
sanktion, når jobcentrene har indberettet en negativ hændelse til a-kassen. På denne måde kan
det konstateres, hvilke a-kasser der i 2013 havde en lavere sanktionsandel end gennemsnittet. For
a-kasser med en lavere sanktionsandel har styrelsen bedt disse a-kassers revisorer om nærmere
at undersøge årsagerne til den lavere sanktionsandel. Styrelsen har samtidigt bedt om eventuelle
anbefalinger til ændringer af den pågældende a-kasses administration med henblik på at sikre en
fremadrettet korrekt administration.
Herudover har styrelsen fokus på a-kassernes vurderinger af, om en underretningspligtig hændel-
se anses for rådighedsirrelevant. En underretningspligtig hændelse anses for rådighedsirrelevant,
hvis medlemmet ikke har pligt til at stå til rådighed fx på grund af jobsøgning i udlandet.
Styrelsen er opmærksom på denne udvikling, og har derfor anmodet de statsautoriserede revisorer
om i stikprøveundersøgelsen i 2014 at undersøge årsagerne til, at en underretning anses for rå-
dighedsirrelevant, herunder om underretningen anses for irrelevant grundet en fejl.
Styrelsen vil orientere tilsynsrådet, når resultatet af undersøgelsen foreligger.
2.5. A-kasse revision
Det er lovpligtigt, at der foretages revision i alle a-kasser af en statsautoriseret revisor. Ved revisi-
onen efterprøver revisor, om regnskabet er rigtigt, og om de dispositioner der er omfattet af regn-
skabsaflæggelsen er i overensstemmelse med love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og
sædvanlig praksis.
Det reviderede årsregnskab forsynes med en revisionspåtegning, der er udformet i overensstem-
melse med de af styrelsen og Rigsrevisionen givne retningslinjer herunder bestemmelserne i er-
klæringsbekendtgørelsen og relevante revisionsstandarder. Det skal fremgå af revisionspåtegnin-
gen, at regnskabet er revideret i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse. Forbe-
hold skal ligeledes fremgå af påtegningen.
I forlængelse af dette arbejde kontrollerer styrelsen a-kassernes regnskaber, administrationsaftaler
og revisionsprotokollater.
2.5.1. A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollater mv. 2013
A-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollater herunder it-sikkerhed
for 2013 er fremsendt til styrelsen den 17. marts 2014 og gennemgås på samme måde for alle a-
kasser.
Revisors påtegning af årsregnskabet samt revisionsprotokollatet kontrolleres for bemærkninger.
Kontrollen vil kunne give anledning til bemærkninger fra styrelsen, som revisor/a-kassen skal be-
svare, før revisionstilsynet med a-kassen betragtes som afsluttet. Styrelsen vil senere kunne tage
årsregnskabet, revisionsprotokollen og administrationsaftalen op til fornyet gennemgang, hvis sty-
relsen finder grundlag herfor.
Gennemgangen af a-kassernes årsregnskaber, administrationsaftaler og revisionsprotokollater for
2013 er ved at blive afsluttet, og vil blive endeligt afrapporteret i statusrapporten for 2014.
TILSYN 1. halvår 2014
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0009.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
2.5.2. Revision af særligt risikobetonede områder
Revisionsprotokollaterne skal hvert år omfatte en gennemgang af særligt risikobetonede områder.
Revisionsprotokollater uden bemærkninger fra revisor, dvs. uden konstaterede fejl i administratio-
nen giver ikke anledning til yderligere dialog med a-kasserne.
Har revisor bemærkninger til administrationen, anmodes a-kassen om en nærmere redegørelse for
årsagen til fejlenes opståen, oplysning om hvilke tiltag a-kassen vil iværksætte for at forhindre
fremtidige fejl, og om forholdet har medført fejludbetalinger.
Ved gentagelsestilfælde af dårlig administration giver styrelsen over for a-kassen pålæg om at
sætte fokus på administrationen. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, har styrelsen bl.a. mulighed for at
aflægge tilsynsbesøg hos a-kassen, bede a-kassen om at gennemgå samtlige sager eller i konkre-
te tilfælde af fejludbetaling evt. at fratage a-kassen refusion for beløbet.
Styrelsen opdeler a-kassernes administration i 4 kategorier ud fra antal og karakter af fejl.
Kategoriseringssystemet har til formål at give et systematisk overblik over kvaliteten af a-
kassernes administration på baggrund af revisorernes afrapportering i revisionsprotokollaterne.
Med kategorisering ønsker styrelsen at have fokus på, dels om a-kasserne generelt administrerer i
overensstemmelse med lovgivningen og dels at følge og tydeliggøre udviklingen i a-kassernes
administration.
Tabel 1. Kategorisering af a-kasserne
Kategori
Meget tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Mindre tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
Administration
God administration uden fejl
God administration med ubetydelige fejl
Mindre god eller mangelfuld administration med få betydningsfulde fejl
Mangelfuld administration med mange betydningsfulde fejl
Ved opstillingen af kriterierne er fejludbetalinger og risiko herfor vægtet højt. Om en fejl er betyde-
lig/ubetydelig afhænger af, om fejlen indebærer (risiko for) fejludbetalinger. Det betyder, at hvis
administrationen har medført fejludbetalinger (uanset størrelse), vil a-kassens administration som
minimum blive vurderet som mindre tilfredsstillende.
Gennemgangen for 2013 er ved at blive afsluttet, og vil blive endeligt afrapporteret i statusrappor-
ten for 2014.
2.5.3. Revision af logninger og påbud
I forbindelse med a-kassernes kvartalsvise anvendelse af Indkomstregistret til kontrol, skal a-
kassen logge alle opslag i Indkomstregistret. De statsautoriserede revisorer skal på baggrund af
logningerne særligt kontrollere, at a-kasserne udelukkende indhenter oplysninger om a-kassen
egne medlemmer. Der er her tale om en totalkontrol af alle logninger. Herudover skal de statsauto-
riserede revisorer påse, at a-kasserne har efterkommet eventuelle påbud.
