Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
Aktstk. 31
Offentligt
1425313_0001.png
Finansudvalget 2014-15
Aktstk. 31, endeligt svar på § 29
spørgsmål 1
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Finansudvalget har den 20. november 2014 stillet mig spørgsmål nr. 1 til
akstykke 31, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Frank Aaen (EL).
Spørgsmål § 29 nr. 1:
Vil ministeren fremlægge en gennemgang af de beregninger, der ligger til
grund for den totaløkonomiske vurdering af projektet, herunder en genne m-
gang af de til grund lagte forudsætninger?
Svar:
De beregninger og forudsætninger, der ligger til grund for den totaløkon omiske
vurdering af projektet vedrørende en ny retsbygning i Svendborg som et offen t-
lig-privat partnerskab (OPP), er indeholdt i en totaløkonomisk sammenlignings-
rapport udarbejdet af Bygningsstyrelsens finansielle rådgiver.
Denne rapport indeholder oplysninger om forretningsforhold af væsentlig øk o-
nomisk betydning for den vindende tilbudsgiver, hvorfor disse oplysninger ikke
kan offentliggøres uden den vindende tilbudsgivers accept heraf.
Den vindende tilbudsgiver har accepteret, at oplysningerne om anlægsomkos t-
ningerne kan gøres offentligt tilgængelige, mens oplysningerne om, hvordan
omkostninger til hhv. drift, vedligehold, forsyning og finansiering er opdelt, ikke
ønskes gjort offentligt tilgængelige. Det bemærkes i den forbindelse, at det
ikke er givet, at en anden tilbudsgiver vil give tilsvarende accept af, at sådanne
oplysninger offentliggøres i en tilsvarende sag.
Jeg kan derfor oplyse følgende om beregningerne og de til grundlagte forud-
sætninger:
Det grundlæggende princip for den totaløkonomiske sammenligning er at
sammenholde nutidsværdier af de pengestrømme, som Bygningsstyrelsen
vil skulle betale i en OPP-løsning, med nutidsværdien af pengestrømme fra
et referenceprojekt i form af en teoretisk beregnet totalentrepriseløsning,
som Bygningsstyrelsen alternativt kunne have anvendt.
Nutidsværdien i OPP-løsningen er opgjort ved tilbagediskontering af en-
hedsbetalingerne ("huslejen") i kontraktperioden. Til brug for denne tilbage-
diskontering er anvendt nulkuponrentestrukturen for statsobligationer pr. 1.
Ministeren
25. november 2014
J nr. 2014-2832
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425313_0002.png
april 2014, svarende til en gennemsnitlig diskonteringsrente på 1,8 pct.
Nutidsværdien af referenceprojektet er beregnet ud fra et af Bygningsstyrel-
sen udarbejdet anlægsestimat, dateret 18. september 2013. For at gøre
dette estimat sammenligneligt med de priser, der er indeholdt i OPP-
løsningen, som implicit er opgjort medio anlægsfasen (31. juli 2015), er re-
ferenceprojektets byggeudgifter prisreguleret med 28 måneder. Der er ved
indekseringen benyttet en årlig prisstigning på 1,2 pct. svarende til den
gennemsnitlige prisstigning for perioden 2. kvartal 2009 til 1. kvartal 2014
baseret på anlægsindekset BYG 6 for betonkonstruktioner.
For at korrigere for risikoforskellene mellem OPP-løsningen og reference-
projektet er sidstnævnte tillagt et risikotillæg på 5 pct. Dette for at afspejle,
at OPP-selskabet i hele kontraktperioden påtager sig en række risici, som
staten ville skulle påtage sig i referenceprojektet. Disse risici er primært risi-
ci i forbindelse med anlæg, design og projektering, drift, finansiering, vedli-
geholdelse, forsikring samt generelle lovændringer. Disse risikoforskelle er
vanskelige at kvantificere, men det er skønnet, at de ikke udgør mindre end
5 -10 pct. af anlægsomkostningerne, og et tillæg på 5 pct. er anvendt ift. re-
ferenceprojektet.
I forhold til drifts- og vedligeholdelsesomkostninger for referenceprojektet er
der taget udgangspunkt i det vindende OPP-tilbud tillagt 7,5 pct. Dette skyl-
des en forudsætning om, at referenceprojektet ikke afspejler de optime-
ringsincitamenter, som OPP-tilbuddet indebærer i og med, at det i OPP-
løsningen er det den samme kontraktpart, som står for anlæg og drift, og
der sker derfor en sammentænkning og optimering i forhold til referencepro-
jektet.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Disse beregninger og forudsætninger kommer til udtryk i en totaløkonomisk
vurdering, der kan opsummeres i følgende skema:
DKK i tusinder
OPP
Referencepro-
jekt
97.627
74.138
171.765
159.279
Difference
Anlægssum (inkl. grund)
Drift, vedligehold forsyning og kapital-
omkostninger
Total nominelt
Nutidsværdi ekskl. skattebetalinger
71.026
153.206
224.232
147.342
26.601
79.068
52.467
11.938
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen