Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
Aktstk. 116
Offentligt
1524230_0001.png
Projektbeskrivelse til Ministeriet for Børn og Undervisning
Aarhus, 26. februar 2013
SMS
SMS
SMS
60 40 20 10
ELEVTELEFONEN.DK
FACEBOOK.COM/ELEVTELEFONEN
SMS
[email protected]
SKYPE ADRESSE
CHAT URL
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0002.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
 
Indhold  
Forord  ...............................................................................................................................................................  2
 
Baggrund  og  problemstilling  .............................................................................................................................  2
 
Formål  ...............................................................................................................................................................  3
 
Kvalitetssikring  ..................................................................................................................................................  3
 
Opstart  .........................................................................................................................................................................................  3  
Drift  ...............................................................................................................................................................................................  4  
Evaluering  ..................................................................................................................................................................................  5  
Elevrådgivnings  værdisæt,  indsatsområder  og  målgrupper  .............................................................................  6
 
Interne  værdisæt  ....................................................................................................................................................................  7  
Indsatsområder  og  målgrupper  .......................................................................................................................................  7  
Udbredelse  og  kendskab  af  Elevrådgivningen  ..................................................................................................  8
 
Udbredelse  og  kendskab:  ....................................................................................................................................................  8  
Forankring,  fremtidsaspekter  og  tidsramme  ....................................................................................................  9
 
Udformning  .......................................................................................................................................................  9
 
Telefonrådgivning  ..................................................................................................................................................................  9  
Tavshedspligt,  anonymitet  og  underretningspligt  ................................................................................................  10  
Elevrådgivning  på  flere  måder  ......................................................................................................................................  10  
Samarbejdspartnere  .......................................................................................................................................  10  
Organisering  
....................................................................................................................................................  11  
Budget  
.............................................................................................................................................................  12  
Om  Danske  Skoleelever  ..................................................................................................................................  12  
 
 
 
