Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 116
Offentligt
1510786_0001.png
NOTAT
19. marts 2015
Udmøntning af integrationsudspillet
"Alle skal bidrage - flygtninge og indvandrere hurtige-
re i beskæftigelse"
J.nr. 2015-000789
Lovforslaget om ændring af integrationsloven m.fl. udmønter de elementer fra re-
geringens integrationsudspil, "Alle skal bidrage - flygtninge og indvandrere hurti-
gere i beskæftigelse", der kræver lovændring.
Lovforslaget om ændring af integrationsloven m.fl. udmønter de elementer fra re-
geringens integrationsudspil, der vedrører det jobrettede integrationsprogram for
nytilkomne flygtninge og familiesammenførte, som kræver lovændring.
Nedenfor beskrives først hovedelementerne i lovforslaget og de steder, hvor det har
været nødvendigt at foretage præciseringer eller valg i forbindelse med udmøntnin-
gen.
Efterfølgende beskrives elementer, som ikke fremgår direkte af udspillet, men som
det er valgt at medtage i lovudkastet.
Slutteligt beskrives lovforslagets konsekvenser for frikommuneforsøget.
1. Indsatsen under integrationsprogrammet
I forlængelse af regeringens udspil indføres der med lovudkastet ret og pligt til
virksomhedsrettede tilbud senest 3 måneder efter, at kommunen har overtaget an-
svaret for en flygtning eller familiesammenført udlænding, som modtager kontant-
hjælp eller uddannelseshjælp. Som nye redskaber under integrationsprogrammet
indføres der nytteindsats og særligt tilrettelagte virksomhedsrettede forløb (i rege-
ringens udspil betegnet ”forforløb”).
Nytteindsats
Nytteindsats findes i dag i den generelle beskæftigelsesindsats og er primært mål-
rettet ledige, som ikke har behov for opkvalificering i forhold til job eller uddan-
nelse. Ligesom i den generelle indsats består tilbuddet af samfundsnyttige opgaver
hos offentlige arbejdsgivere, hvor formålet er, at personen skal yde for sin ydelse.
Ligeledes gælder de samme værnsregler som i den generelle indsats.
Særligt tilrettelagte virksomhedsrettede tilbud (forforløb)
I forlængelse af regeringens udspil foreslås det, at det første ret og pligt tilbud i
indsatsen for aktivitetsparate kan være et forforløb til en virksomhedsplads i form
af et særligt tilrettelagt virksomhedsrettet tilbud.
Tilbuddet har blandt andet til formål at understøtte, at udlændinge, der ikke er i
stand til at deltage i de almindelige beskæftigelsesrettede tilbud, bliver i stand til at
deltage i egentlige virksomhedsforløb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forløbet består af følgende elementer:
Introduktion, hvor der arbejdes med borgerens forudsætninger og motivation
og med at få identificeret relevante arbejdsopgaver for borgeren.
Individuel matchning og etablering af kontakt mellem virksomhed og borger,
hvor der udarbejdes en særskilt jobaftale med den relevante arbejdsplads. Dette
indebærer blandt andet en beskrivelse af arbejdsopgaver og at finde en kon-
taktperson på arbejdspladsen.
Fastholdelse af borgeren i tilbuddet. Forløbet starter, inden borgeren deltager i
et virksomhedsrettet tilbud, men kan fortsætte, mens borgeren deltager i det
virksomhedsrettede tilbud for at sikre borgerens fastholdelse.
Forforløbene kan indgå som et ret og pligt-tilbud i op til 13 uger for aktivitetsparate
i forbindelse med det første tilbud. En eventuel forlængelse af tilbuddet vil ikke
kunne erstatte udlændingens ret og pligt til virksomhedsrettede tilbud (virksom-
hedspraktik, job med løntilskud eller nytteindsats).
2. Forløbet under integrationsprogrammet
Det har hidtil fremgået af integrationsloven, at der skal være opfølgning på integra-
tionskontrakten mindst hver 3. måned.
I forlængelse af regeringsudspillets forslag til en grundigere visitation og tidlig af-
klaring indføres der i lovudkastet et krav om, at den første samtale skal afholdes
inden for 1 uge efter, at kommunen har overtaget ansvaret for udlændingen. Hvis
udlændingen ikke har taget ophold i kommunen på det tidspunkt, hvor kommunen
overtager ansvaret for vedkommende, foreslås det, at samtalen afholdes senest 1
uge efter, at udlændingen har taget ophold i kommunen.
Dernæst skal der afholdes mindst to yderligere samtaler inden for de første 3 må-
neder og et kontaktforløb, hvor der skal være samtaler mindst hver 3. måned.
Som en konsekvens af det tætte opfølgningsforløb, foreslås det, at den særlige regel
om en særskilt cv-samtale efter 3 uger udgår, idet cv'et vil blive drøftet som led i
det nye intensiverede samtaleforløb, herunder samtalen inden for den første uge.
Der vil forsat skulle udarbejdes et cv inden for 3 uger svarende til reglerne for kon-
tanthjælpsmodtagere i den generelle beskæftigelsesindsats, jf. også pkt. 11 neden-
for vedr. CV.
Danskuddannelse
Henvisning til danskuddannelse vil ifølge lovudkastet foregå i forbindelse med
kontaktforløbet. Der ændres ikke på kravet om, at personen skal henvises til dansk-
uddannelse inden for den første måned. I lovudkastets bemærkninger præciseres
det, at danskuddannelse i videst muligt omfang skal kombineres med den virksom-
hedsrettede indsats, fx ved at lade danskundervisningen foregå på en virksomhed,
eller ved at kommunen afsætter bestemte ugedage til danskundervisning.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Regelforenkling af planer: Integrationskontrakten afløses af Min Plan på
Jobnet
I forlængelse af integrationsudspillet foreslås det, at integrationskontrakten afløses
af "Min Plan" på Jobnet, hvor det aftalte om integrationsprogrammet fremover vil
fremgå. Der opretholdes de samme krav for borgeren og kommunen. Borgerens
rettigheder og pligter vil således være de samme, ligesom informationen herom til
borgeren om rådighed, sanktioner mv. vil være den samme. Endelig vil der gælde
den samme opfølgning som i dag.
"Min Plan" til øvrige ledige blev indført med aftalen om en beskæftigelsesreform
fra juni 2014, og den træder i kraft pr. 1. juli 2015. På den lediges "Min Plan"
fremgår blandt andet tilbud, aktiviteter og aftaler, som skal bringe personen tættere
på job eller uddannelse.
Ifølge udspillet skal udlændinge efter 1 år i integrationsprogrammet have en styrket
indsats. Det indebærer blandt andet, at de aktivitetsparate udlændinge efter 1 år
skal have deres sag behandlet i rehabiliteringsteamet. For disse vil også rehabilite-
ringsplanens indsatsdel komme til at fremgå af "Min Plan."
4. Tidlig afklaring og visitation
Overensstemmende med udspillet skal en udlænding, som modtager kontanthjælp
eller uddannelseshjælp, igennem et intensiveret samtaleforløb de første tre måneder
efter, at kommunen har overtaget ansvaret for personen. Svarende til regelsættet i
det almindelige kontanthjælpssystem visiteres uddannelseshjælpsmodtagere som
åbenlyst uddannelsesparat, almindeligt uddannelsesparat eller aktivitetsparat og
kontanthjælpsmodtagere visiteres som enten jobparat eller aktivitetsparat.
Der vil inden for de første tre måneder ske en generel kompetenceafklaring af per-
sonerne. Personer, som har bestået en uddannelse i deres hjemland, vil få tilbudt en
formel vurdering af deres uddannelseskvalifikationer, hvor det vurderes relevant.
Øvrige vil efter behov få tilbud om en formel realkompetencevurdering i uddannel-
sessystemet, forudsat at pågældende opfylder betingelserne for at få en sådan vur-
dering.
5. Uddannelsespålæg til udlændinge under 30 år, som ikke har en uddannel-
se
Efter de gældende regler i integrationsloven gives der alene uddannelsespålæg til
unge op til 25 år, og det skal kun gives, såfremt kommunen vurderer, at den unge
vil være i stand til at gennemføre en uddannelse på almindelige vilkår, og den unge
ikke har forsørgelsespligt over for hjemmeboende børn.
I forlængelse af regeringens udspil ophæves med lovudkastet den gældende be-
stemmelse om uddannelsespålæg og erstattes af de regler, der gælder for uddannel-
sespålæg i den generelle beskæftigelsesindsats (kontanthjælpsområdet), således at
disse regler også kommer til at gælde for nytilkomne udlændinge omfattet af inte-
grationsprogrammet.
Det indebærer, at alle uddannelseshjælpsmodtagere under 30 år (personer, som ik-
ke har en erhvervskompetencegivende uddannelse) skal have et uddannelsespålæg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For modtagere af uddannelseshjælp skal tilbuddene ligesom i den generelle be-
skæftigelsesindsats have et indhold, der kan hjælpe personen til at blive afklaret om
sit uddannelsesvalg, og som motiverer personen til at gå i gang med en uddannelse.
Ønsker en udlænding fx en uddannelse på det pædagogiske område, kunne et tilbud
fx bestå af et forløb i virksomhedspraktik i en børnehave.
6. Styrket indsats efter det første år med personlig job- eller uddannelses-
formidler og rehabiliteringsteam
Ifølge udspillet skal udlændinge efter 1 år i integrationsprogrammet som ovenfor
nævnt have en styrket indsats. Udlændinge, der er visiteret som jobparate, skal ef-
ter det første år have en personlig jobformidler, som hjælper med alle relevante led
af jobsøgningen. Og udlændinge, der er visiteret uddannelsesparate, skal efter det
første år have en personlig uddannelsesformidler, som hjælper med alle relevante
led af uddannelsespålægget.
Udlændinge, som er visiteret som aktivitetsparate, skal efter det første år have de-
res sag behandlet i rehabiliteringsteamet med henblik på at fastlægge en tværfaglig
indsatsplan. Før sagen forelæggelse for teamet, skal rehabiliteringsplanens forbere-
dende del udarbejdes. Hvis der allerede er udarbejdet en integrationsplan, kan de
relevante oplysninger om uddannelses- og beskæftigelsesmæssige, social- og
sundhedsmæssige forhold videreføres i sagen. Sagen kan forelægges for teamet
med de allerede indhentede lægelige oplysninger, hvis sagen vurderes at være til-
strækkeligt belyst.
7. Koordinerende sagsbehandler
Overensstemmende med udspillet indføres der en ret til koordinerende sagsbehand-
ler for alle aktivitetsparate uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere i integrations-
programmet.
For så vidt angår de udlændinge, som efter 1 år i integrationsprogrammet skal have
et styrket forløb, udarbejder den koordinerende sagsbehandler rehabiliteringspla-
nens indsatsdel sammen med udlændingen, ligesom sagsbehandleren foretager den
løbende opfølgning i sagen og understøtter, at udlændingen realiserer uddannelses-
eller beskæftigelsesmålet.
8. Harmonisering af regler om ydelser i den generelle beskæftigelsesindsats
Efter de gældende regler i integrationsloven modtager alle nytilkomne udlændinge,
der i dag skal påbegynde et integrationsprogram efter integrationsloven, kontant-
hjælp under forløbet, uanset deres alder og uanset om de har en erhvervskompeten-
cegivende uddannelse.
I forlængelse af regeringsudspillet foreslås en harmonisering med reglerne for kon-
tanthjælp og uddannelseshjælp, som blev indført med kontanthjælpsreformen.
Regelændringen indebærer, at unge under 30 år uden en erhvervskompetencegi-
vende uddannelse, der deltager i integrationsprogrammet efter integrationsloven,
fremover skal modtage uddannelseshjælp ligesom øvrige unge under 30 år uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Satserne for grundydelsen for uddannelseshjælp, som disse unge udlændinge vil få
fremover, er fastsat på niveau med SU-satserne og afhænger blandt andet af, om
personen har forsørgelsespligt over for eget barn/børn under 18 år.
