Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2014-15 (1. samling)
§71 Alm.del
Offentligt
1426584_0001.png
Folketingets Tilsyn i henhold til grundlovens § 71
Dato: 27. november 2014
”På baggrund af sagen fra plejehjemmet Lollandshus i Aalborg, hvor en kvinde
har mistet livet i en fikseringssele, hvor hun har ligget uden opsyn, bedes mini-
steren
-
beskrive adgangen til at anvende bløde bælter i ældreomsorgen, herun-
der hvor i Serviceloven anvendelsen er hjemlet og hvem der kan træffe
afgørelse om anvendelse af bløde bælter
-
hvilke sikkerhedskrav der er for borgeren, når der anvendes bløde bæl-
ter?
-
hvor hyppigt anvendes der fikseringsbælter i plejeboliger?
-
er der regler for registrering af anvendelse af fikseringsbælter?
-
er der krav om tilsyn under anvendelse af fikseringsbælte?
-
er der tale om en administrativ frihedsberøvelse, hvis borgeren ikke øn-
sker en fastspænding?
-
hvor mange dødsfald i bælte er ministeren bekendt med?”
I spørgsmålet refereres både til fikseringssele, bløde bælter, fikseringsbælter, og
bælte. Reglerne om magtanvendelse overfor voksne i servicelovens §§ 124-129
giver ikke mulighed for at fiksere.
Efter servicelovens § 128 kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om at an-
vende fastspænding med stofseler til kørestol eller andet hjælpemiddel, seng,
stol eller toilet for at forhindre fald, når der er nærliggende risiko for, at perso-
nen udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade, og forholdene i det en-
kelte tilfælde gør det absolut påkrævet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det fremgår af vejledning om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestem-
melsesretten over for voksne, herunder pædagogiske principper (vejledning 8 til
serviceloven), at beskyttelsesmidler i form af bløde stofseler, der bruges for at
hindre fald, jf. servicelovens § 128 ovenfor, har et andet formål end fiksering og
er derfor ikke omfattet af fikseringsbegrebet, uanset at beskyttelsesmidler i form
af bløde stofseler indebærer fastspænding.
Ved besvarelsen af spørgsmålene svares derfor på anvendelse af stofseler efter
servicelovens § 128.
Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten kan alene iværksæt-
tes over for den personkreds, der er nævnt i servicelovens § 124 a. Det vil sige
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der får person-
lig og praktisk hjælp samt socialpædagogisk bistand m.v. efter §§ 83-87, be-
handling efter §§ 101 og 102 eller aktiverende tilbud efter §§ 103 og 104, og
som ikke samtykker i en foranstaltning efter §§ 125-129.
Beskyttelsesmidler i form af bløde stofseler efter servicelovens § 128 kan alene
bruges for at hindre fald, når der er nærliggende risiko for, at en person udsæt-
ter sig selv for at lide væsentlig personskade, og forholdene i det enkelte tilfælde
gør det absolut påkrævet. Det fremgår af vejledning 8 til serviceloven, at det
følger af mindsteindgrebsprincippet, at beskyttelsesmidler ikke lovligt kan an-
vendes, hvis risikoen kan afværges ved brug af andre og mindre indgribende
metoder.
Det fremgår endvidere af vejledning 8 til serviceloven, at beskyttelsesmidler i
form af bløde stofseler efter § 128 alene kan bruges for at hindre fald. Bestem-
melsen i § 128 kan derimod ikke – når der ikke foreligger f.eks. benbrud og
manglende forståelse for egen situation – benyttes til at spænde en borger fast i
en stol eller kørestol for at forhindre vedkommende i at gå. De kan heller ikke
anvendes med det formål at begrænse mobiliteten, når den pågældende er utryg
eller aggressiv. Der henvises i øvrigt til Ankestyrelsens principafgørelse C-36-00.
Af vejledning 8 til serviceloven fremgår endvidere, at kommunalbestyrelsen har
kompetence til at træffe afgørelse om anvendelse af stofseler efter servicelovens
§ 128. Beslutninger om anvendelse af stofseler efter servicelovens § 128 hører
ikke under den faktiske udførelse af sociale opgaver. Beslutningen om at iværk-
sætte disse indgreb skal derfor altid træffes af den ansvarlige myndighed, det vil
sige kommunalbestyrelsen, efter anmodning fra det personale, der har umiddel-
bar berøring med den pågældende.
Det fremgår af servicelovens § 128, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelse om, for hvilken periode beskyttelsesmidler i form af fastspænding med
stofseler kan anvendes, og skal løbende vurdere, om en mindre indgribende
foranstaltning kan anvendes. I § 8, stk. 2, i bekendtgørelse om magtanvendelse
og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige
sikkerhedsforanstaltninger for voksne og modtagepligt i boformer efter service-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
loven er det fastsat, at revurdering senest skal ske 18 måneder efter kommunal-
bestyrelsens afgørelse.
Der er ikke i serviceloven eller det vejledende materiale til serviceloven beskrevet
særlige sikkerhedskrav eller procedurer i forbindelse med anvendelse af stofseler
efter servicelovens § 128. Det er således den enkelte kommune, der må påse, at
stofselerne efter en faglig vurdering er sikkerhedsmæssige forsvarlige for borge-
ren og at der føres det rette tilsyn.
Der udarbejdes ikke nationale statistikker om kommunernes anvendelse af fast-
spænding med stofseler.
Efter servicelovens § 136 skal magtanvendelse efter servicelovens § 128 regi-
streres og indberettes af tilbuddet til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret
for borgerens ophold i tilbuddet og til kommunalbestyrelsen i den kommune,
der fører det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet.
Hvis borgeren ikke samtykker i anvendelsen af fastspænding med stofsele efter
servicelovens § 128 er der tale om magtanvendelse, der har karakter af admini-
strativ frihedsberøvelse.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold er ikke bekendt
med andre dødsfald efter anvendelse af stofseler, som er sket som led i udførel-
sen af opgaver efter serviceloven, end dødsfaldet på plejehjemmet Lollandshus i
Aalborg, som der refereres til i spørgsmålet.
Manu Sareen
/ Eva Pedersen