Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 107
Offentligt
Forslag
til
Lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne og om digital løsning til brug for opgørelse af
refusion og medfinansiering
(Nyt refusionssystem m.v.)
Midlertidig ordning
§ 24.
Indtil Ydelsesrefusion er etableret og i drift fastsætter Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering de beløb, som en kommune modtager i refusion fra staten og skal indbetale som
medfinansiering til staten.
Stk. 2.
Beregningen af beløbene i stk. 1 foretages på grundlag af:
1) Oplysning om udgifter fra 4. januar 2016 opdelt på cpr. nr. til ydelser omfattet af § 3, indberettet
til styrelsen af kommunerne, arbejdsløshedskasserne og Udbetaling Danmark.
2) Oplysning om antal berørte uger fra 1. juli 2014, hvor den pågældende person har modtaget
ydelser omfattet af § 3, indberettet til styrelsen af kommunerne, arbejdsløshedskasserne og
Udbetaling Danmark.
3) Oplysning om antal berørte uger fra 1. juli 2014, hvor den pågældende person har modtaget
andre offentlige forsørgelsesydelser eller støtte til løn under beskæftigelse som nævnt i § 7,
indberettet til styrelsen af kommunerne, arbejdsløshedskasserne, Udbetaling Danmark og andre
offentlige myndigheder.
4) De refusions- og medfinansieringsprocenter, der fremgår af § 5.
5) Oplysning om personer, for hvem kommunen har ret til særligt fleksbidrag efter § 8, herunder
oplysning om beregningsgrundlaget for den enkelte persons flekslønstilskud og om personens
lønindtægt i fleksjobbet og anden lønindtægt, indberettet til styrelsen af kommunen.
Stk. 3.
Hvis en oplysning om udgifter efter stk. 2, nr. 1, ikke er indberettet opdelt på cpr. nr. eller
uger, beregner styrelsen en fordeling på berørte personer og berørte uger.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke ydelser og ordninger der i den
midlertidige ordning betragtes som offentlig forsørgelse eller beskæftigelse, hvortil der er ydet
støtte til løn, jf. stk. 2, nr. 3.
Stk. 5.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er dataansvarlig efter persondataloven for de
oplysninger, der anvendes til beregning af refusion og medfinansiering efter stk. 1-4. Den enkelte
kommune, arbejdsløshedskasse, Udbetaling Danmark og anden offentlige myndighed er
dataansvarlige for videregivelsen af oplysninger til brug for beregningen af refusion og
medfinansiering.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med KL nærmere regler om
fremgangsmåden ved beregningen efter stk. 2-4, herunder regler om opgørelsesperioder,
opgørelsesfrekvens, omregning fra måned til uger samt betydningen af tilbagebetaling eller
efterbetaling af ydelser. Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere regler om kommuners,
arbejdsløshedskassers, Udbetaling Danmarks og andre offentlige myndigheders indberetninger til
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, herunder at indberetning skal ske digitalt, regler om
datakilder, tekniske snitflader, leveranceform, leveranceformat og leverancefrist. Endelig fastsætter
beskæftigelsesministeren nærmere regler om anvisning af statsrefusion, indbetaling af bidrag til
finansiering samt regnskabsaflæggelse og revision vedrørende refusion og medfinansiering, der er
beregnet efter stk. 2-4.
§ 25.
Kommuner, arbejdsløshedskasser, Udbetaling Danmark og andre offentlige myndigheder kan
efterregulere indberetningerne efter § 24 med den virkning, at styrelsen efterregulerer beløb for
refusion og medfinansiering, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Ved overgangen til opgørelse af refusion og medfinansiering i Ydelsesrefusion kan
kommuners, arbejdsløshedskassers, Udbetaling Danmarks og andre offentlige myndigheders
indberetninger efter § 24 efterreguleres i indtil 26 uger fra overgangstidspunktet. Hvis overgangen
til Ydelsesrefusion sker i løbet af et regnskabsår, genberegnes årets refusion og medfinansiering i
Ydelsesrefusion. Efter efterregulering af indberetninger efter 1. pkt. og genberegning efter 2. pkt.,
giver Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kommunerne meddelelse om de endelige beløb
for refusion og medfinansiering forud for overgangen til Ydelsesrefusion. Efter denne meddelelse
har en kommune ikke krav på at få ændret beløbene, hvis der efterfølgende konstateres fejl i
beregningsgrundlaget.
Stk. 3.
Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering bemyndiges til i ganske særlige
tilfælde at korrigere beløb for refusion og medfinansiering efter stk. 2, som der er givet meddelelse
om til en kommune, hvis der efterfølgende konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
§ 26.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, fra hvilket tidspunkt kommunerne skal
anvende Ydelsesrefusion. Beskæftigelsesministeren kan endvidere efter forhandling med KL
fastsætte regler om, at Ydelsesrefusion kan sættes i pilotdrift for enkelte kommuner, inden
Ydelsesrefusion anvendes til opgørelse af refusion og medfinansiering for alle kommuner, og om
overgang fra opgørelse efter §§ 24 og 25 til opgørelse i Ydelsesrefusion.
Almindelige bemærkninger
2.3.2.1.6. Midlertidig administrativ ordning
Den foreslåede refusionsmodel træder i kraft den 4. januar 2016, jf. forslaget til § 22.
Det vil være en meget stor opgave at få udviklet og gjort den omfattende og komplekse it-løsning
klar til dette tidspunkt efter forudgående udbud. Det foreslås derfor i §§ 24-25, at der etableres en
midlertidig overgangsløsning, som skal understøtte refusionssystemet fra ikrafttræden den 4. januar
2016 og frem til it-løsningen Ydelsesrefusion er på plads.
Det foreslås derfor, at der i loven fastsættes overordnede regler om, at Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering etablerer en overgangsordning, hvor styrelsen vederlagsfrit beregner kommunens
refusion og medfinansiering efter reglerne i nærværende lovforslag, og hvor denne opgørelse
lægges til grund for kommunernes regnskabsaflæggelse for perioden. Det foreslås endvidere, at
kommunens revision lægger opgørelserne til grund i forbindelse med revisionen af kommunens
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
regnskaber, refusionshjemtagelse og medfinansiering. Der henvises til bemærkningerne til §§ 24-
26.
Det foreslås videre, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at Ydelsesrefusion kan
sættes i pilotdrift for enkelte kommuner, inden Ydelsesrefusion anvendes til opgørelse af refusion
og medfinansiering for alle kommuner.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 24
Den nye refusionsmodel indebærer en omfattende administrativ omlægning af det nuværende
system. Det vil være kompliceret og tidskrævende at udvikle den fornødne it-understøttelse,
ligesom selskabet, jf. § 9, skal gennemføre et udbud forud for påbegyndelse af etableringen af
Ydelsesrefusion. Selskabet kan derfor ikke nå at etablere og idriftsætte en funktionsdygtig digital
løsning samtidig med, at loven træder i kraft den 4. januar 2016, jf. den foreslåede § 22.
Det foreslås derfor, at der i loven fastsættes regler om, at Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering etablerer en overgangsordning, hvor styrelsen - baseret på data fra Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekrutterings registre - vederlagsfrit beregner kommunernes refusion og
medfinansiering efter principperne i lovforslagets §§ 3-8. Det forventes på baggrund af KL’s
høringssvar, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings opgørelse skal anvendes for årene
2016-2018.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil i den pågældende periode både være ansvarlig for
regelfastsættelse inden for de givne bemyndigelser, for beregning og fastsættelse af refusions- og
medfinansieringsbeløb og for at føre tilsyn med kommunernes regnskabsaflæggelse og revision.
Rigsrevisionen har som hidtil adgang til oplysninger om statsrefusionen m.v., og vil kunne
efterprøve styrelsens beregning af refusions- og medfinansieringsbeløb.
Det foreslås i
stk. 1,
at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fastsætter de beløb, som en
kommune modtager i refusion fra staten og skal indbetale som medfinansiering til staten, indtil
Ydelsesrefusion er etableret og i drift.
Det foreslås i
stk.
2, at beregningen af beløbene i stk. 1 foretages på grundlag af:
- Oplysning om udgifter fra 4. januar 2016 opdelt på cpr. nr. til ydelser omfattet af lovens § 3,
indberettet til styrelsen af kommunerne, arbejdsløshedskasserne og Udbetaling Danmark.
- Oplysning om antal berørte uger fra 1. juli 2014, hvor den pågældende person har modtaget
ydelser omfattet af lovens § 3, indberettet til styrelsen af kommunerne, arbejdsløshedskasserne
og Udbetaling Danmark.
- Oplysning om antal berørte uger fra 1. juli 2014, hvor den pågældende person har modtaget
andre offentlige forsørgelsesydelser eller støtte til løn under beskæftigelse som nævnt i lovens §
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
7, indberettet til styrelsen af kommunerne, arbejdsløshedskasserne, Udbetaling Danmark og
andre offentlige myndigheder.
De refusions- og medfinansieringsprocenter, der fremgår af lovens § 5.
Oplysning om personer, for hvem kommunen har ret til særligt fleksbidrag efter lovens § 8,
herunder oplysning om beregningsgrundlaget for den enkelte persons flekslønstilskud og om
personens lønindtægt i fleksjobbet og anden lønindtægt, indberettet til styrelsen af kommunen.