1  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0003.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
Forord  
Hele   Danske   Skoleelevers   (DSE)   eksistensberettigelse   ligger   i   konceptet   ”af   og   for   elever”,   og   organisationen  
består   hovedsageligt   af   frivilligt   arbejde,   hvor   det   primært   er   elever,   der   biddrager   til   DSEs   arbejde.   Endvidere  
kæmper  DSE  for  ”det  gode  skoleliv”  og  taler  til  dagligt  de  danske  skoleelevers  sag  og  rådgiver  dem  i  situationer,  
som   vedrører   skoleområdet.   I   DSE   kalder   vi   dette   ”elev   til   elev-­‐rådgivning”.   Denne   rådgivning   indgår   og   ydes   i  
organisationens  daglige  arbejde  med  de  forskellige  henvendelser  fra  elever  og  elevråd.      
Som  elevernes  talerør  mener  Danske  Skoleelever  derfor,  at  der  i  Danmark  er  behov  for  en  fokuseret  indsats  for  at  
sikre  skoleelevers  ret  til  at  få  rådgivning  ved  sager,  hvor  de  føler  behov  for  hjælp  og  vejledning,  der  handler  om  
former   for   klager   ved   blandt   andet   afgangsprøver,   mobning,   undervisning   og   den   øvrige   skolegang.   Erfaringer  
viser,   at   mange   elever   oplever   at   befinde   sig   i   en   situation   på   deres   skole,   hvor   de   har   brug   for   rådgivning   og  
vejledning,  både  fagligt  og  socialt.  Derfor  giver  et  nyt  center  for  elevrådgivning  organisationen  større  mulighed  for  
systematiseret  tilgang  til  de  mange  henvendelser  og  en  endnu  mere  kvalificeret  rådgivning.  
Baggrund  og  problemstilling  
I   Danmark   findes   der   forskellige   rådgivningscentre   for   børn   og   unge,   som   har   det   svært   eller   befinder   sig   i  
situationer,   og   hvor   de   ikke   ved,   hvem   de   kan   henvende   sig   til.   På   størstedelen   af   de   eksisterende  
rådgivningscentre  er  det  voksne  med  mange  års  erfaring  og  uddannelse,  der  modtager  henvendelser  fra  børn  og  
unge.   Denne   form   for   rådgivning   er   uvurderlig   og   en   stor   støtte   for   børn   og   unge   i   svære   situationer.   Dog  
modtager  vi  i  organisationen  ofte  henvendelser  fra  elever,  som  i  forbindelse  med  deres  skolegang  ikke  har  været  
tryg  ved  at  gå  til  en  voksen  enten  i  form  af  deres  lærer  eller  leder.  Derfor  mener  vi  ikke,  at  der  i  det  nuværende  
system  er  tilstrækkelige  steder  at  søge  hen,  når  man  er  skoleelev,  og  føler  sig  uretfærdigt  behandlet  eller  blot  har  
brug   for   vejledning.   Grundet   elevernes   lave   alder   og   den   omtalte   utryghed   ved   at   tale   med   de   ”voksne”,   er  
eleverne  en  svag  gruppe,  der  i  modsætning  til  alle  andre  parter  på  skoleområdet,  ikke  kan  fremlægge  deres  sag  
for  en  uvildig  part,  hvor  de  bliver  taget  seriøst  og  kan  modtage  støtte  til  at  løse  konflikter  og  problemer.  Elever  
skal   således   have   et   sted   at   søge   bistand   til   at   løse   større   og   mindre   problemer,   som   de   støder   på   igennem   deres  
skolegang.    
Med   DSEs   store   erfaring   på   skole-­‐elevområdet   og   elevkontakten,   som   beskrevet   tidligere,   ser   vi   et   nyt  
elevrådgivningscenter,  som  en  vigtig  faktor  når  det  gælder  elev  til  elev-­‐kontakt.  Med  dette  sagt  underkender  vi  på  
ingen  måde  de  allerede  eksisterende  tilbud,  men  vi  mener  at  rådgivningen,  vejledningen  og  hjælpen  lige  så  godt  
kan   komme   gennem   elev   til   elev-­‐kontakt,   som   gennem   elev   til   voksen-­‐kontakt.   Omdrejningspunktet   i   Danske  
Skoleelevers   Center   For   Elevrådgivning   (CFE),   er   elevtelefonen.   Her   vil   skoleeleverne   blive   mødt   af   frivillige,  
kompetente  og  ligesindede  elever  og  unge,  som  har  gennemgået  og  gennemlevet  en  stor  del  af  de  udfordringer  
og  problemer  som  eleven  selv  sidder  med.  Denne  elev  til  elev-­‐support  giver  mulighed  for  at  møde  eleven  på  et  
ligeværdigt,  men  samtidig  også  anonymt  og  trygt  niveau,  hvor  eleven  får  plads  og  forståelse  til  at  udtrykke  sine  
holdninger  og  problemer.  
2  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0004.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
Formål    
Formålet   med   Danske   Skoleelevers   Center   For   Elevrådgivningen   (CFE)   er,   at   rådgive   om   alt   der   sker,   fra   du   ind   på  
skolens  område  om  morgenen,  til  du  forlader  det  om  eftermiddagen.  CFE  arbejder  på  to  områder.  Det  primære  
område  er  ”Elevrådgivning”  via  telefon,  sms,  mails  med  videre.  Det  andet  område,  som  har  en  betydelig  mindre  
rolle  er  indsamling  og  formidling  af  relevant  viden.  Det  drejer  sig  eksempelvis  om  udgivelse  af  notater  om  givende  
forhold   ved   for   eksempel   eksamensklager.   Indsamling   af   viden   kan   ske   via   undersøgelser   blandt   henvendelser  
eller  eleverne  generelt.  Denne  viden  skal  være  med  til  at  kvalificere  CFEs  drift  og  udvide  den  generelle  viden  på  
området.  
Hos  CFE  vil  alle  elever  rundt  om  i  landet  have  mulighed  for  at  kontakte  os  anonymt  gennem  telefonopkald,  chat,  
mail,   sms   og   facebook,   og   de   vil   blive   mødt   med   forståelse   samtidigt   med   at   de   vil   få   støtte,   rådgivning   og  
vejledning,   når   det   gælder   emner   og   problemstillinger   på   skoleområdet.   Hos   CFE   vil   eleverne   blive   mødt   af   andre  
frivillige  elever  og  unge,  som  rådgiver,  vejleder  og  hjælper  eleven  i  henvendelsen.  Og  for  de  henvendelser,  som  
CFE   ikke   har   tilstrækkelige   kompetencer   til   at   rådgive   i   og   ligger   uden   for   centrets   rammer,   vil   man,   med   et   bredt  
samarbejde  med  de  allerede  eksisterende  rådgivningscentre,  kunne  tilbyde  en  akut  rådgivning  og  henvise  videre  
til   andre   rådgivningstilbud.   Dermed   bliver   DSEs   Center   For   Elevrådgivning   et  sted,  hvor  skoleelever,   som   har   stået  
i   en   problematisk   situation   og   ikke   har   kunnet   finde   det   rette   sted   for   henvendelse,   frit   og   anonymt   kan  kontakte  
andre  unge  og  opnå  forståelse  for  deres  situation  og  tale  med  ligesindede,  kompetente  og  rådgivende  unge.  Vi  vil  
senere  i  denne  beskrivelse  gå  i  dybden  med  en  nærmere  afgrænsning  af  CFEs  virkeområde.  
Kvalitetssikring  
For   at   kunne   give   den   bedste   rådgivning,   vejledning   og   hjælp   skal   de   rette   rammer   etableres   for   at   sikre   CFEs  
seriøsitet,  kvalitet  og  professionalisme.  Det  sker  ved  at  sætte  fokus  op  tre  overordnede  områder  som  er  opstart,  
drift  og  evaluering.  
Opstart  
I   CFEs   opstartsfase   er   der   et   stort   behov   for   vidensindsamling,   samarbejdsaftaler   og   uddannelsesprogrammer.  
Denne  del  skal  komme  gennem  et  samarbejde  med  og  indsamlet  viden  samt  erfaringer  fra  allerede  eksisterende  
rådgivningscentre  og  platforme.    
Vidensindsamlingen  er  afgørende  for  at  kunne  etablere  de  rette  og  rigtige  rammer  for  CFE,  hvor  vi  har  mulighed  
for  at  få  gode  råd  og  erfaringsopbygge.  Disse  rådgivningscentre  har  mange  års  erfaring  og  kan  derfor  være  gode  
sparingspartnere   gennem   hele   processen   lige   fra   opstartsfasen   og   ind   i   driften.   Udgangspunktet   vil   herefter   være  
at  omsætte  den  indsamlede  viden  til  at  kunne  rådgive  de  danske  skoleelever  på  elevniveau.  
Samarbejdsaftaler  
eller   lignende   med   de   forskellige   instanser   på   rådgivningsområdet,   er   meget   vigtige   for   DSE.  
Her   tænkes   der   både   på   de   allerede   etablerede   rådgivningscentre   samt   professionelle   fagfolk,   som   jurister,  
3  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0005.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
psykologer,  lærere,  ledere,  pædagoger  og  andre  fagfolk,  der  kan  hjælpe  inden  for  hver  deres  område,  så  vi  igen  
får  lagt  de  rette  rammer  for  CFE.  Senere  vil  disse  samarbejdsaftaler  også  kunne  hjælpe  centret  i  driften,  hvor  der  
kan  være  behov  videreudvikling  af  de  unge  rådgiveres  kompetencer.  
Uddannelse  
af   de   frivillige   rådgivere,   skal   sikre   den   allerbedste   kvalitet   i   rådgivningen,   og   det   er   derfor   afgørende  
at   vores   frivillige   rådgivere   modtager   kvalificeret   uddannelse.   En   uddannelse,   som   ruster   dem   til   at   modtage  
mange  forskellige  henvendelser  fra  andre  elever  og  unge.  Konkret  skal  vores  frivillige  rådgivere  uddannes  så  de  
erhverver   sig   en   basisuddannelse   i   rådgivning   samt   en   yderligere   uddannelse   i,   hvor   de   kan   henstille  
henvendelsen,  når  den  ligger  uden  for  den  rådgiverens  og  centres  rammer.  Endvidere  vil  vi  også  løbende  evaluere  
arbejdet  og  lave  opfølgende  uddannelse.  Dermed  bliver  de  frivillige  elevrådgivere  rustet  til  at  kunne  tage  imod  de  
mange  opkald,  give  den  rette  hjælp,  undgå  at  forværre  problemet  og  selv  blive  mærket  af  opkaldet.    
Drift  
Efter   opstartsfasen,   hvor   den   nødvendige   vidensindsamling,   samarbejdsaftalerne   og   uddannelsen   af   de   frivillige  
rådgivere  er  gennemført,  er  der  behov  for  at  sikre  at  rådgiverne  kan  påbegynde  vejledningen.  Det  skal  sikres  ved  
at   udarbejde   standardiserede   vejledningsdokumenter,   så   vores   rådgivere   kan   yde   den   rette   rådgivning.   Disse  
manualer   er   nødvendige   for   at   den   frivillige   rådgiver   føler   sig   rustet   til   at   skulle   vejlede   eleven   i   henvendelsen.   Til  
udarbejdelsen   af   manualerne   skal   der   tilknyttes   relevante   ressourcer   for   eksempel   juridisk   og   psykologisk  
vejledning,  som  dermed  understøtter  den  kvalificerede  rådgivning.    
Eksempel  på  vejledningsmanual  for  telefonopkald:    
Indledende  modtagelse:  
Her  oplyses  eleven  om  retten  til  anonymitet,  og  rådgiveren  præsenterer  sig  selv.  
Indledende  dialog:  
Opstart  på  en  afslappet  dialog,  hvor  der  spørges  ind  til  henvendelsen.  
Dialogen:  
Gennem  en  dialog  spores  der  ind  til  henvendelsens  problemstilling.  
Emnet:  
Rådgiveren  sporer  sig  ind  til  emnet,  og  om  det  eksempelvis  er  af  juridisk  og  psykologisk  karakter.  Her  kan  
rådgiveren  tage  stilling  til  om  der  er  behov  for  yderligere  hjælp.  
Kernen:  
Problemets  kerne  udfoldes.  Når  kernen  er  identificeret,  vil  rådgiveren  kunne  tage  udgangspunkt  i  
standard  vejledninger  til  givende  emner  se  eksempel  nedenfor.  
Rådgivning:  
Rådgivningen  påbegyndes,  og  der  kan  tages  stilling  til  om  der  er  behov  for  at  yderligere  hjælp.  
Afrunding:  
Samtalen  afrundes  og  her  spørges  der  til  om  rådgivningen  har  været  en  hjælp  og  desuden  oplyses  det,  at  
der  er  mulighed  for  at  ringe  tilbage.  
4  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0006.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
 
Eksempel  på  en  standardvejledning  til  et  konkret  problem  her  med  udgangspunkt  i  en  eksamensklage:  
Introduktion  til  eksamen:  
I  denne  introduktion  beskrives  forskellige  eksamener,  deres  opbygning,  afholdelse  med  mere.  
Overordnede  handlingsmulighed:  
Ud   fra   den   beskrevne   eksamen   har   rådgiverne   så   nogle   grundlæggende   muligheder   for   at   vejlede   eleven,  
og  spørge  videre  ind  til  om  man  har  overvejeret  at  få  en  anden  til  at  se  på  ens  eksamen  osv.  
Juridiske  forhold:  
Inden  for  emnet  eksamensklager  er  der  juridiske  rammer,  og  her  står  der  så  noget  om  de  muligheder  man  
som   elev   rent   faktisk   måtte   have.   Disse   vejledninger   vil   være   udarbejdet   af   en   advokat/jurist   eller   med  
udtalelser  fra  ministeriet.  
Psykologiske  forhold:  
I   disse   vejledninger   vil   der   være   beskrevet   givende   forhold,   man   skal   tænke   over   eller   gøre   ved  
problemstillinger   der   er   af   psykisk   karakter.   Konkret   vedrørende   eksamensklager,   vil   vejledningen   ikke  
være  så  omfattende,  dog  kan  der  være  tale  om  eksamensangst,  hvor  der  er  behov  for  vejledning.  Havde  
det  drejet  sig  om  mobning  ville  vejledningen  være  beskrevet  mere  omfattende.  
Eksempler  på  andre  sager  inden  for  området:  
I  de  tilfælde,  hvor  CFE  modtager  flere  henvendelser  vedrørende  klager  over  en  givende  eksamen,  ville  der  
i  vejledningen  stå  beskrevet,  hvordan  sagen  havde  været  og  hvilke  indsatser  der  blev  foretaget.  
Materiale  og  henvisninger  
I   disse   vejledninger   vil   der   angives   om   DSE   selv   har   udarbejdet   materiale   om   for   eksempel   klagesager,  
som   vi   derefter   kan   sende   til   personen,   eller   om   vi   kender   til   andre   steder,   der   kunne   være   relevant   at   se  
hen.  
Andet:  
Andet  relevant  som  ikke  lige  falder  ind  under  ovenstående  kategorier.  
Evaluering  
For   at   sikre   at   der   ydes   en   professionel,   konsekvent   og   tilfredsstillende   rådgivning,   skal   der   i   driften   foregå  
forskelligartet  evaluering.  
Ugeevaluering:  
En  gang  i  ugen  skal  der  foregå  en  evaluering  mellem  de  frivillige  rådgivere,  hvor  der  internt  tales  om  de  
mange  henvendelser.  Hvilke  henvendelser  skal  der  arbejdes  videre  med  og  i  hvilke  henvendelser  er  der  
behov   for   ekstern   rådgivning.   I   det   daglige   arbejde   vil   der   være   voksne   ansatte   tilknyttet   Center   For  
Elevrådgivning.  De  ansatte  har  det  overordnede  overblik  over  centrets  virke  og  ansvaret  for  at  koordinere  
og  vejlede  de  frivillige  rådgivere  i  deres  arbejde.  Disse  kan  ligeledes  indgå  i  den  ugentlige  evaluering.  
System  der  tracker  formål  med  opkald:  
5  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0007.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
Som  en  del  af  CFEs  virke,  oprettes  et  system  der  kan  håndtere,  registrere  og  understøtte  henvendelserne.  
Videre   skal   systemet   kunne   oprette   både   anonyme   og   elever,   som   ønsker   at   opgive   navn   samt   deres  
eventuelle  kommentarer  og  indhold.  På  den  måde  kan  vi  holde  statistik  over  henvendelserne  og  lave  en  
kvalificeret  opfølgning  over  for  eleverne  og  internt  i  CFE.    
Nyhedsbreve:  
For   at   udbrede   kendskabet   til   CFEs   arbejde,   vil   der   i   driften   blive   udarbejdet   nyhedsbreve.   Disse  
nyhedsbreve   skal   udkomme   et   par   gange   hvert   halve   skoleår   og   sendes   til   skolerne   rundt   om   i   landet.  
Indholdet   vil   bære   præg   af   de   problemstillinger,   emner   og   temaer   elevrådgivningen   har   modtaget.   Her  
udarbejdes  der  gennerelle  artikler,  som  tager  fat  på  de  mange  problemstillinger,  hvor  DSE  giver  bud  på,  
hvordan  skolen  kan  tage  fat  på  problemstillingerne  og  det  videre  arbejde.  
Kvartals/halvårlige  evaluering:  
Danske   Skoleelevers   Center   For   Elevrådgivning   skal   hvert   kvartal   eller   hvert   halve   år   fremlægge  
evalueringer   om   rådgivnings   virke   til   Børne-­‐   og   Undervisningsministeriet.   Evalueringerne   skal   indeholde  
emner  som  den  daglige  drift,  systemet,  henvendelserne,  de  frivillige  rådgivers  arbejde  osv.  På  den  måde  
kan  ministeriet  følge  Elevrådgivnings  udvikling  og  komme  med  input  og  sparring.    
Advisory  Board:  
Tilknyttet  Center  For  Elevrådgivning  oprettes  et  advisory  board,  der  bliver  en  gruppe  af  nøglepersoner  fra  
Danske   Skoleelevers   egen   ledelse,   bestyrelse   og   forskellige   instanser,   interessenter   og   fagfolk   på  
skoleområdet   og   rådgivningscentre.   Disse   mødes   mindst   en   gang   hvert   halve   år.   Advisory   boarded   har  
overordnet   to   funktioner.   For   det   første   skal   de   rådgive   i   CFEs   drift   og   biddrage   yderligere   til   udviklingen.  
For  det  andet  skal  de  tilse  at  CFE  yder  den  rette  rådgivning  samt  overholdelse  af  værdier.  
Årlig  afrapportering  og  årsberetning:  
Den  årlige  afrapportering  og  årsberetning  skal  udkomme  ved  udgangen  af  hvert  år,  og  skal  ligge  online  på  
de  platforme  Danske  Skoleelever  administrerer,  så  alle  kan  læse  om  telefonens  udvikling.  Ligeledes  skal  
årsberetningen  sendes  til  Børne-­‐  og  Undervisningsministeriet,  advisory  boarded  med  videre.  
 