Såfremt a-kasserne har behov for dispensation til at logge alle opslag i Indkomstregisteret har sty-
relsen gjort a-kasserne opmærksom på muligheden for at søge om dispensation fra § 9, stk. 3 i
bekendtgørelse nr. 370 af 28. april 2011 om tilsynet med de anerkendte arbejdsløshedskasseres
administration (krav om at revisor skal kontrollere, at der udelukkende er hentet oplysninger om a-
kassens egne medlemmer). Styrelsens tilsagn vil blive givet under forudsætning af, at a-kassen
har etableret en teknisk løsning, som umuliggør opslag på ikke-medlemmer. A-kassens revisor
skal indestå for a-kassens tekniske løsning i forbindelse med dispensationen og ved sin erklæring i
TILSYN 1. halvår 2014
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0010.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
a-kassens revisionsprotokollat. Styrelsen er indstillet på at give dispensationen fra og med 1. janu-
ar 2014.
Resultatet af gennemgangen af revisionsprotokollaterne og status for ansøgninger om dispensati-
on vil blive endeligt afrapporteret i Status for Styrelsens tilsyn med a-kasser og kommuner for
2014.
TILSYN 1. halvår 2014
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0011.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Kapitel 3. Tilsyn med kommunernes administration
Styrelsen fører tilsyn med kommunernes administration af de ydelsesområder, der ligger under
Beskæftigelsesministeriet blandt andet ved en gennemgang af samtlige kommuners revisionsbe-
retninger jf. lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 85.
Derudover fører styrelsen tilsyn med kommunernes rådighedsadministration i sager om arbejds-
markedsparate borgere på kontanthjælp jf. lov om aktiv social politik § 13d, stk.1. Det drejer sig om
de tilfælde, hvor ydelsesmodtageren ikke har bekræftet sin tilmelding som jobsøgende, er udeble-
vet fra tilbud eller jobsamtale, eller på anden måde har handlet, så kommunen skal tage stilling til,
om hjælpen skal reduceres og/eller ophøre.
3.1. Revisionsgennemgangen i kommunerne
I alle 98 kommuner skal der hvert år gennemføres en revision af kommunens forvaltning af de til-
skud og refusioner, som den modtager fra staten. Kommunens revisor samler resultaterne fra
revisionsgennemgangen i en revisionsberetning, som sendes til kommunalbestyrelsen. Det frem-
går bl.a. af beretningen, hvis revisor har haft bemærkninger eller kommentarer til kommunens
sagsbehandling og administration på de enkelte lovområder. Styrelsen modtager en kopi af beret-
ningen, og det er styrelsens opgave at gennemgå beretningerne og at følge op overfor kommuner-
ne.
Styrelsens behandling af de kommunale revisionsberetninger sker med udgangspunkt i de regler,
der er fastsat i Regnskabsbekendtgørelsen
1
. Når ministeriet har gennemgået revisionsberetningen,
sender ministeriet en tilbagemelding (decisionsskrivelse) til kommunalbestyrelsen og kommunens
revisor. Decisionsskrivelsen indeholder ministeriets stillingtagen til spørgsmål af betydning for
statsrefusion og tilskud samt den eventuelle vejledning, som gennemgangen har givet anledning
til.
Beskæftigelsesministeriet kan bede kommunen om at gennemgå samtlige sager på et område, at
redegøre for tiltag i forhold til kvaliteten i sagsbehandlingen eller rejse krav om tilbagebetaling af
udbetalte refusioner og/eller tilskud.
Styrelsen opdeler kommunernes administration i 4 kategorier. Kategorierne ligger meget tæt opad
den kategorisering Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold anvender.
Tabel 3. Kategorisering af kommunerne
Kategori
Tilfredsstillende
Ikke helt til-
fredsstillende
Ikke tilfredsstil-
lende
Utilstrækkelig
Administration
Alle personsagsområder administreres generelt i overensstemmelse med lovgivningen
Der er et eller flere personsagsområder, der ikke generelt administreres i overensstemmelse med lovgiv-
ningen og/eller der er revisionsbemærkninger
2
i delberetningen, men det fremgår af hovedberetningen, at
disse er afsluttet
Der er en eller flere revisionsbemærkninger
Kommunen har igen revisionsbemærkninger på samme personsagsområde
Revisor har taget forbehold på endelig restafregning vedr. refusion /regnskabet
1
Bekendtgørelse nr. 789 af 25. juni 2014 om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på Social-, Børne- og Integrationsministe-
riets, Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters og Undervisningsministeriets ressortområder
2
Når revisionen afgiver revisionsbemærkninger, er der tale om alvorlige fejl, som ifølge regnskabsbekendtgørelsen kræver et opfølgningsarbejde fra
byrådets/kommunalbestyrelsens side
TILSYN 1. halvår 2014
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0012.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Med denne kategorisering ønsker styrelsen at have fokus på, dels om de enkelte personsagsom-
råder bliver administreret generelt i overensstemmelse med lovgivningen dels at følge og tydelig-
gøre udviklingen i kommunernes administration på de forskellige personsagsområder.
3.1.1. Resultatet af gennemgangen for 2013
Gennemgangen af de kommunale revisionsberetninger for 2013 er påbegyndt. Beretningerne for
2013 oversendes til styrelsen, når kommunalbestyrelserne har behandlet beretningerne på et
kommunalbestyrelsesmøde. Behandlingen af revisionsberetningerne i kommunalbestyrelserne
sker oftest i løbet af august, og beretningerne er erfaringsmæssigt styrelsen i hænde ultimo sep-
tember.
Styrelsen forventer, at styrelsens gennemgang af de kommunale revisionsberetninger er afsluttet
ultimo 2014.
