Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
S 244
Offentligt
1295193_0001.png
1295193_0002.png
1295193_0003.png
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
31. oktober 2013
Vedlagt fremsender jeg minbesvarelse af spørgsmål S 244stillet af-Kristian Jensen(V)den23. oktober 2013.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Henrik Sass Larsen
[email protected]www.evm.dk
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
31. oktober 2013

Besvarelse af spørgsmål S 244 stillet af Kristian Jensen(V)den 23. ok-

tober 2013.

Spørgsmål:

Mener ministeren, at indsatsen for at hjælpe virksomheder og foreningermed overgangen til digital postkasse er tilfredsstillende?

Svar:

Når vi indfører et nyt system som digital post, er det vigtigt, at virksomhe-der og foreninger får den information og hjælp, de har brug for. Derfor harvi iværksat en række tiltag for at sikre netop dette.For det første er der udsendt fysiske informationsbreve til samtlige 650.000virksomheder og foreninger i Danmark. Erhvervsstyrelsen har endvideregennemført en omfattende kampagne på internet, i aviser og på tv, hvor derinformeres om overgangen til obligatorisk digital post. Der er også tagetkontakt til flere end 150 brancheforeninger, erhvervsorganisationer ogsammenslutninger af foreninger, der har sagt ja til at informere deres med-lemmer om digital post. Der er også udarbejdet omfattende vejledninger,som kan guide virksomhederne og foreningerne igennem oprettelsesforlø-bet. Erhvervsstyrelsen har ligeledes foretaget en opsøgende informations-indsats målrettet store og små foreninger samt foreningssammenslutninger(fx idrætsforeninger, boligforeninger, ejerforeninger og kulturelle forenin-ger). Indsatsen intensiveres endvidere frem mod 1. november 2013.For det andet er der etableret et særligt supportcenter i Erhvervsstyrelsen,som hjælper med at løse de problemer, som virksomhederne og forenin-gerne står over for. Supportmedarbejderne har mulighed for - gennem sup-portsystemet - at se den enkelte virksomhed eller forenings skærm og medmarkeringer helt præcist vise og afhjælpe problemet. Det er gratis at fåhjælp, når man ringer til supportcenterets hotline. Hotlinen er et samarbej-de mellem Erhvervsstyrelsen, Nets DanID og e-Boks A/S, hvor brugerenbliver ledt til den rigtige part, dvs. til e-Boks vedr. specifikke spørgsmålomkring tilslutning til den digitale postkasse og til Nets DanID vedrørendespørgsmål om den digitale medarbejdersignatur. Erhvervsstyrelsen besva-rer spørgsmål og yder generel vejledning vedrørende digital post.Supporten styrkes i den kommende tid, så virksomheder og foreninger, derikke har oprettet en postkasse, kan få den fornødne hjælp. Der er åbent iweekenderne den 26.-27. oktober og 2.-3. november 2013. Fra mandag den28. oktober 2013 udvides med aftenåbent alle hverdage, så åbningstiden erfra 9-20. Samtidig er kapaciteten øget, så flere kan betjenes.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
For det tredje kan foreningerne også modtage personlig vejledning om op-rettelse af digital post, bestilling af NemID medarbejdersignatur m.v. på 83biblioteker landet over.