Elevrådgivnings  værdisæt,  indsatsområder  og  målgrupper  
Danske  Skoleelevers  Center  For  Elevrådgivning  vil  yde  en  overordnet  indsats,  der  lyder  således:  ”Vi  rådgiver  om  
alt  der  sker,  fra  du  går  ind  på  skolens  område  om  morgenen,  til  du  forlader  det  om  eftermiddagen”.  Det  vil  sige  at  
elevrådgivningen   koncentrerer   sig   om   skoleeleven   og   henvendelser   som   omhandler   emner   inden   for  
skoleområdet.   I   det   nedenstående   gennemgås   CFEs   værdisæt,   indsatsområder   og   målgrupper   de   forskellige  
områder  CFE  vil  rådgive  i.  
6  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0008.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
Interne  værdisæt  
I  Center  For  Elevrådgivningens  opstartsfase  er  det  vigtigt  at  tegne  overordnede  værdier  for  rådgivningen.  Når  
driften  slår  ind  skal  der  udarbejdes  mere  målbare  kriterier  for  rådgivningen.  Nedenfor  ses  Danske  Skoleelevers  tre  
vigtigste  værdier  for  rådgivningen:  
For  DSE  er  det  vigtigt  at  alle  elever,  der  kontakter  CFE,  skal  rådgives  og  tages  i  hånden,  hvis  vejledningen  
ligger  uden  for  rådgivningens  rammer.  
For  DSE  er  der  vigtigt  at  alle  elever  oplever,  at  CFE  er  kvalificeret,  professionel  og  engageret.  
For  DSE  er  der  vigtigt  at  alle  organisationens  frivillige  rådgivere  oplever  at  have  den  fornødne  uddannelse  
og  kompetencer  til  at  kunne  give  den  allerbedste  rådgivning.  
Indsatsområder  og  målgrupper  
Vi   forestiller   os   et   scenarie,   hvor   Center   For   Elevrådgivningen,   betragtes   som   en   stor   skole,   der   til   dagligt   tager  
imod  dens  mange  forskellige  elever  små  som  store  (forstået  som  de  henvendelser  vi  modtager).  På  skolen  tages  
skoleeleven  imod  af  en  anden  elev  eller  ung(de  frivillige  rådgivere),  som  ønsker  at  tage  eleven  i  hånden  og  trygt  
lede   den   ned   af   den   store   gang   med   de   mange   forskellige   faglokaler.   I   hvert   lokale   vil   man   kunne   give   eleven   den  
bedste  kvalificerede  hjælp,  råd  og  vejledning.    
Faglokale  1:  
I   det   første   lokale   ligger   CFEs   største   kompetencer   og   mest   omfangsrige   viden   til   den   kvalificerede  
rådgivning.   Her   rådgiver   vi   eleven   i   klagesager   indenfor   områder   som;   afgangsprøver,   UU-­‐vejledning,  
skole-­‐   og   elevrådsarbejde,   inddragelse,   lærerrelationer,   undervisningsmiljø   og   trivsel.   Kort   og   godt   kan  
man  sige  at  vi  her  befinder  os  i  vores  eget  klasseværelse.  
Faglokale  2:  
I  lokale  to  trækker  CFE  på  en  smule  mindre  erfaring  og  kompetencer,  som  i  det  ovenstående  lokale.  Her  
vil   vi   med   psykologisk   og   faglig   viden   rådgive   eleven   inden   for   området   mobning,   digital   mobning   samt  
svære  og  problematiske  relationer  til  lærere  og  andre  elever.  
Faglokale  3:  
I   lokale   tre   rådgiver   vi   i   problemstillinger   som;   teenage-­‐   og   forældreproblemer   samt   konflikter   mellem  
venner  og  veninder.  Disse  problemstillinger  er  områder  som  CFE  selv  kender  til,  og  derfor  vil  vores  faglige  
viden  derfor  ikke  være  nær  så  stor  som  i  de  to  andre  lokaler.    
Lærerværelset:  
Nogle  gange  kan  den  frivillige  rådgiver  være  udsat  for  ikke  at  kunne  yde  skoleeleven  tilstrækkeligt  hjælp  
og  rådgivning,  og  lige  som  eleven  ville  gøre  på  skolen,  vil  den  frivillige  rådgiver  blive  nødt  til  at  gå  hen  på  
lærerværelset   for   at   bede   om   ekstra   hjælp   til   vejledning.   Det   er   her,   vi   henstiller   eleven   til   bedre  
uddannede  eksperter,  som  igen  tager  eleven  i  hånden  og  fører  dem  til  et  femte  lokale,  hvor  de  igen  får  
den  allerbedste  rådgivning.  Det  kan  eksempelvis  være  problemstillinger  som  vold  i  hjemmet,  misbrug  og  
andre  tunge  sociale  problemstillinger.  
7  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0009.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
Den  lange  gang  på  skolen  er  den  røde  tråd  for  hele  CFE  og  er  rammen  for  hele  projektet,  som  vi  fører  eleven  trygt  
ned   ad.   Nogle   gange   vil   vi   ikke   kunne   finde   lokaler   nok   til   at   byde   eleven   velkommen,   og   det   er   heller   ikke   sikkert  
eleven  henvender  sig  til  os  med  problemer  omkring  skolen,  men  har  behov  for  råd,  der  ligger  uden  for  vores  viden  
og  erfaringer.  Her  bliver  vi  nødt  til  at  sige  til   eleven   at   vi   ikke   er   eksperter,   men  vi   enten   som   teenagere   eller   ungt  
menneske  kan  trække  på  oplevelser  fra  vores  eget  liv  og  dermed  yde  støtte  og  personlig  hjælp.  
Det   er   vigtigt   at   understrege   at   den   frivillige   rådgiver   i   hvert   lokale   og   område   har   fået   den   nødvendige  
uddannelse   for   at   kunne   tage   imod   de   mange   forskellige   elever   og   henvendelser.   Er   der   behov   for   yderligere  
hjælp  vil  rådgiveren  ligesom  eleven  spørge  en  lærer  eller  fagperson,  som  er  tilknyttet  centret  om  yderligere  råd,  
vejledning  og  hjælp.    
Som   det   nævnes   i   det   ovenstående   er   den   overordnede   målgruppe   altså   skoleelever   og   elevorganer,   som   for  
eksempel  elevråd,  sikkerhedsudvalg.  Altså  elever,  som  modtager  undervisning  på  folkeskoler,  10.  klassecentre,  fri-­‐  
og  privatskoler,  specialskoler,  efterskoler  og  ungdomsskoler.  
Udbredelse  og  kendskab  af  Elevrådgivningen  
Udbredelse  og  kendskab:  
I   første   omgang   er   der   behov   for   at   udbrede   kendskabet   til   det   nye   Center   For   Elevrådgivning.   Derfor   vil   DSE  
indlede   en   oplysningskampagne,   som   skal   gøre   de   danske   skoleelever   samt   interessenter   på   skoleområdet  
opmærksomme  på,  at  eleverne  nu  har  et  sted  for  henvendelse,  når  de  oplever  at  skulle  bruge  en  udenforstående  
elev  eller  ung  til  at  rådgive  i  særlige  problemstillinger.  Oplysningskampagnen  indebærer  et  væld  af  indsatser,  som  
blandt  andet  kan  ske  gennem:  
 
Udsending  af  materiale:  
I   forbindelse   med   udbredelsen   og   oplysningen   om   det   nye   Center   For   Elevrådgivning   skal   der   udvikles  
trykt  materiale  i  form  af  plakater,  flyers  og  andet  merchandise.  
Facebookkampagne:  
Da   der   på   facebook   findes   den   overordnede   målgruppe   for   CFE   skal   der   oprettes   en   facebookside   med  
tilhørende  facebookkampagne,  som  introducerer  centret  online.  
Spot  og  reklamer:  
Lokale   og   landsdækkende   radiospots   og   reklamer,   skal   også   informere   målgruppen   om   CFE.   Ligeledes  
ønskes  der  at  udarbejde  reklameindslag  til  Commute  Media,  som  blandt  andet  ses  i  tog  og  busser.  
Plastikvisitkort:  
For   at   gøre   den   enkelte   elev   opmærksom   på   CFEs   eksistens,   vil   der   blive   sendt   visitkort   med   centrets  
kontaktoplysninger  rundt  til  alle  skoler  i  landet.  Visitkortene  vil  være  af  plastik,  og  minder  om  kreditkort.  
8  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0010.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
Dem   kan   eleverne   have   i   pungen,   så   kontaktoplysningerne   altid   er   lige   ved   hånden,   hvis   de   skulle   stå   i   en  
situation  og  problemstilling  de  gerne  vil  snakke  med  tale  med  CFE  om.    
Skolebesøg:  
DSE  har  stor  erfaring  med  at  besøge  skoler  for  at  udbrede  vores  idéer  og  budskaber.  Derfor  vil  vi  tage  på  
skolebesøg  forskellige  steder  i  landet,  hvor  vi  for  elever,  lærere  og  ledere  præsenterer  det  nye  Center  For  
Elevrådgivning.    
Kommunebesøg:  
Det  er  ligeledes  ønsket  at  etablere  samarbejde  med  indsatskommuner  og  forvaltninger,  for  på  den  måde  
at  opnå  kendskab,  legitimering  og  støtte  til  elevrådgivningens  virke.  
Skoleledermøder:  
På   de   kommunale   skoleledermøder,   kan   der   være   mulighed   for   at   udbrede   kendskabet   om  
Elevrådgivningen,  da  det  her  går  gennem  skolelederen  og  dermed  når  skolen.  
Konferencer:  
I   forbindelse   med   vores   nye   samarbejdspartnere   inden   for   rådgivningscentrene   ønsker   vi   at   afholde   en  
konferencedag,   hvor   vi   sammen   med   de   andre   rådgivningstilbud   i   landet,   sætter   fokus   på   relevante  
emner  og  problemstillinger  hos  elever  og  unge.    
Forankring,  fremtidsaspekter  og  tidsramme  
Med   dette   initiativ   vil   DSE   påbegynde   et   nyt   rådgivningscenter,   som   med   tiden   bliver   et   ud   af   de   mange  
forskellige   etablerede   rådgivningscentre.   Dette   kræver   at   organisationen   kan   indsamle   støtte   til   at   beholde,  
bevare  og  fremtidssikre  rådgivningen.  Derfor  forestiller  vi  os,  at  CFE  frem  over  vil  kunne  støttes  på  flere  måder:  
Støtte  fra  Børne-­‐  og  Undervisningsministeriet  
En  kontinuerlig  støtte  gennem  finansloven  
Støtte  fra  fonde  
Skolebetaling  
Kommunebetaling  
En  kombination  af  ovenstående  
Udformning  
Telefonrådgivning  
Når   en   elev   henvender   sig   til   CFE   vil   de   blive   modtaget   af   kompetente   og   engagerede   unge   mennesker   og   elever,  
som  enten  selv  går  i  skole  eller  lige  har  taget  deres  afgangsprøve.  De  har  derfor  både  erfaringer  med  den  daglige  
skoledag   og   de   områder,   som   tidligere   blev   skitseret.   Derfor   vil   rådgiverne   både   besidde   en   basisuddannelse  
9  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0011.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
inden   for   rådgivning   og   have   erfaring   og   kendskab   til   særlige   områder   som   mobning,   elevrådsarbejde,  
skolebestyrelsesarbejde,  skolepolitik  med  mere.  
Tavshedspligt,  anonymitet  og  underretningspligt  
Det   er   utroligt   vigtigt   at   de   elever,   som   ringer   ind   føler   sig   trygge,   når   det   gælder   opringningen   og   i   rådgivningen.  
Derfor   har   alle   vores   telefonrådgivere   tavshedspligt,   hvilket   betyder   at   det   eleven   har   fortalt,   ikke   kommer   videre  
udenfor  rådgivningen.  Dog  kan  vores  rådgivere  internt  tale  med  hinanden  om  et  opkald,  hvis  de  føler  et  behov.  
Eleven,   der   ringer   ind   til   vores   frivillige   rådgivere   er,   som   udgangspunkt   altid   anonym.   Vi   behøver   ikke  
personoplysninger   for   at   kunne   yde   rådgivning.   Derfor   kan   eleven   ringe   ind   uden   at   fortælle   sit   navn,   hvor  
vedkommende  bor,  går   i  skole  osv.  Elevens  alder  og  geografiske  placering  kan  mange  gange  være  en  fordel  for  
den  frivillige  rådgiver  at  vide,  men  det  er  ikke  et  krav.  Derfor  skal  eleven  ikke  være  bange  for,  at  det  der  tales  med  
den  frivillige  rådgiver  om  bliver  fortalt  videre  til  en  tredje  part  uden  for  CFE.  
Som   en   del   af   CFEs   virke,   skal   det   afklares,   hvordan   vi   skal   forholde   os   til   eventuelt   underretningspligt,   samt  