Der vil i den forbindelse blive udarbejdet en selvstændig rapport om resultaterne, der vil blive fore-
lagt revisorerne som led i opfølgningen.
3.1.2. Temarevision 2015
Hvert andet år gennemføres en temarevision. Temaerne for revisionen fastsættes på skift af Be-
skæftigelsesministeriet og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold og regu-
leres i bekendtgørelse nr. 789 af 25. juni 2014 om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæg-
gelse og revision på visse områder inden for Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forholds, Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters og Under-
visningsministeriets ressortområder.
Beskæftigelsesministeriet har i denne runde udmeldt temarevision af virksomhedspraktik og an-
sættelse med løntilskud for 2015 til kommunalbestyrelsen og de kommunale revisorer på baggrund
af Ankestyrelsens praksisundersøgelse om virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud
(Marts 2014). Undersøgelsen viste, at kommunerne ikke i tilstrækkelig grad oplyser sagerne om
bevilling af virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud.
Revisionen skal klarlægge, i hvilket omfang kommunernes afgørelse om bevilling af tilbud om virk-
somhedspraktik og ansættelse med løntilskud hos offentlige og private arbejdsgiver er behandlet i
overensstemmelse med reglerne og praksis, herunder om der er foretaget korrekt hjemtagning af
refusion.
Det er aftalt med KL og revisorerne, at de kommunale revisorer kan begynde at tilrettelægge revi-
sionen og indhente sager fra efteråret 2014. Temarevisionen skal afrapporteres i revisionsberet-
ningen for regnskabsåret 2014, som forelægges kommunalbestyrelsen i 2015. Den fremrykkede
revision skal sikre, at tilsynet bliver så forebyggende og aktuelt som muligt, som opfølgning på
praksisundersøgelsen.
Resultaterne af undersøgelsen vil blive indarbejdet i rapporten om resultaterne af gennemgangen
af de kommunale revisionsberetninger for 2014.
3.2. Det kommunale rådighedstilsyn
Styrelsen fører tilsyn med kommunernes rådighedsadministration i sager om arbejdsmarkedspara-
te borgere på kontanthjælp jf. lov om aktiv social politik § 13d. Rådighedstilsynet omfatter sager,
hvor ydelsesmodtageren ikke har bekræftet sin tilmelding som jobsøgende, er udeblevet fra et til-
bud eller en jobsamtale, eller på anden måde har handlet, så kommunen skal tage stilling til, om
hjælpen skal reduceres og/eller ophøre.
TILSYN 1. halvår 2014
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0013.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
3.2.1. Det kommunale rådighedstilsyn i 2014
Styrelsen har i første halvår 2014 gennemgået stikprøvesager fra 10 kommuner: Assens, Born-
holm, Egedal, Esbjerg, Frederikshavn, Frederikssund, Gladsaxe, Kolding, Tønder, Vordingborg.
Fra hver kommune er der udtrukket 20 cpr. numre på jobparate kontanthjælpsmodtagere, som i 3.
kvartal 2013 fik en sanktion efter reglerne i lov om aktiv socialpolitik. Alle cpr-numre er udtrukket på
baggrund af kommunens sanktionsindberetninger til det fælles datagrundlag.
Tilsynet har gennemgået sagsmateriale for hele 3. kvartal 2013 for hver person og undersøgt, om
der i perioden har foreligget flere negative hændelser hos personen, som ikke kan antages at falde
ind under de rimelige grunde i aktivlovens § 13, stk. 4, og om der har været foretaget korrekt sank-
tionering efter aktivlovens §§ 36-41.
Pr. 1. september 2014 er alle sager fra Assens, Egedal, Esbjerg, Frederikssund, Gladsaxe og Kol-
ding Kommuner afsluttet. 13 af sagerne er udgået af tilsynets behandling, fx fordi kommunens af-
gørelse var eller havde været under behandling i klagesystemet, eller fordi borgeren havde forladt
kontanthjælpssystemet, før kommunens afgørelse kunne blive effektueret.
I 125 af 134 gennemgåede sager i de seks kommuner har styrelsen vurderet, at kommunens
sagsbehandling har været i overensstemmelse med aktivlovens rådigheds- og sanktionsregler,
mens 9 sager er registreret med fejl. Langt størstedelen af sagerne er således behandlet korrekt,
og efter styrelsens vurdering har de undersøgte kommuner generelt set en tilfredsstillende rådig-
hedsadministration.
Dog var 7 af sagerne med fejl fra en enkelt kommune, som styrelsen på den baggrund har anbefa-
let i det videre arbejde på rådigheds- og sanktionsområdet at have særlig opmærksomhed på at få
sikret, at afgørelser om sanktioner altid effektueres korrekt ved udbetalingen af kontanthjælp.
Tabel 4: Resultatet af det kommunale rådighedstilsyn 2013
By
Assens
Egedal
Gladsaxe
Kolding
Esbjerg
Frederikssund
I alt
Korrekt
20
19
17
16
32
21
125
Fejl
1
7
1
0
0
0
9
Udgået
0
2
4
5
1
1
13
I andet halvår 2014 gennemfører styrelsen en tilsvarende stikprøveundersøgelse af sanktionssa-
ger fra 4. kvartal 2013 i 10 andre kommuner: Frederiksberg, Gentofte, Greve, Holstebro, Jammer-
bugt, Lejre, Næstved, Roskilde, Silkeborg og Struer. Resultaterne herfra forventes afrapporteret i
næste statusrapport sammen med resultaterne af tilsynene med Bornholm, Frederikshavn, Tønder
og Vordingborg
TILSYN 1. halvår 2014
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0014.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Kapitel 4. Indsatsen for at minimere omfanget af fejludbetalinger
Styrelsen fører tilsyn med rigtigheden af de oplysninger, som ledige medlemmer og medlemmer på
efterløn giver a-kassen om arbejde og indtægter mv., jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. §§
88-91b.
