Tak for spørgsmålet.
Og jeg vil godt starte med som indledning at sige, at det er regeringens ønske at skabe en holdbar fremgang i beskæftigelsen og velstanden.
Det betyder bl.a., at vi skal sikre en så effektiv offentlig sektor som muligt, for det er med til at frigøre ressourcer, som kan prioriteres til andre vigtige formål.
Det er ligeledes et vilkår, som alle har kendt siden 2005, at SKAT ligesom resten af den offentlige sektor skal effektivisere opgaveløsningen, dvs.
producere mere med færre ressourcer.
I de kommende år skal SKAT således gennemføre en lang række effektiviseringer, og det vil frigøre ressourcer i et betydeligt omfang.
En række grundige analyser peger på, at det er muligt at opnå en bedre skatteforvaltning med færre ressourcer.
Jeg lægger i øvrigt til grund for mit svar, at spørgsmålet er stillet med udgangspunkt i en tabel med specifikation af SKATs udgifter fordelt på opgaver fra finanslovsforslaget for 2014.
Af tabellen fremgår, at SKATs forventede udgifter i 2014 til indsats falder med ca.
65 mio.
kr.
i forhold til de forventede udgifter i 2013.
SKAT har på nuværende tidspunkt identificeret en række initiativer på indsatsområder, som i 2014 vil give betydelige effektiviseringer.
Blandt initiativerne kan jeg pege på, at der forventes opnået en effektivisering i størrelsesordenen 20-25 mio.
kr.
ved en bedre tilrettelæggelse og gennemførelse af indsatsprojekter og indsatsopgaver, f.eks.
er indsatsplanlægning flerårig, små projekter samles i større projekter, og medarbejderne specialiseres mere.
Et andet eksempel er en bedre model til udvælgelse af sager til kontrol med udbetalinger vedrørende moms m.v.
Her forventes det at være muligt at opnå en effektivisering i størrelsesordenen 5-10 mio.
kr.
i forhold til 2013.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at SKAT i 2013 som følge af finanslovsaftalen for 2012 ekstraordinært er tilført 20 mio.
kr.
til indsats.
Denne tilførsel er bortfaldet på SKATs driftsbevilling i det fremsatte finanslovsforslag for 2014.
Regeringen foreslår dog som led i de igangværende finanslovsforhandlinger at videreføre bevillingen.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, som det også fremgår af den nævnte tabel i finanslovsforslaget for 2014, at fordelingen af udgifter i tabellen er fordelt skønsmæssigt, hvilket selvfølgelig betyder, at den endelige fordeling i 2014 kan blive anderledes.