Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
Aktstk. 31
Offentligt
1432228_0001.png
Finansudvalget 2014-15
Aktstk. 31, endeligt svar på § 29
spørgsmål 5
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Finansudvalget har den 4. december 2014 stillet mig spørgsmål nr. 5 til
akstykke 31, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål § 29 nr. 5:
Vil ministeren oplyse, på hvilket grundlag den overførte risiko -værdien til
OPP-projektet ansættes til 5 pct.?
Svar:
Risikotillægget på referenceprojektets anlægssum afspejler forskelle i risici
mellem referenceprojektet og OPP-løsningen.
I OPP-løsningen bærer OPP-leverandøren risikoen forbundet med at opføre,
eje og forestå bygningsdriften, herunder særligt omkostningsoverskridelser i
anlægs- og driftsfasen, forsinkelser i opførelse af anlæg samt mangler i design
og anlæg, der medfører, at de funktionsbaserede krav ikke kan opfyldes. I
referenceprojektet, der er forudsat opført som en totalentreprise, bærer staten
disse bygherrerisici.
Der er tale om risici, der er vanskelige at kvantificere, men det er vurderet, at
de ikke udgør mindre end 5 pct.
Udover Bygningsstyrelsens egne erfaringer er baggrunden for risikotillæggets
størrelse en række danske og udenlandske studier, der viser budgetoverskri-
delser på typisk 10 – 20 pct. i forbindelse med projekter opført i mere traditio-
nelle entrepriseformer:
The Allen Report (2007) fra Australien viser en gennemsnitlig budge t-
overskridelse på offentlige projekter på 15,0 pct. Til sammenligning
overskrider OPP-leverandører deres estimater med 1,2 pct. i gennem-
snit.
Et andet studie fra Australien af Colin Duffield (2008) vise r budget-
overskridelser på 18,0 pct. for traditionelle projekter og 4,3 pct. for
OPP-projekter.
Et forstudie vedrørende budgetoverskridelser på byggeprojekter af
Byggeriets Evaluerings Center (2006) konstaterede budgetoverskridel-
ser fra 10,0 pct. til 120,5 pct. for de ni danske projekter, som var inde-
holdt i forstudiet.
Ministeren
9. december 2014
J nr. 2014-2954
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere har Bygningsstyrelsens finansielle rådgiver i forbindelse med uda r-
bejdelse af den totaløkonomiske vurdering drøftet praksis herfor med sine
internationale kontorer, som har oplyst, at der i forbindelse med totaløkonom i-
ske vurderinger typisk arbejdes med enten risikotillæg i størrelsesordenen 8 –
20 pct. eller med en højere tilbagediskonteringsrente, der søger at afspejle
projektets risici.
At der ved Retten i Svendborg alene anvendes et risikotillæg på 5 pct. skyldes,
at der er tale om et projekt af en mindre størrelse, og at der samtidigt er tale
om en type byggeri, som Bygningsstyrelsen har opnået en del erfaringer med
grundet de mange nybyggerier som følge af retskredsreformen. Styrelsen har
således sammen med de tilknyttede rådgivere vurderet, at et risikotillæg på 5
pct. var rimeligt at anvende.
Såfremt risikotillægget øges til 10 pct., bliver nutidsværdien af OPP-løsningen
DKK 16,8 mio. lavere end referenceprojektet, mens et risikotillæg på 2,5 pct.
resulterer i en nutidsværdi for OPP-projektet, der ligger DKK 9,5 mio. lavere
end referenceprojektet.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2