anden  relevant  lovgivning.  
Elevrådgivning  på  flere  måder  
Med  udgangspunkt  i  den  overstående  indsats:  ”Vi  rådgiver  om  alt  der  sker,  fra  du  går  ind  på  skolens  område  om  
morgenen,  til  du  forlader  den  om  eftermiddagen”,  skal  der  udvikles  forskellige   platforme,  der  henvender  sig  til  de  
mange  forskellige  elever  og  deres  ønsker  om  kontakt.  Derfor  vil  centret  med  tiden  kunne  yde  rådgivning  over  og  
på  telefon,  mail,  chat,  facebook  og  sms.  I  første  omgang  lægges  hovedvægten  dog  på  telefonopkald  og  mails.  
De   mange   oplysninger,   retningslinjer   og   kontaktmuligheder   vil   være   at   finde   på   CFEs   nye   hjemmeside  
www.elevtelefonen.dk.  
Her   vil   man   kunne   finde   nyheder   fra   rådgivningen,   eksempler   på   henvendelser   og  
problemstillinger,  kontaktoplysninger  for  CFE,  andre  akutte  rådgivningscentre  samt  åbningstider.  
Samarbejdspartnere  
DSE   ønsker   som   tidligere   nævnt   at   etablere   samarbejdsaftaler   med   både   interessenter   på   skoleområdet,  
rådgivningscentre  og  professionelle  fagfolk,  der  kan  uddanne  og  vejlede  under  hele  processen.    
Danmarks  Lærerforening  (DLF):    
Da   en   stor   del   af   informationerne   til   elever   går   gennem   lærere   er   det   vigtigt   for   DSE,   at   vi   med   et  
elevrådgivningscenter  inddrager  lærerne  i  en  dialog  om  rådgivnings  virke  og  rådgivningens  områder.  Det  
gør,  at  DLF  kan  stå  for  en  videre  positiv  formidling  om  CFE  til  deres  mange  lærere  og  dermed  elever.    
Skolelederforeningen:  
Skolelederne  er  endnu  et  vigtigt  led  i  formidlingen  om  CFEs  rammer.  Da  de  repræsenterer  skolelederen,  
som  står  for  skolens  daglige  ledelse,  kan  de  være  med  til  at  skabe  legitimitet  og  anerkendelse.  
10  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0012.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
Skole  og  Forældre:  
For  DSE  er  det  vigtigt  at  elevernes  forældre  er  oplyst  om  CFE  og  kender  til  rådgivningens  omfang.  Her  er  
Skole   og   Forældre   en   god   sparingspartner   da   de   med   deres   fokus   på   skolebestyrelsen   og  
forældrerepræsentationen   kan   medvirke   til   forældreopbakningen.   Herunder   også   deres   arbejde   med  
Forældrerådgivningen.  
Kommunernes  Landsforening  (KL)  og  lokale  kommuneafdelinger:  
Da   det   er   ønsket   at   lave   indsatser   i   enkelte   kommuner   rundt   om   i   landet   ønsker   DSE   at   indgå   i   et  
samarbejde   med   Kommunernes   Landsforening,   da   de   kan   være   med   til   at   etablere   en   indgang   for  
præsentation  af  CFE.  
Dansk  Psykolog  Forening:  
I   forbindelse   med   uddannelsen   af   vores   rådgivere,   og   i   det   videre   drift   ønsker   DSE   at   etablere   et  
samarbejde  med  Dansk  Psykolog  Forening,  da  vi  hermed  opbygger  sparring  og  viden  om,  hvordan  vi  bedst  
uddanner  vores  frivillige  rådgivere  og  rådgiver  eleverne.  
Ombudsmandens  Børnekontor  –  Folketingets  Ombudsmand:    
Børnekontoret   er   både   for   børn   og   voksne,   hvor   du   som   barn   kan   du   klage   over   noget,   du   selv   har  
oplevet,   og   voksne   kan   klage   på   vegne   af   et   barn.   Derfor   vil   Børnekontoret   være   en   oplagt  
sparringspartner,  når  der  er  tale  om  klager  omhandlende  de  offentlige  myndigheder.  
DCUM:  
Dansk   Center   for   Undervisningsmiljøs   arbejde   ligger   i   at   medvirke   til   at   sikre   og   udvikle   et   godt  
undervisningsmiljø  på  uddannelsessteder.  Dette  gør  dem  til  en  god  sparringspartner  når  vi  i  henvendelser  
omkring  skolemiljø  og  trivsel  har  brug  for  ekstern  viden  og  sparring  inden  for  disse  områder.  
Rådgivningsorganisationer:  
I  vores  opstartsfase  ønsker  vi  at  etablere  et  samarbejde  med  de  allerede  eksisterende  rådgivningscentre.  
Det  skal  sikre  at  vi  får  den  nødvendige  vidensindsamling  og  sparring  i  det  videre  arbejde  med  CFE.  Der  er  
her   tale   om   blandt   andet   Børns   Vilkår   herunder   BørneTelefonen   og   andre   linjer,   som   Unge   på   Linjen,  
Girltalk,  Etnisk  Ung,  Forældre  Rådgivningen  med  mere.  
Overordnet  set  skal  de  ovenstående  organisationer  og  rådgivningscentre  hjælpe  i  CFEs  opstart  og  daglige  virke,  og  
desuden   medvirke   til   vidensindsamling,   legitimitet   og   engagement   om   CFEs   virke   og   kendskabsgrad.   Endvidere  
skal   samarbejdet   sikre   at   CFE   hele   tiden   har   mulighed   for   at   sparre   og   få   råd   i   problemstillinger   der   vedrøre   hvert  
af  de  ovenstående  områder.    
Organisering  
DSE   vil   stå   for   den   daglige   projektledelse,   koordinering   af   frivillige,   gennemførelse,   administration   og  
økonomistyring.    
11  
 