Da der for nogle ydelsestyper, f.eks. løntilskud, kan være vanskeligheder for nogle kommuner og
andre myndigheder forbundet med allerede pr. 1. januar 2016 at indberette udgiften på
individniveau og/eller opdelt på uger, foreslås det i
stk. 3,
at styrelsen i disse situationer kan
foretage en beregnet fordeling af en udgift på de berørte personer og uger, jf. også nedenfor i
bemærkningerne til stk. 6.
Beregningerne skal tilrettelægges og dokumenteres således, at der sikres entydige transaktionsspor
og kontrolspor til brug for revisionen og således, at det bliver muligt at efterprøve beregningerne på
individniveau.
Det foreslås i
stk. 4,
at beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at fastsætte, hvilke ydelser og
ordninger der i den midlertidige ordning betragtes som offentlig forsørgelse eller beskæftigelse,
hvortil der er ydet støtte til løn, jf. stk. 2, nr. 3. Denne bemyndigelse forventes at ville blive anvendt
til at undtage ydelser, for hvilke der ikke i forbindelse med etableringen af den midlertidige ordning
findes tilstrækkelige registerdata, som kan indgå i styrelsens beregninger.
Det bemærkes, at der ikke nødvendigvis vil være sammenfald mellem de ydelser, der undtages efter
denne bestemmelse, og de ydelser, der vil blive undtaget efter lovens § 7, stk. 3, når
Ydelsesrefusion er etableret og i drift. Dette har sin baggrund i, at det er forudsat, at der sideløbende
med etableringen af Ydelsesrefusion tages initiativ til at opbygge systemer, der kan tilvejebringe de
data, som skal indgå i ordningen. Der henvises til bemærkningerne til § 7.
Det foreslås i
stk. 5,
at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er dataansvarlig efter
persondataloven for de oplysninger, der anvendes til beregning af refusion og medfinansiering efter
stk. 1-4, og at den enkelte kommune, arbejdsløshedskasse, Udbetaling Danmark og anden offentlige
myndighed er dataansvarlig for videregivelsen af oplysninger til brug for beregningen af refusion
og medfinansiering.
Etablering, drift, vedligeholdelse og videreudvikling af den it-understøttelse, der skal fungere som
overgangsordning, jf. stk. 1, vil skulle ske under iagttagelse af persondataloven og bekendtgørelse
om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den
offentlige forvaltning (sikkerhedsbekendtgørelsen). Om forholdet til persondataloven henvises til
lovforslagets afsnit 2.3.2.1.4.
Kommunerne vil derfor i overgangsperioden ikke være dataansvarlige for styrelsens behandling af
oplysninger til brug for opgørelsen af refusion og medfinansiering. Når Ydelsesrefusion er etableret
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og i drift, vil kommunerne blive dataansvarlige for opgørelsen af refusion og medfinansiering. Der
henvises til bemærkningerne til § 11.
Det foreslås i
stk. 6,
at beskæftigelsesministeren efter forhandling med KL fastsætter nærmere
regler om fremgangsmåden ved opgørelsen efter stk. 2-4, herunder regler om opgørelsesperioder,
opgørelsesfrekvens, omregning fra måned til uger samt betydningen af tilbagebetaling eller
efterbetaling af ydelser.
Det foreslås endvidere, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om kommuners,
arbejdsløshedskassers, Udbetaling Danmarks og andre offentlige myndigheders indberetninger til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, herunder at indberetning skal ske digitalt, regler om
datakilder, tekniske snitflader, leveranceform, leveranceformat og leverancefrist.
Det vurderes således, at det er hensigtsmæssigt, at der – som efter de gældende regler om
medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge – kan fastsættes mere detaljerede regler i
bekendtgørelsesform om datakilder, leveranceform og leveranceformat, frister, pligt til levering af
data m.v.
I forhold til datakilder kan det blive nødvendigt at trække på andre oplysningstyper end ydelses-
/udbetalingsoplysninger. Dette gælder bl.a. i forhold til løntilskud til offentlige og private
arbejdsgivere, hvor der ved lovens ikrafttræden ikke forventes at kunne foretages datafangst på et
niveau, der kan indgå i refusionstrappen. For løntilskud kan der i refusionstrappen f.eks. anvendes
et beregningsgrundlag i form af aftalt, gennemsnitligt antal timer pr. uge x tilskudssatsen pr. time.
Der henvises også til bemærkningerne til § 10, stk. 3.
