Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 127
Offentligt
1517322_0001.png
Fredag d. 10. april 2015
Til beskæftigelsesministeren og folketingets arbejdsmarkedsordførere
I forbindelse med det valg der snart bliver udskrevet på Christiansborg, ser jeg mit snit til med kritisk øje at
redegøre for et emne, som jeg mener er værdig til debat på den politiske dagsorden.
Emnet omhandler udlændige, som er flyttet til Danmark fra et land uden for EU for at studere. Jeg er selv så
heldig at være gift med et sådan pragteksemplar. På den måde er jeg også blevet opmærksom på en række
forhold i udlændige lovgivningen, som jeg syntes er alarmerende.
Jeg kan kun skrive om emnet ud fra mit kendskab til få enkeltsager. I Danmark bryster vi os af at have et
demokrati baseret på demokratiske værdier. Derfor kan vi tillade os at stille krav til mennesker, som
kommer til Danmark for at studere, men på den anden side forudsætter dette at I, politikerne, i Danmark
skaber nogle juridiske rammer som er befordrende herfor.
Man skal, hvis man kan – men det er politikernes ansvar at gøre det virkeligt.
Jeg vil i det følgende redegøre for forhold, som jeg mener begrænser denne mulighed for udlændinge. For
overskuelighedens skyld vil jeg starte med at ridse hhv. krav til- og rettigheder for udlændige, som opholder
sig i Danmark på en studieopholdstilladelse, op.
Krav til udlændige som er i Danmark på baggrund af en studieopholdstilladelse
1
:
At man er optaget på en videregående uddannelse på en offentlig anerkendt
uddannelsesinstitution.
At man kan tale og forstå det sprog, som undervisningen gennemføres på, samt kan tale og forstå
dansk, svensk, norsk, engelsk eller tysk på et rimeligt niveau
At man kan forsørge sig selv med egne midler under opholdet.
At man betaler studieafgift til det studie man er optaget på.
At man er studieaktiv. Uddannelsesinstitutionen er forpligtet til at underrette Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, hvis en udenlandsk studerende ikke længere er studieaktiv.
Rettigheder for udlændige med en studieopholdstilladelse
2
:
At man har ret til at opholde sig i landet under uddannelsesforløbet.
At man har lov til at arbejde 20 (tidligere 15) timer ugentligt og fuld tid i månederne juni, juli og
august
6 måneder ekstra efter afslutningen af studiet. Ordningen skal give mulighed for at søge arbejde i
Danmark efter afsluttet studie.
1
2
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/studier/videregaaende_uddannelser.htm
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/studier/videregaaende_uddannelser.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517322_0002.png
Fredag d. 10. april 2015
Nedenfor vil jeg fremhæve forhold mellem krav og rettigheder, som jeg mener er konfliktfyldte og
modsatrettede. Ledsaget af mine egne erfaringer og synspunkter.
1. Dilemma
At man kan forsørge sig selv med egne
midler under opholdet.
At man betaler studieafgift til det studie man er
optaget på.
At man er studieaktiv. Uddannelsesinstitutionen er
forpligtet til at underrette Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, hvis en
udenlandsk studerende ikke længere er
studieaktiv.
At man har lov til at arbejde 20 (tidligere 15) timer
ugentligt og fuld tid i månederne juni, juli og
august
Det første og mest fremtrædende forhold, som jeg vil fremhæve er sammenhængen ml. udgifter og antallet
af timer man har tilladelse til at arbejde.
Vi må først og fremmest antage, at man som uuddannet i Danmark ikke er kvalificeret til at kunne varetage
et faglært job, men derimod et ufaglært job med en tilsvarende lavere timeløn.
Bilag 1 viser et eksempel på, at man som udlænding under uddannelse i Danmark, ansat som
pædagogmedhjælper i kommunalt regi, kan forvente en årlig grundindkomst på godt og vel 152.000.
Forudsat at man arbejder de timer man har tilladelse til.
Ud af de 152.000 skal der betales SKAT, AM-bidrag, mad, husleje, el, vand, varme, forsikringer, licens
transport til og fra studie og arbejde, studieafgift, udgifter til studie (bøger, print o. lign.),
leveomkostninger (tøj, telefon, internet, evt. briller osv.), kontingent til fagforbund. Det er svært for mig at
stille et budget op, da det vil bero på den enkeltes udgifter. Det burde heller ikke være nødvendigt for at se,
at regnestykket ikke går op.
Jeg håber i vil forstå at jeg får en tanke om, at med denne lov beder man dybest set udlændinge om at
holde sig væk fra Danmark. Selvfølgelig håber jeg ikke det er tilfældet.
Det næste forhold jeg syntes er problematiske, er den mistillid der udvises dels over for udlændingen, som
opholder sig i landet og dels over for uddannelsesinstitutionernes evne til at vurdere, hvornår en udlænding
ikke længere er studieaktiv. Hele tiltaget med, at uddannelsesinstitutionerne indberetter manglende
studieaktivitet overflødiggør kravet om begrænset arbejdstilladelse. Medmindre man som i eksemplet
ovenfor har til hensigt at holde potentielt veluddannede mennesker uden for Danmarks grænser. For
hvordan kan man både passe sit studie og arbejde ulovligt? Og hvorfor må man ikke selv tage stilling til hvor
meget, man kan og evner at arbejde så længe man passer sit studie?
Derudover ser jeg en risiko for at dette juridiske grundlag skaber forhold, som indbyder til kriminalitet, blot
for at kunne forsørge sig selv. Her tænker jeg primært på sort arbejde, men frygter også det der er værre,
prostitution, røveri, handel med narko osv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517322_0003.png
Fredag d. 10. april 2015
2. Dilemma
6 måneder ekstra efter afslutningen af studiet.
Ordningen skal give mulighed for at søge arbejde i
Danmark efter afsluttet studie.
At man har lov til at arbejde 20 (tidligere 15) timer
ugentligt og fuld tid i månederne juni, juli og
august
Dette dilemma handler i højere grad om udlændingestyrelsens og arbejdsmarkeds- og
rekrutteringsstyrelsens sagsbehandlingstider, servicemål og oplysningsparagraffer. Her vil jeg indlede med
en fortælling om min ægtefælle.
”d. 19. januar bestod min kone sin afsluttende eksamen som professionsbachelor i laboratorieteknologi.
Hun begyndte en god tid forinden at søge job inden for sit arbejdsområde. Allerede d. 15 januar blev hun
kaldt til første samtale og kvalificerede sig her til anden samtale. Hun fik d. 23 januar besked om, at de
havde valgt hende til jobbet med start 16. februar. Hurtigst muligt altså 26. januar indgav hun, i
samarbejde med arbejdsgiver, ansøgning om arbejdstilladelse efter beløbsordningen.
Først d. 13. marts altså 46 dage efter indgivet ansøgning fik hun et brev fra arbejdsmarkeds- og
rekrutteringsstyrelsen, hvori man bad hende træffe beslutning om, hvilken sag hun ønskede behandlet.
Det skal siges at min kone i oktober 2013 søgte om permanent opholdstilladelse, sagen er nu 17 mdr.
efter ikke færdigbehandlet og er nu frafaldet til fordel for ansøgningen om arbejdstilladelse. I skrivende
stund, 72 dage efter indgivet ansøgning, er der ej heller faldet afgørelse i behandlingen af sagen om
arbejdstilladelse. Til trods for at der på nyidanmark.dk er oplyst et servicemål på 30 dages
sagsbehandlingstid. Både min kone, jeg og arbejdsgiver har rykket for afgørelse, men intet er hændt.”
Det dilemmafyldte i denne sag er, at min kone på den ene side fortsat kun har tilladelse til at arbejde 20
timer om ugen, mens arbejdsgiver forventer, at hun kan arbejde fuld tid. Min kone er gidsel i en
bureaukratisk sagsbehandlingsmodel, som hverken tilgodeser arbejdsgiver eller ansøgers behov. For den
sags skyld skal det nævnes, at der først kan indgives ansøgning om arbejdstilladelse når man har et arbejde.
I begge sager indgivet til nyidanmark.dk er servicemålene
3
overskredet med over 100 %, når der rettes
henvendelse til dem, med spørgsmål til den pågældende sag, er min og min kones oplevelses, at der ikke
bliver givet andet svar end ”vent til det bliver din tur”.
Jeg syntes det er problematisk at man ikke bliver underrettet i det øjeblik servicemålene ikke kan
overholdes. Det er trods alt på en opholdstilladelse udlændinge baserer hele deres liv, skylder vi dem så
ikke som minimum at informere om at sagen trækker ud? Således at vi som samfund ikke skal tilføre dem
medmenneskelige belastninger.
3
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Myndigheder/udlaendingestyrelsen/servicemaal/servicemaal.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fredag d. 10. april 2015
Til slut vil jeg sammenfatte ovenstående i en række spørgsmål, som jeg gerne vil have et konkret svar på,
som skal være mit kompas for, hvor jeg skal sætte mit kryds når jeg går til valg og som skal tages op til
debat i et politisk forum.
Hvorfor afskaffes reglen om begrænset arbejdstilladelse ikke? Den er overflødig og sætter unødige
begrænsning for de mennesker, som kan og vil det danske samfund og uddannelsessystem.
Er borgere født i EU mere attraktive end borgere uden for EU? Og i givet fald hvorfor?
Er det i orden at man som udlænding uden for EU allerede på forhånd er udelukket fra en plads i Danmark,
selvom man kan og vil?
Hvorfor har vi som samfund ikke tillid til at udlændinge selv vurderer hvor meget de kan og evner at
arbejde så længe de passer deres studie?
Skal man straffes, i form af begrænset arbejdstilladelse; fordi man gør en indsats for at forsørge sig selv
under studiet?
Hvorfor har vi som samfund ikke tillid til at uddannelsesinstitutionerne gør deres arbejde og indberetter når
en udlænding ikke længere er studieaktiv?
Nægter vi som samfund at tage et menneskeligt ansvar, hvor vi byder udlændinge der gerne vil Danmark
velkommen?
Skal vi smide mennesker ud af Danmark, som potentielt kan være en gevinst for vores samfund og vores
alles fælles bedste?
Jeg ser frem til at høre fra jer i nærmeste fremtid.
Med venlig Hilsen
Daniel Lennart Hansen
Ellevej 5
4293 Dianalund
Mail: [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517322_0005.png
Fredag d. 10. april 2015
Bilag 1
Jeg har herunder beregnet det årlige forsørgelsesgrundlag, med udgangspunkt i at alle timer som er til
rådighed udnyttes i et job uden krav om faglige kvalifikationer.
Antal arbejdstimer årligt
Juni, Juli og august
Årets øvrige arbejdsuger
Arbejdstimer årligt
Årligt forsørgelsesgrundlag
Timeløn*
1261 timer x 135
kr/time
120,35 kr/time
37 timer x 13 uger
+
20 timer x 39 uger
780 timer
1261 timer
481 timer
Årlig indkomst
151.761,4 kr
* Med udgangspunkt i ansættelse som pædagogmedhjælper i kommunal regi, med overenskomst hos FOA
– løntrin 13, grp. 0
4
4
http://www.foa.dk/Paedagogisk/Loen