Tak for svaret.
Under ITD's generalforsamling – det er en af de vognmandsorganisationer, vi har i Danmark – præsenterede en vognmandsvirksomhed et eksempel på bare nogle af de skatter og afgifter, som virksomheden skulle håndtere her i marts måned.
Og det er ikke småting, kan jeg godt fortælle.
Jeg blev selv utrolig overrasket over, hvor omfattende et arbejde der ligger for virksomhederne i at håndtere alle de krav, som vi stiller administrativt.
Af den lange række af skatter og afgifter, som virksomheden betaler, har vi her direkte indflydelse på mindst 15 alene for marts måneds vedkommende.
Ud over de 15 er der en lang række andre skatter og afgifter, som vi delvis har indflydelse på.
Jeg tror, jeg kan nå at nævne nogle enkelte af dem:
Det er affaldsafgift; det er afgift på el; det er en anden afgift på el; det er CO
2
-afgift på dieselolie; det er energiafgift på dieselolie; det er gebyrer vedrørende ny registreringsattest; det er kvælstofafgift på dieselolie; det er medielicens til DR; det er miljøafgifter, miljøzonemærke, punktafgifter, skadesforsikringsafgift, tilsynsgebyr til Færdselsstyrelsen og vejbenyttelsesafgift, og jeg kunne nævne mange flere, men det kan jeg ikke nå.
Det selvfølgelig godt, at ministeren siger, at selve provenuet skal være mindre, så det ikke belaster virksomhederne, herunder vognmandsvirksomhederne, men det er også det administrative bøvl og besvær, der er med at håndtere de mange typer forskellige afgifter.
Der er det, jeg godt vil have ministeren til at svare på, hvad ministeren konkret vil gøre for, at det ikke alene er provenuet, man ser på, men også at de mange forskellige typer bliver minimeret, således at den enkelte vognmand nemmere kan håndtere det i det daglige.