Det foreslås endeligt, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om anvisning af statsrefusion,
indbetaling af bidrag til finansiering samt regnskabsaflæggelse og revision vedrørende refusion og
medfinansiering, der er beregnet efter stk. 2-4. Der kan herunder f.eks. fastsættes regler om
betalings- og opkrævningstids-punkter, om anvendelse af kommunens konto i Offentligt
Betalingssystem (OBS), og om at kommunens, arbejdsløshedskassens og Udbetaling Danmarks
revisorer skal udarbejde erklæring om rigtigheden af de oplysninger i kommunens,
arbejdsløshedskassens og Udbetaling Danmarks datakilder, der indberettes og lægges til grund for
styrelsens beregning af refusion og medfinansiering.
Det er hensigten, at bemyndigelsen i forhold til datakilder anvendes til at fastlægge, hvilke
datakilder der skal anvendes til de opgørelser af forsørgelsesudgifter og af uger med
selvforsørgelse, der anvendes ved fastsættelsen af refusionsprocent.
Bemyndigelsen vil i forhold til beregningsmetode blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om,
at udbetalinger af forsørgelsesydelser m.v. indgår i opgørelsen på det tidspunkt, hvor personen har
ret til ydelsen – i modsætning til udbetalingstidspunkt. En ydelse udbetalt i maj 2016, som vedrører
februar 2016, vil således indgå, som om ydelsen var udbetalt i februar 2016. Det samme gælder,
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvis en ydelse kræves tilbagebetalt. Her vil den blive fratrukket i den uge, hvor personen alligevel
ikke havde ret til ydelsen – i modsætning til det tidpunkt, hvor ydelsen kræves tilbagebetalt.
Der vil således i den midlertidige ordning blive foretaget reguleringer af allerede foretagne
opgørelser, når der indkommer nye eller ændrede data fra de forskellige datakilder, der anvendes i
opgørelsen. Om efterregulering i forbindelse med overgangen fra den midlertidige ordning til
Ydelsesrefusion henvises til bemærkningerne nedenfor til § 25, stk. 2 og 3.
Til § 25
Det foreslås i
stk. 1,
at kommunernes, arbejdsløshedskassernes, Udbetaling Danmarks og andre
offentlige myndigheders indberetninger efter § 24 til brug for beregningen af refusion og
medfinansiering i den midlertidige ordning skal kunne efterreguleres med den virkning, at der sker
efterregulering af beløb for refusion og medfinansiering.
I
stk. 2
foreslås dog, at der i forbindelse med overgangen til Ydelsesrefusion kun kan efterreguleres
i op til 26 uger efter overgangsdatoen. Baggrunden herfor er, at det vurderes at være
uhensigtsmæssigt, hvis data og it-understøttelse brugt til beregningen af refusion og
medfinansiering i den midlertidige ordning skal bevares, indtil alle behov for efterregulering må
antages at være tilgodeset eller forældede.
Efter forslaget skal kommunerne – hvis overgangen til Ydelsesrefusion sker i løbet af et
regnskabsår – foretage en genberegning for året. Denne genberegning kan resultere i en
efterregulering af de af styrelsen beregnede beløb for refusion og medfinansiering.
Det foreslås, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering herefter melder de endelige beløb for
refusion og medfinansiering, opgjort i den midlertidige ordning, ud til kommunerne. Efter denne
udmelding har en kommune ikke krav på at få ændret beløbene, hvis der efterfølgende konstateres
fejl i beregningsgrundlaget.
Det foreslås dog i
stk. 3,
at direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering bemyndiges
til i ganske særlige tilfælde at korrigere beløb for refusion og medfinansiering efter stk. 1, der er
meldt endeligt ud til en kommune, hvis der efterfølgende konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
Til § 26
Det kan endnu ikke fastlægges endeligt, hvornår KL’s selskab har etableret og idriftsat
Ydelsesrefusion.
Det foreslås derfor i
stk. 1,
at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, fra hvilket tidspunkt
kommunerne skal anvende Ydelsesrefusion. Det vil med den foreslåede bemyndigelse kunne
fastlægges i bekendtgørelsesform, hvornår Ydelsesrefusion skal tages i anvendelse – og regler
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
herom vil dermed kunne fastsættes administrativt, når KL og KL’s selskab har en endelig tidsplan
for udvikling og idriftsættelse af Ydelsesrefusion.
Det foreslås endvidere, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med KL kan fastsætte regler
om, at Ydelsesrefusion kan sættes i pilotdrift for enkelte kommuner, inden Ydelsesrefusion
anvendes til opgørelse af refusion og medfinansiering for alle kommuner, og om overgang fra
opgørelse efter §§ 24 og 25 til opgørelse i Ydelsesrefusion.
7