Som det allerede gælder for uddannelseshjælpsmodtagere i den generelle indsats,
vil en aktivitetsparat ung uddannelseshjælpsmodtager, der er omfattet af integrati-
onsprogrammet efter integrationsloven, kunne få aktivitetstillæg efter tre måneder
med uddannelseshjælp. I helt særlige tilfælde, hvor en person har særligt komplek-
se udfordringer i form af helbredsmæssige eller sociale barrierer, og hvor kommu-
nen har visiteret personen som aktivitetsparat ved den første samtale efter senest en
uge, har personen ret til aktivitetstillæg fra dette tidspunkt.
Forslaget indebærer også, at de gældende regler om barselstillæg til uddannelses-
hjælp vil gælde for de unge under 30 år, der er omfattet af integrationsprogrammet
og visiteret som uddannelsesparate.
9. Målretning af resultattilskuddet til kommunerne med henblik på øget fokus
på job og uddannelse for udlændinge
Kommunerne har efter gældende regler mulighed for at opnå et resultattilskud for
hver af de nytilkomne flygtninge eller familiesammenførte udlændinge, som delta-
ger i et integrationsprogram, og som har en integrationskontrakt. Kommunerne kan
hjemtage tre resultattilskud for den samme udlænding for henholdsvis beskæftigel-
se, uddannelse og danskprøve, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
Det foreslås, at der gennemføres en målretning af resultattilskuddene, som skal øge
kommunernes fokus på, at udlændinge under integrationsprogrammet kommer i job
eller ordinær uddannelse:
Resultattilskuddet for ustøttet beskæftigelse og ordinær uddannelse fordobles de
første to år og fastholdes uændret i det tredje. Fordoblingen finansieres ved, at re-
sultattilskuddet for bestået prøve i dansk halveres.
Nedsættelsen af tilskuddet til danskuddannelse skal ses i sammenhæng med om-
lægningen af den aktive indsats i integrationsprogrammet, idet omlægningen vil
styrke kommunernes fokus på at tilbyde de ledige en virksomhedsrettet indsats.
Kriterierne for at opnå tilskuddene bevares uændrede.
10. Overgangsbestemmelser
Alle personer, som kommunen overtager ansvaret for efter lovens ikrafttræden,
omfattes af den nye indsats i integrationsprogrammet.
Udlændinge, som har været mindre end 1 år i det eksisterende integrationsprogram,
skal ved lovens ikrafttræden have en indsats efter de principper, som anvendes i det
foreslåede program, når de har været i programmet i 1 år.
Øvrige udlændinge omfattes ikke af det nye program.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget medfører eksempelvis, at en udlænding, som efter de gamle regler er star-
tet i integrationsprogrammet i december 2014, skal visiteres i december 2015 og
herefter indgå i programmet efter de nye regler. Det samlede program kan fortsat
højst vare 3 år.
De udlændinge, som kommunen har overtaget ansvaret for mere end 12 måneder
inden lovens ikrafttræden, fortsætter efter de hidtidige regler. Ydelsesmæssigt vil
denne persongruppe derfor fortsætte med at modtage kontanthjælp efter § 25 i lov
om aktiv socialpolitik, uanset om de er fyldt 30 år eller ej, og uanset om de har en
kompetencegivende uddannelse eller ej. Indsatsmæssigt vil persongruppen ligele-
des fortsætte med at modtage indsats efter de hidtidigt gældende regler.
11. Elementer i lovudkastet, der ikke følger eksplicit af udspillet
Ved udarbejdelsen af lovudkastet er der på visse områder foretaget valg eller præ-
ciseringer for så vidt angår områder, der ikke fremgår tydeligt af udspillet. I den
forbindelse fremhæves følgende:
Erklæringen om integration og aktivt medborgerskab
Ifølge integrationsloven skal udlændingen samtidig med integrationskontraktens
indgåelse senest 1 måned efter, at kommunen har overtaget ansvaret for vedkom-
mende, underskrive en erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det
danske samfund.
