Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Til Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse om klagesager til Arbejdsmiljørådet.
Redegørelsen for klagesager for året 2013 er nu udarbejdet og sendes hermed til
udvalget til orientering.
Redegørelsen viser, at kun 2,7 % af de afgørelser Arbejdstilsynet træffer om over-
trædelse af arbejdsmiljølovgivningen påklages. Imidlertid viser redegørelsen også,
at 39 % af de påklagede afgørelser ophæves af Arbejdstilsynet i forbindelse med
tilsynets behandling af klagesagen (remonstrationen). Resten sendes til behandling
i Arbejdsmiljøklagenævnet, der efterfølgende omgør 36 % af afgørelserne. Der er
tale om en relativt høj ophævelsesprocent.
Årsagerne til at afgørelserne omgøres eller ophæves er i overvejende grad, at der er
mangler i afgørelserne, fx mangelfulde oplysninger eller mangelfulde begrundelser.
Kun en tiendedel af afgørelserne omgøres eller ophæves af klagenævnet, fordi
nævnet underkender Arbejdstilsynets faglige vurdering af, at der er tale om en
overtrædelse.
Arbejdstilsynet har vedvarende fokus på at nedbringe antallet af afgørelser, som
ophæves i remonstrationen, eller som ophæves eller hjemvises i klagenævnet. Dette
fokus vil blive fastholdt også fremover. I 2014 har Arbejdstilsynet således bl.a.:
31. oktober 2014
J.nr. 20140047561
Igangsat et projekt vedr. et nyt afgørelseskoncept med det formål at optimere
afgørelserne.
Gennemført generel undervisning af de tilsynsførende i at udforme arbejdsmil-
jøfaglige og forvaltningsretlige korrekte afgørelser, herunder på flere årlige un-
dervisningsdage.
Iværksat en procedure, hvorefter jurister i en periode har gennemset afgørelser
fra nye tilsynsførende, før de afgives.
Gennemført landsdækkende audit af afgørelser med tilhørende undervisning.
Indført ny opgørelse af data på området, der giver bedre muligheder for overblik
over ophævelser og bedre mulighed for målrettede initiativer, fx i forhold til
manglende partshøring.
Der arbejdes endvidere løbende med systematisk vidensopsamling og koordinering
i Arbejdstilsynet, bl.a. i forhold til afgørelser fra Arbejdsmiljøklagenævnet, der
omgør Arbejdstilsynets faglige vurdering.