Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1519901_0001.png
FØRTIDSPENSIONS- OG
FLEKSJOBREFORMEN MED FOKUS
PÅ RESSOURCEFORLØB
J U R I D I S K E P R O B L E M S T I L L I N G E R I F T. R E S S O U R C E F O R L Ø B
.
JOHN KLAUSEN, LEKTOR, PH.D.
J U R I D I S K I N S T I T U T, A A L B O R G U N I V E R S I T E T
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Oplægsholdernes præsentationer fra høring om førtidspension- og fleksjobreformen med fokus på ressourceforløb, afholdt den 15. april 2015
1519901_0002.png
Begrænsninger i arbejdsevnen
Muligheder for at forbedre arbejdsevnen
Aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger
Ressourceforløb
Komplekse problemer ud over ledighed
som kræver et helhedsorienteret forløb
med en kombination af indsats
Fleksjob (få timer)
Aktuelt en meget begrænset arbejdsevne -
mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles
Fleksjob – Førtidspension
Varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen
2
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Oplægsholdernes præsentationer fra høring om førtidspension- og fleksjobreformen med fokus på ressourceforløb, afholdt den 15. april 2015
1519901_0003.png
Hvem skal tilbydes ressourceforløb?
Beskæftigelsesindsatsloven
§ 68 a. Personer … der har komplekse problemer ud over
ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter
denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver
et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats…
Stk. 4. Ressourceforløbet skal være af mindst 1 og højst 5 års
varighed.
3
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Oplægsholdernes præsentationer fra høring om førtidspension- og fleksjobreformen med fokus på ressourceforløb, afholdt den 15. april 2015
1519901_0004.png
Ankestyrelsens principafgørelse 1-15
Det fritager ikke kommunen for at bevilge et ressourceforløb,
at der i kommunens regi er en indsats, som kommunen
vurderer er tilstrækkelig, når betingelserne for et
ressourceforløb i øvrigt er opfyldt.
Kommunen kan ikke afvise, at en person er omfattet af
målgruppen for et ressourceforløb med den begrundelse, at
kommunen vurderer, at der ikke er behov for en
koordinerende sagsbehandler.
4
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Oplægsholdernes præsentationer fra høring om førtidspension- og fleksjobreformen med fokus på ressourceforløb, afholdt den 15. april 2015
1519901_0005.png
Hvem er undtaget fra ressourceforløb?
Undtaget fra ressourceforløb
(§ 68a, stk. 2) hvis det er
”åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle deres arbejdsevne
i et ressourceforløb”
Fra L53 2012-13: ”Personer, der er så syge eller har så
betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart
formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, er undtaget fra
ressourceforløb og skal stadig kunne tilkendes førtidspension
uanset alder.”
Hvornår er det åbenbart formålsløst?
5
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Oplægsholdernes præsentationer fra høring om førtidspension- og fleksjobreformen med fokus på ressourceforløb, afholdt den 15. april 2015
1519901_0006.png
Ankestyrelsens principafgørelse 68-14
Borgeren var mentalt retarderet i lettere grad (læste på 1.
klasses niveau, regnefærdigheder svarede til 3. klasses niveau,
IQ på 68), og havde en adfærdsforstyrrelse inden for
autismespektret. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
vurderede efter en konkret vurdering, at det var helt
åbenbart, at borgerens arbejdsevne var væsentligt og varigt
nedsat i et sådant omfang, at borgeren ikke kunne blive
selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, herunder i et
fleksjob.
6
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Oplægsholdernes præsentationer fra høring om førtidspension- og fleksjobreformen med fokus på ressourceforløb, afholdt den 15. april 2015
1519901_0007.png
Ressourceforløb – Fleksjob (få timer)
STAR’s skrivelse nr. 9200 af 7/4 2014
”… et vist overlap mellem fleksjob på få timer og
ressourceforløb, hvor der vil kunne argumenteres sagligt for,
at begge ordninger vil kunne være egnede for den enkelte.
Det bliver således i sidste ende en helt konkret vurdering i
rehabiliteringsteamet og kommunen, hvad der er det rigtigste
for personen i forhold til at komme i job eller uddannelse.”
7
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Oplægsholdernes præsentationer fra høring om førtidspension- og fleksjobreformen med fokus på ressourceforløb, afholdt den 15. april 2015
1519901_0008.png
De retlige grænser for
fleksjob og førtidspension
L53 2012-13:
”I kommunens vurdering kan der i forhold til kravet om
nedsættelse af arbejdsevnen henses til hidtil gældende
praksis for tilkendelse af førtidspension.”
”Ankestyrelsens praksis i forhold til, hvornår arbejdsevnen
anses for varigt og væsentlig nedsat finder fortsat anvendelse
uanset, at en person nu modtager et flekslønstilskud, mens
det tidligere var arbejdsgiveren, som modtog et tilskud til den
ansatte i et fleksjobs løn på halvdelen eller totredjedele af
den mindste overenskomstmæssige løn på området.”
8
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Oplægsholdernes præsentationer fra høring om førtidspension- og fleksjobreformen med fokus på ressourceforløb, afholdt den 15. april 2015
1519901_0009.png
Ankestyrelsens principafgørelse 25-14
”Vi har lagt vægt på, at det seneste afklaringsforløb har påvist,
at du har en arbejdsevne, idet du har kunnet udføre visse
arbejdsopgaver. Du mødte mandag, tirsdag og fredag kl. 8-
10.15. …Din effektive arbejdstid var i gennemsnit 13,3
minutter pr. dag.
Vi har endvidere vægt på, at der fortsat er mulighed for
behandling med medicin og rygtræning. Ny MR-skanning af
lænden efter operation i 2011 viser ingen tegn på ny prolaps
og ej heller på kompromitterende arvæv.
Det er således ikke udelukket, at din arbejdsevne kan udvikles,
således at du vil kunne klare mere end bare nogle få timers
arbejde ugentligt, hvis der bliver fundet et arbejde med
passende skånehensyn for ryggen.”
9
BEU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Oplægsholdernes præsentationer fra høring om førtidspension- og fleksjobreformen med fokus på ressourceforløb, afholdt den 15. april 2015
1519901_0010.png
Ankestyrelsens principafgørelse 6-14:
Begrundelse for afgørelsen:
"Det følger af Ankestyrelsens praksis, at arbejdsevnen skal
være nedsat med mindst halvdelen, for at man kan være
berettiget til fleksjob."
”Sætningerne er fjernet fra principafgørelsen, da afgørelsen
ikke er udtryk for en skærpelse af praksis for tilkendelse af
fleksjob. Ankestyrelsens praksis for tilkendelse af fleksjob
fremgår af tidligere principafgørelser, blandt andet N-11-06,
og denne praksis gælder stadig.”
10