Kontrollen består bl.a. i overvågning af a-kassernes anvendelse af medlemmernes oplysninger i
Indkomstregistret, ved udtræk af ydelsesmodtageres oplysninger i SKAT´s Centrale Oplysnings-
seddel Register (COR), ved anmeldelser og ved lufthavnstilsynet.
4.1. A-kassernes elektroniske kontrol ved udtræk i Indkomstregisteret
Det er overordnet styrelsens strategi, at fejludbetalinger så vidt muligt skal stoppes allerede i det
udbetalende led i a-kassen og helst allerede inden (fejl)udbetalingen finder sted. Indsatsen for at
minimere misbrug af dagpengesystemet og fejludbetalinger er i vidt omfang koncentreret om a-
kassernes kontrol ved brug af Indkomstregisteret og styrelsens overvågning heraf.
Styrelsens overvågning af a-kassernes kontrol ved brug af Indkomstregisteret – inden for de fast-
satte rammer – viser, at kontrollen overordnet fungerer tilfredsstillende, men at der er grundlag for
en optimering og videreudvikling af kontrollen.
I Status for Arbejdsmarkedsstyrelsens tilsyn med A-kasser og kommuner 2013, oplyste styrelsen,
at der var iværksat en fornyet validering af a-kassernes udtræk i forbindelse med indkomstregister-
kontrollen. Udvalgte a-kasser indsendte de udtræk, der var foretaget ved kontrollen for 4. kvartal
2013, hvorefter disse er blevet sammenholdt med udtræk foretaget af styrelsen. Udtrækkene har
ikke været identiske og styrelsen har analyseret årsager hertil. Årsagerne er dels, at retningslinjer-
ne ikke er tilstrækkeligt præcise, hvilket giver rum for forskellige definitioner, af hvordan udtrække-
ne skal foretages, dels at data, der ligger til grund for kontrollen er dynamiske.
Styrelsen har på den baggrund med ekstern bistand påbegyndt et arbejde med forbedring og mo-
dernisering af indkomstregisterkontrollen. Formålet er gennem mere dybdegående analyser af
tilgængelige og relevante data og disses kvalitet at forbedre kontrollen. A-kassernes erfaringer
med kontrollen inddrages i arbejdet. Resultatet af dette arbejde vil blive rapporteret i statusrappor-
ten for 2014.
4.1.1. Status for a-kassernes kontrol ved brug af indkomstregisteret
A-kassernes kontrol med, at der ikke sker fejludbetalinger til medlemmerne, er siden 2011 bl.a.
foretaget ved brug af oplysninger fra Indkomstregistret. A-kasserne afrapporterer løbende, kvar-
talsvist effekten af kontrollen til styrelsen.
A-kassernes afrapportering består af oplysninger om:
antal sager, der kontrolleres
antal sager til manuel kontrol
antal fejludbetalinger (tilbagebetaling / efterbetaling / eneansvar for a-kassen)
antal ikke-færdigbehandlede sager
antal svigsanktioner / antal uagtsomhedssanktioner
antal karantænetimer
TILSYN 1. halvår 2014
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0015.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
A-kassen afrapporterer 8/9 uger efter sidste dagpengeperiode til styrelsen, om antallet af sager,
der er udtaget til manuel behandling. Herefter har a-kassen 3 måneder til at færdigbehandle og
eventuelt træffe afgørelse i sagerne. Afrapporteringen for fx 4. kvartal 2013 skal således være af-
sluttet 1. maj 2014. Den enkelte sags omfang og kompleksitet øger dog ofte sagsbehandlingstiden
i a-kassen.
Styrelsen arbejder sammen med a-kasserne på en tidsmæssig forbedring af afrapporteringen, så
styrelsen har så tidstro data som muligt og styrelsen er derfor i fuld gang med at med at øge a-
kassernes fokus på sagsbehandlingstiden.
Aktuel status for kontrollen 2013
A-kasserne har medio 2014 færdigbehandlet ca. ¾ af de udtrukne sager fra 2013. Den samlede
økonomiske effekt er ca. 40 mio. kr. Beløbet dækker over tilbagebetalingskrav på ca. 22. mio. kr.
og sparede udbetaling af ydelser på grund af karantænetimer svarende til ca. 18 mio. kr.
Udviklingen over perioden 2011 - 2013 viser et fald i den økonomiske effekt. Det samlede tilbage-
betalingsbeløb var let faldende fra 2011 til 2012, og styrelsens beregninger tyder på et yderligere
fald i den økonomiske effekt i 2013.
Dette er en forventelig udvikling, idet kontrollen netop tilsigter at identificere og standse kilder eller
årsager til fejludbetalinger tidligt i forløbet og at denne tidlige indsats dermed forhindrer langvarige
fejludbetalinger med store tilbagebetalingskrav til følge. Det gennemsnitlige tilbagebetalingsbeløb
er således over tid reduceret fra 15.700 kr. pr. sag i 2011 til 11.400 kr. pr. sag i 2013.
Udviklingen viser samtidig, at a-kassernes anvendelse af sanktioner fordelt på svig og uagtsomhed
er forskellige fra a-kasse til a-kasse. Gennemsnitligt er antallet af afgørelser om svig i 2013, set i
forhold til 2012, reduceret med 1/3, hvorimod antallet af afgørelser vedrørende uagtsomhed umid-
delbart er uændret.
Afsluttende status for kontrollen 2012
I statusrapporten for 1. halvår 2013 gav styrelsen tilsagn om en afsluttende status for kontrollen for
2012. Kontrollen er afsluttet med en samlet økonomisk effekt på ca. 96 mio. kr. Der er foretaget
manuel behandling af i alt ca. 23.000 sager – af disse er der konstateret fejludbetaling i ca. 15 %,
svarende til ca. 3.800 sager. Omfanget af såvel antallet af sager til manuel behandling som antallet
af sager med fejludbetalinger lå i 2012 på samme niveau som i 2011. Den samlede økonomiske
effekt var dog let faldende, idet det gennemsnitlige tilbagebetalingsbeløb pr. sag er faldet siden
kontrollens start i 2011 fra 15.700 kr. pr. sag til 13.300 kr. pr. sag i 2012. Antallet af sanktioner for
svig og uagtsomhed var stort set uændret i 2012, set i forhold til 2011.
4.1.2. Høringsbreve og servicebreve
Høringsbreve
Høringsbreve sendes til de medlemmer, hvor a-kassen er i tvivl om medlemmets ret til ydelser, og
som derfor er genstand for særskilt manuel kontrol. Høringsbrevene orienterer medlemmerne om,
at deres dagpengeforhold undersøges, og at dagpengene udbetales med forbehold. A-kassen er
pålagt at sende høringsbreve til de medlemmer, der som resultat af indkomstregisterkontrollen er
udtaget til en efterfølgende manuel kontrol. Der er fastsat frist for, hvornår a-kassen skal have
sendt høringsbrevene – fristen er 8 / 9 uger efter udgangen af det kvartal, som kontrollen vedrører.
Da ikke alle a-kasser påbegyndte sagsbehandling af kontrolsager inden for rimelig tid, udvidede
styrelsen for 2013 afrapporteringen af kontrollen ved brug af Indkomstregisteret til også at omfatte
afrapportering af, om høringsbreve blev fremsendt indenfor den fastsatte tidsfrist. Der er i 2013
sendt ca. 5.400 høringsbreve.
TILSYN 1. halvår 2014
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0016.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Overholdelse af fristen for afsendelse af høringsbreve indgår i grundlaget for vurderingen af kvali-
teten af a-kassernes administration, og styrelsen har derfor løbende fulgt op over for de a-kasser,
der ikke sendte høringsbreve inden for den fastsatte tidsfrist. A-kasserne har nu afrapporteret for
samtlige kvartaler i 2013 – bortset fra 3-a-kasser, der mangler afrapportering for et enkelt kvartal.
Styrelsen anser den samlede afrapportering for afsluttet og vil følge op over for de manglende a-
kasser i forbindelse med dialogmøder.
Servicebreve
A-kassernes afrapportering i 2011 / 2012 viste, at der kun konstateres fejludbetaling i ca. 15 pct. af
alle sager, der udtrækkes til manuel behandling. For at lette a-kassernes sagsbehandling valgte
styrelsen forsøgsmæssigt at udvide retningslinjerne for kontrollen ved brug af indkomstregisteret
for 2013 således, at a-kassen i visse sager kunne vælge at sende et såkaldt servicebrev til med-
lemmet fremfor straks at begynde på sagsbehandling.
Det skal fremgå af servicebrevet, at a-kassen er opmærksom på, at der umiddelbart er uoverens-
stemmelse, mellem oplysningerne i registre, og det som medlemmet selv har oplyst på ydelseskor-
tene, og at a-kassen vil undersøge, om det samme gør sig gældende i det kommende kvartal. Så-
fremt der i den følgende kontrol ikke er uoverensstemmelse i timetallet udover bagatelgrænsen,
henlægger a-kassen sagen.
Ca. 25 pct. af a-kasserne har valgt at benytte sig af muligheden for at sende servicebreve. Styrel-
sen vil i nær fremtid evaluere ordningen, herunder a-kassernes begrænsede brug af servicebreve.
Afhængig af resultatet vil styrelsen overveje om forsøgsordningen skal fortsætte efter 2014.
4.2. Styrelsens elektroniske kontrol ved udtræk i COR
Styrelsen anvender oplysninger fra SKAT`s Centrale Oplysningsseddel Register (COR) til at føre
kontrol med, om dagpenge – og efterlønsmodtagere har modtaget dobbeltforsørgelse. Der indhen-
tes oplysninger dels om lønindkomst, dels om skattemæssige forhold om drift af selvstændig virk-
somhed.
Den del, der vedrører oplysninger om lønindkomst, indeholder oplysninger om ledige og efter-
lønsmodtagere, som i indkomståret har modtaget ydelser, samtidig med at de har haft (gradueret)
indkomst som lønmodtagere.
Den del, der vedrører oplysninger om skattemæssige forhold om drift af selvstændig virksomhed,
indeholder oplysninger om moms, overskud / underskud af selvstændig virksomhed mv.
Indhentning af data fra COR foretages ved en samlet bestilling hos SKAT, og leveringstidspunktet
for data til styrelsen er derfor afhængigt af dannelse af årsopgørelsen for selvstændige erhvervs-
drivende hos SKAT. Data for det enkelte indkomstår foreligger medio det følgende indkomstår, til
behandling i styrelsen. For indkomståret 2012 har styrelsen dog modtaget data senere end forven-
tet, og undersøgelsens tidsramme er derfor udvidet til ultimo 2014
4.2.1. Undersøgelse af selvstændige erhvervsdrivende og medhjælpende ægtefæller
Styrelsen valgte for indkomståret 2012 at fokusere kontrollen på den del af medlemmerne, som
havde modtaget fulde ydelser og som samtidig var registreret med virksomhedsudøvelse i større
omfang, hvilket vil sige mere end 50.000 kr. i over / underskud eller med indkomst som medarbej-
dende ægtefælle. Styrelsens undersøgelse for indkomståret 2012 omfattede i alt 150 medlemmer.
De foreløbige erfaringer for indkomståret 2012 har vist, at en væsentlig del af de medlemmer, der
er registreret med fulde ydelser og over / underskud af virksomhed, drev virksomhed ved udlejning,
vindmølle-energi, solcelle-energi mv. (Sådanne virksomheder er efter reglerne undtaget fra dag-
TILSYN 1. halvår 2014
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0017.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
pengebegrænsningen). Disse medlemmer kunne derfor udgå af kontrollen allerede i udsøgnings-
fasen i styrelsen. Styrelsen vil derfor fokusere undersøgelsen for 2013 på andre grupper, hvor risi-
koen for fejludbetaling er væsentlig.
