Finansudvalget 2013-14
S 496
Offentligt
Folketingets LovsekretariatChristiansborg
Finansministeren
4. december 2013
Endeligt svar på spørgsmål nr. S 496 af 22. november 2013 stillet af Mi-chael Aastrup Jensen.Spørgsmål:
Finder ministeren, at det er foreneligt med regeringens it-strategi, at derifølge it-mediet Version2 den 21. november 2013 fortsat er 36 offentligemyndigheder, der endnu ikke har oprettet Digital Post 3 år efter deadline,og hvorledes vil ministeren sikre, at de pågældende myndigheder snarestmuligt får oprettet Digital Post?
Som led i implementeringen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi senderden offentlige sektor fra 1. november 2013 digital post til virksomheder, forenin-ger, mv. med et CVR-nummer.Alle offentlige myndigheder med CVR-nummer er derfor, som følge af lov omOffentlig Digital Post, forpligtede til at kunne modtage digital post som virksom-hed, dvs. Digital Post fra andre offentlige myndigheder. Myndighederne har såle-des alle en digital postkasse, som de er forpligtede til at tjekke og behandles ikkeanderledes end øvrige virksomheder.Ud over de i lovgivningen fastlagte krav har myndighederne siden 2010 haft mu-lighed for at tilbyde Digital Post som henvendelseskanal til borgere og virksom-heder. Muligheden herfor blev lanceret i forbindelse med den såkaldte eDag 3kampagne. Meget få borgere og virksomheder har dog benyttet denne henvendel-seskanal, hvilket kan skyldes, at de i stedet benytter selvbetjeningsløsninger, ellerforetrækker at henvende sig telefonisk eller via almindelig mail.Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at enkelte statslige myndigheder er forsinkede ideres implementering af muligheden for borger og virksomhedshenvendelser viaDigital Post. Hertil kommer, at det for en række mindre underliggende statsligemyndigheder, som fx råd, nævn, mv. med ingen eller meget lidt kontakt fra borge-re eller virksomheder, ikke nødvendigvis vil være relevant, at være kontaktbar viaDigital Post.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Digitaliseringsstyrelsen gennemgår i samarbejde med de ansvarlige myndighederimplementeringen med henblik på hurtigst muligt at sikre, at alle relevante myn-digheder, får implementeringen på plads, så borgere og virksomheder også kankontakte dem via Digital Post.Med venlig hilsenBjarne Corydon