Da integrationskontrakten foreslås ophævet, foreslås det, at udlændingen fremover
skal anmodes om at underskrive erklæringen samtidig med, at kommunen tilbyder
vedkommende den frivillige integrationsplan. Planen skal tilbydes inden for 3 må-
neder. Erklæringen hører naturligt sammen med integrationsplanen, da både erklæ-
ringen og integrationsplanen har et bredere fokus på udlændingens generelle inte-
gration og medborgerskab i det danske samfund.
Erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund har be-
tydning for udlændingens senere mulighed for at blive meddelt tidsubegrænset op-
holdstilladelse, idet det normalt er en betingelse for meddelelse af tidsubegrænset,
at udlændingen forinden har underskrevet erklæringen. Det har dog ingen betyd-
ning, om udlændingen underskriver erklæringen samtidig med indgåelse af integra-
tionskontrakten eller på et senere tidspunkt. Den foreslåede ændring af tidspunktet
for underskrivelse af erklæringen har således ikke nogen retlig betydning.
CV
Efter de gældende regler i integrationsloven skal udlændinge, der modtager kon-
tanthjælp alene på grund af ledighed, udarbejde cv på Jobnet senest 3 uger efter
tilmelding i jobcenteret, og personen skal løbende opdatere cv'et og ugentligt tjek-
ke sine jobforslag og dermed bekræfte, at vedkommende er aktivt jobsøgende.
Dette svarer til reglerne i den generelle beskæftigelsesindsats, hvor tilsvarende dog
også gælder for åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og aktivi-
tetsparate kontanthjælpsmodtagere. For de aktivitetsparate er reglen dog endnu ik-
ke trådt i kraft, hvilket sker på et senere tidspunkt, som ministeren fastsætter.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås med lovudkastet, at der indføres samme bestemmelser for cv’et for ud-
lændinge under integrationsprogrammet, dog således, at jobcentrene efter en kon-
kret vurdering får mulighed for at undtage en udlænding fra at ugentligt at tjekke
sine jobforslag og dermed bekræfte sin aktive jobsøgning, hvis personen ikke vur-
deres at have tilstrækkelige sprogkundskaber til dette. Det præciseres samtidig, at
kommunen er forpligtet til at sørge for, at personen hurtigst muligt bliver i stand til
ugentligt at tjekke sine jobforslag.
Det er desuden valgt at lade følgende elementer indgå i lovudkastet.
Harmonisering af visse regler for aktive tilbud
Det foreslås, at reglerne fra den generelle beskæftigelsesindsats om, at kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere har ret til et tilbud om virksomhedspraktik og løntil-
skud, som de selv har fundet, samt at reglerne om, at der skal gælde et rimelig-
hedskrav for løntilskud, også skal omfatte tilbud efter integrationsloven. I forhold
til virksomhedspraktik under integrationsprogrammet gælder allerede et rimelig-
hedskrav.
Rådighedsloft for udgifter til danskuddannelse
I aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse fra maj 2013 blev det aftalt, at rådig-
hedsbeløbet også skal omfatte udgifter til danskuddannelse for personer, som ikke
har færdiggjort danskuddannelsen under integrationsprogrammet og introduktions-
forløbet inden for de givne frister. På finansloven for 2015 er indsat en tekstan-
mærkning (nr. 150), som præciserer udvidelsen, og ændringen herom i lovudkastet
er en formalisering heraf.
12. Lovforslagets konsekvenser for frikommuneforsøgene
Forslaget berører to frikommuneforsøg:
1. En frikommune kan selv tilrettelægge hyppighed, form og indhold for opfølgning
på integrationskontrakten for udlændinge, som modtager kontanthjælp.
Det er i forslaget valgt, at frikommunen kan tilrettelægge hyppigheden, formen og
indholdet af opfølgningen på ”Min Plan” for kontanthjælps- og uddannelses-
hjælpsmodtagere, som deltager i integrationsprogrammet.
2. En frikommune kan beslutte, at integrationskontrakten kan indeholdes i én fæl-
les plan.
Det er valgt, at frikommunen kan beslutte, at integrationsprogrammet indeholdes i
én fælles plan.
7