Socialudvalget 2013-14
S 1728
Offentligt
1392073_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
Dato: 18. august 2014
E-mail [email protected]
www.sm.dk
Ansvarlig: Rco
Under henvisning til Folketingets brev af 11. august 2014 følger hermed
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds endeli-
ge svar på spørgsmål nr. S 1728, stillet af Finn Sørensen (EL).
Sagsnr. 2014-6952
Spørgsmål nr. S 1728:
”Mener ministeren, det er tilfredsstillende, at svartiderne i Ankestyrelsen er
blevet længere efter den nye struktur i klagesystemet blev indført, og så-
fremt ministeren mener, at det ikke er tilfredsstillende, hvad vil ministeren så
gøre for, at borgerne kan få langt hurtigere afklaring af deres sager, og hvil-
ken målsætning har ministeren med henblik på svartidernes længde og tids-
punktet for indfrielsen af målsætningen?”
Svar:
Jeg vil gerne slå fast, at jeg ikke mener, at sagsbehandlingstiden i Ankesty-
relsen er tilfredsstillende, og at den skal ned.
Der er allerede igangsat en række tiltag for at nedbringe sagsbehandlingsti-
den. Jeg kan oplyse, at ministeriet har bevilget midler udover den ressour-
ceoverførsel, der lå til grund for den politiske aftale, til en ekstraordinær ind-
sats til afvikling af de mange gamle sager, Ankestyrelsen overtog fra næv-
nene. Ministeriet har således bevilget 19,5 mio. kr. i perioden 2013-2015 til
en task force i Ankestyrelsen med henblik på afvikling af de ældste sager.
Det skal bemærkes, at sagsbehandlingstiderne er påvirkede af, at Ankesty-
relsen hovedsageligt afvikler de ældste sager først, for at kunne give de
borgere, som har ventet længst, en afgørelse så hurtigt som muligt. Men
dermed bliver den gennemsnitlige sagsbehandlingstid højere, end hvis fx
der var en jævn aldersfordeling af sager, der blev afgjort. Når de ældste
sager er afgjort, er der en klar forventning om, at den gennemsnitlige sags-
behandlingstid vil falde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Som jeg også oplyste på samrådet i Socialudvalget den 20. maj 2014, har
jeg besluttet, at der afsættes yderligere ressourcer til Ankestyrelsen til for-
stærket indsats for at nedbringe sagsbehandlingstider på kommunale klage-
sager på social- og beskæftigelsesområdet. Det indebærer, at Ankestyrelsen
kan forøge sit forbrug med op til 15 mio. kr. i 2015 ved at trække på sin op-
sparing. Det svarer til ca. 25 flere sagsbehandlere og forventes at ville med-
føre, at Ankestyrelsen i 2015 vil kunne afslutte cirka 5.000 sager mere end
hidtil forudsat.
Denne indsats har jeg besluttet kan fortsætte i 2016. Jeg har derudover bedt
mine embedsmænd om at undersøge, hvilke andre muligheder der er for at
nedbringe sagsbehandlingstiden.
Samtidig følger ministeriets departement løbende op på Ankestyrelsens
sagsbehandlingstider via Ankestyrelsens resultatkontrakt. Der følges op
hvert kvartal, så der hurtigt kan igangsættes tiltag i tilfælde af stigende sags-
behandlingstider. Herudover er der en tæt dialog med Ankestyrelsen om de
organisatoriske forhold og om effektiv udnyttelse af ressourcerne.
Ankestyrelsen har igangsat en samlet strategisk indsats for at nedbringe
sagsbehandlingstiderne. Indsatsen rummer en række initiativer, der alle har
til formål at øge produktiviteten og nedbringe sagsbehandlingstiderne. For-
uden den nævnte task force indsats har Ankestyrelsen således bl.a. igang-
sat et LEAN-projekt og et best practice projekt med det formål at identificere
de bedste principper for god og effektiv sagsbehandling.
Herudover har Ankestyrelsen pr. 1. juli 2014 iværksat et resultatlønsprojekt,
hvor udvalgte sagsbehandlere med en høj sagsproduktion tilbydes at afvikle
klagesager uden for normeret arbejdstid. Formålet er at få sagsbehandlet
ekstraordinært mange sager, så borgere kan få en afgørelse hurtigere end
ellers.
Jeg forventer, at de initiativer, der allerede er igangsat, og de ekstra res-
sourcer, jeg har afsat til en forstærkede indsats i Ankestyrelsen, vil hjælpe til
at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen.
I Ankestyrelsens resultatkontrakt for 2014 er målet, at Ankestyrelsens sags-
behandlingstider for kommunale social- og beskæftigelsessager skal ned på
en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 4�½ måned i 2016, som er året, hvor
det politiske forlig om de kommunale social- og beskæftigelsessager er fuldt
implementeret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I forbindelse med udarbejdelsen af Ankestyrelsens nye resultatkontrakt for
2015 vil jeg se på mulighederne for at bringe målet om den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for kommunale social- og beskæftigelsessager yderlige-
re ned efter 2016.
Manu Sareen
/ Anders Holbøll