Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
Aktstk. 31
Offentligt
1436537_0001.png
Finansudvalget 2014-15
Aktstk. 31, endeligt svar på § 29
spørgsmål 1
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Bygningsstyrelsen har gjort mig opmærksom på, at styrelsen i forbindelse med
svaret på § 29 spørgsmål 1 til aktstykke 31, som Finansudvalget den 20. no-
vember 2014 udbad sig svar på efter ønske fra Frank Aaen (EL), ved en fejl
har oplyst en forkert diskonteringsrente. I svaret, som blev fre msendt forud for
Finansudvalgets møde den 27. november, var således taget udgangspunkt i en
diskonteringsrente på 1,8 pct., hvilket rettelig skulle have v æret 1,7 pct.
Jeg fremsender derfor et revideret svar på Finansudva lgets spørgsmål. I den
forbindelse oplyser Bygningsstyrelsen, at tilbagediskonteringen af den oplyste
totaløkonomi i aktstykket er beregnet korrekt. Sammenligningen af projektets
totaløkonomi og referenceprojektet, som ligger til grund for aktstykket, er lig e-
ledes korrekt. Det er således alene i nedenstående svar til Finansudvalget, at
der har været oplyst en forkert diskonteringsrente.
Ministeren
17. december 2014
J nr. 2014-2954
Spørgsmål § 29 nr. 1:
Vil ministeren fremlægge en gennemgang af de beregninger, der ligger til
grund for den totaløkonomiske vurdering af projektet, herunder en ge n-
nemgang af de til grund lagte forudsætninger?
Svar:
De beregninger og forudsætninger, der ligger til grund for den totaløkono-
miske vurdering af projektet vedrørende en ny retsbygning i Svendborg
som et offentlig-privat partnerskab (OPP), er indeholdt i en totaløkonomisk
sammenligningsrapport udarbejdet af Bygningsstyrelsens finansielle rådgi-
ver.
Denne rapport indeholder oplysninger om forretningsforhold af væsentlig
økonomisk betydning for den vindende tilbudsgiver, hvorfor disse oplysni n-
ger ikke kan offentliggøres uden den vindende tilbudsgivers accept heraf.
Jeg kan oplyse følgende om beregningerne og de til grund lagte forudsæ t-
ninger:
Det grundlæggende princip for den totaløkonomiske sammenligning er
at sammenholde nutidsværdier af de pengestrømme, som Bygningssty-
relsen vil skulle betale i en OPP-løsning, med nutidsværdien af penge-
strømme fra et referenceprojekt i form af en teoretisk beregnet total-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
entrepriseløsning, som Bygningsstyrelsen alternativt kunne have an-
vendt.
Nutidsværdien i OPP-løsningen er opgjort ved tilbagediskontering af
enhedsbetalingerne ("huslejen") i kontraktperioden. Til brug for denne
tilbagediskontering er anvendt nulkuponrentestrukturen for statsobli-
gationer pr. 1. april 2014, svarende til en gennemsnitlig diskonterings-
rente på 1,7 pct.
Nutidsværdien af referenceprojektet er beregnet ud fra et af Bygnings-
styrelsen udarbejdet anlægsestimat, dateret 18. september 2013. For
at gøre dette estimat sammenligneligt med de priser, der er indeholdt i
OPP-løsningen, som implicit er opgjort medio anlægsfasen (31. juli
2015), er referenceprojektets byggeudgifter prisreguleret med 28 må-
neder. Der er ved indekseringen benyttet en årlig prisstigning på 1,2
pct. svarende til den gennemsnitlige prisstigning for perioden 2. kvartal
2009 til 1. kvartal 2014 baseret på anlægsindekset BYG 6 for betonkon-
struktioner.
For at korrigere for risikoforskellene mellem OPP-løsningen og referen-
ceprojektet er sidstnævnte tillagt et risikotillæg på 5 pct. Dette for at
afspejle, at OPP-selskabet i hele kontraktperioden påtager sig en række
risici, som staten ville skulle påtage sig i referenceprojektet. Disse risici
er primært risici i forbindelse med anlæg, design og projektering, drift,
finansiering, vedligeholdelse, forsikring samt generelle lovændringer.
Disse risikoforskelle er vanskelige at kvantificere, men det er skønnet,
at de ikke udgør mindre end 5 -10 pct. af anlægsomkostningerne, og et
tillæg på 5 pct. er anvendt ift. referenceprojektet.
I forhold til drifts- og vedligeholdelsesomkostninger for referencepro-
jektet er der taget udgangspunkt i det vindende OPP-tilbud tillagt 7,5
pct. Dette skyldes en forudsætning om, at referenceprojektet ikke af-
spejler de optimeringsincitamenter, som OPP-tilbuddet indebærer i og
med, at det i OPP-løsningen er det den samme kontraktpart, som står
for anlæg og drift, og der sker derfor en sammentænkning og optime-
ring i forhold til referenceprojektet.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen