Møde i Uddannelses- og Forskningsudvalget

Mødedato: 17-12-2013
Mødetidspunkt: 5 min. efter afstem., dog tidligst kl. 16.00
Sted: 2-133
3. UDGAVENyt mødetidspunkt, pkt. + bilagshenvisninger. Bemærk også mødeværelse!

1. Åbent samråd med uddannelsesministeren om fremdriftsreformen, jf. FIV alm. del - samrådsspørgsmål D-L (stillet af Rosa Lund, EL). Se tillige FIV alm. del - bilag 59 og svar på spm. 51.


2. Godkendelse af tidsplan for L 98 (Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU)), jf. L 98 - bilag 2.


3. Kommende arrangementer m.v., jf. FIV alm. del - bilag 65 (internt).

a) Træffe endelig beslutning om studietur til Brasilien august 2014. Foreløbigt program er omdelt på FIV alm. del - bilag 149 (2012-13).

b) Drøftelse af FIV-høring om kvalitet i uddannelserne i uge 11 ff., 2014 (forslag fra V, DF, EL, LA og KF i forlængelse af F(2)-debatten 13. december 2013).

c) High Level-seminar for FIV den 21. januar 2014 arrangeret af Aarhus Universitet, jf. FIV alm. del - bilag 49.


4. Eventuelt.


    1. Åbent samråd med uddannelsesministeren om fremdriftsreformen, jf. FIV alm. del - samrådsspørgsmål D-L (stillet af Rosa Lund, EL). Se tillige FIV alm. del - bilag 59 og svar på spm. 51.

    Bilag:

    Samrådsspm. om, hvordan ministeren og forligskredsen har forholdt sig til de universitetsstuderendes protester og universiteternes tilbagemeldinger, og hvordan disse har påvirket arbejdet med fremdriftsreformen, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
    Samrådsspm. om, hvorfor det er bedre for de studerende, at fremdriftsreformen bliver udskudt et år, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
    Samrådsspm. om, hvordan udviklingen på de videregående uddannelser kan forsvares i forhold til, at specialisering begrænses, praktikpladser kan være svære at få m.v., til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelse
    Samrådsspm., om de studerende skal bruge mindre tid på deres studiejob, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelse
    Samrådsspm. om, hvorvidt det er regeringens ansvar, at uddannelserne strammer reglerne for de studerendes studieadfærd og tvinger dem hurtigere igennem uddannelserne, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelse
    Samrådsspm. om, hvor mange ECTS-point det er forsvarligt, at en studerende læser pr. semester, uden at det går ud over kvaliteten af den studerendes uddannelse, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelse
    Samrådsspm. om, hvilke dele af de studerendes uddannelser der skal skæres ned på, hvis universiteterne sætter antallet af ECTS-point pr. semester op inden for samme fuldtidsramme, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelse
    Samrådsspm. om, hvor meget hurtigere de universitetsstuderende skal blive over de næste år, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelse
    Samrådsspm. om, hvorvidt det er vigtigst for ministeren, at de studerende kommer hurtigere igennem deres uddannelser, eller at de bliver dygtigere, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelse
    Henvendelse af 5/12-13 fra Danske Studerendes Fællesråd (DSF) vedr. foretræde om fremdriftsreformen
    FIV alm. del - svar på spm. 51 om kommentar til henvendelse af 5/12-13 fra Danske Studerendes Fællesråd (DSF) vedr. foretræde om fremdriftsreformen, fra ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
    2. Godkendelse af tidsplan for L 98 (Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU)), jf. L 98 - bilag 2.
    3. Kommende arrangementer m.v., jf. FIV alm. del - bilag 65 (internt).
    a) Træffe endelig beslutning om studietur til Brasilien august 2014. Foreløbigt program er omdelt på FIV alm. del - bilag 149 (2012-13).
    b) Drøftelse af FIV-høring om kvalitet i uddannelserne i uge 11 ff., 2014 (forslag fra V, DF, EL, LA og KF i forlængelse af F(2)-debatten 13. december 2013).
    c) High Level-seminar for FIV den 21. januar 2014 arrangeret af Aarhus Universitet, jf. FIV alm. del - bilag 49.
    4. Eventuelt.