Selvstændige erhvervsdrivende skal senest aflevere selvangivelse til SKAT 1. juli det følgende
indkomstår. Derfor foreligger data vedrørende selvstændig virksomhed fra SKAT først 3. kvartal
det følgende år.
A-kasserne har fra september 2014 fået adgang til de skattemæssige oplysninger om drift af selv-
stændig virksomhed, som er nødvendige for, at a-kasserne vil kunne udføre kontrol med ledige
selvstændige erhvervsdrivende. A-kasserne forudsættes at anvende denne adgang i forbindelse
med undersøgelsen for indkomståret 2013.
4.2.2. Undersøgelse af lønmodtagere
Fra og med indkomståret 2012 har undersøgelsen af lønmodtagere ændret fokus – fra at fokusere
på den økonomiske effekt af undersøgelserne – til at fokusere på, om den pågældende lønmodta-
ger allerede er indgået i a-kassens kontrol ved brug af Indkomstregistret. A-kasserne afrapporterer
derfor om
Medlemmet er indgået i Indkomstregisterkontrollen og – hvis ikke – årsagen hertil.
Resultatet af a-kassens undersøgelse i de tilfælde, hvor de pågældende medlemmer har
været udtrukket og undersøgt, herunder om sagen forsat er under behandling.
Resultatet af a-kassens undersøgelse i de tilfælde, hvor medlemmet ikke er indgået i Ind-
komstregisterkontrollen (Hvis det pågældende medlem ved en fejl ikke har været udtrukket
og undersøgt, skal a-kassen straks starte en undersøgelse og afrapportere resultatet).
Undersøgelsen af lønmodtagere for indkomståret 2012 er tidligere beskrevet i Status for Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekrutterings tilsyn med a-kasser og kommuner 2013. .
Som tidligere nævnt foreligger data fra SKAT i 3. kvartal det efterfølgende indkomstår. Data analy-
seres i styrelsen og undersøgelsen påbegyndes i a-kassen i 4. kvartal. For indkomståret 2013 vil
styrelsen – i lighed med 2012 – fokusere tilsynet på de ledige medlemmer, som har modtaget fulde
ydelser (mere end 200.000 kr.) samtidig med, at de har haft anden indkomst. For efterlønsgruppen
fokuseres på de medlemmer, som har modtaget fuld efterløn samtidig med bidragspligtig indtægt
på mere end 50.000 kr. For medlemmer, som har modtaget fulde dagpenge / fuld efterløn samtidig
med B-indkomst, foretages en stikprøvevis kontrol af de medlemmer, der har mere end 100.000 kr.
i B-indkomst. Kontrollen omfatter i alt ca. 1000 medlemmer.
4.3. A-kassernes elektroniske kontrol ved brug af data fra FerieKonto
A-kasserne har siden den 1. januar 2013 gennemført elektronisk kontrol ved brug af data fra Fe-
rieKonto. Effekten af kontrollen afrapporteres halvårsvis til styrelsen. Afrapportering af kontrollen
for 2013viser, at såvel antallet af fejludbetalinger som den økonomiske effekt er næsten halveret i
perioden 2012 / 2013.
Som følge af ændringer i Ferieloven og lov om et Indkomstregister, vil administrationen af ferie-
penge blive samlet i en ny digital løsning – FeriePenge.dk – som er en løsning, hvor alle lønmod-
tagere ét sted vil kunne se deres samlede feriepenge, uanset hvem der udbetaler feriepengene.
FeriePenge.dk administreres af ATP og er en udvidelse af FerieKonto. Arbejdsgiveren har pligt til
at indberette feriepenge til Indkomstregistret for optjeningsåret 2014 og frem. Fra ferieåret 2015 /
2016 skal virksomheden ikke længere sende feriekort til lønmodtageren. I stedet sender FeriePen-
ge.dk et brev som digital post til lønmodtageren med oplysninger om, hvor mange feriedage løn-
TILSYN 1. halvår 2014
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0018.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
modtagere har til gode og hos hvilken arbejdsgiver eller feriekasse. Via løsningen kan lønmodtage-
ren også anmode om at få deres feriepenge udbetalt. Anmodningen sendes til feriepengeudbetale-
ren, der udbetaler feriepengene direkte til lønmodtageren.
4.4. Tilbagebetaling fra medlemmerne
Når en a-kasse har truffet afgørelse om en tilbagebetaling, indberettes beløb til styrelsen med an-
givelse af, om der er tale om et svigskrav eller uagtsomhedskrav. Disse tilbagebetalinger kan opstå
enten som en følge af a-kassernes egen kontrol, f.eks. gennem Indkomstregistret, eller som følge
af styrelsens tilsyn, f.eks. skatteregisterundersøgelser eller myndighedssamarbejde.
Det samlede indberettede beløb vedrørende svigskrav er i første halvår af 2014 opgjort til 16,7
mio.kr., mens det indberettede beløb vedrørende uagtsomhedskrav er opgjort til 60,2 mio. kr. tabel
7 viser omfanget af tilbagebetalingskrav fordelt på svig og uagtsomhed i perioden 2010 til 1. halvår
af 2014.
Tabel 7. Tilbagebetalinger fra a-kasserne, mio.kr.
Tilbagebetalingskrav
(mio.kr.)
pga. svig
pga. uagtsomhed
I alt
2010
18,3
131,4
149,7
2011
24,4
132,5
156,9
2012
40,1
120,3
160,4
2013
34,1
145,5
179,6
1. halvår2014
16,7
60,2
76,9
4.5. Anmeldelser fra andre myndigheder
Såfremt en anden myndighed, fx SKAT eller en kommune kommer i besiddelse af oplysninger, der
tyder på, at der er fejludbetalt ydelser fra en a-kasse eller en kommune underrettes styrelsen.
