Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
Aktstk. 30
Offentligt
1420267_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Finansudvalget har i brev af 12. november 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 1 (til
akstykke nummer 30), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Jonas Dahl (SF).
13. november 2014
J.nr. 2014-7199
Spørgsmål nr. 1:
”Vil ministeren, på baggrund af Kammeradvokatens undersøgelse af 20. juni 2014
af afgørelser fra Arbejdsskadestyrelsen, redegøre for, hvilke konkrete initiativer le-
delsen af Arbejdsskadestyrelsen har sat i gang for at ændre de interne arbejdsgange
og styringsinstrumenter for at sikre, at kvaliteten i sagsbehandlingen øges væsent-
ligt - herunder hvad medarbejderne måles på i form af points, længden af oplæring-
sprogrammer for nyansatte, den enkelte sags behandling af stærkt skiftende medar-
bejdere, en ledelsesstruktur hvor medarbejderne let burde kunne søge råd og vej-
ledning m.v. som omtalt i Politikens kronik den 3. oktober 2013:
http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2092995/arbejdsskadestyrelsen-er-blevet-
til-en-poelsefabrik/?”
Endeligt svar:
Jeg har til brug for mit svar indhentet oplysninger fra Arbejdsskadestyrelsen. Ar-
bejdsskadestyrelsen har oplyst følgende:
”Arbejdsskadestyrelsen iværksatte som opfølgning på Kammeradvokatens under-
søgelse konkrete initiativer, der skulle rette op på de fejl, som Kammeradvokaten
havde fundet ved gennemgangen af en række konkrete sager. Styrelsen har blandt
andet forstærket kvalitetskontrollen af afgørelser om erhvervsevnetab og nedsat en
taskforce bestående af sagsbehandlere, der er specialister på området til behandling
af disse sager.
Initiativerne er uddybende beskrevet i den redegørelse, som styrelsen udarbejdede
som opfølgning på Kammeradvokatens undersøgelse. Redegørelsen er offentlig-
gjort på hjemmesiden
www.ask.dk
og oversendt til Folketingets Beskæftigelsesud-
valg den 25. juni 2014.
I
lighed med andre offentlige virksomheder med tilsvarende arbejdsopgaver måler
Arbejdsskadestyrelsen sagsbehandlernes individuelle produktivitet.
Medarbejder-
nes effektivitet skal sammenholdes med kvaliteten i arbejdet og drøftes lø-
bende mellem chef og medarbejder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Arbejdsskadestyrelsen forventer at indføre et system, hvor kvaliteten i styrelsens
arbejde måles tydeligere. Resultaterne heraf skal indgå i den løbende faglige udvik-
ling af den enkelte medarbejder.
Arbejdsskadestyrelsen gennemfører grundige introduktionsforløb for nye medar-
bejdere, herunder sagsbehandlere. Arbejdsskadestyrelsen har evalueret det senest
gennemførte introduktionsforløb i efteråret 2014 med et positivt resultat. Hertil
kommer, at nye medarbejdere får løbende supervision af erfarne medarbejdere.
Samtidig har den enkelte chef ansvaret for at give faglige råd, sparring og vejled-
ning i forhold til opgaveløsningen.
Arbejdet i Arbejdsskadestyrelsen er i dag organiseret omkring en fælles fordeling
af sager til grupper af medarbejdere. Denne form for tilrettelæggelse af sagsbe-
handlingen kan være hensigtsmæssig, idet den imødekommer de praktiske udfor-
dringer, som et meget stort antal sager giver. Fordelen er således, at man i grupper
af sagsbehandlere kan arbejde videre med de enkelte sager, når en medarbejder fx
er på ferie, på kursus eller syg. Arbejdsskadestyrelsen vil evaluere på denne måde
at tilrettelægge arbejdet på i 2015.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdsskadestyrelsens svar. Det ligger mig meget på
sinde, at tilliden til kvaliteten af Arbejdsskadestyrelsens arbejde genoprettes, og jeg
følger udviklingen nøje.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2