Europaudvalget 2013-14
S 742
Offentligt
1322028_0001.png
MINISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. nr.
14. januar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Folketingsmedlem Henning Hyllested (EL) har den 9. januar 2014 stillet mig
følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S742:
Hvad er regeringens holdning til det punkt på dagsordenen for mødet i Joint
Committee den 8. januar 2014, hvor repræsentanter fra
transportmyndighederne i EU og USA bl.a. skal drøfte Norwegians ansøgning
via et irsk driftsselskab om at flyve mellem lufthavne i Europa og USA med
personale fra lande uden for EU/EØS?
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst mig om, at der i medfør af luftfartsaftalen mellem EU
og USA, er nedsat et fælles udvalg, det såkaldte ”Joint Committee”, hvor der
deltager repræsentanter fra Kommissionen og myndigheder i EU/EØS-
medlemsstaterne samt USA. I udvalget, der skal holde møde mindst en gang
om året, drøftes spørgsmål i relation til aftalens anvendelse.
Trafikstyrelsen har oplyst, at det seneste møde fandt sted den 8. januar 2014 i
Washington D.C. Blandt dagsordenspunkterne var spørgsmål om markeds- og
konkurrenceudviklingen, herunder efter amerikansk ønske en drøftelse om
selskabet Norwegian, som har ansøgt de amerikanske luftfartsmyndigheder om
udstedelse af et ”Foreign Air Carrier Permit”. Dette er en tilladelse som
udenlandske luftfartsselskaber, skal være i besiddelse af for at etablere flyvning
til og fra USA.
Luftfartsselskabet ”Norwegian” er i stærk vækst og er genstand for stor
interesse i branchen og stor omtale i medierne. Fra nogle sider beskyldes
selskabet – og visse andre selskaber med utraditionelle forretningsmetoder –
for ”social dumping”, bl.a. fordi selskabet har planer om at ansætte
besætningsmedlemmer fra ”Østen”.
Trafikstyrelsen vurderer, at dette er baggrunden for, at USA har ønsket at få
sagen drøftet på møderne i Joint Committee.
Det kan i øvrigt oplyses, at Norwegian Air International, der er et datterselskab
af Norwegian i Norge, har ansøgt de irske luftfartsmyndigheder om en EU-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1322028_0002.png
licens og en driftstilladelse til at drive luftfartsvirksomhed i Irland. Disse
ansøgninger er under behandling i Irland.
Hvis de imødekommes, vil selskabet være at betragte som et irsk
luftfartsselskab, og det vil være undergivet irsk lov og de irske
luftfartsmyndigheders tilsyn. Det vil også skulle opfylde alle relevante EU-
bestemmelser.
Trafikstyrelsen har oplyst, at USA på ovennævnte møde tilkendegav, at man
ikke kan tage stilling til ansøgningen om en ” Foreign Air Carrier Permit”, før
selskabet har fået udstedt driftstilladelse og EU-licens i Irland.
Herudover orienterede Kommissionen om, hvad den har fået oplyst om
Norwegians planer om at etablere flyforbindelser mellem Europa og henh.
Nordamerika og Asien.
Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen er imod ”social dumping” inden for
luftfarten. Der er nedsat en arbejdsgruppe under mit ministerium, som skal
komme med forslag til mulige løsninger på problemstillingen. Denne
arbejdsgruppe skal afgive en redegørelse med udgangen af marts 2014.
Jeg vil i dette lys følge udviklingen i den konkrete sag, herunder resultatet af de
irske og amerikanske myndigheders behandling af Norwegians ansøgninger.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Pia Olsen Dyhr