Styrelsen har indtil videre i 2014 modtaget 330 anmeldelser. Fordelingen af anmeldelserne frem-
går af tabel 8.
Tabel 8. Oversigt over anmeldelser fordelt på myndigheder pr. 28. august 2014
Myndighed
Skat (løbende indberetninger)
Skat (deres egne aktioner)
Kommuner
Politi
PET
Andre myndigheder fx Kriminalforsorgen
I alt
Antal
153
35
35
0
24
83
330
Sagerne er sendt videre til sagsbehandling i enten kommuner eller a-kasser.
4.6. Lufthavnstilsynet
Styrelsen gennemfører et lufthavnstilsyn, som er tilrettelagt som stikprøvekontroller ved borgerens
indrejse til Danmark, jf. § 91b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Formålet med lufthavnstilsynet er at forhindre, at der bliver udbetalt forsørgelsesydelser af en a-
kasse eller en kommune til borgere, der ikke har ret til ydelserne, fordi de har opholdt sig i udlandet
i en periode og dermed ikke stået til rådighed. Når der opstår formodning om en fejludbetaling, er
det borgerens a-kasse eller den kommune, som har udbetalt ydelsen, der træffer afgørelse om
retten til ydelsen.
Som led i finanslovsaftalen for 2011 indgik den tidligere regering sammen med Dansk Folkeparti
og Kristendemokraterne
Aftale om en styrket indsats mod socialt bedrageri.
Ifølge aftalen skal der i
TILSYN 1. halvår 2014
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0019.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
årene 2011-2014 gennemføres minimum 25 kontrolaktioner i lufthavnstilsynet om året, og kontrol-
len skal bredes ud til andre lufthavne og grænseovergange end Kastrup Lufthavn.
Tabel 9. Antallet af gennemførte kontrolaktioner i lufthavnstilsynet i årene 2011-2013
Aktioner i Kastrup Lufthavn
Aktioner ved andre lufthavne og grænse-
overgange
Samlet antal kontrolaktioner
2011
28
8
36
2012
11
0
11
2013
22
5
27
1. halvår 2014
25
4
29
I 2012 var styrelsen ikke tilstrækkelig opmærksom på målsætningen, og der blev ved en fejl kun
gennemført 11 aktioner, alle i Kastrup Lufthavn. Folketinget er blevet orienteret herom i forbindelse
med Beskæftigelsesudvalgsspørgsmål 34 og 37 (alm. del) og på et samråd i Beskæftigelsesudval-
get den 16. januar 2014. På grund af den mangelfulde gennemførelse af lufthavnstilsynet i 2012,
vil styrelsen i 2014 udover de minimum 25 ordinære kontrolaktioner, gennemføre yderligere 14
kontrolaktioner.
Tabel 10. Resultatet af lufthavnstilsynet 2011, 2012 og 2013
Antal oprettede sager under kontrolaktioner
Antal indberetninger fra SKAT
Antal afsluttede sager
Samlet tilbagebetalingsbeløb, mio. kr.
Gennemsnitlig tilbagebetalingsbeløb
Kilde: Data opgjort af STAR pr. 24. september 2014
2011
380
519
899
5,4
6.007
2012
110
438
543
4,8
4
8.864
2013
135
288
395
Udestår
Udestår
1. halvår 2014
3
113
92
135
Udestår
Udestår
De anførte tilbagebetalingsbeløb vedrører alene de pågældende år, hvor sagerne er opret-
tet/indberettet. Derfor er det samlede tilbagebetalingsbeløb og det gennemsnitlige tilbagebeta-
lingsbeløb endnu ikke tilgængeligt for 2013 og 2014, da alle sager der er oprettet i 2013 og 2014
endnu ikke er færdigbehandlet. Dette skyldes blandt andet sagsbehandlingstiden i kommunerne og
a-kasserne.
Bevillingen efter
Aftale om en styrket indsats mod socialt bedrageri
til udførelsen af lufthavnstilsy-
net udløber med udgangen af 2014.
4.7. Digitaliseringsstyrelsens analyse af socialt snyd og fejludbetalinger
Styregruppe for Fejludbetalinger og Kontrol
I forbindelse med aftale om kommunernes økonomi for 2015 blev det besluttet at etablere en fæl-
lesoffentlig styregruppe for fejludbetalinger og kontrol (SFK).
Med etableringen af SFK-styregruppen nedlægges samtidig styregruppen for effektiv sagsbehand-
ling og kontrol (ESK).
Styregruppen for Fejludbetalinger og Kontrol skal sikre den overordnede koordinering af og op-
følgning på myndighedernes arbejde med en fællesoffentlig helhedsorienteret indsats mod fejl og
snyd. Styregruppen får ansvaret for bl.a. at udarbejde forslag til strategiske pejlemærker for den
fællesoffentlige indsats mod fejludbetalinger og socialt snyd, følge det øgede samarbejde mellem
kommunerne og Udbetaling Danmark om fejludbetalinger og kontrol, herunder evaluere indsatsen.
3
Det bemærkes, at antallet af oprettede og indberettede sager i 1. halvår 2014 er højere end i opgørelsen oversendt til Beskæftigelsesudvalget den 1.
juli 2014. Det skyldes, at oprettede og indberettede sager fra lufthavnstilsynet i anden halvdel af juni 2014 indgår i denne opgørelse, mens de ikke
indgik i opgørelsen oversendt 1. juli 2014. Antallet af afsluttede sager er ligeledes højere, idet der siden 1. juli er blevet afsluttet yderligere sager, der
vedrører 1. halvår 2014.
4
Dette beløb afviger fra tidligere oplyst tilbagebetalingsbeløb i redegørelse oversendt til Beskæftigelsesudvalget den 17. januar 2014 BEU. alm. del
bilag 132, da samtlige sager i tidligere opgørelser ikke var færdigbehandlet ved beløbets opgørelse. Det betyder, at beløbet er højere end tidligere
angivet, og det gennemsnitlige tilbagebetalingsbeløb pr. sag bliver af samme årsag højere.
TILSYN 1. halvår 2014
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0020.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Styregruppen skal også følge op på effekt på baggrund af aftalte indikatorer for snyd og fejludbeta-
linger og formulere og drøfte nye tiltag, der kan bidrage yderligere til indsatsen for forebyggelse og
kontrol af fejludbetalinger og socialt snyd, såfremt der identificeres behov herfor.
Endelig skal styregruppen arbejde for at afhjælpe barrierer, der kan sikre en mere effektiv sagsbe-
handling og kontrol, f.eks. vedr. anonyme anmeldelser, juridiske udfordringer, myndighedssamar-
bejde, bedre adgang til data, deling af data mv. og sikre gensidig information om og løbende koor-
dinering med beslægtede initiativer på tværs af den offentlige sektor.
Styregruppen forventes at holde møde hver 2. måned for løbende at kunne følge tiltagene.
Dataenhed
Som en del af aftale om kommunernes økonomi for 2015 blev det også besluttet, at der skal opret-
tes en fælles dataenhed i regi af Udbetaling Danmark. Dataenheden skal kunne samkøre data fra
offentlige registre vedrørende modtagere af kommunale ydelser og videregive undringslister og
relevante oplysninger til kontrolenhederne i kommunerne. Dataenheden skal også etablere et sy-
stematisk samarbejde med relevante myndigheder, herunder i andre lande og indhente oplysnin-
ger om borgernes forhold i udlandet.
International kontrol
Regeringen har i marts 2014 foreslået at styrke kommunernes muligheder for at kontrollere oplys-
ninger om borgere fra andre EU/EØS-lande ved at oprette en særlig enhed, der på vegne af kom-
munerne kan forestå kontrolindsatsen om de pågældende ansøgere fra EU/EØS-lande har indtæg-
ter, formue, børn mv. i hjemlandet, som kan have betydning for, om - og på hvilket niveau - de kan
modtage fx kontanthjælp i Danmark.
Der arbejdes pt. på en model for, hvordan udmøntningen af regeringens forslag om en internatio-
nal enhed, kan tænkes sammen med det internationale kontrolarbejde, der skal udføres i dataen-
heden i Udbetaling Danmark.
TILSYN 1. halvår 2014
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425969_0021.png
STYRELSEN FOR ARBEJDSMARKED OG REKRUTTERING
Kapitel 5. Rigsrevisionsundersøgelser
Rigsrevisionen gennemfører løbende særskilt revision af udvalgte ordninger, hvor kommunerne
hjemtager refusion. I 2014 har Rigsrevisionen afgivet beretning til Statsrevisorerne indenfor to af
BM´s områder: Fejludbetalinger af sociale ydelser og Indsatsen for at få sygemeldte tilbage i ar-
bejde.
5.1. Fejludbetalinger af sociale ydelser
Undersøgelsen af fejludbetalinger af sociale ydelser er foranlediget af, at der hvert år fejlagtigt ud-
betales ydelser til mange borgere. I 2012 udbetaltes knap 269 mia. kr. i sociale ydelser, og Rigsre-
visionen fandt derfor relevant at undersøge, hvilken indsats kommuner og staten gør for at minime-
re omfanget af fejludbetalinger.
Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærkninger hertil fokuserer på følgende områ-
der, som de ikke finder tilfredsstillende:
At Beskæftigelsesministeriet og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale For-
hold ikke har en strategi eller mål for indsatsen mod fejludbetalinger.
At kommunernes indsats i mindre grad er rettet mod borgerfejl.
At kommunernes kommunikation med borgerne er præget af et svært sprog.
Beretningen blev afgivet 20. februar 2014 og er behandlet af Statsrevisorerne.
Beskæftigelsesministeriet har i samarbejde med Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og
Sociale forhold iværksat initiativer, der er målrettet fejludbetalinger af sociale ydelser i regi af en
tværministeriel arbejdsgruppe ”Effektiv Sagsbehandling og Kontrol” (ESK). Rigsrevisionen konsta-
terer samtidig, at ministerierne ikke har fastsat mål for effekten af initiativerne og ikke har tilveje-
bragt grundlaget for at vurdere initiativernes effekt. Denne problemstilling adresseres
i Styregruppen for Fejludbetalinger og Kontrol (SFK), der fra sommeren 2014 er trådt i stedet for
ESK-arbejdsgruppen.
5.2. Indsatsen for at få sygemeldte tilbage i arbejde
Rigsrevisionens undersøgelse af sygemeldte gav anledning til en række anbefalinger til en ny op-
følgningsmodel på området. Dette er indarbejdet i den netop gennemførte sygedagpengereform.
Der er blandt andet etableret en fast-trackordning, der skal bringe syge hurtigere tilbage til job.
Beretningens hovedkonklusioner peger på følgende udfordringer:
Manglende fokus i indsatsen på, om den sygemeldte kommer tilbage i arbejde igen
Behov for bedre rammer og styrkelse af samarbejdet mellem jobcentre, arbejdsgivere og
sundhedsvæsen
Behov for udvikling af initiativer, der kan fremme en tidlig indsats
Øget inddragelse af arbejdsgiverne
Beretningen blev afgivet 20. februar 2014
5.3. Undersøgelser i 2014
Rigsrevisionen har i 2014 igangsat 2 undersøgelser på Beskæftigelsesministeriets område.
Finansieringsmodellen for forsikrede lediges arbejdsløshedsdagpenge, der forventes sendt
til statsrevisorerne i efteråret 2014
Statens og kommunernes indsats for at integrere nyankomne udlændinge, der forventes
sendt til statsrevisorerne primo 2015
TILSYN 1. halvår 2014
21