Socialudvalget 2013-14
S 650
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. december 2013
Under henvisning til Folketingets brev af 10. december 2013 følgerhermed social-, børne- og integrationsministerens svar på spørgsmålnr. S 650, stillet af Finn Sørensen (EL).
J.nr. 2013-8840
Spørgsmål nr. S 650:”Vil ministeren ændre holdning i forhold til det udkast til bekendtgørelse omseniorførtidspension, der er sendt i høring, således at deltidsansatte ikke ipraksis afskæres fra denne mulighed, fordi tilknytningen til arbejdsmarkedetopgøres i fuldtids- eller deltidsbeskæftigelse?”
Svar:I det udsendte udkast til bekendtgørelse om seniorførtidspension er der ikketale om, at deltidsansatte i praksis afskæres fra muligheden for at søge omførtidspension efter reglerne om seniorførtidspension.Reglerne om seniorførtidspension er tænkt som et ”hurtigt spor” ind i regler-ne om førtidspension for personer, der er nedslidte efter et langt arbejdsliv.Jeg synes, det er vigtigt, at vi undgår, at reglerne ender med en masse bu-reaukrati og tunge dokumentationskrav.Derfor er der ikke fastsat et meget præcist anciennitetskrav for beskæftigel-sens omfang, og det følger af bekendtgørelsen, at beskæftigelse på mindst27 timer om ugen betragtes som fuldtidsbeskæftigelse. Det betyder, at mankan anvende oplysninger om ATP-indbetalinger, hvor der indbetales fuldtATP-bidrag ved beskæftigelse på mindst 27 timer ugentligt, som dokumenta-tion for fuldtidsbeskæftigelse i relation til reglerne om seniorførtidspension.I forhold til deltidsbeskæftigelse fremgår det af det oprindelige lovforslag, at”Hvis borgeren har haft deltidsbeskæftigelse, stilles der øgede krav til læng-
2
den af beskæftigelsesperioden”. Det fremgår derfor af bekendtgørelsens § 3,at ”perioder med deltidsbeskæftigelse omregnes forholdsmæssigt til periodermed fuldtidsbeskæftigelse”.Jeg kan forstå på spørgsmålet, at formuleringerne i det udkast til oriente-ringsskrivelse, som har været sendt i høring, tilsyneladende kan misforstås.Derfor er det nu tydeliggjort i orienteringsskrivelsen, at deltidsbeskæftigelseomregnes forholdsmæssigt til perioder med fuldtidsbeskæftigelse, dvs. iforhold til en ugentlig arbejdstid på mindst 27 timer, som anses for fuldtids-beskæftigelse i relation til reglerne om seniorførtidspension. Ved fravær afdokumentation for det ugentlige timetal kan kommunen tage udgangspunkt i,at et år på deltid svarer til ½ års fuldtidsbeskæftigelse.Det lempelige krav til fuldtidsbeskæftigelse gælder således også i forhold tilopregning af perioder med deltidsbeskæftigelse. For borgere, som ikke kandokumentere deres ugentlige arbejdstid, er der ikke et grundlag til at foreta-ge omregningen til fuld tid. Her fremgår det, at kommunen kan tage ud-gangspunkt i, at et år på deltid svarer til ½ års fuldtidsbeskæftigelse.
Annette Vilhelmsen
/ Bent Nielsen