Tak.
Jeg har jo måttet svare på det her spørgsmål fra Venstre ganske mange gange, så det undrer mig, at fru Anni Matthiesen ikke har hæftet sig ved de svar, jeg har givet før.
Men svaret har i virkeligheden ikke ændret sig nævneværdigt.
Jeg kan oplyse fru Anni Matthiesen om, at den tidligere borgerlige regering brugte seks forskellige definitioner af landdistrikter.
Det kan defineres på mange forskellige måder og bliver defineret på forskellige måder afhængigt af den konkrete kontekst.
Det er også tilfældet i dag, og det har været tilfældet under tidligere regeringer, især den borgerlige regering, der jo opfandt – stort set – seks forskellige definitioner.
Jeg har listen med, og jeg læser dem gerne op for fru Anni Matthiesen.
Regeringen har med andre ord ikke én definition af landdistrikter, som kan gøres gældende i alle sammenhænge.
Det tror jeg heller ikke ville være hensigtsmæssigt.
Men i forbindelse med den regional- og landdistriktspolitiske redegørelse i 2013, som fru Anni Matthiesen også var med til at debattere her i Folketingssalen, præsenterede vi en ny basisdefinition og en afgrænsning af landets landdistrikts- og byområder baseret på sognegrænser.
Definitionen bygger på to indikatorer:
1) byer med mindst 3.000 indbyggere og 2) afstand til større byer.
Heri ligger for mig at se den grundlæggende kerne i landdistriktsbegrebet, nemlig den, at hvis et område er tyndtbefolket og ligger langt væk fra de større bycentres virksomheder, uddannelsestilbud osv., så er det et landdistrikt.
I forbindelse med landdistriktsredegørelsen 2013 har den nye definition givet mulighed for en langt mere præcis afgrænsning af forskellige områdetyper og en langt mere præcis beskrivelse af situationen i bl.a.
landdistriktsområder.
Den nye definition har vi allerede brugt og fundet anvendelse for i mange forskellige sammenhænge.
Det er f.eks.
tilfældet med udpegning af områder, der i forbindelse med strukturprogrammet i 2014-2020 vil være omfattet af den såkaldte yderområdeforpligtelse.