Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
Aktstk. 9
Offentligt
1410711_0001.png
MINISTEREN
Folketingets Finansudvalg
Folketinget
Dato
J. nr.
21. oktober 2014
2014-3476
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 8. oktober 2014 stillet mig følgende § 28 spørgs-
mål 1 til aktstykke 9, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Frank Aaen (EL).
§ 28 spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren oplyse, hvad troljer til BaneDanmark vil koste, og om Ba-
neDanmark har indhentet tilbud på nye troljer?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:
”I aktstykke 9 vedr. renovering af Banedanmarks troljer anmodes om, at Ba-
nedanmark kan indgå en kontrakt om renovering af op til 36 troljer til en sam-
let udgift på op til 237,1 mio. kr. inkl. udgifter til myndighedsbehandling og
finansieringsomkostninger, der følger af statens ordning for selvstændig likvi-
ditet.
I forbindelse med udarbejdelsen af Banedanmarks materielstrategi for 2014-
2023 gennemførte Banedanmark en analyse af mulighederne for fornyelse af
troljeparken og indhentede i den forbindelse prisindikationer fra leverandører
på nye troljer.
For nogenlunde sammenlignelige troljer lå prisniveauet på samlet 444,7 mio.
kr. for 36 nye troljer inkl. de finansieringsomkostninger, der følger af statens
ordning for selvstændig likviditet. Salg af de nuværende troljer vurderes at
kunne indbringe ca. 0,5 mio. kr. pr. trolje, hvilket vil kunne modregnes købs-
prisen.
De renoverede troljer vil have mange af de funktioner, som en ny trolje har.
Ved renovering af troljerne er der mulighed for at implementere tekniske for-
bedringer samt at indrette troljerne anderledes, så de til fulde opfylder nye
standarder og krav indenfor arbejdsmiljø.
Troljerne vil blive leveret med nye motorer, som lever op til de nye standarder
svarende til ”Stage IV”
den højeste klasse indenfor industrimotorer. De nye
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1410711_0002.png
motorer vil være mere brændstofeffektive end i dag og vil med et mindre
brændstofforbrug bidrage til et bedre miljø”.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke