Retsudvalget 2013-14
S 878
Offentligt
1330369_0001.png
1330369_0002.png
1330369_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetLovsekretariatetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
4. februar 2014StrafferetskontoretRasmus Nexø Jensen2014-0033-05151051255
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 878, som medlem af Folke-tinget Karsten Lauritzen (V) har stillet til justitsministeren den 28. januar2014.
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. S 878 fra medlem af Folketinget Karsten Lauritzen (V):

”Hvad er ministerens holdning til, at en ung på 14 år – som be-skrevet i BT's artikel »14-årig på drabs mission« fra den 28.januar 2014 – er direkte medvirkende til udbruddet af bande-opgøret i Køge og ikke kan retsforfølges, fordi regeringen harhævet den kriminelle lavalder?”

Svar:

1.

I spørgsmålet og i den omtalte artikel fra den 28. januar 2014 omtales en14-årigs rolle i en konkret sag fra rocker- og bandemiljøet i Køge, hvor derefter det oplyste er rejst tiltale mod to personer for forsøg på manddrab.Justitsministeriet finder af principielle grunde ikke at burde udtale sig omden konkrete sag.

2.

Justitsministeriet kan mere generelt bemærke, at regeringen kort tid eftersin tiltrædelse fremsatte et lovforslag om (bl.a.) forhøjelse af den kriminel-le lavalder fra 14 år til 15 år. Baggrunden var, at den kriminelle lavalderpr. 1. juli 2010 – på trods af anbefalingen fra et flertal i Ungdomskommis-sionen – blev nedsat til 14 år fra 15 år.Det var dengang og er fortsat regeringens grundlæggende synspunkt, at enperson kun bør kunne pålægges strafansvar fra den alder, hvor vedkom-mende i almindelighed kan antages at have opnået den fornødne modenhedtil, at det er forsvarligt at anvende strafferetlige sanktioner. Den nedsættel-se af den kriminelle lavalder, som blev gennemført i 2010, skete uden til-strækkelig saglig fundering, idet der ikke er holdepunkter for at antage, atkriminalitet kan forebygges og bekæmpes effektivt ved at behandle børnsom kriminelle voksne.Regeringen finder altså ikke, at indsatsen over for de helt unge lovover-trædere (under 15 år) bør ”retliggøres” ved at lade domstolene frem for desociale myndigheder tage hånd om et barns eventuelle problemer.

3.

Den omstændighed, at der ikke kan anvendes strafferetlige sanktionerover for en helt ung lovovertræder, betyder ikke, at samfundet står udenreaktionsmuligheder over for den pågældende. Den sociale lovgivning in-deholder en række reaktionsmuligheder over for børn og unge, herunderbørn og unge som har begået kriminalitet. Der henvises i den forbindelsetil Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål S 1151 den 26. februar 2013.2
For oplysninger om den sociale lovgivning henvises til Ministeriet forBørn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold.

4.

Justitsministeriet kan herudover oplyse, at regeringen har stor fokus påindsatsen mod både ungdomskriminalitet og rocker- og bandekriminalitet.I forhold til indsatsen mod ungdomskriminalitet kan Justitsministeriet bl.a.henvise til initiativet ”Ny indsats mod asocial adfærd – Ansvar og Konse-kvens”, som er en del af Aftale om satspuljen på det social-, børne- og in-tegrationspolitiske område 2014-2017. Initiativet skal understøtte en styr-ket indsats over for unge med asocial eller kriminel adfærd.For så vidt angår indsatsen over for rocker- og bandekriminalitet har rege-ringen den 15. januar 2014 fremsat et lovforslag, der skal styrke rammernefor forebyggelse og bekæmpelse af rocker- og bandekriminalitet gennembedre redskaber for de involverede myndigheder i både den forebyggendeog retshåndhævende fase.Justitsministeriet kan i den forbindelse bl.a. pege på, at regeringen for atreducere tilgangen til rocker- og bandemiljøet vil styrke indsatsen medgennemførelse af og opfølgning på bekymringssamtaler med unge, som eri risiko for at blive rekrutteret til rocker- og bandegrupper. Der vil i denforbindelse blive gennemført uddannelse af særlige ressourcepersoner i po-litikredsene med henblik på at sikre effektiv udvælgelse af de unge fokus-personer samt sikre den bedst mulige gennemførelse og opfølgning påsamtalerne, således at bekymringssamtalerne bliver en del af en samletindsats over for kriminalitetstruede unge.Justitsministeriet kan også pege på, at der vil blive oprettet en task forceunder Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold,som bl.a. skal sikre, at kommuner med alvorlige bandeproblemer sammenmed politiet får kortlagt, hvilke børn og unge, der er i særlig risiko for atblive rekrutteret til rocker- og bandegrupper.
3