Aktstk. 116 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende projektbeskrivelsen for Center For Elevrådgivning, til undervisningsministeren
1524230_0013.png
Center  for  Elevrådgivning  
Rådgivning  fra  elev  til  elev  
Budget  
Projektet  kræver  en  styrkelse  af  Danske  Skoleelevers  sekretariat  og  sekretariatsfrivillige  samt  midler  til  at  kunne  
gennemføre   en   kvalitetssikring   af   rådgivningscentret   herunder   vidensindsamling,   samarbejdsaftaler   med   andre  
rådgivningscentre  og  uddannelsen  af  rådgivere  af  professionelle  fagfolk.  Sekretariatet  skal  sikre  etableringen  og  
den   centrale   koordinering   af   initiativerne   samt   stå   for   kendskabet   til   CFE   i   form   af   skolebesøg,   konferencer,  
annoncering  på  diverse  online  platforme  samt  trykt  materiale.  
 
Vedlagt  er  et  budget  over  projektets  forløb.  
Om  Danske  Skoleelever  
Danske   Skoleelever   (DSE)   er   en   organisation   for   og   af   elever.   Organisationen   har   primært   fokus   på  
elevrådsarbejde   og   uddannelsespolitik   med   målet   om   at   sikre   alle   elever   det   gode   skoleliv.   DSE   havde   ved  
udgangen  af  2011  827  medlemsskoler.  DSE  afholder  masser  af  aktiviteter  for  primært  børn  og  unge,  samtidig  med  
at  organisationen  også  udbyder  kurser  for  lærere  og  ledere.  
 
DSE   er   en   partipolitisk   uafhængig   interesseorganisation   for   grundskoleelever   i   Danmark.   DSE   har   i   de   senere   år  
lanceret   de   politiske   udspil   ”Giv   os   lov”,   ”Minimumsrettigheder   for   Skoleelever”   og   ”Prøverne   på   Prøve”,   ligesom  
kampagnerne  ”Skriv  til  Bertel”,  ”Drop  MEGAKLASSERNE”,  ”16  Års  Valgret”,  ”Frugt  i  Skolen”,  ”Projekt  Elevråd”  og  
”Speak  Up!”  er  initiativer  som  DSE  har  startet  eller  bidraget  til.  
 
Den  daglige  administration  varetages  af  et  professionelt  sekretariat  i  Aarhus  og  København,  men  organisationen  
ledes  af  en  på  generalforsamlingen  valgt  formand  og  bestyrelse  bestående  af  20  skoleelever.  
 
Se  mere  på  www.skoleelever.dk  
 
 
 
12